Lakbud, Alu partner, Panoramah! (piękne, ale nie na moją kieszeń), Kowalscy Jak widze u Ciebie też do przodu
- Czytaj więcej..
-
- 0 komentarzy
- 795 wyświetleń
Lakbud, Alu partner, Panoramah! (piękne, ale nie na moją kieszeń), Kowalscy Jak widze u Ciebie też do przodu
Przez carolinka,
Z uwagi na wywalenie mi sporej części załączników z postów przenoszę się z dziennikiem na forum:
http://forum.muratordom.pl/showthread.php?183308-Budowanie-we-Wroc%C5%82awiu-" rel="external nofollow">http://forum.muratordom.pl/showthread.php?183308-Budowanie-we-Wroc%C5%82awiu-" rel="external nofollow">http://forum.muratordom.pl/showthread.php?183308-Budowanie-we-Wroc%C5%82awiu-" rel="external nofollow">http://forum.muratordom.pl/showthread.php?183308-Budowanie-we-Wroc%C5%82awiu-)
Dziś rano dostałam nowe szkice mam wątpliwości co do tych elewacji - najbardziej podoba mi się ta szaro-czarna - tyle ,że ta szerokość okien (boję się, że wyjdą okienka strzelnicze i będzie ciemno w pokojach na pietrze)... Zastanawia mnie też ta wystająca obudowa jednego okna - obawiam się mostków cieplnych i spartolenia wykonania przez przyszłą ekipę
Co do dołu pani Arch miała przerobić doł by ograniczyć ilość uskoków - prosiłam o usunięcie uskoku na ścianie północnej (na której nie planujemy okien)... Ale pani Arch z uporem maniaka - że tak będzie "ciekawiej architektonicznie" i "nie wyjdzie ściana płaczu" , a ja bym tą ścianę wyprostowała i zrobiła różne kolory elewacji góra/dół... Co sądzicie?
Aco do dołu właśnie się doliczyłam, ze w najszerszej części budynek ma 9,5 m szerokości... I tak się zastanawiam. W WZ mamy szerokość elewacji frontowej do 9m, czyli z przodu ma mieć 9m? ( tyle ma przód budynku od ściany do ściany) czy też to się tyczy całej szerokości budynku? Bo już nie kumam...
A na jutro muszę mieć jakieś ale.... dla pani Arch - idziemy na spotkanie obgadać koncepcję
W końcu umiem wklejać zdjęcia
UMOWA O ROBOTY BUDOWLANE
zawarta w dniu ......... r. w Warszawie
pomiędzy:
zwanymi dalej Inwestorem
a
zwaną/ym dalej Wykonawcą
§ 1
Przedmiot umowy
1.Inwestor zamawia, a Wykonawca przyjmuje do wykonania wszelkie prace mające na celu wybudowanie domu mieszkalnego w zabudowie wolnostojącej o powierzchni użytkowej domu m2, garażu , zgodnie z projektem architektoniczno-budowlanym stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej umowy oraz zakresem prac wskazanym w załączniku nr 2 do niniejszej umowy, zgodnie z zasadami wiedzy technicznej, sztuki budowlanej i obowiązującymi przepisami.
2.Wykonawca może wykonać na życzenie Inwestora dodatkowe prace nie ujęte w załączniku nr 2. Prace te będą określone odrębnymi załącznikami i odrębnym wynagrodzeniem.
3.Wykonawca oświadcza, że posiada wiedzę, doświadczenie, wymagane uprawnienia, sprzęt oraz potencjał niezbędny do wykonania robót stanowiących przedmiot umowy.
4.Wykonawca zapewnia, że wszystkie osoby wyznaczone przez niego do realizacji niniejszej umowy posiadają odpowiednie kwalifikacje oraz przeszkolenia i uprawnienia wymagane przepisami prawa (w szczególności przepisami BHP), a także że będą one wyposażone w kaski, ubrania ochronne oraz narzędzia.
5.Wykonawca ponosi wyłączną odpowiedzialność za: przeszkolenie zatrudnionych przez siebie osób w zakresie przepisów BHP, posiadanie przez te osoby wymaganych badań lekarskich, przeszkolenie stanowiskowe.
6.Wykonawca oświadcza, że zapoznał się z dokumentacją i miejscem prowadzenia robót oraz, że warunki prowadzenia robót są mu znane.
7.Wykonawca oświadcza, iż od dnia rozpoczęcia robót budowlanych ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone Inwestorowi oraz osobom trzecim.
8.Wykonawca oświadcza, iż od dnia rozpoczęcia robót budowlanych odpowiada za organizację swojego zaplecza w miejscu wskazanym przez Inwestora, utrzymanie ładu i porządku, usuwanie wszelkich śmieci, odpadków, opakowań i innych pozostałości po zużytych przez Wykonawcę materiałach.
9.Wykonawca oświadcza, iż ponosi wyłączną odpowiedzialność materialną za powierzone mu materiały, maszyny i urządzenia. Przekazanie materiałów, maszyn i urządzeń każdorazowo będzie miało formę pisemną i będzie kwitowane przez Brygadzistę/Majstra Budowy.
10.Powyższy ustęp nie ma zastosowania w przypadku nieobecności Wykonawcy na terenie budowy, zgłoszonej Inwestorowi na piśmie, emailem, telefonicznie z co najmniej dwudniowym wyprzedzeniem. Wykonawca jest zobowiązany do odpowiedniego zabezpieczenia terenu budowy na czas jego nieobecności.
§ 2
Wynagrodzenie umowne
1.Za wykonanie przedmiotu umowy Strony ustalają wynagrodzenie ryczałtowe w kwocie: zł (słownie: .) netto oraz podatek VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami w dniu wystawienia faktury.
