-
Liczba zawartości
528 -
Rejestracja
Informacje osobiste
-
Płeć
Mężczyzna
-
Mój klub zainteresowań
Budowa - wymiana doświadczeń
-
Jestem na etapie
SSZ
Dane osobowe
-
Dzielnica
Dom w kaliach 2
-
Województwo
mazowieckie
Profil płatny
-
Kategoria
usługi
mrio's Achievements
DOMOWNIK FORUM (min. 500) (5/9)
10
Reputacja
-
No i właśnie o to chodziło. Czyli jak mam stację pogodową Okęcie i III strefę to te dane historyczne są z 5 lat do tyłu, 10lat do tyłu czy np. z okresu1990-2000 rok ? Rozumiem, że jest to gdzieś przyjęte jakąś normą czy przepisem. OZC robione w 2020 uwzględnia jakiś okres temperatur wstecz tak samo jak OZC z 2010 czy 2005roku. Pomijam tu zmiany wytycznych liczenia samego OZC czy inne normy które się zmieniają podczas lat jak rozumiem. Jaki przyjmuje się okres danych danej stacji?
-
Oczywiście zgadza się. Chodziło mi o zapotrzebowanie 7000kWh i moc 8kW liczone dla strefy III czyli -20. Ale nie o to biegało. Jak by wyglądało to zapotrzebowanie i moc np. dla obecnej zimy gdzie od września do 14 stycznia było cały czas na plusie dzień i noc (za wyjątkiem jednej nocy w - 4 w listopadzie). Przyszła bestia na 4 dni. I do końca stycznia nie będzie zimy. No i załóżmy już do maja nie będzie. To z tych 7000kWh zrobi się 3000Wh czy 1500kWh? A z mocy potrzebnej wystarczy 4kW czy 2kW?
-
Przepraszam wiesz jak to jest na szybko w telefonie. Gu ..no widać. Zasugerowałem się czasem filmiku. Na zegar nie zwróciłem uwagi.
-
Tu nie bardzo rozumiem patrzę na ten pVmonitor. Pierwsza lepsza instalacja. I widzę, że komuś od 00 do 9 rano pompa wyłączyła się 8razy na 2-3 minuty. I widzę, że chyba grzeje w II taryfach mimo, że ma PV bo od 9 do OFF. No i załączyła mu się po 14 i drugi raz po 15 to może nie 2 taryfy. Z wykresu widzę, że moc skacze mu do 4,2kW i od północy pobrał 24kWh do teraz czyli do prawie 16tej. Przypuszczalnie dobije jeszcze ze 20kWh czyli razem 44kWh. Temperatury miał zewnętrzne od -8 do 0 od 10 godziny rano. Czyli jak zero to za za ciepło i pewnie pompa nie pracowała. Nie znam domu itd. Pompę ma Panasonic T-Cap 9kW. Co można z takiej analizy wysnuć? Wg mnie już przy minus 8 potrzebuje połowy mocy pompy a przy zero stopni ma za dużą pompę i to znacznie. Czemu te przestoje 8x po 3 minuty w nocy przy -8? Swoja droga ciekawe takie analizowanie bo faktycznie można sporo zobaczyć. Tylko trzeba by znaleźć kogoś z podobnym ozc i do tego zbliżonym budynkiem czy powierzchnia.
-
Spojrzałem tak na szybko na studzenie i rozgrzewanie podłogówki. Rozumiem, że to cieplejsze na filmiku to podłoga (tylko, że tam jest zegar). Czyli podłogówka grzeje się do tych bodajże 26st z hakiem w przeciągu 30min i tyle samo stygnie? Strasznie szybko. Nie widziałem podanych temperatur jakie idą w obieg aby było te 26st ale ty masz kablami i tego nie zmierzysz raczej. To właśnie miałem na myśli co obrazuje film - przyjemniej być w pokoju gdzie podłoga ma 26-27stopni a temperatura powietrza 21st niż w pokoju gdzie temperatura podłogi i posadzki ma 21st.
-
Z tego wniosek, że dobrze aby pompa obiegowa miała czujnik on/off dla obiegówki zależny od temperatury. Na zasadzie sprężarka wyłączona temperatura na +5 pompa obiegowa off. Awarię zasilania czy pompy ogarnia zawór caleffi. Wydaje mi się, że posadzka w trybie grzania/akumulacji jest bardziej komfortowa w odczuciu niż ta sama posadzka w trybie oddawania ciepła przy tej samej temperaturze powietrza w domu np 21st. To jeśli te zyski są tak duże i nie uwzględnione w OZC to rozumiem to tak - straty + zyski = realne zapotrzebowanie na ciepło. Czyli mam rozumieć, że OZC 8700 kWh/rok 35,5 kWh/(m2·rok) które będzie ca7000 kWh/rok 28,45 kWh/(m2·rok) z powodu modyfikacji lub projektowe obciążenie cieplne 6662W będą inne?
