Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jadzia_

Użytkownicy
  • Liczba zawartości

    9
  • Rejestracja

Informacje osobiste

  • Mój klub zainteresowań
    Budowa - wymiana doświadczeń

Profil płatny

  • Kategoria
    usługi

Converted

  • Tytuł
    WITAJ, tu znajdziesz opowiedzi na swoje pytania

Jadzia_'s Achievements

WITAJ, czytaj i pytaj... :)

WITAJ, czytaj i pytaj... :) (1/9)

10

Reputacja

  1. Jadzia_

    Błąd w projekcie

    Jeżeli budynek został posadowiony niezgodnie z projektem budowlanym (bo rozumiem, że w projekcie jest 4,0m, a w rzeczywistości wyszło 3,7m), to znaczy, że budynek został wybudowany niezgodnie z projektem budowlanym. W trakcie budowy można dokonywać tzw. nieistotne odstępstwo, które jest potwierdzone wpisem do dziennika budowy przez kierownika budowy. Zakres nieistotnego odstępstwa reguluje art. 36a ustawy Prawo budowlane (Dz. U. z 2013r. poz. 1409). Ale moim zdaniem nie jest to niestotne odstępstwo i nie można tak bardzo zmienić lokalizacji w stosunku do zatwierdzonego projektu budowlanego. Być może zmiana okien na luksery kwalifikuje się jako tzw. nieistotne odstępstwo. Ale zmiana lokalizacji z 4,0m na 3,7m to już niestety nie jest nieistotne odstępstwo (zmiana zagospodarowania). Także wszystko zależy od tego z jakiego powodu wyniknęła aż taka różnica. W przypadku istotnego odstępstwa, gdy budynek jest jeszcze w budowie, należy złożyć wniosek o zmianę pozwolenia na budowę.
  2. Można dokonywać zmian w trakcie budowy tylko w przypadku jeżeli jest to tzw. nieistotne odstępstwo. Fakt taki potwierdza wpisem do dziennika budowy kierownik budowy. Zakres nieistotnego odstępstwa znajduje się w art. 36a ustawy Prawo budowlane (Dz. U. z 2013r. poz. 1409). Moim zdaniem zmiana lokalizacji schodów z lokalizacją łazienki kwalifikuje się jako istotne odstępstwo i wymaga uzyskania zmiany decyzji pozwolenia na budowę.
  3. Rzeczywiście ustawa o drogach publicznych wskazuje, że w przypadku zjazdu z drogi publicznej (nie z wewnętrznej), uzgodnienie zjazdu wydawane jest w formie decyzji administracyjnej. W przypadku "zjazdu" z drogi wewnętrznej takiego wymogu nie ma, ponieważ nie ma zastosowania ww. ustawa. W zakresie wymagalności decyzji wzizt, nie słyszałam, żeby takie rozwiazanie bylo stosowane w praktyce. Decyzja wzizt jest wymagana w przypadku braku planu miejscowego. Jeżeli znasz jakiś przykład w praktyce, to sama jestem ciekawa gdzie jest to praktykowane.
  4. Uzgodnienie zarządcy może być np. w formie decyzji administracyjnej, i to miałam na myśli. Co do wniosku o wydanie decyzji p.n.b. to moim zdaniem "fakultatywne" oznacza, że Inwestor w ww. wniosku wskazuje: - czy decyzja wzizt jest wymagana - czy decyzja wzizt nie jest wymagana. Dec. wzizt nie jest wymagana w przypadku kiedy na danym terenie istnieje plan miejscowy. W pozostałych przypadkach decyzja ta jest wymagana. Analogicznie, pozostałe dokumenty, które należy załączyć do wniosku są dokumentami fakultatywnymi. To nie Inwestor decyduje czy coś jest wymagane.
  5. Witam, przyznam, że zainteresował mnie temat dot. braku konieczności uzyskania decyzji wz w przypadku jeżeli jest uzgodnienie od zarządcy drogi na lokalizację zjazdu. Nie sądzę jednak, żeby w urzędzie to przeszło. Również z uwagi na to, że niedawno wszedł nowy wzór wniosku o pozwolenie na budowę, który ma wprost wpisane jakie dokładnie załączniki należy do wniosku o pozwolenie na budowę dołączyć. Jednym z załączników jest właśnie decyzja wzizt. Poza tym wyrok jest z 2007, i dotyczy w zasadzie zmiany lokalizacji istniejącego już zjazdu. Jeżeli ktoś z forum w urzędzie nie musiał składać dec. wz ponieważ posiadał decyzję na lokalizację zjazdu wydaną przez zarządcę drogi - to dajcie znać. Sama ciekawa jestem czy urzędy przyjmują takie rozwiązania w praktyce.