2.Wynagrodzenie za wykonane prace będzie rozliczane fakturami za wykonany etap zgodnie z następującym harmonogramem rzeczowo-finansowym:
a)I wpłata w wysokości zł
(słownie: )
- płatna po zrealizowaniu pierwszego etapu robót wyszczególnionych w załączniku nr 2
b)II wpłata w wysokości zł
(słownie: )
- płatna po zrealizowaniu drugiego etapu robót wyszczególnionych w załączniku nr 2
c)III wpłata w wysokości zł
(słownie: )
- płatna po zrealizowaniu trzeciego etapu robót wyszczególnionych w załączniku nr 2
d)IV wpłata w wysokości zł
(słownie: )
- płatna po zrealizowaniu czwartego etapu robót wyszczególnionych w załączniku nr 2
e)V wpłata w wysokości zł
(słownie: )
- płatna po zrealizowaniu piątego etapu robót wyszczególnionych w załączniku nr 2
f)VI wpłata w wysokości zł
(słownie: )
- płatna po zrealizowaniu szóstego - ostatniego etapu robót wyszczególnionych w załączniku nr 2
3.Warunkiem przystąpienia wykonawcy do kolejnego etapu robót jest wpłacenie przez Inwestora wpłaty za roboty wykonane w poprzedzającym etapie.
4.Wynagrodzenie będzie płatne na podstawie faktury wystawionej przez Wykonawcę po wcześniejszym zatwierdzeniu protokołem odbiorczym danego etapu i wpisem do dziennika podpisanym przez Kierownika Budowy z ramienia Inwestora oraz Majstra budowy Wykonawcy lub Wykonawcę.
5.Płatności za faktury dokonywane będą: - przelewem na wskazany przez Wykonawcę w fakturze rachunek bankowy w terminie 3 dni roboczych licząc od dnia doręczenia faktury Inwestorowi lub - gotówką po pisemny potwierdzeniu otrzymania wynagrodzenia.
6.Za datę dokonania płatności uważa się dzień uznania rachunku bankowego Wykonawcy lub podpisania potwierdzenia otrzymania wynagrodzenia w gotówce.
7.Zlecone prace dodatkowe poza umownym zakresem strony potwierdzają pisemnie aneksem do umowy lub wpisem do dziennika budowy. Inwestor ureguluje należności za wykonane w/w roboty dodatkowe w terminie 7 dni od daty wystawienia faktury.
8.Zapłata należności za fakturę przejściową lub fakturę końcową nie zwalnia Wykonawcy z odpowiedzialności za jakość wykonanych robót.
9.W przypadku zwłoki Inwestora w dokonywaniu płatności Wykonawca uprawniony jest do naliczania odsetek ustawowych. Jeżeli zwłoka przekroczy 30 dni, niezależnie od uprawnienia do naliczania odsetek, Wykonawca może przerwać wykonywane prace do czasu zapłacenia przez Inwestora wszelkich dotychczasowych należności wynikających z umowy. Brak środków płatniczych spowodowanych opóźnieniem przelania środków przez bank, w którym Inwestor zaciągnął kredyt na budowę domu, nie jest traktowane jako zwłoka Inwestora w dokonywaniu płatności.
10.W razie przerwania prac z przyczyn wymienionych w ust. 9, termin zakończenia budowy określony w § 3 ust. 2 ulega automatycznemu przesunięciu o okres przestoju.
11.Na zabezpieczenie swoich roszczeń, w tym w szczególności roszczeń z tytułu gwarancji oraz stwierdzonych usterek, Inwestor zatrzyma tytułem kaucji gwarancyjnej z każdej faktury kwotę stanowiącą 10% wynagrodzenia umownego netto. Zatrzymana kaucja gwarancyjna rozliczona będzie po odbiorze przedmiotu umowy przez Inwestora po usunięciu wad i usterek we wskazanym w protokole terminie.
§ 3
Termin wykonania przedmiotu umowy
1.Termin rozpoczęcia: r.
2.Termin zakończenia (szacunkowy): r.
3.Termin zakończenia prac, o którym mowa powyżej, obejmuje zakończenie wszelkich robót oraz wykonanie wszelkich wynikających z nich poprawek i zaleceń, jak również całkowite uprzątnięcie terenu. W przypadku zaniechania czynności porządkowe mogą zostać wykonane przez Inwestora na koszt Wykonawcy.
4.Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności za uchybienia uzgodnionym terminom realizacji robót, powstałe w przypadku:
nieterminowego dostarczenia materiałów budowlanych przez Inwestora
nie dotrzymania przez Inwestora warunków umowy określonych w § 2
zlecenia przez Inwestora w czasie trwania umowy dodatkowych robót nie ujętych w załączniku nr 2 bez akceptacji Wykonawcy lub zmian wymagających zmian dokumentacji lub zlecenia robót zamiennych
siły wyższej
5.Wykonawca powiadomi Inwestora o zmianie terminu realizacji robót wynikłych z powyższych przyczyn załącznikiem do niniejszej umowy lub wpisem do dziennika budowy o nowym terminie zakończenia robót.
6.W dniu r. Wykonawca przejmuje protokolarnie od Inwestora teren budowy.
§ 4
Obowiązki Inwestora
1. Do obowiązków Inwestora należy:
zapewnienia materiałów budowlanych i pomocniczych niezbędnych do wykonania prac wskazanych w załączniku nr 2
udostępnianie terenu niezbędnego do realizacji inwestycji
terminowy odbiór wykonanych prac
terminowe regulowanie zobowiązań finansowych w stosunku do Wykonawcy
zapewnienie przyłącza do wody, energii elektrycznej oraz pojemnika na śmieci
ustanowienie Kierownika Budowy.
§ 5
Obowiązki Wykonawcy
1. Do obowiązków Wykonawcy należy:
wykonanie przedmiotu umowy z należytą starannością, zgodnie z obowiązującymi przepisami, normami technicznymi, standardami, zasadami sztuki budowlanej, dokumentacją projektowo-techniczną, etyką zawodową oraz postanowieniami umowy.
zapewnienie pracowników do realizacji umowy z odpowiednimi kwalifikacjami oraz przeszkoleniami i uprawnieniami wymaganymi przepisami prawa
zapewnienie wyposażenia technicznego (narzędzia i sprzęt budowlany) niezbędnego do realizacji prac wskazanych w przedmiocie Umowy.
wyposażenie pracowników w kaski, ubrania ochronne oraz podstawowe narzędzia
stosowanie się do poleceń Inwestora i osób sprawujących nadzór ze strony Inwestora
odsunięcie od wykonywania pracy każdej osoby, która przez swój brak kwalifikacji lub z innego powodu zagraża w jakikolwiek sposób należytemu wykonaniu umowy
ustanowienie Brygadzisty/Majstra Budowy nadzorującego w sposób ciągły wszelkie prace wykonywane na placu budowy przez pracowników.
