Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

info123

Użytkownicy
  • Liczba zawartości

    23
  • Rejestracja

info123's Achievements

 SYMPATYK FORUM (min. 10)

SYMPATYK FORUM (min. 10) (2/9)

10

Reputacja

  1. Jak miną mrozy ustaw wentylator na 1 . Jak zgaśnie masz odpowiedź o jakości ekogroszku. przerwa w podawaniu 24 (w nocy 1 ? W nocy jest najzimniej i najlepiej mocy pieca nie zmniejszać... tylko danfosy przykręcić Praca z małą mocą jak na -20 C zużywa wiecej ekogroszku...
  2. Podawałem już wcześniej przykładowe nastawy w zależności od temperatur na zewnątrz Podniosłem temp na piecu z 55 na 57 Podawanie 8 , przerwa 30s Mam zawór 3D Histereza CO 2 Wentylator na 2 A zużycie zależne jest od parametrów termicznych samego domu, jego wielkości, kształtu, nasłonecznienia, rodzaju instalacji CO, jakości paliwa, itp. U mnie zużycie w styczniu będzie rekordowe około 750 kg bo długo duże mrozy mamy W grudniu było 500 kg W listopadzie 400 kg W październiku 300 kg
  3. Ja mam jakieś 190 m2 do ogrzewania ( danfossy i zawór trójdzielny, podłogówka 30 m2). Dom bardzo dobrze ocieplony Piec Defro eko 25 kW. Nigdy z mocą nominalną nie pracował. Temp wewn. 22-22,5, temperatura pieca 55, temperatura czynnika w obiegu CO : kaloryfery 40 - 45 C, podłogówka 28-30 C Jak dam 12kW przy -5 C - to pracuje bardzo często i długo ( ale wyłączam wtedy stałą pompę CO ) np. 20 minut pracy, 15 minut podtrzymania ( bardzo mały zapas mocy ), u mnie więcej zużywa ekogroszku takie ustawienie Jak dam 15 kW - pracuje ze średnimi przerwami np 25 minut podtrzymania Jak dam 17kW - pracuje 13 minut , ma długi cykl podtrzymania np. 45 -minut ( duży zapas mocy ) Przy - 20 stopniach C pracował na 20kW i załączał się co np. 25 minut Nawet przy - 30 pewnie 25 kW byłoby za dużo. Zapotrzebowanie budynku na moc cieplną z projektu to około 11 kW Przykład pracy pieca Zawory 3D, dla optymalnie nastawionej mocy pieca : Z zaworem 3D piec ma cykl 15 minut praca, 30 minut podtrzymanie BEZ ZAWORU 3D piec nagrzewa się w ciągu np.7min w podtrzymaniu jest np 14 minut Bilans energetyczny jest podobny jeśli kaloryfery mają danfosy Jeśli kaloryfery nie mają danfossów a instalacja nie ma zaworu 3D to wyższa temp kaloryferów, np 60C więcej, szybciej oddaje ciepło , cykl podtrzymania krótki 3D - chroni piec , bo możliwa jest wyższa temp na piecu ,np 55C niż w instalacji za zaworem, np 45C, wolniej stygnie piec, mniejsze straty transportowe ( niższa temperatura w rurkach pod podłogą ). Ale piec dłużej się nagrzewa. Wymaga jednak większej mocy kaloryferów (100-120 W/m2) , by nagrzać pomieszczenia niższą temperaturą. Instalacja bez zaworu 3D wymaga nastawiania wyższych temperatur pieca, np. 60-65 by obwód powrotu wody do pieca nie był za zimny i nie kondensował pary wodnej na spodzie pieca ( bo go uszkodzi korozja szybko ). W instrukcji pieca defro komfort-eko na str. 10 jest rysunek instalacji z zaworem 4-d , który również może być zastosowany. Ma dodatkowo odejście z góry pieca na dół pieca, czyli część gorącej wody wraca na dół pieca chroniąc go bardziej . Szczególnie potrzebne w instalacjach gdzie na powrocie instalacji i dole pieca jest za zimna woda ( kondensuje się para wodna), a sama kotłownia jest w wilgotnym pomieszczeniu, o słabej wentylacji, bez okna, itp. Jeśli na rurze z wodą z wodociągów wchodzącą do domu ( zimą pewnie około 5-10 C ) , na rurze z powrotu CO nie ma skroplin wody to można tylko 3D. Jak ktoś ma w łazienkach kaloryfery drabinkowe (przykryte ręcznikami ), nastawione na danfossach trochę wyżej niż inne ( np. 3 ) - to przez nie praktycznie cały czas przepływa gorącą woda - podnosząc temp. wody powrotnej instalacji.