-
Zgadza się dzięki. Pisałem, że moje dobory się potwierdziły z mocami przez Was podanymi. Czyli schodzenie poniżej już nie za dużo da. Pozostaje teraz kwestia ceny i parametrów urządzenia. Czyli kolejne doktoryzowanie się pod kątem swoich potrzeb i możliwości i porównywanie modeli.
-
Proj. obciążenie cieplne 6662W
-
Pod tym kątem to nie pomyślałem. Liczenie miało mi zobrazować, że przypuszczalnie skoro potrzebuję razem dla - 20 powiedzmy te 7000kWh energii a sezon grzewczy ma np 180dni. To zakładając że 20% to dni poniżej 0 a 80% to dni powyżej zera to ile energii potrzebuje dla tych 80% dni a co za tym idzie jaka moc pompy gdyby olać te minusowe. Następnie czy to coś daje w cenie zakupu różnica np 4kW vs 8-9kW oraz jaki w takich temperaturach od 0 do plus 15 scop. No i następnie jaki rachunek roczny oraz moc przyszłych PV. Inaczej mówiąc czy jak zainstaluję monobloka 4kW vs 8-9kW to w zużyciu energii rocznie będzie jakaś różnica. Bo ten dobór implikuje po kolei szereg nakładów i kroków następnych. Pamiętamy, że na te 2-3tyg znam ryzyko niedoboru mocy ewentualnie i mam awaryjne źródełko. Dopiero wchodzę w temat doboru PC i może ten dylemat nie ma sensu a Wy już go dawno wyjaśniliście. Jeśli tak to proszę mnie naprowadzić. O widzisz tego nie wiedziałem, dzięki. Czyli warto zwrócić na to uwagę przy wyborze czy jest taka funkcja i jak ona jest realizowana. Jeśli to standard to ok.
-
Jeszcze mnie nurtuje ten dobór pompy. Jeśli już pójdę to w monobloka. Bo sobie sam zainstaluję i sam ogarnę kotłownie. Wiem to się nie podoba bo nie ma zarobku. Ale co skomplikowanego w kotłowni do podłogówki? Jest zasilanie i jest powrót i to do rozdzielaczy i to wszystko (w uproszczeniu). Wróćmy do doboru tego monoblocka jak już ustaliłem i tu było potwierdzone na moje zapotrzebowanie wg OZC 7000-8000kwh/rok i obciążenie cieplne przy minus 20 potrzebna pompa w zależności od szkoły doboru ok 5kW +3kW grzałki = 8kW lub od razu 8-9kW bez grzałek. Wiadomo, ze w takim monobloku jedynym problemem może być zamarzanie na odcinku pompa budynek dla zasilania i powrotu w ujemnej temperaturze kiedy pompa nie pracuje. Rozwiązaniem na to są specjalne zawory które się otwierają przy -3. Tylko nurtuje mnie jedna sprawa. Nawet jak to będzie inwenterowa pompa to taka 8-czy 9kW będzie miała minimalna modulacje powiedzmy 2-3kW. Co w przypadku jeśli dom przy tych -2do -4 będzie chciał mniej niż te 2-3kW mocy. Wówczas sterownik wyłączy pompę. No i instalacji mi nie rozwali bo zadziała zawór Caleffi. Tylko jak to często może się wydarzyć w praktyce. Czy są tu użytkownicy monobloków? Może podali by info praktyczne jak to u nich wygląda. Bo rozumiem, że dobrze dobrana pompa powinna chodzić dla -2 powiedzmy prawie non stop? Ale chciałbym też wiedzieć ile będzie chodzić dla +2 czy+ 5 czy +10. Bo temperatura wewnętrzna typu 21-22st i akumulacja to jedna sprawa a komfort przy tej samej temperaturze np. 22stopnie gdy grzejemy a gdy dom stygnie mimo, że jest 22st. to zupełnie co innego. Najlepiej gdyby CO chodziło prawie non stop z odpowiednią mocą od 0 do7kW do zapotrzebowania ale tak się niestety nie da. Dodatkowo jeśli mam dla swojej stacji pogodowej dane z liczbą godzin dla danej temperatury to mogę sobie jakoś w ęxcelu policzyć w oparciu o mój dom i OZC jaką moc potrzebuję dla danej temperatury. Chciałbym zobaczyć sobie czy bardzo przewymiaruje pompę (rzekomo nie przewymiarowaną bo dobraną od -5 do -15 czy -20) gdzie 80% czasu będzie powyżej zera czy +2 na zewnątrz. Bo wydaję mi się, że tu powyżej zera powinien być główny nacisk na SCOPy i na koszty eksploatacji bo te okresy robią główną robotę. Mam namyśli, że chce sobie policzyć liczbę dni czy godzin na zasadzie : np z -15 to X godzin i do tego tyle kW mocy potrzeba przez co zużyje tyle kWh -10 to Y godzin i do tego tyle kW mocy potrzeba przez co zużyje tyle kWh -5 to Z godzin i do tego tyle kW mocy potrzeba przez co zużyje tyle kWh 0 to Z godzin i do tego tyle kW mocy potrzeba przez co zużyje tyle kWh +5 to A godzin i do tego tyle kW mocy potrzeba przez co zużyje tyle kWh i tak dalej oczywiście co 1 stopień skok. Taka informacja dała by mi pełną świadomość co do doboru i konsekwencji. A może ktoś już popełnił taki kalkulator.
