
Jegart
Użytkownicy-
Liczba zawartości
6 -
Rejestracja
Informacje osobiste
-
Mój klub zainteresowań
Budowa - wymiana doświadczeń
Profil płatny
-
Kategoria
usługi
Converted
-
Tytuł
WITAJ, tu znajdziesz opowiedzi na swoje pytania
Jegart's Achievements
WITAJ, czytaj i pytaj... :) (1/9)
10
Reputacja
-
Rekuperacja dom do 140m2 - od projektu do wykonania
Jegart odpowiedział Jegart → na topic → Wentylacja, klimatyzacja, rekuperacja
U mnie w projekcie oczywiście rozróżniam skrzynki rodzielcze i rozprężne. Rozdzielczych mam 4 sztuki, natomiast rozprężne są tuż przed każdym anemostatem. Wyraźnie to widać. Ktoś zauważył jakieś błędy w projekcie czy można przystępować śmiało do realizacji? Jak dotąd zastrzeżeń nie widzę. Co najwyżej sugestię zamiany rekuperatora z wydajności 400 na 350 m3/h. -
Rekuperacja dom do 140m2 - od projektu do wykonania
Jegart odpowiedział Jegart → na topic → Wentylacja, klimatyzacja, rekuperacja
Nie sumuję tych osób do 10. W domu będą mieszkać przynajmniej 4 osoby. Może być tak, że naraz wszyscy będa przebywać w salonie i nawiew w tym pomieszczeniu musi być tak zaprojektowany aby tym 4 osobom sprostać. Tak mi się wydaje. Może się tak zdarzyć, że do domu zwalą się goście i będzie 10 osób Średnice kanałów dobierałem na podstawie isntrukcji jakie znalazłem w internecie. Wiem, że rekuperator 300 mógłby wystarczyć. Ale nie chcę by chodził cały czas na najwyższym biegu by sprostać wymaganiom. Wtedy może zużywać sporo prądu. Dlatego podobno warto nieco przeszacować rekuperator i na codzień używać go np na 2 biegu gdzie wymiana jest na poziomie 200-250 m3/h. Tak przynajmniej wywnioskowałem z setek informacji w internecie. Jeżeli chodzi o prędkości i szumy to na końcu każdego kanału jest skrzynka rozprężna. To by chyba załatwiało sprawę. Taka jest topologia systemu jaki wybrałem i który chyba mi najbardziej odpowiada. Na samej czerpni można też zmniejszyć szumy i usprawnić przepływ w ten sposób, że jak na przykład do czerpni prowadzi rura 200, to sam wlot dajemy 250. Wynika to z kratki, która zmniejsza tak naprawdę rzeczywisty przekrój. Dlatego warto dać ciut wiekszy wlot. -
Rekuperacja dom do 140m2 - od projektu do wykonania
Jegart odpowiedział Jegart → na topic → Wentylacja, klimatyzacja, rekuperacja
Wprowadziłem pewne zmiany w obliczeniach. Dodałem m.in. anemostat wywiewny w spiżarni. Wyliczyłem też wysokość średnią poddasza. Dzięki temu uzyskałem dokładniejszą kubaturę. Dobrałem juz wstępnie rekuperator oraz kanały. Zamieszczam też dokładny rozkład rur i anemostatów. Zapraszam do zapoznania się z efektami pracy oraz dyskusji. Wszelkie uwagi mile widziane. 2. Obliczenia wydajności wentylacji. Sposób 1. Według normy PN-83/B-03430/Az3:2000 należy usunąć następująca ilość powietrza z danych pomieszczeń: kuchnia - 70 m3/h [ minimum: 50 m3/h] łazienka - 50 m3/h toaleta - 50 [minimum 30 m3/h] garderoba - 15m3/h W domu znajduję się 1 kuchnia, 2 łazienki, 1 pralnia, 1 garderoba, 1 spiżarnia. Zatem wentylacja powinna usunąć 70+50+50+50+15+50 = 285 m3/h Ponieważ wentylacja nawiewno-wywiewna jest zbilansowana, dokładnie taką samą ilość powietrza nawiewamy i wywiewamy [usuwamy]. W