Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości
  • wpisów
    117
  • komentarzy
    842
  • odsłon
    137

Podbitka


Mona7

13 250 wyświetleń

 

Dziś z małą prośbą zwracam się do Was w sprawie podbitki. Musimy ją zamontować sami no i tu teraz mam sto pytań do :) Jaka podbitka jest lepsza PCV czy drewniana, montować ją przed ociepleniem budynku czy po? O czym trzeba pamiętać podczas montażu?

 

Może ktoś pomoże

24 komentarzy


Rekomendowane komentarze

 

Dla mnie temat w ogóle nie istnieje. Nie załozyłbym podbitki z plastiku. Mimo, że drewnianą trzeba zakonserwować, że jest trochę więcej pracy, że więcej odpadów itd. Co natura to natura :)

 

Gdybyś zdecydowała się na drewno to zakonserwuj je głęboko nasycającym impregnatem typu Penetrin. Na to daj środek chroniący przed promieniowaniem UV. Niezła jest lazura v33 - w wersji ośmioletniej bardzo trwała. Mnóstwo kolorów do wyboru włącznie z bezbarwnym.

 

Podbitka o grubości minimum 16 mm, optymalna 19mm, najlepiej z tzw długim piórem - posiada rezerwę na ew pracę drewna.

 

Podbitkę najlepiej kłaść po ociepleniu, ale nie jest to norma. Ważne by w przestrzeni między połacią dachu a podbitka nie było mostka termicznego. Pzdr :)

Odnośnik do komentarza

 

Tak, wentylacja powinna być - nie jest to żaden problem. Trzeba po prostu wyciąć otwory w podbitce. Najłatwiej wyciąć okrągłe otwory np 6-10 cm i zamaskować kratkami wentylacyjnymi. Najlepiej metalowymi. Kratki moga tez być kwadratowe, prostokątne itd. Jesli komuś nie zalezy na estetyce może pójść po najmniejszej linii oporu i wykonać po prostu wzdłużne szczeliny. Niezaleznie jednak od kształtu warto otwory wentylacyjne przysłonić siatką aluminiową lub ocynkowaną o małych oczkach ( np 1,5-2mm) - ochroni to przed robactwem i mniejszymi gryzoniami. Niektóre kratki wentylacyjne mają taka siatkę w komplecie.

 

Jeśli powietrze nie przepływa swobodnie między krokwiami ( np gdy wykonuje się podbitkę równolegle do połaci dachu) trzeba zrobić otwór w każdej przestrzeni międzykrokwiowej. Jesli podbitka jest prostopadła do ściany budynku i tworzy z połacią trójkąt, tych otworów może być znacznie mniej.

Edytowane przez marmur7
Odnośnik do komentarza

 

Hej Mona!

 

My mamy nadbitkę - przybijana była bezpośrednio na krokwie. Jak dla mnie w grę wchodziło tylko i wyłącznie drewno, ale myślę że zależy to od indywidualnych upodobań - oba materiały mają plusy i minusy. Ja mam domek bardzo klasyczny więc nie pomyślałbym o plastikowych ale w Twoim (nowoczesnym:) przypadku czemu nie??

 

No i nie robiliśmy też wentylacji - zamknięta przestrzeń wentylowana jest przez dachówki.

 

Nadbitkę malowaliśmy sami lakierobejcą altax http://www.arsen.pl/do/item/18_4602/AltaxLakierobej" rel="external nofollow">http://www.arsen.pl/do/item/18_4602/AltaxLakierobej" rel="external nofollow">http://www.arsen.pl/do/item/18_4602/AltaxLakierobej" rel="external nofollow">http://www.arsen.pl/do/item/18_4602/AltaxLakierobej dwa razy od strony zewnętrznej, a raz od wewnętrznej.

