Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości
  • wpisów
    4
  • komentarzy
    8
  • odsłon
    51

2. Roboty ziemne, płyta fundamentowa


MacsteR

5 071 wyświetleń

 

 

Witam w kolejnym rozdziale budowy domu pasywnego. W tym rozdziale opiszę nieco rodzaj gruntu na jakim budynek został posadowiony o raz samo posadowienie. Wielu z Was może zszokować to co zobaczy. Teren podmokły, woda, rzeka, luźne grunty nasypowe, przemieszana glina ze żwirem etc ... Tak - da się posadowić budynek na fatalnym gruncie (płyta fundamentowa), ponieważ budynek stoi nie na tym co się widzi dookoła a na tym czego się nie widzi = znajduje się pod nim. Miałem tutaj do czynienia z tzw. wymianą gruntu pod budynkiem. Czyli wybranie ziemi spod obrysu budynku (i nieco więcej) i uzupełnienie tego gruntem nośnym.

 

 

 



Teren: działka o wymiarach 100mb x 50mb = 0,5 ha

 

 

 



Teren podniesiony średnio o ok + 2 m (na gotowo). Po 500 wywrotkach przestałem liczyć, tak czy inaczej było ich sporo (4 warstwy rzędowe nasypu). Usypanie jednej warstwy po całej powierzchni + wyrównanie + kilka m-cy przerwy. Następną warstwę ubijały wywrotki dowożąc kolejną warstwę. Trwało to w sumie 3 lata. Jednego roku udało usypać się tylko jedną warstwę, potem padały deszcze, potem przyszła zima, wiosna. Grunt samoczynnie osiadał, układał się. Kolejna warstwa.

 

 

 



http://www.macster.pl/forum/IMG00174-20100325-1457.jpg" rel="external nofollow">http://www.macster.pl/forum/IMG00174-20100325-1457.jpg

 

 



Tak wygląda działka "od tyłu". W oddali sąsiad. Z lewej "strumyk" z lasu, z tyłu duża rzeka której tutaj nie widać, wiosna + roztopy = woda dookoła.

 

 



Spokojnie - zalać to mnie nie zaleje - to nie jest rzeka górska etc. Szalony nie jestem - TVN24 czasami oglądam i widzę co się w Polsce dzieje.

 

 



Tutejsza rzeka dopływy ma ograniczone + po drodze są regulowane zbiorniki wodne a jedyne zagrożenie to wody "roztopowe" z pól i łąk. Podlasie to teren płaski. Aby pobudować się w tym miejscu musiałem spełnić sporo warunków. Warunki wodno-prawne, hydrolog (ocena zagrożenia powodziowego etc.) i inni.

 

 

 



IMG00228-20100513-1329.jpg.de40d191aa6a384e6c968b834582124c.jpg

 

 



Usypywanie warstw gruntu.

 

 



IMG00238-20100520-1435.jpg.3dde8b5b42b64196cbca037826ac012d.jpg

 

 



Miękkie podłoże.

 

 



IMG00094-20101228-0946.jpg.01750ae007b355cd55924ded90d99023.jpg

 

 



Mokre podłoże.

 

 

 



Powyżej zdjęcia pokazujące złożoność materii w trakcie procesu podnoszenia.

 

 

 



Profil geologiczny, na podstawie badania geologicznego do 4m głębokości po narożnikach budynku - badanie realizowane przez uprawnionego geologa - otrzymujemy ładną dokumentację z profilami otworów + sporą część opisową + wnioski.

 

 

 

 



Wyniki:

 

 



(od 0.00 do -1.80m) - grunty nasypowe - luźne (nie nadające się do posadowienia budynku)

 

 



(od -1.8m do -4.00 m) - Pd i Ps (piaski drobne i pospółka) - średnio i wysoko zagęszczone (dobre warunki geologiczne),

 

 

 

 



W związku z powyższym, na gruncie nasypowym nie można posadowić budynku. Należało wybrać ziemię spod budynku z zapasem i uzupełnić gruntem nośnym, stabilizowanym warstwowo. W moim przypadku był to:

 

 



a) żwir z piaskiem - 100cm +

 

 



b) tłuczeń - 40cm - stopień zagęszczenia 0,96

 

 



c) chudziak 10cm ( B25W8 )

 

 

 



Nie wiem jak zrobić, aby zdjęcia były większe - takie po prostu się dodają .. powiększenie strony do 140% powiększy również zdjęcia - lepiej widoczne będzie zbrojenie i inne detale.