§ 6
Odbiory
1.Inwestor będzie dokonywał następujących odbiorów:
a) odbioru robót zanikających lub podlegających zakryciu – w terminie 1 dnia od daty zgłoszenia gotowości do odbioru;
b) odbioru zakończonych elementów robót lub etapów robót określonych w załączniku nr 2 – w terminie 3 dni od daty zgłoszenia gotowości do odbioru;
c) odbioru końcowego – w terminie 7 dni od daty zgłoszenia gotowości do odbioru
d) odbioru pogwarancyjnego – w terminie 7 dni po upływie okresu gwarancji i rękojmi.
2.Gotowość do obioru będzie zgłaszana wpisem do dziennika budowy oraz listem poleconym/faxem/mailem/telefonicznie
3.Przed odbiorem Wykonawca przedstawi Inwestorowi odpowiednie dokumenty pozwalające na ocenę prawidłowości wykonania przedmiotu umowy.
4.Z każdorazowej czynności odbioru zostanie sporządzony protokół podpisany przez Strony, który zawierać będzie ustalenia poczynione w czasie odbioru, wraz z terminami wskazanymi na usunięcie ewentualnych wad i usterek. Jeżeli Inwestor nie przybędzie na teren budowy w wyżej wymienionych terminach bez uprzedniego podania przyczyn swojej nieobecności, zostanie to uznane przez Wykonawcę za dokonanie akceptacji prac bez ograniczeń, a protokół zostanie podpisany jedynie przez przedstawiciela Wykonawcy, jednakże ze skutkiem jakby podpisały go obie Strony.
5.Data sporządzenia protokołu zdawczo-odbiorczego przedmiotu umowy jest datą zakończenia budowy.
§ 7
Gwarancja i rękojmia
1.Wykonawca udzieli Inwestorowi gwarancji na okres 24 miesięcy od daty odbioru końcowego zadania przez Inwestora. Na dostarczone materiały / urządzenia / wyposażenie Wykonawca udziela gwarancji zgodnej z gwarancją producenta. Przy odbiorze końcowym Wykonawca przekaże Inwestorowi wszelkie gwarancje otrzymane od producentów.
2.Wykonawca jest odpowiedzialny za wady w okresie rękojmi na zasadach określonych w Kodeksie Cywilnym.
3.Inwestor jest zobowiązany powiadomić Wykonawcę o powstałych wadach przedmiotu umowy, a Wykonawca ma obowiązek podjąć stosowne czynności naprawcze.
4.Ujawnienie wad i usterek w okresie gwarancji obliguje Wykonawcę do ich usunięcia na własny koszt niezwłocznie lub w terminie określonym w protokole sporządzonym na tę okoliczność, zaś okres gwarancji zostaje przedłużony na ten zakres o okres, od ujawnienia wady lub usterki do chwili ich usunięcia.
5.Jeżeli wady stwierdzone w trakcie odbioru końcowego nie nadają się do usunięcia, a nie uniemożliwiają one użytkowania przedmiotu umowy zgodnie z przeznaczeniem, Inwestor zastrzega sobie prawo odpowiedniego obniżenia wynagrodzenia umownego.
6.Wykonawca nie odpowiada za wady i uszkodzenia wynikłe z użytkowania obiektu niezgodne z jego przeznaczeniem oraz wady ukryte materiału.
§ 8
Kary umowne
1.W przypadku zwłoki w należytym wykonaniu zobowiązań wynikających z umowy Wykonawca zapłaci Inwestorowi karę umowną w wysokości 0,2% wynagrodzenia umownego netto za każdy dzień zwłoki.
2.Inwestor zastrzega sobie prawo do potrącenia naliczonych kar z należnego wynagrodzenia Wykonawcy.
3.Inwestor zastrzega sobie prawo do dochodzenia na zasadach ogólnych odszkodowania uzupełniającego, przewyższającego wartość kar umownych, do wysokości poniesionej szkody.
4.Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności za uchybienia uzgodnionym terminom realizacji robót, powstałe z winy Inwestora. W przypadku wystąpienia przestojów w pracy Wykonawcy z winy Inwestora, uzgodnione terminy wykonania robót przedłużone zostaną o czas trwania przestojów.
§ 9
Odstąpienie od umowy
1.Inwestor ma prawo odstąpienia od umowy w przypadku nienależytego wykonywania umowy przez Wykonawcę (niezgodnie z zasadami sztuki budowlanej, normami, obowiązującymi przepisami, zasadami BHP, dokumentacją projektowo-techniczną, lub sprzecznie z umową) w szczególności w przypadku nie stosowania się przez Wykonawcę do zaleceń Inwestora lub stwierdzenia przebywania na terenie budowy pracowników po spożyciu alkoholu.
2.W przypadku odstąpienia Inwestora od umowy z winy Wykonawcy, Wykonawca zapłaci Inwestorowi karę umowną w wysokości 20% wynagrodzenia umownego netto.
3.W przypadku odstąpienia Wykonawcy od umowy z winy Inwestora, Inwestor zapłaci Wykonawcy karę umowną w wysokości 20% wynagrodzenia umownego netto.
§ 10
Siła wyższa
1.Obie Strony będą zwolnione od odpowiedzialności za nie wykonanie Umowy w takim zakresie, w jakim nastąpiło to na skutek zdarzeń siły wyższej.
2.Przez siłę wyższą rozumie się zdarzenie nadzwyczajne, zewnętrzne i niemożliwe do zapobieżenia, którego nie udało się uniknąć nawet w wypadku maksymalnej staranności Stron.
3.Strony poniosą koszty spowodowane zdarzeniami siły wyższej w równej wysokości.
§ 11
Przedstawiciele Stron
1.Przedstawicielem Inwestora na budowie jest:............................................. .................................................
