Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

matkor

Użytkownicy
  • Liczba zawartości

    173
  • Rejestracja

O matkor

  • Urodziny 03.07.1963

Informacje osobiste

  • Płeć
    Mężczyzna
  • Mój klub zainteresowań
    Budowa - wymiana doświadczeń

Dane osobowe

  • Miejscowość
    Zabrze
  • Kod pocztowy
    41-800
  • Województwo
    śląskie

Profil płatny

  • Kategoria
    usługi

matkor's Achievements

FORUMOWICZ to brzmi dumnie (min. 100)

FORUMOWICZ to brzmi dumnie (min. 100) (3/9)

10

Reputacja

  1. Ten pomiar poziomu wody to z czasu wiosennych roztopów czy z innego okresu? Ciężko będzie określić teoretycznie czy ścieki sąsiadów nie płyną tam gdzie chcesz mieć GWC. "Najprościej" wykopać dół do poziomu GWC i zobaczyć przez sezon czy woda się nie pojawia.
  2. Będzie tańsza, łatwiejsza do ułożenia i mniej wytrzymała na uszkodzenia mechaniczne od kamieni/muru. Z tego co rozumiem to DZ mogą chodzić i na 0.5 bar, więc rura PN 10 bar to sporo za dużo. Wydaje mi się bardziej istotne czy ta rura może być zakopywana bez obsypki... Podobno zwykłe PE 32/40 nie powinny być zakopywane bez obsypki. Z tego co czytałem, wszyscy zakopują bez, i jak na razie, nikt się nie chce przyznać że mu rura strzeliła.
  3. Wywiewy: łazienka parter: 2x, wiatrołap 1x, kuchnia 2x, piętro: łazienka 2x, pralnia 2x, 2 garderoby x1 , suma: 11 Nawiewy: parter: pokój 1x, salon 2x, piętro: 3 sypialnie x1,, strych x1: suma: 7. Aby zbilansować dodajesz np po jednej rurze do każdej sypialni i salonu i masz 11. Dla fi 75, przepływ dla 2m/s to ok 26m³/h a dla 5m/s - ok 65m³/s. Czyli dla 11 przewodów, teoretycznie powinieneś mieć reku 286m³/h do 715m³/ h
  4. Teraz masz 9 wywiewów i 6 nawiewów. Ja bym zmniejszył różnicę - np dodał 2 nawiewy w salonie/korytarzu parter/w sypialniach piętro gdzie nie ma wywiewu w garderobie/gdziekolwiek. Wywiewów nie ma gdzie odejmować. I zrobił trójnik na końcu kanału do wiatrołapu i jedną końcówkę dodał jednak do tego pomieszczenia gospodarczego. Zawsze może zakręcić anemostat i będzie jak chcesz - bez wentylacji w pom gosp;)
  5. Głośno się zrobi jak Ci zepsują wykonawczo, albo będzie szybciej niż 5m/s, z drugiej strony poniżej 2 m/s wentylacja może zacząć działać głównie przez najkrótsze (z najmniejszymi oporami) kanały. Wg mnie wentylacje należy szacować - dla zwykłego dnia codziennego na 2m/s, a dla imprez rodzinnych na 5m/s. W Twoich sypialniach gdzie wchodzi 2x75mm , dla 2m/s nawiew jest 50m³/h czyli 10x więcej niż potrzebują dwie śpiące osoby. Dwa, śpi się na ogół 8h, a resztę dnia sypialnia jest pusta/z otwartymi drzwiami, a wentylacja działa 16/24 czy nawet cały czas. Wg mnie spokojnie wystarczyłby 25m³/h z jednego kanału 75mm. Mam wrażenie że normy wg których projektuje się wentylacje (30m³/h na pomieszczenie, 20m²/h na mieszkańca) są brane z b. dużym zapasem i chyba na poważne błędy projektowe/wykonawcze. Podobnie z łazienkami - 4 x 75 to 100m³/h dla minimalnego ustawienia reku, a dla maks (5m/s) to 250m³/h. Nawet norma to min 50m³/h. A im większa zima i większa wentylacja tym bardziej trzeba dbać o wilgotność powietrza i są większe straty cieplne, więc bez sensu za dużo wentylować.