tym przykładzie minimalna wydajność wentylacji wynosi 285 m3/h Minimalna wydajność wentylacji wynosi 285 m3/h. Sposób 2. Opierając się na normach higienicznych określających ilość świeżego powietrza jaką należy dostarczyć każdemu przebywającemu w pomieszczeniu człowiekowi. W uproszczeniu: 30 m/h - dla każdej osoby dorosłej [ minimum 20 m3/h] 15 m3/h - dla dziecka Sposób użytkowania pomieszczeń , ilość osób, może się w przyszłości zmienić, warto więc przyjąć, że do dowolnego pokoju powinniśmy dostarczyć powietrze dla co najmniej dwóch dorosłych osób. W domu znajduję się 1 salon, 3 sypialnie, 1 gabinet. Dla salonu (4 osoby) zużywamy 100m3, dla gabinetu (2 osoby) 50 m3, dla każdej sypialni także 50 m3. Suma wynosi 300 m3/h. Minimalna wydajność wentylacji wynosi 300 m3/h. Sposób 3. – wg tabeli ze strony 1 • Wymagana ilość powietrza usuwana z pomieszczeń (wg tabeli na str.1) – 221,4 m3/h Aby zapewnić okresowe zwiększenie wydatku centrali o ok. 50%-60% liczymy: V = 221,4 + 0,5*221,4 = 332 m3 Minimalna wydajność wentylacji wynosi 332 m3/h. • Stosunek liczbowy ilości powietrza wentylacyjnego do kubatury pomieszczeń (tzw. krotność wymian), w zależności od ilości osób, dla domku jednorodzinnego powinien zawierać się w granicach 0,5-0,8. Ilość powietrza nawiewanego wg tabeli 153,6 m3/h Okresowe zwiększenie o 100 m3/h dla salonu Razem dla zwiększonego zapotrzebowania 253,6 m3/h Kubatura pomieszczeń wg tabeli 311,3 m3 Dla minimalnych wymagań 153,6/311,3=0,49 wymian na 1h Dla maksymalnych wymagań 253,6/311,3=0,81 wymiany na 1h Wobec powyższych obliczeń wynika, ze należy zastosować centralę o wydajności Vmax=400 - 500 m3/h Dobierając urządzenie, staramy się aby jego normalna praca było w zakresie 55-70% całkowitego wydatku, w razie potrzeby możliwość zwiększenia ilości powietrza wentylacyjnego w celu efektu przewietrzania. Czyli np. praca na 2 lub 3 biegu z wydajnością ok. 250 m3/h. 3. Dobór średnic kanałów wentylacyjnych. Średnicę kanałów dobieramy według wytycznych • Ø 100 - dla przepływu max. 100 m3/h • Ø 130 - dla przepływu max. 190 m3/h • Ø 160 - dla przepływu max. 300 m3/h • Ø 200 - dla przepływu max. 450 m3/h • Ø 250 - dla przepływu max. 700 m3/h Stosowane średnice kanałów: • nawiewy do sypialni i gabinetu - Ø 100 mm • pokoju dziennego - Ø 135 mm • wywiewny z łazienek, toalet, pomieszczeń gospodarczych - Ø 100 mm • wywiew z kuchni - Ø 125 mm • wywiew z okapu nadkuchennego - Ø 100 mm Porównując oba kryteria z tabelką otrzymujemy: Salon z jadalnią – strumień 120 m3/h więc dobieramy kanał Ø130 -135 (dla zwiększonej liczby osób strumień 240 m3/h zatem kanał Ø160 Gabinet - strumień 30 m3/h więc dobieramy kanał Ø100 Kuchnia - strumień 30 m3/h więc dobieramy kanał Ø100-125 Wiatrołap - strumień 30 m3/h więc dobieramy kanał Ø100 Spiżarnia - strumień 30 m3/h więc dobieramy kanał Ø100 WC - strumień 30 m3/h więc dobieramy kanał Ø100 Sypialnia - strumień 60 m3/h więc dobieramy kanał Ø100 Pokój1 - strumień 20 m3/h więc dobieramy kanał Ø100 Pokój2 - strumień 20 m3/h więc dobieramy kanał Ø100 Łazienka - strumień 30 m3/h więc dobieramy kanał Ø100 Pralnia - strumień 30 m3/h więc dobieramy kanał Ø100 