  4. Bez zaworu trójdzielnego nie osiągniesz takich parametrów. Zawór nie zmienia pochłaniania energii ale umożliwia wolniejsze studzenie pieca ( ale później musi go bardziej podgrzać ) Zresztą najlepiej jak piec chodzi cały czas z mocą odpowiadającą stratą cieplnym budynku w danej chwili ( od tego jest sterownik PID w nowych piecach). Przestój pieca za duży świadczy o zapasie mocy w danej chwili , przy danej pogodzie. W starych sterownikach jakiś zapas musi być. A swoją drogą tak z pieca prosto w podłogówkę puszczać gorącą wodę ? Powinna być regulacja temp. wchodzącej na podłogówkę ...np. zawór trójdzielny, albo termostatyczny do podłogówek Na pewno popęka wylewka, a może nawet gres. Straszne straty tam masz . Wszystko było opisane na poprzedniej stronie. czas podawania - 13 sek. przerwa podawania - 45 sek. 13/45 około 15 / 45 czyli prawie moc nominalna 25 kW ( dla pieca 25 kW ) siła nadmuchu - 6 (w skali 1-10) praca w podtrzymaniu - 15 sek. przerwa w podtrzymaniu - 20 min. czopuch do polowy ( jak już zacznie poprawnie pracować zmien na 100 % ) Czy dom jest wykończony/szczelny ? Czy masz zawory termostatyczne, np danfosy na kaloryferach jeśli takie masz? Ile masz cm styropianu pod tą gorącą podłogą ? I czy widziałeś to w momencie układania , zalewania wylewki Czy wylewki pod drzwiami wejściowymi , pod drzwiami balkonowymi są oddzielone od zewnątrz ? Daj dmuchawę na 2 i zobacz co się stanie po 10 godzinach - jak piec zgaśnie to węgiel słaby praca w podtrzymaniu - zmień na 5 sek. przerwa w podtrzymaniu - zmień na 10 min. Jak nie pomoże kup 3 worki dobrego węgla ( fabrycznie pakowanego, suchego ) i porównaj. Moc pieca na 90 m OK. Raczej węgiel oszukany.
  5. Jak ktoś kupuje obecnie piec i ma PID - niech się cieszy . Piec będzie bardziej bezobsługowy i trwalszy w użytkowaniu, itp. Sens instalacji PID (za dodatkową kasę ): -- sterownik + czujniki 500- 600 PLN a otrzyma stabilną pracę pieca, bo jak nie ma w domu regulacji temperatury wewnątrz to PID tyle zapewni ( pewnie producentom chodzi o sprawy gwarancyjne na blachę wymiennika i normy spalania i emisji CO ). PID ma za zadanie utrzymywać piec w pracy ciągłej i tylko czuwanie gdy nadmiar mocy się pojawia . Czyli pid ma utrzymywać stabilność spalania -- sterownik + siłownik do zaworu 3-D 400-600 zł. U mnie na powrocie jest zawsze ciepło bo mam za dobrze dobrane kaloryfery , więc jak go 3 razy w roku ustawiam, to jest wszystko, a jak zawsze by był na 3 też bym nie stracił za dużo. Ewentualnie czujnik Pogodowy/ temp wewnątrz - 230 zł Razem 1200 zł. Zawory termostatyczne taniej . Wtedy trzeba jednak uważać z mocą pieca by nie przegrzewać go. Na istniejący zawór 3- D ( ja mam danfoss) można dobrać siłownik ( odkręca się rączkę i nakłada się siłownik ). Siłownik kalibruje się i to on kręci zaworem za pomocą sygnałów ze sterownika 3-D a ten dopiero podpięty jest do PID. Czujnik pogodowy na zewnątrz montuje się tylko od północy lub w zacienionym miejscu. Jak PID nauczy się