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Jaki materiał na podbitkę - kwestia gustu, ja będę robił ją z drewna. Żeby ładnie wyglądało całą obróbkę należy wykonać przed montażem (nie będą widoczne ślady po pracy drewna). Wentylacja obowiązkowo musi być. U mnie założona została kratka wentylacyjna (taśma szer 8cm). Osłania jednocześnie szczeliny od łaty do desek (grubość kontrłaty) i szczelinę powstałą w wyniku opuszczenia 2cm od krawędzi dachu deski nabitej na czoło krokwi. Myślę, że napisałem to w zrozumiały sposób.:)
Odnośnik do komentarza
Mam jeszcze prośbę wielką czy ktoś kto ma drewnianą podbitkę mógłby mi przesłąć zdjęcie jak ta wentylacja wygląda to jakoś jeszcze pozostaje jedyna rzecz której nie potrafię sobie wyobrazić
Odnośnik do komentarza
Bardzo bardzo bardzo dziękuję :) W końcu zajarzyłam :) No to jak tylko będziemy robić ocieplenie zobaczymy jak pójdzie podbitka. Dwóch rzeczy jestem pewna 1) podbitka na pewno musi być drewniana 2) zrobimy ją zdecydowanie sami
Odnośnik do komentarza
Spoko - zrobi to każdy średnio rozgarnięty majsterkowicz. Nawiasem mówiąc, własnoręcznie można byłoby wykonać z 70% prac budowlanych, gdyby tylko dysponowało się odpowiednią ilością wolnego czasu :)
Odnośnik do komentarza
Czy te podprzybitki na zdjęciach są drewniane? Bo wyglądają jak z materiału drewnopodobnego. Nie cierpię plastikowych podbitek ale teraz na rynku są materiały drewnopodobne, które świetnie wyglądają i nie wymagają konserwacji - jedyna wada - są zwykle droższe od drewnianych. Pierwszy lepszy przykład z brzegu: http://tubis.com.pl/new/podbitkasiding/podbitka-dachowa.html" rel="external nofollow">http://tubis.com.pl/new/podbitkasiding/podbitka-dachowa.html" rel="external nofollow">http://tubis.com.pl/new/podbitkasiding/podbitka-dachowa.html" rel="external nofollow">http://tubis.com.pl/new/podbitkasiding/podbitka-dachowa.html Tutaj pcv z okleiną: http://panelepcv.pl/pl/c/kolor-DAB-ZLOTY/75" rel="external nofollow">http://panelepcv.pl/pl/c/kolor-DAB-ZLOTY/75" rel="external nofollow">http://panelepcv.pl/pl/c/kolor-DAB-ZLOTY/75" rel="external nofollow">http://panelepcv.pl/pl/c/kolor-DAB-ZLOTY/75 A jeśli chodzi o kolejność wykonania - dachowa ekipa poradziła nam, żeby nie wcześniej niż na etapie elewacji robić podprzybitkę, żeby zapobiec wybrudzeniu tynkiem. Edytowane przez ganiutek
Odnośnik do komentarza
Nam ekipa od dachu zaproponowała, że zrobi podbitkę za 30 zł za metr robocizny. O mało co nie umarłam ze śmiechu. Postanowiliśmy więc zrobić ją sami. marmur masz rację większość rzeczy można zrobić samemu, nam niestety brakuje na to czasu. Mąż bierze teraz tydzień urlopu (zaległy) na elektrykę w lecie cały urlop tegoroczny na ocieplenie, podbitkę i gładzie. Resztę po godzinach po pracy powoli się będzie robić bo na bezpłatny nie ma szans iść kredyt też się sam nie spłaci. Tak więc ile się da tyle chyba każdy stara się zrobić sam.
Odnośnik do komentarza

 

Te zdjęcia pokazują jak przykładowo można rozwiązać wentylację, materiał podbitki jest tu sprawą drugorzędną. Niektóre systemy niedrewniane oferują własne rozwiązania wentylacyjne. Ponieważ jednak Mona skłania się raczej ku drewnu, wrzuciłem typowe rozwiązania stosowane przy podbitce drewnianej. Poniżej jeszcze inny przykład w domu z bali - na trzecim zdjęciu dość dobrze widać szczelinę wentylacyjną.

 

 

http://forum.muratordom.pl/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.logs.com.pl%2Fpl%2FDom-z-bali-Bierkowo.html" rel="external nofollow">http://forum.muratordom.pl/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.logs.com.pl%2Fpl%2FDom-z-bali-Bierkowo.html" rel="external nofollow">http://www.logs.com.pl/pl/Dom-z-bali-Bierkowo.html" rel="external nofollow">http://www.logs.com.pl/pl/Dom-z-bali-Bierkowo.html

 

http://www.logs.com.pl/#" rel="external nofollow">http://www.logs.com.pl/#

Edytowane przez marmur7
Odnośnik do komentarza

 

Mona - te 30 zł to wcale nie jest taka zawrotna kwota W naszym domu musiałem zlecić wykonanie podbitki na ścianach szczytowych do których , ze wzgl na wysokość nie miałem dostępu. Położenie podbitki kosztowało 35 zł i nie obejmowało impregnacji. Teraz wzdłuż okapu będę ją robił sam. Chcę to zrobić wczesną wiosną, bo ptaki uwielbiają w takich miejscach robić gniazda, a nie miałbym serca wywalać pisklaków.

 

Tez robię wszystko po godzinach pracy - u mnie cos takiego jak urlop nie istnieje :)

Odnośnik do komentarza
Dach jest wykonany na pełnym deskowaniu. Wentylacja pod dachówką jest osłonięta grzebieniem (wróblówką). Przedstawiona na foto kratka wentylacyjna będzie przewietrzać przestrzeń podbitki pod deskami oraz między deskowaniem, a warstwą ocieplenia poddasza.
Odnośnik do komentarza
Gość
Add a comment...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...