Garderoba - strumień 30 m3/h więc dobieramy kanał Ø100 4. Dobór średnic anemostatów nawiewnych. • Dla strumieni 30-50 m3/h stosować Ø 100 (np. dla sypialni) • Dla strumieni 50-100 m3/h stosować Ø 125 - Ø 160 (np. dla pokoju dziennego) Zgodnie z powyższymi wymaganiami mamy: Salon z jadalnią – strumień 120 m3/h więc dobieramy anemostat Ø160 Gabinet - strumień 30 m3/h więc dobieramy anemostat Ø100 Sypialnia - strumień 60 m3/h więc dobieramy anemostat Ø125 Pokój1 - strumień 20 m3/h więc dobieramy anemostat Ø100 Pokój2 - strumień 20 m3/h więc dobieramy anemostat Ø100 5. Dobór średnic anemostatów wywiewnych. Stosujemy następujące średnice. • Ø 125 - Ø 150 dla kuchni • Ø 100 dla łazienki, WC, itp. Zgodnie z powyższymi wymaganiami mamy: Kuchnia - dobieramy anemostat Ø125 Wiatrołap - dobieramy anemostat Ø100 Spiżarnia - dobieramy anemostat Ø100 WC - dobieramy anemostat Ø100 Łazienka - dobieramy anemostat Ø100 Pralnia - dobieramy anemostat Ø100 Garderoba - dobieramy anemostat Ø100 6. Dobór materiałów. Na ten moment dobieram centralę Brink Excellent 400, System opieram na rurach PE-FLEX o średnicy Ø75 Rozdzielacze • 1 szt. ilość króćców 5x75 mm (nawiew parter) • 1 szt. ilość króćców 6x75 mm (wywiew parter) • 1 szt. ilość króćców 6x75 mm (nawiew poddasze) • 1 szt. ilość króćców 6x75 mm (wywiew parter) Skrzynki rozprężne • 2 szt. skrzynki rozprężne 3x75 mm • 7 szt. skrzynki rozprężne 2x75 mm • 3 szt. skrzynki rozprężne 1x75 mm Anemostaty • 10 szt. anemostatów Ø100 • 1 szt. anemostatów Ø125 • 1 szt. anemostat Ø160 7. Rozmieszczenie elementów rekuperacji. Anemostaty na parter. Anemostaty na poddasze. -
Witam Zamierzam wykonać rekuperację w swoim domu o powierzchni 138m2. (parter i poddasze użytkowe). Odwiedziło mnie już kilku wykonawców, każdemu wychodziła cena dokładnie 15 000zł, ale od nikogo nie mogę się dowiedzieć jaki rekuperator, jakie parametry itd. - coś się dobierze - tak brzmi odpowiedź zazwyczaj. Zawziąłem się zatem i poczytałem nieco o rekuperacji. Pierwszy krok to dobór rekuperatora. Na podstawie wiadomości zawartych w internecie uzyskałem następujące wyniki. Tabela z wyliczeniami Obliczenia Sposób 1. Według normy PN-83/B-03430/Az3:2000 należy usunąć następująca ilość powietrza z danych pomieszczeń: kuchnia - 70 m3/h [ minimum: 50 m3/h] łazienka - 50 m3/h toaleta - 50 [minimum 30 m3/h] garderoba - 15m3/h W domu znajduję się 1 kuchnia, 2 łazienki, 1 pralnia, 1 garderoba. Zatem wentylacja powinna usunąć 70+50+50+50+15 = 235 m3/h Ponieważ wentylacja nawiewno-wywiewna jest zbilansowana, dokładnie taką samą ilość powietrza nawiewamy i wywiewamy [usuwamy]. W tym przykładzie minimalna wydajność wentylacji wynosi 235 m3/h Minimalna wydajność wentylacji wynosi 235 m3/h. Sposób 2. Opierając się na normach higienicznych określających ilość świeżego powietrza jaką należy dostarczyć każdemu przebywającemu w pomieszczeniu człowiekowi. W uproszczeniu: 30 m/h - dla każdej osoby dorosłej [ minimum 20 m3/h] 15 m3/h - dla dziecka Sposób użytkowania pomieszczeń , ilość osób, może się w przyszłości zmienić, warto więc przyjąć, że do dowolnego pokoju powinniśmy dostarczyć powietrze dla co najmniej dwóch