1.Kominy powinny być stawiane z jednorodnych materiałów. Czyli stawiamy z cegły zwykłej, to taka ma być całość komina od początku do końca.
2.komin powinien kończyć się co najmniej 30 cm na kalenicą a jeżeli mają być kratki wentylacyjne z boku komina to te kratki powinny być również powyżej kalenicy.
3. Każdy kanał z osobna powinien mieć kratki z obu stron, na tzw przestrzał.
4. Chyba, że jest to komin systemowy gdzie kanały występują w dwóch rzędach obok siebie. Wtedy dopuszczalne jest, że kratki są wspólne dla dwóch sąsiednich kanałów. Między którymi nie ma przegrody.
5.Do budynku doprowadzamy powietrze: do kominka osobno, do pieca osobno, kupujemy okna z nawiewnikami lub montujemy je w ścianach. Bo jeżeli nie doprowadzimy do domu powietrza, to będziemy mieli smrodek oraz pewny nawiew z kanałów wentylacyjnych.
6.Przed rozpoczęciem budowy, trzeba popytać sąsiadów jak u nich działają kominy. Jest to tzw. wywiad środowiskowy, który pomoże nam uniknąć pewnych błędów.
7.Kanały spalinowe, powinno się zakończyć specjalnymi nasadami. Pamiętając przy tym, że odległość od góry nasady kanału spalinowego do kratki lub nasady wentylacyjnej powinna wynosić co najmniej 50 cm. Czyli kanał spalinowy, dymowy jest zakończony 0.5m wyżej niż wentylacyjny. Unikniemy wtedy dymu w kanałach wentylacyjnych przy wiatrach opadających.
8.Kratki wentylacyjne powinny być koniecznie w każdej łazience, wc, kuchni, kotłowni, w miejscu gdzie przewidujemy kominek. Ważna jest również zasada jeden kanał na jedno pomieszczenie, oprócz kuchni gdzie potrzebne są dwa.
9. Komin najlepiej ciągnie jak jest usytuowany w szczycie dachu lub blisko niego.
Ktoś powie a te mocno od szczytu oddalone to nie będą pracowały prawidłowo? lub Mam kominy tak właśnie usytuowane i wszystko jest w porządku.
Owszem mogą ciągnąć ale nie muszą To jest uzależnione od wielu czynników:
a/ Dach jest zaporą dla wiatru i przy silnych wiatrach może nastąpić efekt nawiewania w tak usytuowane kominy.
b/Postawiliśmy dom blisko innych wysokich budynków.
d/W okolicy występuje efekt zawirowania powietrza.
Dlatego ważny jest wywiad środowiskowy.
Bo jeżeli w okolicy występują niekorzystne warunki to bardzo prawdopodobny jest efekt nawiewania. Wtedy nawet w kominy prawidłowo usytuowane i zrobione poprawnie nie będą spełniały swojej funkcji prawidłowo. Nie pomogą nawet nawiewniki.
10. Komin powinien być ocieplony, bo wtedy lepiej ciągnie. Kominy wentylacyjne i spalinowe możemy ocieplić styropianem. Wystarczy 5 cm styropianu. Natomiast dymowe lepiej ze względów bezpieczeństwa ocieplić materiałem niepalnym np wełną skalną.
11. Stawiając komin nie kierujmy sie tylko względami estetycznymi. Komin powinien przede wszystkim spełniać swoja funkcję. Czyli odprowadzać opary, wyziewy i dym. A te wszystkie klinkiery, płytki i inne cuda którymi obkładamy lub z nich murujemy komin mogą nam przysporzyć w przyszłości wielu kłopotów. Może być problem z zrobieniem szczelnej obróbki i potem przecieka, odpadają płytki itd..
12. Jeżeli w okolicy występuje efekt nawiewania, nie róbmy kratek wentylacyjnych z boku komina. Wyprowadźmy otwory wentylacyjne do góry i zakończmy nasadą, najlepiej obrotową. Bo te najlepiej sprawdzają się w takich warunkach. Może oczywiście być wentylator wyciągowy wspólny dla wszystkich kanałów wentylacji. Umieszczony na kominie lub nawet strychu. Oczywiście moc takiego urządzenia trzeba odpowiednio dobrać.
13. Zakładamy, że nasz dom ma być ciepły i mamy zużywać mało opału. Opatulamy go wełną, styropianem i robimy sobie termos. Dlatego potrzebne jest doprowadzenie do niego świeżego powietrza. Trzeba ten nasz szczelny dom trochę rozszczelnić, na rożne sposoby: wietrzenie, mikrouchył w oknach, nawiewniki.
14. Jeżeli decydujemy sie na nawiewniki to potrzebne będą w pokojach. Niektórzy twierdzą ,że nawiewnik potrzebny jest również w kuchni ale jak się coś gotuje lub piecze wystarczy rozszczelnić lub uchylić okno. Będzie taniej a równie skutecznie. Wystarczy jeden nawiewnik na pomieszczenie. Nie przesadzajmy z ich ilością, bo jak będzie za mało to zawsze można dołożyć jeszcze jeden.
14. W domu zakładając kratki wentylacyjne instalujmy takie z możliwością ich zamknięcia. Ta możliwość zamknięcia lub zmniejszenia przekroju kratki będzie nam potrzebna jeżeli czasami zdarzy się podczas silnych niekorzystnych wiatrów efekt nawiewania lub komin ma za mocny ciąg.
15. Nie instalujmy wentylatorków wyciągowych w łazienkach. Ponieważ zaburzają wentylację grawitacyjną i powodują zasysanie powietrza z najbliższego kanału wentylacyjnego lub co gorsza dymowego/spalinowego.
Uff rozpisałem się