Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości
  • wpisów
    28
  • komentarzy
    60
  • odsłon
    166

Z cyklu zrób to sam - Szafy


skowronp

4 951 wyświetleń

 

 

To wcale nie jest takie trudne jakby się wydawało a powodów jest około 40% bo tyle wynosi różnica kosztów do wycen stolarzy / firm się tym zajmujących.

 

 

 



DSC_5036.thumb.jpg.bdcd14600f1d366c3698499e8d02b302.jpgDSC_5033.thumb.jpg.4809179a3e966cdb9675cf49d33a73b0.jpgDSC_5026.thumb.jpg.43e03e88f73336743ff4c31ccccff778.jpgDSC_5035.thumb.jpg.1752e213e0b2881bb434e427e5ea48d1.jpgDSC_5027.thumb.jpg.09514550fda18dc7f44bde58300dba28.jpg

 

 

 



Na razie bez drzwi przesuwnych z racji kosztów ale i pomysłu na nie (z mdf lakierowanym ...). Na wszystko przyjdzie czas.

 

 

 



Generalnie wszystko wyszło równo (do zdjęć zapomniałem domknąć wszystkie szuflady:bash:... )

 

 

 



Ale po kolei jak się do tego zabrać. 1. Mierzymy wnękę - w kilku miejscach tak by mieć pewność co do ich poprawności. Oczywiście zdarzają się krzywe sufity ale i z tym można sobie spokojnie poradzić.

 

 



2. Projektujemy - czyli co gdzie chcemy

 

 



3. Na projekcie rozpisujemy sobie wymiary formatek (bo tak fachowo się je nazywa) czyli:

 

 

 



  • półka - głębokość 60 (standard) x szerokość 90

     


 

 

 

 



Do wszystkich pomiarów nalezy brać grubość płyty 18mm (standard) + ewentualnie 1 mm okleiny.

 

 



Maksymalny wymiar formatki ograniczony jest wymiarem płyty (głównie 2,8x2,05m) i ma to znaczenie przy np. półce pawlaczowej czy bardzo wysokich pomieszczeniach gdzie konieczne jest wykonanie cokołów by zniwelować różnicę lub daje ostatnią półkę pawlaczową na całą długość szafy).

 

 

 



Jeśli w dwóch słupkach obok siebie chcemy by półki były na tej samej wysokości to montaz musimy zrobić na kołki lub trójkąty. Ja tego nie chciałem i robiłem mijanki tak by każda półka była na konfirmaty.

 

 

 



  • boki szafy

     


 

 

 

 



Dla boków szafy zdecydowałem się dodać po 10cm do głębokości szafy tak by drzwi przesuwne dochodziły do płyty a nie do ściany (wg. mnie lepiej to wygląda i lepiej działa)

 

 

 

 



  • szuflady

     


 

 

 



To temat sam w sobie (polecam podpatrzenie w sklepach). Ja zdecydowałem się na zrobienie ich z tej samej płyty co reszta szafy ze względu na solidność, brak płyty w tej okleinie o grubości 10mm czy brak profesjonalnych narzędzi.

 

 



U mnie każda szuflada składa się ze skrzyni ze ślepym frontem i frontu.

 

 



Do ich zwymiarowania należy wziąć pod uwagę wymiar wnęki oraz grubość prowadnic (kulkowe to zazwyczaj 12,7mm na stronę a rolkowe 12,5mm).

 

 



I tak przykładowo dla wnęki 90 formatki na szufladę u mnie miały takie wymiary (dla prowadnic przyjąłem 13mm, głębokość szuflady to głębokośc wnęki -1cm )

 

 

 



I wyszło mi coś takiego.

 

 

 



[TABLE=width: 455]

 

 



[TR]

 

 



[TD]szerokość wnęki

 

 



[/TD]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[TD=align: right]90

 

 



[/TD]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[/TR]

 

 



[TR]

 

 



[TD]głębokość szuflad

 

 



[/TD]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[TD=align: right]60

 

 



[/TD]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[/TR]

 

 



[TR]

 

 



[TD]grubość prowadnic

 

 



[/TD]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[TD=align: right]1,3

 

 



[/TD]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[/TR]

 

 



[TR]

 

 



[TD]grubość płyty

 

 



[/TD]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[TD=align: right]1,8

 

 



[/TD]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[/TR]

 

 



[TR]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[/TR]

 

 



[TR]

 

 



[TD]szuflada 20

 

 