charakterystyki cieplnej budynku ( mocy potrzebnej do utrzymania temp wewnątrz w zależności od temp. na zewnątrz ) to ma to sens ale kosztuje. Najlepiej kupić to razem z piecem - na pewno znacznie taniej wyjdzie. Lub mieć w domu regulator pokojowy lub zawory termostatyczne i do takiej instalacji podłączyć. Powinno się zwrócić po 2-3 latach. Z nastawionymi harmonogramami CWU , pracą nocną CO ( obniżona temperatura o 2 stopnie wewnątrz ) , itp. może nawet po roku. A jak tylko sam PID to raczej zyski małe , daje za to na pewno wygodę i przedłuża żywotność pieca i mniej CO i innych szkodliwych
  6. Odnośnie PID, np. firmy Elster http://sterowniki.w.com.pl/forum/viewtopic.php?f=4&t=132 Ja mam zwykły sterownik jak na razie . (Automatyke zapewniam manualną) Sens instalacji PID (za dodatkową kasę ) jest tylko jak sterowanie temperaturą na wyjściu pieca ma się zuaktywniać z przyczyn niezależnych od pid i pieca, np. a) - mamy zimę - 5 stopni ale od 11 do 14 pięknie słoneczko świeci i jak mamy danfossy na kaloryferach to słoneczko powoduje ich zadziałanie, zamykają kaloryfery. Piec nagle nie oddaje mocy i się przegrzewa ... a jak ma PID to zmniejsza moc. Jak nie ma zaworów danfoss - to zmiany minimalne - kaloryfery nadal grzeją i tylko o 1% procent trudniej oddać im ciepło. b ) niedziela - palimy w kominku . Nagle eksplozja ciepła w domu . Danfosy pozamykają kaloryfery. Piec ma nadmiar mocy , temperatura na wyjściu pieca rośnie, PID zmniejsza moc c) Mamy - 10 w nocy a w dzień + 3 . Dom jak piec akumulacyjny ma zaakumulowane ciepło i nagle ma go za dużo bo temperatura na zewnątrz gwałtownie wzrosła, danfosy wyłączają kaloryfery piec ma nadmiar mocy, PID działa zmniejszając moc. itp. ,itd. SAM PID CUDÓW NIE DA. COŚ musi wymusić na piecu, że ma za dużo mocy ( np. zawory + regulatory danfoss na kaloryferach) PID bez danfosów zapewni jedynie stabilną pracę pieca , stabilną temp. na wyjściu ale nie wychwyci momentów jak piec ma z górki i może jechać na luzie Innym rozwiazaniem ( wykluczającym danfossy ) jest czujnik temperatury (regulator pokojowy ) w pomieszczeniu i na tej podstawie sterujacy piecem dla całego domu. Ale nie daje on gwarancji oszczędzania ciepła w wielu pomieszczeniach niezależnie Sterownik Elster ma wiele dodatków : - moc / temperature pieca można ustawiać różną w zadanych kilku przedziałach czasowych dziennych i tygodniowych - temperature CWU w zależnosci od dnia i godziny, - ewntualne sterowanie zaworem trójdrożnym (trzeba kupić moduł i siłownik do automatycznej zmiany ustawień zaworu , ale przy danfossach raczej zbyteczne), - czujnik pogodowy - temperatury na zewnatrz - regulator pokojowy ale tylko dla pomieszczen bez zaworów termostatycznych np.danfoss, - nastawy do pracy w nocy i ekonomiczne na dłuższą nieobecność w domu, itp itd http://sterowniki.w.com.pl/pliki/expert_r.pdf
  7. Jaki macie sterownik PID ( fabryczny czy dokładany ) i jakie daje efekty oszczednościowe , jakie czujniki dodatkowe zamontowane i gdzie ?