  6. Lepiej mieć wentylacje w każdym pomieszczeniu. Nie zaszkodzi, ale sensu wiele nie ma. Długie to nie największy problem. Większy to, aby były mniej więcej tej samej długości, jeśli mają wentylować zgodnie z założeniami. Jeśli zrobisz kanały na wprost, to kuchnia nie będzie Ci się wentylować prawie wcale na rzecz łazienki/WC na parterze. A ogólnie to zdjąłbym połowę kanałów prawie wszędzie. 2x75mm w sypialni to jest 50m³/h (dla 2 m/s) albo 130m³/h (dla 5 m/s). Śpiący człowiek potrzebuje ok 2 / 3m³/h maks...
  7. Wg mnie - żaden, jeśli nie masz jakoś szczelnie oddzielonych pięter. Powietrze nawiewane na poddaszu będzie niezauważalnie powoli spływać do łazienki na dole.
  8. Ja bym dał wyciąg w spiżarni kosztem jednego z trzech w łazience parteru. Dwa, zdjął jeden przewód wywiewu z łazienki góra i jeden nawiew w salonie.
  9. Możesz, ale fi 200 przesyła znacznie więcej niź 4x fi 50. Spokojnie wystarczy fi 160. Jeden fi 50 to za mało na łazienkę. Dodaj drugi wywiew w łazience i nawiew w pom gosp (teraz niewentylowane). A lepiej użyj fi 75. Rozumiem że żadnych kotłów/kominków nie ma? Ogrzewanie PC/prądem ?
  10. OK. Brzegi wykopów 1m od siebie minimum. Polecam przygotować sobie rury (rozwinąć z kręgów i rozciągnąć w pojedyncza pętle) przed kopaniem i kopiąc kolejny rów zakopywać poprzedni już z rurą. Jak masz możliwość to dobrze zostawić sobie miejsce na wykopanie dodatkowych rowów jakbyś się omsknął w szacunkach i DZ nie dawało rady.
  11. Jak wykopiesz 4 rowy po 75m, łychą 90cm, to będziesz miał oszczędnie licząc 560m² DZ. Dalej piaszczyście przyjmując 10W/m² daje Ci to 5.6kW. Nie wiem jak masz ocieplony dom i jakie mostki i czy masz jakąś opcję grzania awaryjnego, ale powinieneś oszacować czy to wystarczy. Jak nie, to dokładasz kolejny row 75m z PE32 co daje kolejne min 1.4kW. A w kwestii teścia to sprawdź czy da się wpisać to księgi wieczystej (i ile to kosztuje) jakąś służebność (np przesyłu), albo kup jakiś symboliczny udział w polu teścia dla świętego spokoju.
  12. A czemu miałoby się regenerować jakoś inaczej niż na polu gęstej trawy? Natomiast zaorane pole przy wiosennych czy jesiennych roztopach powinno się regenerować sprawniej niż pole gęstej trawy z racji łatwiejszego transportu wody wgłąb.
  13. A jakie są przeciwwskazania dla DZ pod polem uprawnym?
  14. Liczyć to można liczby pierwsze. Za http://www.saga.info.pl/produkt/straty-przeplywu-opory-instalacji.html Przyjmujac 2kW mocy chłodniczej na pętle, 100m rury PE32 (2mm ścianki) ,dT=4K potrzebne jest 0.486m³/h co daje opór 0.51 mWS dla glikolu prop 30% (do -15) Analogicznie szacując, dla glikolu prop 50% (i przepływie) 0.5589m³/h opór wynosi 0.83 mWS. Czyli faktycznie różnica może być spora biorąc pod uwagę opór wymiennika w PC ...
×
×
  • Dodaj nową pozycję...