2. Przedstawicielem Wykonawcy na budowie jest: …………........…................……………………………
§ 12
Adresy i telefony do powiadomień
1. Inwestor:
2. Wykonawca:
§ 13
Postanowienia końcowe
1.Bez uprzedniej pisemnej zgody Inwestora Wykonawca nie może podzlecić części pracy podwykonawcy.
2.Przeniesienie wierzytelności wynikających z niniejszej umowy wymaga uprzedniej pisemnej zgody Inwestora.
3.W sprawach nie uregulowanych niniejszą umową mają zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego oraz prawa budowlanego.
4.Spory związane z niniejszą umową rozstrzygane będą przez właściwy dla Inwestora sąd.
5.Wszelkie zmiany niniejszej umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
6.Niniejszą umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze Stron.
INWESTOR WYKONAWCA
Załączniki do umowy:
1.Projekt architektoniczno – budowlany
2.Harmonogram - zakres prac stanu surowego
Jak buduje się płytę?
Robi się wykop nieco większy niż budynek i wypełnia pospółką. Utwardza pospółkę. Następnie osadza szalunek tracony z płyt styropianu w płytkim rowku dookoła przyszłego budynku, na podbudowie z cementu (betonu). Układa się instalację kanalizacyjną, wodną, przepust pod elektrykę (niekiedy rury odkurzacza centralnego). Nieckę wykłada się folią i wypełnia dno pozostałymi płytami styropianu. Na to idzie zbrojenie w formie podwójnej kratownicy przekładanej dodatkowym wzmocnieniem pod ścianami nośnymi. A na to wylewa się beton.
W naszym przypadku to było:
40 mb styropianu 20 cm grubości
93 m2 styropianu 2 x 10 cm grubości
2,5 m3 styropianu 8 cm na opaskę przeciwwysadzinową
527 kg drutów
1047 kg siatki stalowej
rury kanalizacyjne za ok. 800 zł
130 m2 folii
18 m3 betonu
do tego 5 opakowań pianki do uszczelniania, 4 worki cementu, siatka, klej i takie duperelki
szybko policzyłem i wychodzi mi że płyta musi mieć 10 m grubości. To bedzie wysoki budynek? 50 pięter? No ja bedę miał niższy taki wiesz, parter i poddasze. Nie stać mnie na większy...
płyta 100 m2 - szybki kalkulator:
styropian 25 cm - 100m2
beton 20 cm - 20 m3
stal - ok 1500 kg
folia budowlana - 2 x 100 m2
pospółka pod spód - 50 m3 w ekstremalnej wersji - niektórzy zalecają wymianę 30 cm.
drewno na szalunek - 0,6m3
robota 3-4 tys a jak ktos lubi i ma tydzień wolnego 0 zł.
koparka - 2 godziny
zagęszczarka - 5 godzin
Podstawcie ceny jakie macie w swoim regione - wyjdzie koszt.
Płyta po wylaniu i zatarciu jest już jednocześnie posadzką parteru! Wykonanie płyty trwa 2 -3 dni dla ekipy która ma doświadczenie.
Pos spodem link do relacji z budowy płyty. jak sam pomysłodawca przyznał płyta jest tutaj przekombinowana i zrobiona drogo - teraz zrobił by to trochę inaczej. (mniej zbrojenie, izolacja styropianem) Ale idea ta sama.
http://www.katalogprojektow.pl/artykuly_plyta_fundamentowa.php#pasywny
Jeśli jesteś zainteresowany płytą z ogrzewaniem wodnym to możesz skontaktować się z p.Aleksandrą Chodkiewicz [email protected]Wiem,że w tym tygodniu niemiecka firma robi taką płytę w centralnej Polsce.
Można zobaczyć,po skontaktowaniu się z w/w panią.
Zalety1. Minimalizacja robót ziemnych
Wykonanie wykopu ogranicza się do usunięcia humusu. Następnie nawozi się pospółkę i zagęszcza warstwami. Pospółka w tradycyjnym rozwiązaniu też jest potrzebna, choć w nieco mniejszej ilości 70% w stosunku do rozwiązania płytowego.
2. Posadowienie powyżej poziomu wód gruntowych
Warstwa żwiru ma znaczenie filtrujące i kapilarnie nie podciąga wilgoci. Niezależnie dodatkowo wykonuje się drenaż obwodowy, nieco poniżej dolnej krawędzi płyty. Ma on za zadanie lokalnie obniżyć ewentualne zwierciadło wód gruntowych. Dlatego takie rozwiązanie gwarantuje że nie będzie kłopotów z wilgocią.
3. Większa nośność budynku (około 5 krotna).
Większy obszar styku fundamentu z gruntem powoduje że naprężania przenoszone są na większą powierzchnię przez co mają mniejszą wartość. Ma to znaczenie zwłaszcza na gruntach słabo nośnych, niejednorodnych, szkodach górniczych oraz terenach sejsmicznych.
4. Znikome osiadanie obiektu
Znikome osiadanie wiąże się ze małymi odkształceniami fundamentu a co za tym idzie z niskim poziomem rys na elementach konstrukcyjnych oraz tynkach.
5. Niższa cena w porównaniu z rozwiązaniem tradycyjnym
Ograniczenie robót ziemnych, brak ścian fundamentowych i posadzki oraz redukcja ogólnego czasu pracy mają wpływ na spadek kosztów. Jednocześnie większych nakładów wymaga transport pospółki, samo kruszywo oraz większa ilość stali związana z dodatkowymi siatkami zbrojeniowymi. Wbrew pozorom ilości betonu są porównywalne. Sumaryczna oszczędność (wliczając wykonanie posadzki w rozwiązaniu tradycyjnym) waha siew granicach 20% na korzyść rozwiązania płytowego.
6. Szybsze wykonanie w porównaniu z rozwiązaniem tradycyjnym o 30%
Przyspieszenie prac poza wyżej wymienionymi argumentami uzyskuje się miedzy innymi poprzez zastosowanie gotowego zbrojenia oraz siatek zgrzewanych. Poza tym czas ten wliczono już w wykonanie podejść instalacyjnych.