  8. Duży dom. Poprzez analogie musisz coś dobrać http://forum.muratordom.pl/moze-ktos-ma-doswiadczenia-z-piecem-defro-eko,t138856.htm
  9. Ogóne zasady na przykładzie pieca defro http://forum.muratordom.pl/moze-ktos-ma-doswiadczenia-z-piecem-defro-eko,t138856.htm
  10. JA mam starszą wersje sterownika i robie to z menu Dzwoń do sekretariatu producenta , powiedz o co chodzi na pewno pomogą
  11. Zadzwoń do producenta wszystko Ci wyjasnią Masz priorytet CWU. Piec pracuje aż uzyskasz zadaną temperature na CWU Zobacz ręką jaka jest temperatura na piecu a jaka na wejściu i wyjściu płaszcza bojlera . Jesłi są takie jak na piecu przy pracy pompy CWU to powinna się nagrzać w 30 minut. Może coś innego jest źle Masz wyłączoną stałą pompe CO. Bo wtedy chodzą obie pompy. I piec wyłacza sie gdy ociagnie temperature CO a nie CWU
  12. Może masz wyłączoną stałą pompe CO ? Może temperatura na piecu jest 55 a wody chcesz mieć 55 ? Różnica powinna być co najmniej 10 stopni C Jak piec 55 to woda max 45 tak by miał czym grzać Jak pojemność bojlera i jaka moc pieca ustawiona - może za mała
  13. Moje nastawy to: temp. zadana - 45 st. czas podawania - 15 sek. przerwa podawania - 65 sek. temp. załączania pomp - 40 st. histereza kotła - 2 st. siła nadmuchu - 6 (w skali 1-10) praca w podtrzymaniu - 15 sek. przerwa w podtrzymaniu - 20 min. czopuch do polowy MASZ ZAWÓR TROJDZIELNY? Jak nie masz to piec często się załącza (a przy -20 to nawet z zaworem często) Moc MASZ 15 NA 65 CZYLI OKOŁO 19 kW. ( z instrukcji str. 14 ) Może zwiększ moc 15/55 ( 15 / 45 ) jak osiągnie temperaturę to trochę zmniejsz . Żar przy rozpalaniu ma być na wierzchu na retorcie Przesłonę wentylatora odsłoń, tak by węgiel palił się porządnie na jasnożółty kolor. Żar ma wysoką temperaturę jak w niego dmuchasz. Samym płomieniem pieca nie ogrzejesz. Jak to nie pomaga zwiększ obroty wentylatora. Węgiel podawaj tak by żar nie wpadał do retorty ale był na wierzchu. Czas podtrzymania zmniejsz do 10 min ( przez max 7 sekund tak by żaru nie wywaliło z retorty ) Jak rozpalisz już do odpowiedniej temperatury czopuch daj na 100 % bo sobie piec zasyfisz sadzą A czy węgiel ekogroszek jest OK ? Może to jakiś małokaloryczny retopal, itp Jak coś dzwoń do DEFRO na infolinie Masz kominek w domu? Kiedy daje najwięcej ciepła, ma największa moc ? Kiedy ma maksymalną temperaturę wewnątrz? Jak palisz w nim a na jego dnie jest dużo już dobrze rozżarzonego drewna i żaru a nie jak zaczyna się palić drewno i ma duży płomień... Samym płomieniem bez żaru nie uzyskasz optymalnego efektu. Żar jest najważniejszy. Możesz na retorcie położyć jakiś mały kawałek drewna by wspomógł rozpalanie węgla do optymalnej temperatury (np 2- 3 kostki drewna jak pudełko zapałek ) Jeśli na drewnie piec będzie się chciał palić a na dobrze podawanym węglu ( by był zawsze lekko nad retortą ) i powietrzu by się dobrze żarzyło nie będzie chciał się palić to masz odpowiedź o kaloryczności węgla. Sprawdź też ile czasu bez wentylatora wytrzymuje po rozpaleniu.