[/TD]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[TD]okleina

 

 



[/TD]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[/TR]

 

 



[TR]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[TD]formatek

 

 



[/TD]

 

 



[TD=align: right]1

 

 



[/TD]

 

 



[TD=align: right]2

 

 



[/TD]

 

 



[TD=align: right]1

 

 



[/TD]

 

 



[TD=align: right]2

 

 



[/TD]

 

 



[/TR]

 

 



[TR]

 

 



[TD]przód i tył

 

 



[/TD]

 

 



[TD=align: right]12

 

 



[/TD]

 

 



[TD=align: right]83,80

 

 



[/TD]

 

 



[TD=align: right]17,00

 

 



[/TD]

 

 



[TD=align: right]1

 

 



[/TD]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[/TR]

 

 



[TR]

 

 



[TD]bok

 

 



[/TD]

 

 



[TD=align: right]12

 

 



[/TD]

 

 



[TD=align: right]57,20

 

 



[/TD]

 

 



[TD=align: right]18,80

 

 



[/TD]

 

 



[TD=align: right]2

 

 



[/TD]

 

 



[TD=align: right]2

 

 



[/TD]

 

 



[/TR]

 

 



[TR]

 

 



[TD]dół

 

 



[/TD]

 

 



[TD=align: right]6

 

 



[/TD]

 

 



[TD=align: right]83,80

 

 



[/TD]

 

 



[TD=align: right]57,20

 

 



[/TD]

 

 



[TD=align: right]2

 

 



[/TD]

 

 



[TD][/TD]

 

 



[/TR]

 

 



[TR]

 

 



[TD]front

 

 



[/TD]

 

 



[TD=align: right]6

 

 



[/TD]

 

 



[TD=align: right]89,00

 

 



[/TD]

 

 



[TD=align: right]20,00

 

 



[/TD]

 

 



[TD=align: right]2

 

 



[/TD]

 

 



[TD=align: right]2

 

 



[/TD]

 

 



[/TR]

 

 



[/TABLE]

 

 

 



Dodatkowo jeśli szuflady są od samego dołu warto na samą podłogę dać półkę która będzie trzymać wymiar wnęki. Jeśli jest podłogówka w tym miejscu to można dać tylko np. dwa elementy po 10cm z przodu i tyłu.

 

 

 



4. Mając już wymiary musimy się zastanowić które z boków formatek muszą być oklejone okleiną (głównie fronty, wyjątkiem są szuflady). 5. Zestawiamy w całość najlepiej w excelu w podziale na kolumny (X,Y, sztuk, ile stron X oklejonych, ile stron Y oklejonych).

 

 



6. Mając takie zestawienie udajemy się do jednej z firm oferujących sprzedaż i cięcie płyt. Jest ich kilka (dużych) - ja wybrałem FORPŁYT. Paleta oklein dostępnych jest bardzo duża także jest z czego wybierać. U nas wybór padł na klon jersey

 

 



7. Zasada jest prosta. Kupuje się całe płyty 2,8x2,05m i płaci za wycięcie formatki od sztuki + za oklejenie z metra.

 

 



8. U nas czas realizacji to 2 dni po czym była dostawa (15 płyt pociętych na 228 formatek oklejonych 340 metrami okleiny). Wszystko wylądowało w garażu)

 

 



9. No i przyszlo to złożyć

 

 



 

 



Potrzebne są:

 

 

 



  • konfirmaty (u mnie 600+) polecam te cieńsze - większy margines błedu

     


  • wiertło do konfirmat

     



  • wkrętarka

     



  • wiertarka

     



  • piłka ręczna lub wyrzynarka (przydaje się też piła tarczowa dzięku której ładnie można skracać np. słupki ze względu na krzywy sufit - czasami trzeba o np. 5mm )

     



  • ołówek, taśma miernicza i np poziomica jako liniał

     



  • frez pod zawiasy

     



 

 

 



dodatkowo może się przyddać wiertło frezujące, fazownik, nożyk (np. do odcięcia okleiny)

 

 

 



Wszystko do dostania nawet w Leroy Merlin

 

 

 



10. Składanie:

 

 

 

 



  • polecam rozpocząć od odnalezienia formatek na całą szafę / szufladę. Ja miałem z czego wybierać z racji robienia szafy w wiatrołapie, spiżarce, sypialni i 3 szafek do pralni.

