Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Taznock

Użytkownicy
  • Liczba zawartości

    22
  • Rejestracja

O Taznock

  • Urodziny 22 Stycznia

Informacje osobiste

  • Płeć
    Mężczyzna
  • Mój klub zainteresowań
    Fundamenty i piwnice,
  • imię i nazwisko
    Tomasz N.

Dane osobowe

  • Miejscowość
    Pszczyna
  • Kod pocztowy
    43-200
  • Województwo
    śląskie

Profil płatny

  • Kategoria
    usługi

Taznock's Achievements

 SYMPATYK FORUM (min. 10)

SYMPATYK FORUM (min. 10) (2/9)

10

Reputacja

  1. Raczej tak. Zwłaszcza jeżeli płyta będzie na nasypie. Nierobienie badań gruntu to zwykła gra losowa, gdzie wygraną jest Twój dom za Twoje kilkaset tysięcy zł a przegraną... ten sam dom, ale w rozsypce. Nadal chcesz się w to bawić?
  2. Nie znam dokładnie warunków, ale zwracam uwagę na to, że drenaż NIE MA za zadanie osuszać gruntu pod fundamentem. Osuszanie OSŁABIA wytrzymałość warstwy zagęszczonego piasku pod płytą. Wodę należy po prostu "trzymać" poniżej poziomu płyty.
  3. To miałeś szczęście:) Odradzam wykonywania SAMEJ płyty przed zimą, ponieważ istnieje realne ryzyko powstania szkód wysadzinowych (nawet zastosowanie warstwy termoizolacji nie gwarantuje płycie bezpiecznego "snu zimowego"). W miarę bezpieczne jest tylko zimowanie płyt w przypadku gruntów niewysadzinowych do głębokości przemarzania. Swoją drogą chętnie poznam motywy osób (inwestorów), które wykonały płytę przed zimą. Przecież wykonanie całej płyty to tylko kilka dni...
  4. Rozwiązanie szalunków Izodom 2000 jest obecnie najdroższym na rynku: kalkulacja Izodom 2000 mogłaby być w zasadzie porównana z ławami zbrojonymi... stalą nierdzewną A mimo tego, jest to wciąż EPS. Ma też kilka istotnych wad, niestety. Główna to niezgodność z obowiązującymi normami...
  5. Gdyby "moja" definicja memntu była odkryciem, to najpierw bym ją gdzieś i jakoś opatentował Oczywiście, że nie jest, choć w przypadku płyty obliczanie momentów nie jest juz takim banalnym zadaniem. I nie jest banalnym zadaniem udzielenie odpowiedzi na Twoje pytania - ograniczę się do dwóch ostatnich: 1. Zwiększam rozmiar płyty. Jest to oczywiste działanie w przypadku płyt jeszcze nie wykonanych - w przypadku kiedy płyta już "leży" na budowie, można rozważyć trudne zadanie przesunięcia ścian w stronę środka płyty. Niestety ilość zmian w projekcie, jakie pociąga za sobą takie działanie niemal dyskwalifikuje to rozwiązanie. 2. Nie radzę "przesuwać" w związku z powyższym niczego: radzę wykonać płytę o kilka centymetrów szerszą i dłuższą niż by to wynikało z rzutu parteru. Całkowity koszt takiego rozwiązania to dodatkowe ok. 0.5-1.0 m3 betonu zależnie od kształtu i wymiarów płyty.
  6. Ostrożnie z takimi radami, bo... jeszcze ktoś je zastosuje! Wierzę, że to tylko kwestia złych sformułowań, ale odradzam stosowanie wszystkich podanych zaleceń na raz i każdej z osobna również.
  7. Nie mam jeszcze zdania. Nie przeczytałem jeszcze całego wątku a temat nie jest ani prosty, ani jednoznaczny. Prawdopodobnie nałożenie różnych przyczyn, ale za wcześnie na rzetelną opinię. Nie obstawiam grubości płyty, bo to akurat jest grubość przyjęta za prawidłową a Niemcy dopuszczają nawet 18cm. Klasa betonu jest co prawda za niska (min C20/25!), ale tu także trudno szukać jedynej przyczyny. Zastanawiam się nad nastepującymi kwestiami: - jak był pielęgnowany beton? - po jakim czasie murarze weszli na płytę? - w jakiej temperaturze było betonowanie? - w jaki sposób skarpa jest zabezpieczona przed wymywaniem? - na jakiej głębokości (względem płyty) jest odwodnienie opaskowe? - o jakiej porze roku pojawiały się spękania? czy po tegorocznych dużych i długich mrozach też? - na jakiej temperaturze działa Twoje OP? - czy zrobiłeś już test ze szkłem / zaprawą (na ścianie nosnej oczywiście)? - czy zrobiłeś odkrywkę płyty (na przedłużeniu rysy ze ściany nośnej)? - czy mógłbyś "połączyć" zdjęcia ze swojego pierwszego postu z miejscami na rzucie parteru? I jeszcze parę innych, które mogły już być wcześniej omówione, ale nie czytałem... A skąd Ty jesteś? Może kiedyś daloby się podjechać zobaczyć? Wiem, że to słabe pocieszenie, ale w razie problemów może uda mi się podpowiedzieć rozwiązanie naprawy/wzmocnienia zbyt słabych elementów konstrukcji/podloża.