 

 

 



http://www.macster.pl/forum/DSC04555.jpg" rel="external nofollow">http://www.macster.pl/forum/DSC04555.jpg

 

 



powyżej widzimy tłuczeń + ukryte zbrojenie pod stopy fundamentowe dla klinkieru (oddzielny fundament)

 

 

 



http://www.macster.pl/forum/DSC04747.JPG" rel="external nofollow">http://www.macster.pl/forum/DSC04747.JPG

 

 



wylany chudziak (równa powierzchnia pod układanie styroduru dla płyty fundamentowej

 

 

 



http://www.macster.pl/forum/DSC06117.JPG" rel="external nofollow">http://www.macster.pl/forum/DSC06117.JPG

 

 



chudziak przysypany ok 1.5cm wartswą pulpy - taki drenaż stabilizacyjny podpłytowy. Niestety płyty styroduru nie są idealnie płaskie. Są "lekko" bananowate - ten 1 czy 2mm po pewnym czasie zaczynają drażnić. Pomimo idealnie równego chudziaka z betonu .. płyty kołyszą się na płaskim jak się po nich chodzi. Wystarczy kamyczek pod twardą płytą i już równo nie leży i nie przylega do sąsiedniej. Układając kolejne płyty pojawił się efekt "klawiszowania" co mnie zirytowało. Musiałem wszystko rozebrać, sypnąć trochę pulpy i zacząć układać na nowo. Klawiszowanie zostało zminimalizowane. Gdybym układał jedną czy dwie warstwy pewnie bym tego nie poczuł - beton dociśnie płyty, ale przy 3-ech warstwach efekt był odczuwalny. Dlatego pierwsza musiała idealnie się ułożyć=dopsować do podłoża aby od góry nie "skakała".

 

 



Układanie pierwszej warstwu styroduru BASF 3035CS 12cm (docelowo 3 warstwy: 12+12+6 = 30cm)

 

 

 



http://www.macster.pl/forum/DSC06190.JPG" rel="external nofollow">http://www.macster.pl/forum/DSC06190.JPG

 

 

 



http://www.macster.pl/forum/DSC06211.JPG" rel="external nofollow">http://www.macster.pl/forum/DSC06211.JPG

 

 



przekrój 3 warstw

 

 

 



http://www.macster.pl/forum/DSC06443.JPG" rel="external nofollow">http://www.macster.pl/forum/DSC06443.JPG

 

 



na 3 płaskich warstwach doklejona została od góry opaska boczna o tej samej grubości sklejona "na kanapkę" z przesunięciem warstw. Klej TYTAN EOS do styroduru.

 

 

 



http://www.macster.pl/forum/DSC06518.JPG" rel="external nofollow">http://www.macster.pl/forum/DSC06518.JPG

 

 



3.5 tony zbrojenia, podwójna siatka, oczka 20x20, dozbrojona góra oczka 10x10

 

 

 



Uzyskaliśmy w ten sposób wannę, do której można wlać beton - w moim przypadku B25W8.

 

 

 



UWAGA! Płytę można wylewać na różne sposoby:

 

 



a) wylewać od razu na równo

 

 



b) wylewać 50/50 lub w innych proporcjach (np. 80/20)

 

 

 



ad. a). Wylanie od razu na gotowo (u mnie 30cm) w jednym miejscu. Oznacza to maksymalne obciążenie płyt styrodurowych i dociśnięcie całości w tym jednym miejscu

 

 



ad. b). Wylanie 50% po całości aby konstrukcja się docisnęła równomiernie i dolanie reszty z zaciągnięciem (lub 80% i resztę na koniec). Ja wylewałem 80/20 w szybkim tempie.

 

 

 



Każda technika ma swoich zwolenników i przeciwników. W zależności od warunków zewnętrznych (temp. + nasłonecznienie + wiatr + jakość betonu) musimy podjąć odpowiednią technikę. Pamiętajmy, że płyta to duża powierzchnia a wlanie (u mnie 45m3) betonu z ułożeniem i zawibrowaniem troche trwa. Nie wszystkie "gruszki" pojawiaja sie na budowie od razu. Beton (u mnie B25W8 - wodoszczelny - szybko wiążący, mała ilość wody zarobowej) z gruchy zaczyna wiązać już po wylaniu i nie możemy się z nim bawić za długo. Wylewanie w proporcjach polecam doświadczonym, aby nie dopuścić do rozwarstwienia warstw betonu. Ja zamowiłem dużą pompę i duże gruchy do 10m3 każda. Szło szybko i wg. planu.