  14. http://forum.muratordom.pl/moze-ktos-ma-doswiadczenia-z-piecem-defro-eko,t138856.htm Piec na ekogroszek jak ustawić piec na ekogroszek ? Na przykładzie DEFRO Piec na ekogroszek DEFRO komfort eko – ustawianie pieca na ekogroszek i parametry ustawienia sterownika Przede wszystkim proszę przeczytać instrukcję obsługi . http://www.defro.pl/index.php/serwis/instrukcje-obsugi. http://www.defro.pl/images/stories/PDF/defro-komfort-eko.pdf NAJWAŻNIEJSZA jest tabela MOCY pieca !!! w zależności od ustawień czasu podawania paliwa do czasu przerwy podawania paliwa str. 14 Jak jedziemy samochodem wolno – wciskamy lekko pedał – mało paliwa w jednostce czasu. Jak chcemy jechać szybciej wciskamy mocniej – więcej paliwa podajemy do silnika w jednostce czasu. Tu tak samo. Można ustawić max moc i mieć spokój – piec się na pewno wyrobi .Ale to jak wożenie 1 kg piasku ciężarówką... Można ustawić małą moc i piec nie będzie się prawie wyłączał ciągle podając węgiel ale to i tak nie jest w stanie podnieść temperatury lub tylko na chwilę. To tak jak z przeciążona ciężarówka z podjazdem pod stromą górkę... Warto więc zacząć zimą od większej mocy i schodzić z mocą obserwując zachowanie pieca . Daje to OSZCZĘDNOŚĆ PALIWA – to tak jak ekonomiczna jazda samochodem. PARAMETRY PIECA Dla domu dobrze ocieplonego około 200 m2 (ocieplona podłoga, ściany , dach ) zapotrzebowanie na moc przy zamkniętych oknach, drzwiach, firankach w oknach w ZALEŻNOŚCI od TEMPERATURY NA ZEWNĄTRZ. Węgiel o poprawnej kaloryczności. Jak zmiana parametrów pieca nie pomaga - kup małą ilość dobrej jakości węgla i sprawdź na nim. TEMPERATURA na zewnatrz MOC Od 10 do 5 C 14 kW Od 5 do 0 C 17 kW Od 0 do – 5 C 20 kW Od –5 do – 10 C 23 kW poniżej –10 C 25 kW LATO – funkcja tryb letni tylko grzanie wody do 10 kW POLECAM montaż zaworu trójdrożnego w instalacji CO do płynnej regulacji temperatury wody w CO ( niezależnie od temperatury zadanej samego pieca ) Zawór trójdrozny ustawiać na 2-4 ( 2 jak ciepło 3 zimą, 4 jak bardzo zimno na zewnatrz a w domu temperatura z ustawienia na 3 nie wystarcza) Kotły na gaz, olej mają czujniki zewnętrzne i same odczytują sobie temperaturę i dobierają moc automatycznie. Kotły na ekogroszek nie mają automatyki ze względu na rodzaj paliwa i konieczność podtrzymywania płomienia/ żaru w piecu. Więc można kotłom na ekogroszek zadać moc 25 kW i się nie martwić. Jest to słuszne ale kosztuje większym zużyciem węgla gdy nie ma ZIMY i niskich temperatur. Jest wygodne i tylko trzeba sprawdzać czy jak jest ciepło to czy piec się nie przegrzewa, tzn. zadajemy 56 stopni C . Piec ją osiąga wyłącza się, inercja mocy powoduje że po wyłączeniu piec jeszcze nagrzewa się wyżej np. ponad 70 stopni. Jak odczytywać MOC z tabeli ze strony 14: http://www.defro.pl/images/stories/PDF/defro-komfort-eko.pdf Np. MOC około 20 kW a) Czas podawania paliwa 5 s Czas przerwy podawania paliwa 20 s. Przecięcie tych dwóch parametrów w tabeli daje moc 20,5 kW b) Czas podawania paliwa 10 s Czas przerwy podawania paliwa 40 s. Przecięcie tych dwóch parametrów w tabeli daje moc 20,5 kW c) Czas podawania paliwa 20 s Czas przerwy podawania paliwa 80 s. Przecięcie tych dwóch parametrów w tabeli daje moc 20,5 kW a)b) c) Stosunek czasu podawania paliwa do czasu przerwy podawania paliwa wynosi tyle samo 1/4; Bo węgla podajemy mało ale mała przerwa jest lub węgla podajemy więcej ale większa przerwa jest i wychodzi ostatecznie na to samo. Różnica jest w sposobie spalania