7. Większa dokładność w porównaniu z rozwiązaniem tradycyjnym
Górna powierzchnia płyty wykonana jest z dokładnością +- 4mm a więc w zbliżonej klasie jak posadzki i globalnie nie wymaga dodatkowych warstw wyrównujących.
8. Eliminacja zbędnych prac posadzkowych
W przypadku gdy góra płyty stanowi jednocześnie posadzkę należy pamiętać że już na etapie płyty trzeba mieć dokładny plan rozmieszczenia podejść, zwłaszcza kanalizacyjnych, gdyż przeróbka zabetonowanych elementów jest bardzo kosztowna.
9. Ciągłość izolacji termicznej posadzki
Cały fundament izolowany jest od dołu i po bokach grubą warstwą twardego styropianu. Jest to rozwiązanie preferowane z punktu widzenia energooszczędności obiektu gdyż nie posiada tak zwanych mostków termicznych.
10. Większa nośność posadzki
Tradycyjna posadzka nie ma tak dużej nośności jak rozwiązanie płytowe co w nietypowych przypadkach obciążeń może powodować jej uszkodzenie.
11. Brak przestoju technologicznego po wykonaniu fundamentu
Jakkolwiek płyta dzień po za betonowaniu nie ma jeszcze wytrzymałości końcowej to przyrost obciążeń związanych z dalszą budową (wznoszenie ścian) tez ma charakter stopniowy dlatego możliwe jest murowanie dzień po betonowaniu bez konieczności kosztownych przestojów w pracy. Rozwiązanie to zostało sprawdzone w praktyce i potwierdziło słuszność tezy.
Wady:
Do wad rozwiązania płytowego należy zaliczyć przede wszystkim brak dużej tradycji takiego fundamentowania w naszym kraju. Rozwiązania zachodnie przebijają się bardzo opornie. Projektanci i wykonawcy stronią od nietypowych rozwiązań, koncentrując się na powtarzaniu starych schematów. Potocznie uważa się że jest to rozwiązanie droższe i wymagające większego reżymu. Dlatego nie ma na rynku wielu firm pracujących na bazie podobnej technologii.
Jak widzicie niby wybór jest oczywisty ale opór materii w tym kraju jest nie do ogarnięcia. Trzeba takich otwartych umysłow jak na tym forum a kropla wydrąży skałę....
Wiem, że zaletą umieszczenia instalacji grzewczej bezpośrednio w płycie jest wykonanie tego na samym początku budowy i zapomnienie o sprawie.Ja jednak zastanowiłbym się, czy nie zrobić tego w dwóch etapach. I etap to wylanie płyty fundamentowej, a II etap, to wykonanie płyty z ogrzewanie podłogowym. Ma to tę zaletę, że w razie awarii rur są one do naprawienia. Po kilkudziesięciu latach przy remoncie kapitalnym budynku taką instalację bez większego problemu wymienić bez naruszenia konstrukcji budynku.
Matalim, jeśli chodzi o przesłony okienne zewnętrzne, to zgłebiając temat ustaliłam, że są takie możliwości:- rolety zewnętrzne
- refleksole
- żaluzje zewnętrzne
- okiennice
Zacznę od końca, poza roletami, reszta ma w zasadzie funkcję ochrony przed zbyt dużm nasłonecznieniem. Ochrona przed zimnem jest, w mojej ocenie, znikoma. Ewentualnie ochronę taką dadzą okiennice.
Refleksole są ciekawym rozwiązaniem i całkiem nieźle wyglądają. Mogą być sterowane elektrycznie. Minusy, które spowodowały o odrzuceniu - cena zbliżona do rolet zewnętrznych, mogą się "wyrwać" przy większym wietrze. Nie wiem, czy była w ogóle tkanina/materiał, który powodował niewidoczność tego, co się dzieje w pomieszczeniu przy włączonym świetle. U nas podobno mocno wieje, więc sobie podarowaliśmy. W zbliżonej cenie możemy dostać rolety zewnętrzne, które dodatkowo obniżają ucieczkę ciepła i zasłaniają całkowicie. Tu próbowałam coś się dowiedzieć, ale nic z tego nie wyszło http://forum.muratordom.pl/showthread.php?165917-refleksole-ktoś-ma-jakieś-doświadczenia-ceny-alternatywa-rolet
Żaluzje podobnie jak refleksole głównie zapobiegają nasłonecznieniu. Jak są ruchome to dodatkowo zasłonią widoczność. Można je bardzo elegancko wykonać, patrz wizualka Anuli powyżej (chociaż nie wiem, czy u Niej te żaluzje są stałe czy ruchome). Jednak, aby to ładnie wyglądało będzie sporo kosztować. Powinno być zrobione z porządnego drewna. Jednak jak to drewno, pewnie po jakimś czasie trzeba będzie to odnowić. Nie chcemy się z tym bawić, dlatego też nie mamy żadnych elementów drewnianych na elewacji. Jak wygląda drewno po iluś tam latach, kiedy trzeba odnowić można zobaczyć w wątku o nowowczesnych stodołach. Ktoś wkleił tam elewację budynku G.Wyborczej z takich drewnianych deszczułek. Jeśli żaluzje można przekręcić to pewnie jakąś ochronę przed zimnem spełnią, ale niewielką. Tu o żaluzjach http://forum.muratordom.pl/showthread.php?164611-żaluzje-fasadowe-selt
Okiennice - można zrobić takie typowe, ale te kompletnie nie pasują do nowoczesnej bryły. Rozwiązaniem są takie przesuwne i wyglądają super również na nowoczesnym budynku. Można je zrobić z drewna, ale tu mieliśmy zastrzeżenia jw. Jak to wygląda możesz zobaczyć tu, tam też ktoś sprawdzał cenę m2 (wystarczający powód, dla porzucenia tego pomysłu) http://forum.muratordom.pl/showthread.php?88889-Okiennice-nowoczesne-gdzie-kupić Potem trafiłam na coś super i bardzo mi się spodobało - okiennice Schuco. Mechanizm identyczny jak przy drewnianych, ale są zrobione z aluminium. Można je zrobić z nieruchomymi lamelami, ale i z ruchomymi. Też, tak jak wszystko powyżej, można zrobić przesuwanie ze sterowaniem. Te okiennice zastosowano na modelowym domu energooszczędnym lub pasywnym (nie pamiętam) Lumina House prac. Archipelag budowanym w Długołęce k.Wrocławia. Byłam tam i rzeczywiście wygląda bardzo ładnie. Można zobaczyć tutaj http://www.budnet.pl/Czy_mozna_zaoszczedzic_energie_za_pomoca_okien_Okna_chroniace_przed_na,aktualnosci_budowlane,i=25391.html
Nie zorientowałam się jednak co do ceny tego. Podejrzewam, że też są to kosmiczne stawki. Poza tym, okiennice pewnie (fakt, nie sprawdziłam tego) można przesuwać od zewnątrz. Dla teoretycznej ochrony na naszym "polu" uznaliśmy to za zbyt mało za pewnie wyższą cenę od rolet.
