Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

gaw

Użytkownicy
  • Liczba zawartości

    54
  • Rejestracja

Informacje osobiste

  • Płeć
    Mężczyzna
  • Mój klub zainteresowań
    Budowa - wymiana doświadczeń

Dane osobowe

  • Miejscowość
    Ostrów wlkp

Profil płatny

  • Kategoria
    usługi

gaw's Achievements

 SYMPATYK FORUM (min. 10)

SYMPATYK FORUM (min. 10) (2/9)

10

Reputacja

  1. Jak zawsze prawda po środku inni też liczyli. Masz rację dla np. 45 stopni otrzymasz większą wartość całkowitą promieniowania (to nie jest zysk z kolektorów), ale jak masz zamiar używać duże powierzchnie do ogrzewania to latem te zyski są zbędne. Dla położenia pionowego jak widać na wykresie wartość promieniowania w miesiącach zimnych jest podobna jak dla 45 stopni a zbędne zyski letnie są mniejsze dlatego lepiej pionowo. Natomiast jeżeli masz kolektory tylko do grzania cwu latem to masz rację.
  2. Obliczenia zysków długie. Musisz policzyć w układzie godzinowym zyski od promieniowania i straty w wyniku przenikania . Problem z tym że brak danych dla kolektorów o ich pełnych stratach ciepła w tym również wypromieniowaniu energii. Wszystko to należy wykonać samemu. Dla większych ilości kolektorów zalecany montaż pionowy, dale to większe zyski wiosną latem i zimą a mniejsze latem (o to nam chodzi). Na pewno można zbudować układ śledzący i dostosowujący położenie kolektora do kierunku padania promieni, ale to nieopłacalne jeżeli chodzi o koszty Obliczałem kiedyś podobny układ . Kolektory pompa ciepła i duży zewnętrzny zbiornik wody. Dało się to wykonać. Niemcy budują podobne układy gdzie wykorzystywane jest też ciepło przemiany fazowej woda lód. Zysk z tego taki że dla pompy ciepła nie trzeba wykonywać odwiertów.
  3. Dużo dziwnych rzeczy o domach pasywnych tu słyszę. Dom pasywny jest definiowany poprzez swoje parametry (a nie fantazję budującego); energia użytkowa Eu<15 kWh/m2 rok, próba szczelności n50<0,6 1/h, mostki cieplne mniejsze od 0,1 w/mK, Jakim sposobem to osiągasz to już twoja sprawa. Czy posiada źródło ciepła ? oczywiście tak te 15 kWh/m2rok jakoś należy dostarczyć (w obliczeniach energii użytkowej (końcowej) są już uwzględnione wszystkie zyski ciepła). Opierając się na istniejących konstrukcjach można przyjąć że w celu osiągnięcia wymaganych parametrów należy zastosować rekuperację, wentylację mechaniczną, duże zyski od nasłonecznienia (latem je minimalizować). Oczywiście budynek musi gwarantować pełen komfort użytkowania. Jest on większy jak w domach normalnych. Np. zwiększenie liczby użytkowników zwiększa wymagany strumień powietrza wentylującego. Przy dobrze wykonanej wentylacji to proste do wykonania przez czujniki i odpowiedni algorytm sterowania. Problem w tym że 70% wentylacji jest źle wykonanych (były takie badania). Nauki pobierałem w oparciu o dom pasywny Politechniki Poznańskiej i tam pomimo wprowadzeniu do środka dodatkowych 7 użytkowników nadal był pełny komfort, natomiast w zwykłej Sali wykładowej po 30min następowało przekroczenie zawartości co2. Więc można. Dom pasywny wymaga pełnej analizy energetycznej i to profesjonalnej a nie przypadkowego wklepania danych do jakiegoś programu. W domu pasywnym wszystkie systemy są z sobą zintegrowane.
  4. Tak masz racje w dokładnych obliczeniach przyjmujesz 10 cm w głąb. Co do obliczeń akumulacji to obliczasz dla dwóch stanów ustalonych t1 i t2. Dla każdego z nich temperatura sciany wewnętrznej jest równa temperaturze powietrza wewnętrznego (to jest stan ustalony!!! ściana nie ma nieskończonej pojemności) Problem można rozwiązać inaczej. Zbuduj w Excelu aplikację zgodną z metodologią obliczania świadectw energetycznych a następnie obserwuj jak zmienia się zapotrzebowanie na ciepło przy zmianie pojemności cieplnej dla różnych modeli budynku przy zmianie temperatury wewnętrznej. Otrzymasz jednak dane w skali miesiąca lub roku Dom pasywny to Eu<15 kWh, n50<0,6 1/h, brak mostków to jego podstawowe parametry ale można mieć troszkę gorsze i w wyniku odpowiedniego dobrania wszystkich systemów nadal dom tani w użytkowaniu