  6. Moja wątpliwość dotyczy tego kto wydał oświadczenie o dostępności? Wg przepisów - oświadczenie o dostępności wydaje właściwy zarządca drogi. Właściwy tzn. zarządca najbliższej drogi publicznej - nie wewnętrznej. W przypadku jeżeli pomiędzy posesją, a drogą publiczną znajdują się drogi wewnętrzne (np. gminne, dojazdowe itd.) należy również uzyskać stosowny dokument świadczący o dostępności, bądź to w formie pokazania zapisu w akcie notarialnym o służebności, bądź w formie oświadczenia zarządcy drogi wewnętrznej. Ale moja wątpliwość jest taka - czy droga gminna jest wewnętrzna czy publiczna. Jeżeli wewnętrzna - to czy oświadczenie wydał zarządca drogi publicznej? Nie znam sprawy, ale nigdzie nie wyczytałam, że zostało wydane oświadczenie od zarządcy drogi publicznej. :/ Obowiązkiem zarządcy drogi (czy to publicznej czy wewnętrznej) jest zachowanie jej parametrów w zgodności z przepisami. Co do zjazdu - jeżeli nie ma zapisu warunkowego w decyzji ani w oświadczeniu, to raczej nikogo nie można do niczego zmusić. Ale... dla mnie logicznym jest, że nie ma możliwości dojazdu do posesji bez wykonania wjazdu bądź w przypadku drogi wewnętrznej - prawidłowego połączenia.
  7. Kluczową sprawą jest to czy droga gminna jest drogą publiczną czy wewnętrzną. Wg tego co piszesz, jest to droga wewnętrzna. Przy drodze wewnętrznej sytuacja wygląda tak, że działania urzędów są różne w zależności od interpretacji przepisów. Moim zdaniem, nie ma tu zastosowania ustawa o drogach publicznych, bo to nie jest droga publiczna. Ważne jest to czy jakiś zapis na ten temat został już uwzględniony w wydanym oświadczeniu o dostępności komunikacyjnej. W przypadku połączenia posesji z drogą wewnętrzną - można mówić o ich połączeniu - włączeniu, nie o wjeździe. Istotne jest to na jaki zakres otrzymałeś decyzję pozwolenia na budowę - czy również na komunikację wewnętrzną na Twojej działce, czy pozwolenie obejmuje też połączenie dojazdu z działką gminną itd. Powinieneś dowiedzieć się w Gminie jakie mają plany związane z tą drogą gminną wewnętrzną. Jeżeli chcą ją przebudować/rozbudować na drogę publiczną - będzie wymagana procedura uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, w której właściciele działek w obszarze oddziaływania inwestycji, powinni być uznani za strony postępowania, a tym samym powiadomieni o toczącym się postępowaniu. Wtedy można składać uwagi i zastrzeżenia, które urząd powinien (jeżeli są zasadne) uwzględnić. Jeżeli nie uwzględni, również musi to uzasadnić. Roboty związane z drogą gminną wewnętrzną nie mogą na pewno wpłynąć na użytkowanie (pogorszyć) działek sąsiednich. Ponadto teren należy doprowadzić do stanu pierwotnego, czyli w praktyce wygląda ta tak, że jakby okazało się, że coś zostało uszkodzone w trakcie budowy, np. ogrodzenie przy wjeździe, utwardzenie przy wjeździe - trzeba to doprowadzić do stanu pierwotnego (naprawić). W innym przypadku należy zglosić sprawę do nadzoru budowlanego. Każdy odpowiada za swój teren. Uzgodnienie zjazdu, to jest zupełnie co innego niż dostępność komunikacyjna (wynika z innych przepisów). Czasami zdarza się, że zarządca drogi wydaje zarówno oświadczenie o dostępności jak i uzgodnienie budowy zjazdu - w jednym piśmie bądź decyzji. Zwykle jednak oświadczenie o dostępności wydawane jest osobno, a uzgodnienie zjazdu osobno. Nie wiem czy dobrze zrozumiałam pytanie, bo wszystko zależy od sytuacji. Podsumowując: w przypadku włączenia się z drogi wewnętrznej na drogę wewnętrzną bądź posesję - nie ma zastosowania ustawa o drogach publicznych (jak sama nazwa wskazuje - ustawa dotyczy dróg publicznych). Wjazd to miejsce połączenia drogi publicznej z działką. Wjazdem nie jest miejscem pomiędzy drogą wewnętrzną a posesją, to bardziej połączenie, dojazd itd. Często używa się takiego samego nazewnictwa, ale przepisy są inne. Interpretacje w urzędach też są różne. W przypadku drogi publicznej - sprawa jest prosta. Za wjazd na posesję odpowiada (i powinien go wykonać) właściciel posesji. Taki zakres powinien być zatwierdzony bądź uwzględniony już w decyzji pozwolenia na budowę domu. Przy robotach związanych z drogą publiczną, zarządca powinien uwzględnić już istniejący wjazd (jeżeli taki jest). W innym przypadku - można składać uwagi itd. Można tak pisać i pisać. Wszystko zależy od danej sytuacji. Podaję jedynie najważniejsze informacje, z tych które są podane w podanym przykładzie. Nie wyobrażam sobie oczywiście sytuacji, że z powodu budowy związanej z drogą gminną, uniemożliwi się dojazd do drogi wewnętrznej. Nie musi to być zła wola zarządcy drogi gminnej, ale np. niedopatrzenie, wtedy właśnie trzeba składać zastrzeżenia. Najgorszą opcją może być sytuacja, jeżeli zarządca drogi gminnej roboty budowlane zgłosi w trybie tzw. zgłoszenia. Wtedy nie ma postępowania, i nie ma stron postępowania, a tym samym nie da się składać uwag. W trybie zgłoszenia można zgłosić np. przebudowę drogi - definicja jest w Prawie budowlanym. Podaję jedynie przykład, że nie da się prosto odpowiedzieć na Twoje pytanie. Mimo wszystko mam nadzieje, że chociaż troszkę pomogłam. Pozdrawiam.
  8. W kwestii Inwestora: decyzja WZiZT musi być wydana (lub przeniesiona) na osobę, która jest Inwestorem. Urząd nie wyda decyzji pozwolenia na budowę dla danej inwestycji jeżeli Inwestor będzie inny w decyzji WZiZT. Art. 61. Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym określa warunki jakie należy spełnić aby uzyskać decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu - 1. Wydanie decyzji o warunkach zabudowy jest możliwe jedynie w przypadku łącznego spełnienia następujących warunków: 1) co najmniej jedna działka sąsiednia, dostępna z tej samej drogi publicznej, jest zabudowana w sposób pozwalający na określenie wymagań dotyczą-cych nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji, parametrów, cech i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, w tym gabarytów i formy architektonicznej obiektów budowlanych, linii zabudowy oraz intensywności wykorzystania terenu; 2) teren ma dostęp do drogi publicznej; 3) istniejące lub projektowane uzbrojenie terenu, z uwzględnieniem ust. 5, jest wystarczające dla zamierzenia budowlanego; 4) teren nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne albo jest objęty zgodą uzyskaną przy sporządzaniu miejscowych planów, które utraciły moc na podstawie art. 67 ustawy, o której mowa w art. 88 ust. 1; 5) decyzja jest zgodna z przepisami odrębnymi.
  9. Jadzia_

    Jak blisko granicy?

    Przy sytuowaniu budynku nalezy zachować zgodność z warunkami technicznymi m.in. w zakresie odległości od granicy działki budowlanej. Obowiązują również inne przepisy, m.in. ustawa o drogach publicznych. Jeżeli wskazana droga nie jest "drogą publiczną" w rozumieniu obowiązujących przepisów - tj. ustawy o drogach publicznych, odległości nie są regulowane. Nie zwalnia to oczywiście od zachowania zgodności z planem miejscowym dla tej działki. Mam nadzieję, że pomogłam.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...