Oczywiscie to powyższe to tylko ułamek co do tych materiałów. Dla mnie był wystarczający, aby podjąć decyzję.
Rolety zewnętrzne
nie jest to idealne rozwiązanie, ale dla nas jednak optymalne. Dla wyjaśnienia, czemu w ogóle uznaliśmy, że jakaś przesłona, a finalnie rolety, muszą być, chociaż wiadomo, że okna "czyste" wyglądają najładniej. Tu fragment z mojego dziennika co do ogólnego uzasadnienia:
"Wiem, że rolety nie są antywłamaniowe, jednak dają złudne poczucie bezpieczeństwa. Budujemy się na osiedlu oddalonym od wioski, jesteśmy ostatnim domem i będę czuła się bezpieczniej wieczorem i w nocy z zasłoniętymi roletami. Dzisiaj jeszcze rozmawiałam z kolegą, który już mieszka na osiedlu. Mówi, że nie ma szans funkcjonować bez rolet, bo jesteśmy na otwartym terenie i wiatr tak mocno wieje, że rolety muszą być."
Do tego dodam, że jak się wieczorem tam jedzie, to jest ciemno, bo wszyscy mają rolety. Bylibyśmy jedynymi bez. No i rolety chronią też przed ucieczką ciepła. Jak liczyłam w programie firmy MS Okna U całego okna, to przy zaznaczeniu, że będzie roleta U zmniejszało się o o ok. 0,2. Pewnie to mało, nie liczyłam ile na tym zaoszczędzimy i kiedy nam się zwróci. Główny powód rolet napisałam wyżej.
Fakt też, że nie jesteśmy w swojej decyzji konsekwentni, o czym pisała Rasia. Nie mamy rolet wszędzie. Nie ma rolet na oknach pionowych umiejscowionych na poziomie ścianki kolankowej oraz na witrynie. Na witrynie trzeba byłoby zakładać dwie. Prawdopodobnie będzie tam mocniejsza szyba.
Są trzy systemy rolet:
- integro
- be clever
- RKS
Każdy typ ma zwolenników i przeciwników. Na forum można znaleźć bardzo dużo wpisów na ten temat. Szczególnie w kontekście ciepłego montażu.
My kierowaliśmy się paroma rzeczami - chodziło o taką roletę, która umożliwia prawidłowe i pewne osadzenie okna - w naszym przypadku ważne, bo okna będą ciężkie - profil 82mm i pakiet trójszybowy. Druga rzecz - zminimalizowanie (nie da rady wyeliminować) mostków termicznych. RKS w zasadzie już na etapie projektu odradziła nam projektantka. Be clever odpadły ze względu na problem z osadzeniem skrzydła, szczególnie szerszego niż 150 cm (podobno nie można zrobić be clever szerszego niż 150 cm). Po spędzeniu paru wieczorów i nocy na lekturze FM zdezydowaliśmy się na rolety integro. Mają skrzynkę na zewnątrz i nie ingerują w zamocowanie okna w ścianie. Minus - niebezpieczeństwo, że skrzynka będzie wystawać z elewacji, dalej występowanie mostka termicznego. Można przedsięwziąć pewne kroki, aby zminimalizować mostek i zrobić tak, aby zakryć skrzynki, ale to wszystko musi być zrobione na etapie budowy (a najlepiej w projekcie). Decyzja o integro wykluczyła montaż w wartwie ocieplenia, bo skrzynka wyszłaby na elewację. Chyba, że dalibyśmy 30 cm styropianu, ale tyle nie planowaliśmy. Musieliśmy jednak przejść na styropian 20 cm (do tej pory miało być 15 cm z niższą lambdą np. platinum plus - taki szary). Do tego był taki problem, ze prawie wszystkie okna mają wys. 2,4 i skrzynka na roletę wynosi 20,5 cm czyli nawet przy 20 cm styropianu wychodzi za ocieplenie. Do tego trzeba dodać jakieś 2-3 cm na wkładkę z jakiegoś styroduru, aby zminimalizować mostek między skrzynką a ścianą/oknem. Na forum pisali o dwóch sposobach - cofnięcie nadproża albo zrobienie poszerzeń systemowych. My wybraliśmy to drugie. W efekcie dookoła okna będą poszerzenia i one będą wyłożone od środka i od zewnątrz styropianem. Jak na to przyjdzie tynk nie będzie ich widać. Nie będzie też widać od środka skrzynki na roletę, co chyba występuje w be clever (ale tego nie jestem pewna, tak mam teraz w mieszkaniu, mają też tak rodzice i siostra u siebie w domu, a mają skrzynkę nad oknem z wkładką styropianową). Przy takim montażu podobno ma to być "najcieplejsze miejsce w domu" (tak piszą Ci, co proponują taki system). Zobaczymy.
Minusy:
-dodatkowy koszt poszerzeń
-głębiej osadzone okno
-koszt samych rolet i silników
Reasumując - jeśli ktoś nie czuje potrzeby, nie ma potrzeby montażu rolet, to niech sobie podaruje. Za dużo komplikacji. Jeśli taka chęć, potrzeba istnieje, to musi samodzielnie podjać decyzję. Nasza była taka jw. Nie wiem czy dobra. Zobaczymy. Koszty już przebolałam. Najbardziej obawiam się tych głęboko osadzonych okien.