paliwa i ilości popiołu. Sposób a) często a mało powoduje lepsze spalanie węgla – trochę mniej popiołu bo często podawany węgiel częściej rusza całym żarem w palniku retrotowym i lepiej go „napowietrza” co nie powoduje powstawania spieków popiołu. Np. MOC około 14 kW a) Czas podawania paliwa 5 s Czas przerwy podawania paliwa 30 s. Przecięcie tych dwóch parametrów w tabeli daje moc 14,7 kW b) Czas podawania paliwa 10 s Czas przerwy podawania paliwa 60 s. Przecięcie tych dwóch parametrów w tabeli daje moc 14,7 kW a)b) Stosunek czasu podawania paliwa do czasu przerwy podawania paliwa wynosi tyle samo 1/6 Inne moce można ustawić na podstawie tabeli. Mamy jesień i temp 10 - ustaw moc np. 15 kW Mamy zimę ustaw większą moc Mamy lato na CWU wystarcza mała moc. Zaoszczędzisz około 15 % węgla Parametry ustawienia sterownika pieca: Temperatura zadana CO : 52 do 60 . Najlepiej 55 Temperatura CWU (należy wcisnąć przycisk WYJSCIE przez 5 s ) i ją ustawić na 42 ( jak mamy bojler na CWU z pieca ) Podawanie węgla 7 s ( jak bardzo zimno na zewnątrz to na 8 lub 9 ; jak ciepło na zewnatrz to 6 , 5 itp. ) Przerwa podawania 30 s ( stosunek jest 7/30 co daje około 1 do 4; co daje moc około 21 kW bo obecnie mamy ujemne temperatury) Temperatura załączenia pomp CO i CWU 40 Histereza CO 2 Histereza CWU 3 Pompa CWU załączyć ( jak grzeje Ciepłą Wodę Użytkową i ma zamocowany czujnik temperatury w bojlerze ). Stała pompa CO załączyć. Wtedy praca pieca jest wymuszana zadanymi temperaturami na piecu. Jak brak stałej pompy CO to pracę pieca wymusza w pierwszej kolejności BOILER na CWU i piec chodzi aż nagrzeje się CWU i może wtedy przekraczać zadane temp pieca w trybie CO. Nadmuch nie na max , przesłona na wentylatorze otwarta na MAX. Płomień ma być intensywny jasnożółty ale nie za silny bo ciepło wtedy ucieka kominem... Wentylator zatem gdzieś lekko nad środkowymi ustawieniami Przerwa przedmuchu 15 minut ( jak dłuższa to węgiel gaśnie i tworzy niespalony popiół a jak często jest podawany świeży przedmuch to węgiel się spala i mniej popiołu jest ). Ponadto po załaczeniu piec jest gotowy do pracy bo ma żar. W przeciwnym razie musi się rozpalić z małej ilości przygasłego żaru a to zajmuje czas. Czopuch otwarty na MAX , regulacje robić wentylatorem. Wtedy piec się aż tak nie zapycha pyłem. Piec czyścić , ściagając pył z popiołu z półek raz na miesiąc. Kolejne 5% oszczednosci. Czysty piec lepiej odbiera ciepło Parametry pieca i sterownika są poprawnie nastawione gdy piec , np. 15 minut uzyskuje zadaną temperaturę po załączeniu i ma np. 15-45 minut przerwy, tzn po wyłączeniu przy zadanej temperaturze jeszcze narasta przez jakiś czas a potem maleje aż do temp załączenia. I cykl się powtarza. Im wiekszy zapas mocy tym dłuższa przerwa. Ale jak za duży to piec się przegrzewa i niszczy. Jak zadajemy 55 to przy tej powinien sie wyłaczyć i dojśc z rozpedu kilka stopni wyżej do np 60 Piec najbardziej jest obciażony rano po zimenj nocy zimą. Warto wtedy patrzeć w kotłowni jak zachowuje się piec. Najlepiej założyć na kaloryfery regulatory danfoss. Ustawić je na prawie 3 Zaoszczędzisz kolejne 10 % węgla. Podłogówki z CO z regulacją danfoss mam ustawione na 2 ( letnie dla dłoni , ciepłe dla stóp ). Jak ktoś robi z nich kaloryfer to niech się nie dziwi ilością zużytego wegla. Regulatory pokojowe nie polecam!!! Taniej na każdym kaloryferze DANFOSS Efekt 3 tony wegla sezon ziomowy. Latem zasobnik wegla na CWU : 2 miesiące
×
×
  • Dodaj nową pozycję...