
lgosia1
Użytkownicy-
Liczba zawartości
20 -
Rejestracja
lgosia1's Achievements
SYMPATYK FORUM (min. 10) (2/9)
10
Reputacja
-
warunki odpisu VAT przy budowaniu części domu na firmę
lgosia1 odpowiedział lgosia1 → na topic → Prawo i finanse
a co do różnych kontroli w przypadku budowania biura - to mam wątpliwości. Wiem, że kontrole są potrzebne gdy się zatrudnia pracowników, a w przypadku, gdy tych pracowników nie ma? -
warunki odpisu VAT przy budowaniu części domu na firmę
lgosia1 odpowiedział lgosia1 → na topic → Prawo i finanse
wielkie dzięki za rady - a może wskazałabyś firmę - tak ogólnie - która mogłaby mi pomóc w rozwiązaniu tego typu problemu? Mam się pytać bardziej prawników czy księgowych? czy może właśnie zlecić rozpoznanie problemu jakiejś firmie konsultingowej? Chciałabym znać wszystkie wady i zalety - szanse i zagrożenia takich rozwiązań jakie planuję i jestem w stanie za taką poradę zapłacić. Tej jadalni się czepiałam tylko w kontekście zaliczania kosztów mieszkaniowych typu ogrzewanie woda do kosztów firmy. I w przypadku gdy nie ma wydzielonego pomieszczenia - to tych kosztów w żaden sposób na firmę nie można zaliczyć - jak jest z podatkiem od nieruchomości to już się nie orientuję. Wierzę na słowo, ale skoro jest jak mówisz to mamy pewną niekonsekwencję w prawie. Nie pierwszą i nie ostatnią zresztą. Choroba.... czy nikt nie budował domu na firmę????? Budowa biura i później wydzielenia mieszkania jest dla mnie podejrzanie zbyt korzystna i wątpię, by us nie doczepił się tego, że odliczyłam sobie cały VAT od całości budowy a później na potrzeby firmy użytkuję tylko połowę domu. A w rzeczywistości właśnie tak by to u nas wyglądało -
warunki odpisu VAT przy budowaniu części domu na firmę
lgosia1 odpowiedział lgosia1 → na topic → Prawo i finanse
"- budynek będzie w tym przypadku środkiem trwałym - w razie likwidacji działalności w ciągu jakiegoś najbliższego okresu (czego ci nie życzę) chyba bedziesz musiała zwracać odliczony VAT... " - o tym wiem i z tym się liczę... gdyby co oczywiście zwrócę ten VAT- ale generalnie nie przewiduję takiej ewentualności "- w jaki sposób będziesz udowadniać urzędowi skarbowemu ilość tynku zafakturowanego akurat na firmę a nie na część domową ? Ilość cegieł ? Farby ??? " - o to właśnie się przecież pytam w tym wątku.... jak to zrobić nie mam pojęcia. Może robi się to proporcjonalnie do zajmowanej powierzchni przez firmę. Jeśli firma zajmie w 50% powierzchnię użytkową domu to może jest tak, że 50% wartości każdej faktury jest zaliczana na poczet inwestycji firmy? "Jesteś z branży ksiegowo - finansowej jak napisałaś, więc chyba to my tobie powinniśmy zadawać pytania " - nie jestem z branży księgowo-finansowej.... prowadzę z mężem firmę informatyczną i realizuję wszelkie czynności związane z prowadzeniem firmy - w tym dużą część spraw finansowo- księgowych. -
warunki odpisu VAT przy budowaniu części domu na firmę
lgosia1 odpowiedział lgosia1 → na topic → Prawo i finanse
gdybym nie miała z czego odliczyć tego VAT to nie zadawałabym tego pytania:)))))) Oczywiście, że mam od czego odliczyć. To, że wiem jak sobie poradzić ze sprawami finansowo-księgowymi mojej firmy nie znaczy, że wiem jak wybudować dom częściowo na firmę, częściowo na potrzeby mieszkalne - nigdy tego nie robiłam i nie znalazłam na razie takiego konkretnego przypadku w prasie - ale na pewno są - stąd moje pytanie. Z tego co wiem, nie można prowadzić działalności gospodarczej w jadalni tylko trzeba mieć do tego wydzielone miejsce - np osobny pokój. Więc te niższe podatki raczej nie są pobierane w przypadku prowadzenia działalności w jadalni tylko raczej w tym wydzielonym miejscu w mieszkaniu czy w domu - ale tu pewności nie mam. Pewność mam, że ta jadalnia odpada. -