Uff, dużo tego. Ale spytałaś o rolety, więc napisałam, co wiedziałam
Może to zaoszczędzi komuś czasu.
Matalim, przede wszystkim: calm down Szkoda nerwów, jeszcze tyle Cię czeka niespodzianek, że na prawdę - projekt to pikuś, więc musisz nauczyć się zachowywać spokój i podchodzić do sprawy na luzie.Po pierwsze: nie można podważać zdania architektów, bo to oni są fachowcami nie my - z całym szacunkiem dla wszystkich forumowiczów. Jasne, my płacimy i trzeba być wymagającym i stanowczym, ale często po fakcie okazuje się, że oni rzeczywiście mają rację i wszystko z czegoś wynika i ma jakieś podstawy. A architekt to najczęściej dusza artystyczna, więc nie projektują tak, żeby było brzydko.
Anyway, jeśli chodzi o wysokości: u mnie parter 300 i góra 300 cm (miało być 280, ale nie wiem czemu stanęło na 300). Oczywiście wartości od poziomu zero, czyli po wykonczeniu podłóg do sufitu (podwieszonego). Nie wszędzie będzie podwieszony - na piętrze - wszędzie, więc będzie niżej, w salonie nie, ale w holu już tak i będzie różnica poziomów, i co z tego? Mieszkam teraz w nowoczesnym mieszkaniu, gdzie takie różnice są i nie wygląda to źle. Można takie przejścia fajnie zaaranżować, podświetlić. U Ciebie będzie 320, więc super. Im wyżej tym lepiej. Moim zdaniem, w biblioteczce może być dużo mniej, co z tego? Poszukam zdjęć zmoich inspiracjach, gdzies miałam taką niską biblioteczkę.
Jeśli chodzi o drzwi, to najładniej wyglądają długie i smukłe - mi architekt wnętrz radzi 80 x 215 (skrzydło), ale to już kwestia gustu. Nie wiem czy jak zrobisz 120 x 240 to póżniej nie okaże się, że takie drzwi (obrotowe z zawiasami w 1/3) będą Cię kosztować np. 5 tys za skrzydło. Pomyśl o tym.
Wysokość okien - ja jestem zwolenniczką jak najwyższych i na dole mam od podłogi do sufitu, na górze 240 cm. Za duże nigdy nie będą, różnice w cenach profili niewielkie (i tak nie zrobisz pcv), oby nie były za małe!
I jeszcze ocieplenie - u mie salon i gabinet to są pomieszczenia wychodzące z bryły budynku i ocieplenie jest, ale na zewnątrz, na stropie - nie rozumiem, dlaczego nie mogą tego tak rozwiązać - zapytaj, może jest jakiś powód.
http://lh6.ggpht.com/_hJtrPWAeV0A/TNMJ2eWJTrI/AAAAAAAAB44/3ya6Ih91sdQ/7eea4fdc321d4c45.jpg
http://lh5.ggpht.com/_hJtrPWAeV0A/TJ3nZL1_SdI/AAAAAAAAAwU/rIMDW7ccncI/1282156982-guilherme-torres-om-house-13-666x1000.jpg
http://lh4.ggpht.com/_hJtrPWAeV0A/TNWpV8u_g9I/AAAAAAAAB5c/vzZm1vXBFF0/Picture-11.png
witaj Matalim, trafiłam tu chyba z komentarzy Mazo i bardzo mi się podobają inspiracje, bo zbliżone do moich. Bryła też ciekawa. Pewne założenia mamy podobne, może nie z takim rozmachem. Też staramy się zrobić dom energoszczędny. W związku z tym, że też mamy indywidualny projekt (na szczęście zapłaciliśmy znacznie mniej, ale to kosztem zostawienia praw przy projektantce) i parę rzeczy, o których piszecie też już przerobiliśmy, napiszę parę słów.
Okna - koniecznie na tym etapie ustal, jaką wielkość jesteś w stanie zrobić w PCV (jeśli zalezy Ci na tym materiale). Pewnych rozmiarów nie da się zrobić albo da, tylko w wyższej cenie. My chcieliśmy mieć większość okien do podłogi i wysokie. I mamy - wysokość 2,4m. Na etapie projektu rozesłałam zapytanie o wycenę. Wszyscy wycenili, nikt nie powiedział, że w PCV ciężko będzie takie okna zrobić. Nikt nie pokusił się o wycenę witryny wysokiej na 7m, która szła przez całą wysokość ściany i przechodziła w dach. Już na etapie budowy okazało się, że jest problem z taką wysokością. W efekcie mamy zamówione takie okna, ale konieczne było zrobienie niektórych na profilu pośrednim, który jest szerszy o 2 cm i droższy oczywiście. Witrynę trzeba było robić z aluminium i wyceniono ją na ok. 10-14 tys. (w zależności od oferty). Podarowaliśmy więc sobie część dachową i okno idzie przez długość ściany, ale jako dwa fixy.
Montaż okien - też chcieliśmy robić w warstwie ocieplenia. Nie wiem, czy orientowałaś się, jaki jest koszt takiego montażu. Jak dostałam wycenę, to zrezygnowaliśmy z tego. Na nasze 39m2, a ok. 108 mb koszt montażu wynosił ok. 10 tys. zł. Niestety, jeśli ma być dobrze zrobione - kotwy JB-D i z folią I3 to koszt jest spory. Jest na forum wątek o tym i warto poczytać. Warto też sprawdzić poprzez obliczenia w audycie ile zyskacie i kiedy taki montaż się zwróci. Coś takiego na forum wpisała Ellik. Wyszła jej nieznaczna różnica pomiędzy zastosowaniem samych taśm I3 a montażu w warstwie ocieplenia i taśm. Nie pisałaś o roletach, więc chyba ich nie planujesz. Na wszelki wypadek wspomnę jednak, że jeśli rolety planujesz, to przy energoszczędnym domu powinny być integro i wówczas prawie nierealne jest schowanie skrzynek pod elewacją przy montażu w warstwie ocieplenia.