 

 

 



http://www.macster.pl/forum/DSC06569.JPG" rel="external nofollow">http://www.macster.pl/forum/DSC06569.JPG

 

 



voiola ! + podlewanie kilkanaście dni (beton wodoszczelny podlewa się dłużej)

 

 

 



http://www.macster.pl/forum/DSC06703.JPG" rel="external nofollow">http://www.macster.pl/forum/DSC06703.JPG

 

 



drenaż opaskowy wokół płyty

 

 

 



Ograniczyłem się do 10-ciu zdjęć w poście (czyt. zostałem ograniczony przez regulamin). W związku z czym otworzę niebawem kolejny wątek ....

 

 

 



Uważam, że budowy domów powinny opierać się wyłącznie o płyty fundamentowe zaizolowane po całej powierzchni. Grunt (stała roczna temp. pod budynkiem ok 8'C) odbiera dużo więcej ciepła (gęstszy ośrodek + wilgotny) niż powietrze. Typowa izolacja 10-12cm na podłodze to zdecydowanie za mało! O mostkach przez ściany do fundamentów i do gruntu nie wspomnę, ale o tym przeczytacie w internecie.

 

 

 



Zalet jest tyle, że trudno jest mi je wszystkie wymienić.

 

 



Omówię wady:

 

 



- podobno cena - wykonałem "prawie sam" - tzn. bez udziału firmy zewnętrznej - całość wyniosła mnie nie wiele więcej co za fundament tradycyjny.

 

 



- więcej chyba nie ma.

 

 

 



U mnie płyta fundamentowa 30cm BASF 3035CS + dodatkowo 10cm (5+5) styropianu grafitowego lambda 0,031 pod szlichtą (100% ogrzewanie podłogowe). W sumie 40cm ocieplenia od podłogi - nie powinienem marznąć.

IMG00228-20100513-1329.jpg.de40d191aa6a384e6c968b834582124c.jpg

IMG00238-20100520-1435.jpg.3dde8b5b42b64196cbca037826ac012d.jpg

IMG00094-20101228-0946.jpg.01750ae007b355cd55924ded90d99023.jpg

IMG00228-20100513-1329.jpg.de40d191aa6a384e6c968b834582124c.jpg

IMG00238-20100520-1435.jpg.3dde8b5b42b64196cbca037826ac012d.jpg

IMG00094-20101228-0946.jpg.01750ae007b355cd55924ded90d99023.jpg

IMG00228-20100513-1329.jpg

IMG00238-20100520-1435.jpg

IMG00094-20101228-0946.jpg

IMG00228-20100513-1329.jpg

IMG00238-20100520-1435.jpg

IMG00094-20101228-0946.jpg

Edytowane przez MacsteR

5 komentarzy


Rekomendowane komentarze

<blockquote data-ipsquote="" class="ipsQuote" data-ipsquote-contentapp="blog" data-ipsquote-contenttype="blogs" data-ipsquote-contentid="128786" data-ipsquote-contentclass="blog_Entry"><div>W maju tez zaczynam plyte + ogrzewanie elektryczne ! <p> Pozdrawiam ! <img alt=":yes:" data-src="" src="<___base_url___>/applications/core/interface/js/spacer.png" /> Masz stalego czytelnika !!!</p></div></blockquote><p> </p><p> Pozytywnie ! Ile będziesz miała metrów na parterze ? Jaki system ogrzewania ? Źródło energii jak rozumiem to elektryczne.</p><p> </p><p> Napisz coś więcej o budynku, ile kWh/m2 rocznie ?</p>
Odnośnik do komentarza
Bedzie ogrzewanie podlogowe wodne , wszystko zalane w plycie . Parter ok 90 m2. Chce zaczac prowadzic dziennik ale jeszcze nie wiem jak, ucze sie kur... mac ! Pozdro !!!
Odnośnik do komentarza
Gość
Add a comment...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...