  5. Jeżeli chcesz porównywać koszty ogrzewania to wychodzisz z energii użytkowej (ona tez klasyfikuje budynki, energooszczędny, niskoenergetyczny, pasywny itp.). do porównania musisz mieć pełne obliczenia energetyczne w tym sprawność systemów Przykład obliczeń dla domu o powierzchni ogrzewanej 125 m2 i Eu=23 kWh/m2 rok. ( to tylko przykład)Dalej inwestor może sobie wybrać. Osobiście nigdy nie stosuję gotowych programów OZC bo we własnej aplikacji wiem dokładnie co i jak a w programie polegam na poprawności projektanta. Za obliczenia odpowiada audytor a nie program
  6. Stosując przybliżone obliczanie pojemności cieplnej (PN-EN ISO 13790) dla domu o powierzchni np.Af=160 m2 mamy dla konstrukcji bardzo lekkiej (drewno) pojemność cieplną budynku 80000xAf=12800000 J/K=3,57 kWh/K Dla konstrukcji bardzo ciężkiej 370000xAf=59200000 J/K= 16,45 kWh/K Innymi słowy jeżeli obniżamy temperaturę budynku o 1oC to konstrukcją odda nam energię o wartości 3,57 kWh dla konstrukcji lekkiej lub 16,45 kWh dla konstrukcji ciężkiej i z tym jest związana możliwość akumulacji ciepła np. od nasłonecznienia lub wykorzystanie taryfy nocnej dla pomp ciepła. Oczywiście masz rację to co odzyskasz musisz potem włożyć ale pompa ciepła pracująca na taryfie nocnej to znaczna oszczędność ( dla gazu tego nie ma). Zmiany temperatury o 1oC praktycznie nie odczujesz. Dom pasywny również może wykorzystywać elementy cieplne akumulacyjne, szczególnie przy spodziewanych dużych zyskach wewnętrznych ciepła. Definiuje go energia użytkowa Eu=15kWh/m2 rok i szczelność n50<0,6 1/h właśnie ta szczelność jest bardzo trudna do osiągnięcia . Każdy dom wymaga znacznie bardziej zaawansowanej indywidualnej analizy związanej też z upodobaniami inwestora i możliwościami i niekoniecznie musi być pasywny ale napewno może być tani w użytkowaniu.
  7. Prawie swięte słowa. Jeżeli wybudujesz dom energooszczędny lub pasywny to kazdy typ ogrzewania będzie tani w użytkowaniu. W domu pasywnym też jest kocioł gazowy lub pompa ciepła ale to maleństwa które można zmieścić wszędzie kominy napewno zbędne dla ogrzewania elektrycznego też potrzebny jest zbiornik cwu
  8. Tak jak napisałem każdy budynek ma zdolność akumulacji ciepła i jest to związane z jego pojemnością cieplną (można to dokładnie policzyć) Np. masz w pokoju temperaturę 23 oC po wyłączeniu ogrzewania wszystkie elementy oddalą ciepło do otoczenia, temperatura oczywiście spada ale jak szybko spadnie np. do 20 oC to właśnie zależy od tej pojemności To o czym piszesz (okno i ściana) to inna bajka tak zwana akumulacja ciepła w ścianie Tombea, ale to dodatkowa konstrukcja. Podobnie jak Ty polecam GWC poza domem ale z typowych przeznaczonych do tego rur krytych wewnętrznie srebrem w celu zapewnienia ochrony antybakteryjnej, napewno nie przenosi bakteri i wszelkich zapachów cena około 60 zł za m b, wymagana długośc powyżej 60 m. Zwirowe podobno też dobre Były takie badania.
  9. Dom pasywny to bardziej skomplikowana budowa niż to jest przedstawiane. Uparcie analizujecie rozdzielnie wszystkie systemy, to błąd. W domu pasywnym wszystko powinno być zintegrowane. Prosty przykład. Konstrukcja ścian, podłóg, stropów a rodzaj ogrzewania. Zakładając że wybierasz jako źródło pompę ciepła. Dobrze jest zastosować konstrukcję ciężką o dużej pojemności cieplnej to umożliwi ci akumulację ciepła gdy pompa pracuje na taryfie nocnej co może dać 20% oszczędności na kosztach ogrzewania (wymaga jednak pompy o większej mocy), duża pojemność cieplna konstrukcji umozliwia tez chłodzenie latem poprzez zwiekszenie strumienia nawiewanego powietrza nocą. Jeżeli wybierasz jako źródło kocioł kondensacyjny konstrukcja lekka daje dużą dokładność sterowania temperaturą możliwe i opłacalne