-
Panownie/Panie czy są jakieś pompy PW o mocach 5-7-9kW w cenie poniżej 10000zł. Wystarczy aby wyrabiały do -7. Bo przy 16-20-30 tyś. złotych to ja odpadam.
-
Jest jeszcze jedna ważna kwestia o której nikt nie wspomina. Koszty inwestycji czyli ile musisz wywalić na start. Przy nowym domku załóżmy, że wyjdzie ci coś te 9-10kW na co i cwu. I pompy się psują i kotły. Więc pomińmy to. I pompy i kotły serwisu potrzebują, więc pomijamy. I pompy i kotły nie potrzebują kominów i kotłowni. Więc też pomijamy. Zostaje koszt zakupu samych urządzeń. Pompę do tego zaproponują ci zapewne Panasonic lub inną za 30k. Gaz natomiast: Gazownia ok 2,5k, 2,5instalacja + kocioł i kotłownia ok 5-6-7k bo mniejszych niż 12kW kotłów chyba nie ma Razem gaz ok 10-12k. Czyli masz 10-12tyś. zł vs ok 30tyś. na start. Jeśli do tego dorzuciśz PV to musisz te 3-4kW zainsalować x ok 4000zł/kW czyli ok 16tyś - ewentualna dotacja. Czyli w dużym uproszczeniu masz 10tyś vs 40tyś. Przy takim zapotrzebowaniu rachunek za gaz oczny nie powinien przekroczyć 2000-2500zł. Czyli w opcji PC+PV nie płacisz prawie rachunków ale musisz wywalić najpierw ok 40-46tyś. Na gazie starujesz o 30tyś mniej. Na to konto masz na rachunki na 12-15lat. Przyjmijmy, że oba urządzenia wytrzymują 12-15lat. To po 12-15latach masz do wyboru znowu kupić sam nowy kocioł za 3-5tyś lub pompę za 25tyś bo kotłownia już jest. Także nie oceniam. Trudny wybór. Tylko trzeba o tym drugim dnie i kosztach też pamiętać. Nie jestem zwolennikiem, żadnej opcji. Gdyby pompy do 9kW kosztowały normalne pieniądze do 10tyś. to by nie było dylematu.
-
Wg. mnie bardziej komfortowe będzie grzanie ciągłe szczególnie przy PV. Jaki rząd wielkości jest za Panasonic 7 kW lub Daikin 6 kW za same jednostki zewnętrzne, bo rozumiem, że do grzania nic więcej nie potrzebuję? Do cwu w środku muszę zainstalować zbiornik ale może być on dowolnej firmy?
-
Wg. mnie niekoniecznie. Bo ten pierwszy jest ca dwa razy większy. Więc logiczne, że ma większą powierzchnie przegród gdzie traci tą energię. Gdyby go skurczyć o połowę do wielkości tego 6kW będzie miał np. zamiast 8kW np 4kW. Wg. mnie ten większy jest domem cieplejszym.
-
Witam Dane z OZC Projektowe obciążenie cieplne 6662W Zapotrzebowanie na ciepło - ogrzewanie - 8729kwh/rok Wskaźnik zapotrzebowania - ogrzewanie 35,5kwh/m2·rok Podłogi: parter płyta fundametowa 20cm ok100m2, poddasze wylewka betonowa 7cm ok 146m2-100% ogrzewanie podłogowe w płycie i wylewce. Strefa III Wawa/okęcie Rekuperator Kominek z grawitacyjnym rozprowadzeniem ciepła Dom wydaje się mi akumulacyjny np. przy temp 0 do -2 przez tydzień nie grzania temp. z 22st spadła do 18st. Przy czym ogrzany był tylko kominkiem czyli powietrzem od niego ogrzanym bez akumulacji podłogówki. Ocieplenie ogólnie wykonane jest bardzo solidnie i dokładnie. Nie robią tak ekipy. Samemu i ponad standardowo dokładnie, lepiej się nie da. Dodatkowo strych nieogrzewany będzie ocieplony wełną skalną 15cm dobrych parametrów. Wobec wszystkiego rzeczywiste OZC powinno się jeszcze zmniejszyć. Uwaga do tego planowane PV. Jaką moc pompy wybrać – wydaje się ze 5-7kW prawda? Przy czym z uwagi że średnia dobowa dla lokalizacji w przeciętny dzień zimy to +1,3 stopnia Wystarczyła by pompa 3kW gdyż na cwu też potrzeba max 3kW. (nagrzanie zasobnika 120l w najgorszym razie 2h więc nie problem). Mając na uwadze, że nie boję się kliku dni z -20 raz na ileś lat, mam kominek i go akceptuję (jest zabezpieczeniem na niedogrzanie przy-20), dorzucę może do pompy grzałkę 3kW, będzie PV to czy można celować w pompę 3-4kW+jakaś grzała 3kW. Razem było by 6-7kW z grzałką czyli do OZC w sam raz?