     


  • przemyślenia danej sekcji szafy czy szuflady

     



  • rozrysować linie i zaznaczyć otwory prowadzące (te pod główkę konfirmaty) dla 60cm głębokości wierciłem 5, 30, 55 cm

     



  • składamy dwa elementy i przez otwór prowadzacy wiercimy otwór pod konfirmatę (można zrobić to wcześniej analogicznie do otworów prowadzących ale trzeba być pewnym wymiarów)

     



  • wkręcamy konfirmatę tak by główka się lekko schowała w płytę

     



  • kołków i trójkątów montażowych użylem w minimalnej ilości 20 sztuk i 4 sztuk na wszystkie szafy ...

     



  • szuflady: tutaj front można przykręcić do skrzyni po prostu na wkręty jednak ja użyłem dodatkowo regulatora frontów Bluma który daje jeszcze pole do poprawek +-2mm. (potrzebny jest frez 20mm).

     



 

 

 



11. Wykończenie

 

 

 



  • konfirmaty zaklejamy zaślepkami w kolorze okleiny

     


  • obszczypania możemy zamaskować woskiem meblarskim (coś jak plastelina)

     



  • przykręcenie pantografów

     



  • regulacja drzwiczek i frontów szuflad.

     



 

 

 

 



Składa się najlepiej w dwie osoby ale jeśli powierci się wcześniej otwory to i samemu daje radę.

 

 

 



Powodzenia!

DSC_5036.thumb.jpg.bdcd14600f1d366c3698499e8d02b302.jpg

DSC_5033.thumb.jpg.4809179a3e966cdb9675cf49d33a73b0.jpg

DSC_5026.thumb.jpg.43e03e88f73336743ff4c31ccccff778.jpg

DSC_5035.thumb.jpg.1752e213e0b2881bb434e427e5ea48d1.jpg

DSC_5027.thumb.jpg.09514550fda18dc7f44bde58300dba28.jpg

DSC_5036.thumb.jpg.bdcd14600f1d366c3698499e8d02b302.jpg

DSC_5033.thumb.jpg.4809179a3e966cdb9675cf49d33a73b0.jpg

DSC_5026.thumb.jpg.43e03e88f73336743ff4c31ccccff778.jpg

DSC_5035.thumb.jpg.1752e213e0b2881bb434e427e5ea48d1.jpg

DSC_5027.thumb.jpg.09514550fda18dc7f44bde58300dba28.jpg

DSC_5036.jpg

DSC_5033.jpg

DSC_5026.jpg

DSC_5035.jpg

DSC_5027.jpg

DSC_5036.jpg

DSC_5033.jpg

DSC_5026.jpg

DSC_5035.jpg

DSC_5027.jpg

Edytowane przez skowronp

4 komentarze


Rekomendowane komentarze

 

Dobra robota Też sami planujemy zrobić szafy, jedną już kiedyś popełniliśmy w mieszkaniu.

 

 

Niestety nie działają linki do zdjęć...

Odnośnik do komentarza
super instrukcja :) Też z chęcią zobaczyłabym zdjęcia. A z ciekawości (może być na priv) ile finalnie wyszedł koszt szafy własnej roboty?
Odnośnik do komentarza

 

Załączniki poprawiłem nie wiem czemu nie działały ...

 

 

W sumie koszty to nie tajemnica.

 

 

Szaf łącznie było 10m bieżących + szafka pod zlew (klasyczna 80) + 2 szafki wiszące 1x1,2x0,4metra. W tym aż 19 szuflad (w tym 12 o szerokości 90 cm i głębokości 20 lub 30 cm).

 

Materiał z pocięciem i oklejeniem to 5000 zł.

 

 

Prowadnice do szuflad, konfirmaty, zaślepki, wkręty, relingi, pantograf, uchwyty do szuflad (300 zł), zawiasy, frezy, regulatory frontów bluma, wiertło do konfirmat i inne to koszt około 700 zł łącznie .

 

 

Czyli przeliczając w przybliżeniu 12 metrów bieżących za 5700 bez drzwi przesuwnych.

 

 

Dodam jeszcze że "słupki" warto dać okleić od spodu (mniej chłoną wodę jakby co) lub dać pod nie ślizgacze (mamy wtedy przerwę 3 mm). No i jeśli szafa nam się nie mieści we wnękę to skracamy zawsze część gdzie jest najmniej cięcia czyli zazwyczaj sekcję z relingami.

Edytowane przez skowronp
Odnośnik do komentarza
Gość
Add a comment...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...