zastosowanie chwilowego obniżania temperatury. Co do szczelności to najczęściej uzyskujemy ja przez foliowanie ścian i wszystkich przepustów (przykład dom pasywny Politechniki Poznańskiej). Inny przykład, pod jakim kontem zamontować solary jeżeli chcesz mieć duże zyski jesienią i wiosną to pionowo możemy ich wtedy umieścić więcej. Bardzo ważne będzie eliminowanie mostków cieplnych na tym poziomie energetycznym mają istotny wpływ na zapotrzebowanie energetyczne budynku. Co do GWC pod płytą budynku to są różne opracowanie o jej opłacalności (niższa temperatura pod budynkiem większa strumień ciepła uciekający przez podłogę). Tylko dokładne obliczenia OZC i analizy opłacalności pomogą ci wybudować dom pasywny ale jeżeli nie masz fachowego wykształcenia trudniejsze niż się to wydaje. Jednocześnie będziesz podlegać wpływom firm promujących swoje produkty. Wybór kierunku pasywnego bardzo pochwalam i życzę powodzenia
  10. Tak, na pewno możesz wybudować dom pasywny lub energooszczędny o świetnych parametrach. Na firmy budowlane w tym temacie bym nie liczył albo są bardzo drogie albo tylko pięknie fantazjują o budowie pasywnej. Na forum muratora też często spotykasz się z działalnością typowo marketingową przedstawicieli wszelkich firm. Pamiętaj że dom pasywny to nie tylko ściany. Wszystkie takie jak wentylacja, ogrzewanie, dobór materiałów konstrukcyjnych, kształt budynku itd. muszą być wzajemnie zintegrowane. Bardzo istotna będzie optymalizacja kosztów. Temat za długi do opisywania chętnie porozmawiam na skype. Jeżeli chodzi o firmy budowlane to zadaj im proste pytanie czy zgadzają się na odbiór budynku po próbie szczelności n50
  11. Przykre to ale popieram wszystkie negatywne opinie. Najczęściej architekci ograniczają swoja prace do bryły budynku, brak analizy energetycznej i wytrzymałościowej np. konstrukcji dachowej. Tak projektować to może każdy kto odrobinkę potrafi rysować. Wykonując audyty i świadectwa często spotykam się z projektami za które na studiach nie można liczyć na zaliczenie przedmiotu ( szczególnie u prowincjonalnych architektów) Przy obecnym poziomie wiedzy musi występować projektowanie integrowane obejmujące wszystkie systemy budynku. O tym zapewne większość architektów wie ale z lenistwa lub braku wiedzy tego nie robią bo nieświadomy inwestor kupi wszystko. Moim zdaniem jedyna poprawna droga to wykonanie projektu przez architekta następnie jego energetyczny audyt i dalej poprawa projektu. I najważniejsze zamawiając projekt żądajcie określenia zużywanej energii użytkowej przez budynek, to jest wyznacznik energochłonności budynku
  12. jeżeli prześlesz mi na pocztę dokladny rysunek przekroju ściany w miejscu osadzenia i dikładny rysunek przekroju nadproża wraz z danymi materiałowymi to w wolnym czasie to obliczę problem ciekawy bo dobre osadzenie w scianie (tak jak pisze kolega) bedzie zlym dla nadproża inależy to optymalizowac.
  13. minimalne zapotrzebowanie powietrza dla kuchni 70 m3/h zakładając 2 lazienki 50*2 m3/h dalej ze wzgledu na projekt np koniecznośc nawiewu do sypialni itd wychodzi napewno minimum 200m3/h odsylam do normy Pn 83/B-03430 Co do GWC to najdroższe i nie ekonomiczne rozwiazanie koszt wysoki a zysk ciepla na poziomie max 10% i to liczone wzgledem strat na wentylację jedyna zaleta to zapobieganie zamarzaniu rekuperatora
  14. Kominek to zawsze indywidualna sprawa. Moim zadaniem ma tylko znaczenie wizualne bo zawsze to kotłownia w pokoju, pył, donoszenie opału a sprawność energetyczna najgorsza ze wszystkich systemów. Mostki można minimalizować zawsze ale to bardzo szczegółowa zabawa. Wybrałeś pewien dom który ci się podoba i musisz zaaprobować pewne koszty, to chyba normalne. Co do okien to radze poszukać dobrze np. linia okien pasywnych Adams jest stosunkowo tania. Drogie są tylko te dziwaczne rozwiązania najczęściej bez atestu.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...