warunki odpisu VAT przy budowaniu części domu na firmę
lgosia1 odpowiedział lgosia1 → na topic → Prawo i finanse
aaa i jeszcze jedno: dom zamierzamy budować za gotówkę i w tym domu pracowalibyśmy tylko my jako właściciele firmy - żadnych pracowników -
warunki odpisu VAT przy budowaniu części domu na firmę
lgosia1 odpowiedział lgosia1 → na topic → Prawo i finanse
warunki zabudowy mówią o zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej z dopuszczalnymi usługami towarzyszącymi. Generalnie moim celem jest wybudować ten dom taniej. Jeśli załóżmy odzyskałabym VAT z połowy wartości całkowitych kosztów - a koszty całkowite opiewałyby na 400 000 to już warto się chyba pokusić. Tym bardziej, że nie biorę pod uwagę takich niedogodności jak to, że będzie to majątek firmy - w części - bo i tak mam spółkę cywilną z mężem i wg prawa np wierzycieli mój majątek osobisty=majątkowi firmowemu i na odwrót. Nie zamierzam sprzedawać tego domu. W domu byłaby prowadzona działalność naszej firmy w zakresie finansowo-księgowym ewentualnie magazynowym - nic uciążliwego dla środowiska. Czytałam już gdzieś, że podatek od nieruchomości wcale nie musi być wyższy. -
Razem z mężem prowadzimy firmę. Chcielibyśmy wybudować dom, którego część np całe poddasze użytkowe służyłoby potrzebom firmy - czyli jakiś pokój magazynowy np., pokój biurowy. Naprawdę byśmy w tym miejscu pracowali. Parter stanowiłby część mieszkalną. Oczywiście zależy nam na oszczędnościach przy budowie, czyli zwrocie VAT kosztów materiałów i usług oraz możliwości amortyzacji. Pytania mam następujące. 1. Czy możemy w ten sposób wybudować dom - że część "jest budowana" jako inwestycja firmy a część jako dom mieszkalny? 2. Jakie warunki musimy spełnić, by być w zgodzie z prawem i by móc odliczyć sobie VAT (słyszałam, że już w projekcie i kosztorysie musi być oznaczone przeznaczenie) 3. W jakiej części ten VAT będzie mógł być odliczony w stosunku do całości kosztów budowy. Czy to będzie jakaś procentowa wielkość w zależności od m2 zajmowanej powierzchni na potrzeby firmy? 4. Słyszałam o możliwości budowania całości domu na firmę - a później wydzielenia z niej części mieszkalnej - czy jest to realne i czy jest to korzystniejsze? 5. Jak w praktyce będzie wyglądała sprawa formalna budowy? Czy wszystkie faktury mają być wystawiane na dane firmy? A co z kosztami wstępnymi? np pracy geodety, kosztami notarialnymi, koniecznymi opłatami w różnych urzędach - czy przy tych wszystkich kosztach mają być wystawiane faktury na firmę? 6. Załatwiając różne formalności mam się posługiwać danymi firmy? Kto jest w tym przypadku inwestorem? Dla kogo mają być wystawiane "wypisy i wyrysy", "pozwolenie na budowę" itp - na firmę czy na mnie jako osobę prywatną? 7. Czy ktoś może sprawdzić i jak to się odbywa, czy rzeczywiście w wyznaczonej części domu "toczy się życie firmowe" czy może stoi łóżeczko dziecka i komoda z zabawkami???? Oj i jeszcze trochę pytań bym znalazła - ale na razie proszę o odzew chociaż na te pytania:))))))) Pozdrawiam Gosia
-
oj jak się cieszę)))) że się odnalazłaś kluseczka!!!!! A jak się mój mąż cieszy, bo jemu się marzy dokładnie takie samo ogrzewanie jakie wy chcecie!!!! Kluseczka moje aktualne marzenie, to żebyś skończyła dom i była tak wspaniałomyślna przestrzec nas przed wszelkimi niemiłymi niespodziankami!!!! A drugie marzenie, to żebyście się wszyscy zgodzili na śledzenie waszych efektów pracy. U nas sytuacja jest taka, że forsę mamy, działkę mamy ale projekt jeszcze nie kupiony no i totalny brak wiedzy w temacie. Oczywiście wiemy, że musi to być Sandra! Może wszyscy jakoś zmobilizujemy siły i ustalimy co w tym projekcie należy zmienić. Może nawet koszty tych zmian możnaby jakoś podzielić? Tak czy siak niech ten wątek żyje Pozdrawiam Gosia