dorosłych osób. W domu znajduję się 1 salon, 3 sypialnie, 1 gabinet. Dla salonu (4 osoby) zużywamy 100m3, dla gabinetu (2 osoby) 50 m3, dla każdej sypialni także 50 m3. Suma wynosi 300 m3/h. Minimalna wydajność wentylacji wynosi 300 m3/h. Sposób 3. – wg tabeli z początku wiadomości • Wymagana ilość powietrza usuwana z pomieszczeń (wg tabeli na str.1) – 201 m3/h Aby zapewnić okresowe zwiększenie wydatku centrali o ok. 50%-60% liczymy: V = 201 + 0,5*201 = 301,5 m3 Minimalna wydajność wentylacji wynosi 301,5 m3/h. • Stosunek liczbowy ilości powietrza wentylacyjnego do kubatury pomieszczeń (tzw. krotność wymian), w zależności od ilości osób, dla domku jednorodzinnego powinien zawierać się w granicach 0,5-0,8. Ilość powietrza nawiewanego wg tabeli 202,3 m3/h Okresowe zwiększenie o 100 m3/h dla salonu Razem dla zwiększonego zapotrzebowania 302,3 m3/h Kubatura pomieszczeń wg tabeli 374,73 m3 Dla minimalnych wymagań 202,3/374,73=0,54 wymiany/h Dla maksymalnych wymagań 302,3/374,73=0,8 wymiany/h Wobec powyższych obliczeń wynika, ze należy zastosować centralę o wydajności Vmax=300 m3/h Dobierając urządzenie, staramy się aby jego normalna praca było w zakresie 55-70% całkowitego wydatku, w razie potrzeby możliwość zwiększenia ilości powietrza wentylacyjnego w celu efektu przewietrzania. Czyli np. praca na 2 lub 3 biegu z wydajnością ok. 250 m3/h. Teraz pytanie zasadnicze - Czy są one poprawne i właściwie dobrałem wydajność rekuperatora? Poniżej rozmieszczenie anemostatów. Czerpnia została umieszczona od strony pólnocnej, aby w lato gdy chcemy chłodzić pomieszczenia, zasysane powietrze nie było bezpośrednio ogrzewane słońcem. Na rzucie poddasza zamalowane okręgi zonaczają że kanały schodzą do pomieszczeń na parterze. Na rzucie parteru są naniesione równiez jako zamalowane. Okręgi niezamalowane to kanały schodzące ze strychu do wentylowania poddasza.
-
Witam Co sądzicie o wykonaniu tego okapu? Papa jest wypuszczona do rynny i jest do niej dociśnięta pasem nadrynnowym do rynny. Na pasie nadrynnowym ma być montowana wróblówka z kratkami wentylacyjnymi. Zatem wentylacja pomiędzy dachówką a papą jest. Wyczytałem, że może być problem z sytuacją gdy masy śniegu zalegające w rynnie i na dachu. Wówczas wentylacja jest bardzo poważnie ograniczona ponieważ kratka jest przysłonięta śniegiem oraz nie ma dodatkowego przejścia powietrza pomiędzy rynną a pasem podrynnowym. Zdjęcie przesyłam w załączeniu. Czy w związku z tym domagać się poprawienia tego przez dekarzy, tzn. na pas nadrynnowy i deski przybić narożną blachę i na nią wyprowadzić papę i obciąć aby woda ściekała po pasie podrynnowym a nie do rynny? Jeżeli tak to ile powinna zachodzić ta narożna blacha na deski i następnie ile na nią powinna zachodzić papa? http://img21.imageshack.us/img21/2128/wdpz.jpg http://img21.imageshack.us/img21/300/sg8y.jpg
-
Witam Wkrótce zaprezentuję mój dach po deskowaniu, papowaniu i przybiciu kontrłat z łatami. Mam jedno pytanie. Czy przed zrobieniem okapu i położeniem dachówki należy dokładnie oczyścić papę z masy wiórów jakie pozostały po docinaniu łat i kontrłat? Czy ich pozostawienie może stworzyć jakieś komplikacje?