  8. Zgadzam się jak najbardziej. Ale nie jestem wyrocznią "Regularna" ława to przesada, ale sama posadzka to trochę mało. Tym niemniej zdarza się i... nic się nie dzieje. Jestem w trakcie czytania wątku, ale nadal nie umiem sobie wyrobić zdania. Wstepnie wrażenia mam podobne do Twoich...
  9. Mogę dolać oliwy do ognia? Otóż wytrzymałościowo EPS200 ma lepsze właściwości niż słaby XPS, ale tu nie tylko o wytrzymałość chodzi. "Wsadzamy" tę izolację do ziemi a tam jest różnie, ale zawsze to środowisko jest jednak bardziej agresywne niż atmosferyczne. A więc oprócz spręzystości termoizolacji musimy brać pod uwagę także jej chemoodporność. I to na wiele lat! Nadal jestem przeciwniekiem EPS w ziemi...
  10. Szybko czytałem;) A że dopiero co się zainteresowałem tym forum, więc wielu wątków po prostu jeszcze nie znam. Obiecuję doczytać w swoim czasie:) Natomiast zawsze, jak ktoś powie, że Legalett jest dobry, to będę oponować. Sam powiedz, jak płyta ma grzać grunt, jeśli "leży" na styropianie? I wiele innych wątpliwości mam też
  11. Trochę sam sprowokowałeś. Przepraszam, że Ci się udalo;) Ok, też nie sprawia mi to przyjemności. Co do kosztów to wyślij mi swój e-mail to prześlę plik w excelu - nie chce mi się go tutaj przepisywać Choć zdajesz sobie sprawę, że każda wycena zależy od regionu Polski i od "wysokości" wkładu własnej robocizny. Z całą pewnością i tutaj płyta pozwala więcej zrobić samemu. Btw. znam też sposoby na potanienie ław a w Muratorze sprzed chyba 30 lat czytałem o superoszczędnym fundamentowaniu na stopach...
  12. Można to albo zaprojektować, albo trochę na wyrost i na wyczucie. Najczęściej stosuje się zbrojenie w kilku (3-4) spoinach dolnych oraz w kilku spoinach górnych. Ilość zbrojonych spoin oraz przekrój stosowanych prętów / kratowniczek zależy również od wysokości cegieł/pustaków. Dokładniejsze dane zależą od sytuacji: inaczej się zbroi strefy pod i nadprożowe, inaczej oparcia belek stropowych, długie ściany itp. Teoretycznie można stosować zwykłe zbrojenie stalowe (pręty), ale trzeba brać pod uwagę ich "niedoskonałości" jak np. brak współpracy prętów w jednej spoinie, nieodporność na korozję i zwiększone nakłady na robociznę. Ale chyba można, bo widziałem że tak się robi - nei widziałem za to efektów po kilku latach a może się zdarzyć, że korozja znacznie zmniejszy efektywnośc takiego rozwiązania.
  13. Genialne pytanie!!! TAK! Warto "przesunąć" ścianę o kilka cm w kierunku środka płyty. Jestem dopiero (a może aż) na 5 stronie wątku a wciąż nie powiedziano o tym, że za odkształcenia na krawędzi płyty są odpowiedzialne "momenty", czyli siła razy ramię. Zmniejszenie tego "ramienia" powoduje znaczne zwiększenie nośności płyty. W moich obliczeniach może to być nawet 5-10% przy kilku centymetrach przesunięcia - nawet około 20% przy 15cm! Przy obecnie stosowanych grubościach termoizolacji ścian zewnętrznych to nie jest problem. Jednak takie coś musi być zaprojektowane wcześniej! Lepiej nie ryzykować nieprzewidzianych zmian wymiarów w trakcie budowy - ewentualnie trzeba to zrobić z głową, czyli najlepiej z udziałem projektanta.
  14. W tym wypadku charakter pęknięć wskazuje raczej na brak zbrojenia ścian. Czy ściany w miejscach, w których powstały pęknięcia były zbrojone wkładkami stalowymi, np. kratowniczką? Nie wiązałbym tego przypadku z płytą fundamentową. Choć to tylko moja wstępna ocena...
  15. Teraz za praktykę się uprawnień nie dostaje, ale kiedyś faktycznie tak było: uprawnienia "w zamian za" zeszyt praktyk. Elka51 chyba to miała na myśli;)
×
×
  • Dodaj nową pozycję...