Wentylacja mechaniczna - z tego, co pamiętam, to albo w projekcie masz grawitacyjną i potem poprzez wpis do dziennika kierownik zmienia, że robiona jest mechaniczna albo idziesz od początku z mechaniczną, a grawitacyjną w garażu i kotłowni. My w projekcie (i to było w cenie, nie płaciliśmy nic ekstra) mamy projekt mechanicznej. Na rysunkach instalacji sanitranej mamy go wrysowanego i jest dodatkowo opis z części opisowej projektu. Jak poszłam z nim do firmy montującej zrobili swój. W projekcie mamy zachowane 30 cm własnie na rury. Ja z kolei byłam zła, że mamy te 30 cm, bo będzie trzeba robić sufity podiweszane, a właśnie jak poszłam do firmy od WM powiedzieli, że nie trzeba robić obniżenia tylko jakimiś kanałami płaskimi prowadzą rury czy coś takiego. Jak chcesz, to podeślę namiary. Firma jest jednak spod Wrocławia i nie wiem, czy robi poza okolicą. Oni robili WM we wzorcowym domu pasywnym Lipińskich w Smolcu pod Wrocławiem.
Wysokości - salon z pustką ok. 6,4m, reszta parteru ok. 2,9 -3m (już po obniżeniu 30 cm na wentylację), poddasze ok. 2,9 (zmniejszone chyba z 3,05). Moim zdaniem minimalna wysokość to 2,75 - tyle mam teraz w mieszkaniu i sufit nie przytłacza. Przy wysokościach trzeba pamiętać, że to "robi" kubaturę do ogrzania. U nas jest aż 1094m3. Wysokość parteru ma też znaczenie dla wysokości okien dachowych. Sprawdź jak to wygląda u Ciebie. My mamy wysoki parter i wysoką ściankę kolankową. Okna wyszły na poziomie ok. 1,7m. Po pierwsze - w zasadzie może być tylko klamka dolna, po drugie kończą się prawie na 3m. W projekcie były wysokie na 1,6m, ale wtedy poddasze miałoby wysokość 3,09m. Obniżyliśmy trochę i zmniejszylismy wysokość okien dachowych.
Strop - nie wiem, czy to jest związane ze stropem monolitycznym, ale my mamy terrivę i antresola oraz schowanie słupów więźby w ścianach działowych spowodowały konieczność zastosowania na dachu konstrukcji stalowej - mamy ponad 2t stali na dachu - płatwie i słupy stalowe, które wyszły nas ok. 11 tys. Wykonawca mówił nam, że robił dom, gdzie była antresola i nie było takich rzeczy i tam był strop monolityczny. Może więc to ma związek - trzymaj się więc tego stropu. Napisałaś, że na parterze nie będzie prawie ścianek działowych. Zwróć więc uwagę na tę konstrukcję dachu, szczególnie jeśli planujecie dachówkę ceramiczną. U nas, jak to powiedziała projektantka skończyło się tylko płatwiami i słupami. Inny klient, który miał prawie pustą przestrzeń musiał mieć ramy stalowe, a to podobno już kosztuje majątek.
może powyższe się na coś przyda
pozdrawiam, życzę powodzenia i czekam na rozwój wydarzeń
http://images49.fotosik.pl/363/08c2e1add6374bfemed.jpg
Proponuje Romotop KV 6.6.2 z płaszczem do konwekcyjnego grzania powietrzem. Nowoczesny wygląd , palenisko z szamotem , prosty montaż , niska cena , komin 180 , powietrze do spalania można podłączyć z poza domu .
Do rozważenia
http://www.cieplykominek.pl/?s=oferta&sid=120&id=461&scroll=6
Wczoraj doliczyłam się, ze nasz projekt ma 9,5 m elewacji frontowej, a nasze warunki zabudowy dawały nam tylko 9m. 50cm, tak mało a czasami tak dużo?
Wysłałam smska do pani Arch... Czy te przepisy mówiące o możliwości zbliżenia się do granicy działki na 1,5m są ważniejsze od decyzji o warunkach zabudowy?
Pani arch twierdzi ,że tak....Lecz po konsultacji z UM Wrocławia stwierdziła, że to zależy od osoby, która będzie wydawać PnB...
Pani Arch postanowiła , przerobić ten za szeroki parter - " tak, aby nie zostawiać losu projektu w rękach urzędnika"
Poprosiłam panią Arch. o usunięcie uskoku północnej ściany (bez okien). Zobaczymy co wyjdzie z poprawki, bo obecny kształt jakoś do mnie nie trafia
Przez carolinka,
Ciekawe ogrodzenie, ale o ile się orientuję dość kosztowne.... niestety!!!!
Ku pamięci:
http://www.jarosz.com.pl" rel="external nofollow">http://www.jarosz.com.pl" rel="external nofollow">http://www.jarosz.com.pl" rel="external nofollow">http://www.jarosz.com.pl
Dostałam maila z w/w firmy:
"U nas kompleksowe wykonanie muru ogrodzxeniowego z gabionów wnosi 780,00zł netto za 1 metr kwadratowy ogrodzenia.
Gabiony wykonywane są wg naszej Aprobaty Technicznej z drutu CRAPAL4 Ø 4,5 mm oczka 100x100 mm zgrzewane. Odporność na korozje wynosi 50 lat. wytrzymałość na rozrywanie 450 N/ mm kwadrat.
W skład ceny wchodzą:
* cena wykonania gabionów w metalu
* koszty transportu gabionów na budowę
* koszt zakupu, transportu i montażu stabilizatorów z profili zamkniętych
* koszt zakupu i transportu kamienia na budowę (granit, albo bazalt w granulacji 100-200)
* koszt zabudowy ( montażu) gabionów na gotowo w tym wykonanie zagęszczenia pod gabion z klińca o granulacji 0-35 mm , oraz montażu desek"...
Prawie 800zł/ m troszku dużo.... ale do zastanowienia
Przez carolinka,
Po wielu bojach w końcu dostaliśmy świeżuteńką koncepcję
Proszę podpowiedzcie co się nada a co nie bardzo
Przez carolinka,
drewniany "dywanik" w kaflowej otoczce
pożyczone od kogoś z forumowiczów
Jak w tytule, może coś podpowiecie?
Schody wydają mi się dziwne i pokoje na górze nie bardzo ustawne...