Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

betoven

Użytkownicy
  • Liczba zawartości

    14
  • Rejestracja

O betoven

  • Urodziny 07.06.1981

Informacje osobiste

  • Płeć
    Mężczyzna
  • Mój klub zainteresowań
    Budowa - wymiana doświadczeń

Dane osobowe

  • Miejscowość
    Warszawa
  • Kod pocztowy
    03-687
  • Województwo
    mazowieckie

Profil płatny

  • Kategoria
    usługi

betoven's Achievements

 SYMPATYK FORUM (min. 10)

SYMPATYK FORUM (min. 10) (2/9)

10

Reputacja

  1. Ja coś takiego widziałem. Mój elektryk mi pokazywał. Mam wszystkie skrętki przybite takimi zszywkami. Jak będę miał okazję to podpytam...
  2. Tu się zgodzę, cena jest mniej więcej taka. Jednak pamiętaj że tego kabla idzie naprawdę mniej jeśli ciągniesz go do najbliższego węzła a nie do centralnej skrzynki gdzieś po drugiej stronie domu. Niestety nie mam jeszcze policzonych ilości skrętki, jak będę miał to się pochwalę.
  3. Nie wiem gdzie robisz zakupy, ale nawet w najdroższym elektroniku jest po 10zł. Ja akurat nie gustuje w atmedze, ale z ciekawości sprawdziłem cenę ATMEGA8 $0,75, czyli wychodzi 2,22zł przy zakupie 20 stuk. Z innymi układami jest podobnie. Ja mam już większość kupioną więc wiem co piszę.
  4. Z tym się zgodzę, i jak na razie to mój największy problem. Na szczęście nie planuje (na razie) sterować gniazdkami. Nie ma takiej potrzeby w 95% domów. Jeśli już zajdzie taka potrzeba, to przecież zawsze można zrobić całą elektronikę w ładnej obudowie i albo zamontować gdzieś pod gniazdkiem na stałe jeśli jest taka możliwość lub porostu zrobić co w rodzaju przedłużacza. Możliwości i pomysłów jest sporo. Tak czy inaczej problem zostaje. Co do centralizacji wszystkiego ma ona jedną i jak dla mnie OGROMNĄ wadę. Koszty kabli i ich ilość jeśli chciało by się na zapas podłączyć każde oświetlenie i wszystkie gniazdka są ogromne. Pamiętajcie, że ten wątek powstał właśnie po to aby rozmawiać o tym jak można komercyjne i gotowe (przez co drogie) rozwiązania zastąpić instalacją własnej roboty, a co za tym idzie tanią. Ja moją wyceniam na jakieś 400zł - 500zł bez kabli. Czyli 4 węzły sterujące, przekaźniki, komputer sterujący, czujniki PIR, czujniki temperatury. Za taką cenę nigdy nie dostaniemy i nigdzie komercyjnego sterowania oświetleniem, oraz alarmu.
  5. To akurat nie problem... Jeśli chcesz kontrolować konkretne gniazdko jest to nieco bardziej skomplikowane ale do zrobienia. Skrętkę przestajesz traktować jako tylko sygnały włącz/wyłącz. Na dwóch liniach dajesz zasilanie, a dwie wykorzystujesz jako komunikacja. Dodajesz kontroler, który dokonuje pomiaru przepływu prądu i komunikuje się tak jak inne węzły z komputerem. Ma to też swoje wady. Rośnie koszt wykonania i zabiera trzy linie ze skrętki, do której zazwyczaj jest podłączona większa ilość gniazdek (oczywiście jeśli w innym gniazdku też zdecydujesz dodać kontroler to korzystasz z tych samych linii. PS. Nie rozpisuje się na temat samej realizacji elektronicznej, ale koszt takiego kontrolera gniazdka to max 15zł przy założeniu, że robimy wszystko sami, lub mamy kolegę elektronika hobbystę.
  6. No tak jak już pisałem. Kupujesz lampę stojącą i podłączasz do gniazdka. Do środka podłączasz ściemniacz lub przekaźnik i możesz ją włączyć do schematu oświetlenia. Inny przykład, masz w domu miejsce gdzie zawsze podłączasz żelazko. Dajesz czujnik przepływu prądu i gdy włączasz alarm dostajesz powiadomienie że coś pobiera energię z gniazdka gdzie zawsze jest żelazko.
  7. Zastanawiam się teraz czy nie dać takich podstawek i przekaźników. Zakładam jednak że koszty będą duże w porównaniu z gotową listwą a przekaźniki właściwie te same. np. http://propix.com.pl/environment/cache/images/0_0_productGfx_a2626e68491eabd6fc9f5a2b0ee74ab6.jpg której koszt jest około 25zł (cena z allegro). Mam tylko obawy, że się elektryk nie zgodzi Tego w sumie jeszcze nie przemyślałem, oprócz pociągnięcia skrętki przy okazji czujników otwarcia okna. To pewnie dlatego, że jeszcze nie oglądałem co jest na rynku z gotowych siłowników rolet. PS. Do węzłów pójdzie więcej linii zasilania, tak aby każde pomieszczenie miało swój bezpiecznik. No i oczywiście zewnętrzne obwody też. (mowa o oświetleniu) Dzięki za opinie.
  8. Moja aktualna koncepcja jest taka : Nie zmieniam głównej rozdzielnicy. Według projektu mam tam 7 roznicowek z czego dwie dla obwodów oświetlenia. Ostatecznie po namyśle nie dotykam obwodów gniazdek. To zostaje tak jak w projekcie. Do wszystkich gniazdek doprowadzę skrętkę tak aby w przyszłości coś z nią zrobić jeśli będzie taka konieczność. Skrętka nie będzie do każdego gniazdka osobno, ale będzie puszczona razem z linia zasilania i trafiała będzie do najbliższego węzła. W ten sposób będzie można wykorzystać jedna z linii jak sygnał włącz\wyłącz lub inaczej jeśli będzie konieczność puszczenia tak jakiejs magistrali. Co do oświetlenia do wszystkich włączników połączona jest skrętka z najbliższym węzłem. Węzłów w całym budynku wyszło mi 4. Na jeden bezpiecznik B10A nie będzie podpiętych więcej niż 11 punktów światła ( gdzie niektóre żyrandole liczę jaki 2). Nie wiem ile powinno być ich podpięte według norm, ale w oryginalnym projekcie tez tak jest. W rezultacie trzy węzły będą zasilanie jedna linia z rozdzielnicy a jeden dwoma. Na całość oświetlenia jest 6x B10A na dwóch lub trzech roznicówkach ( to już decyzja elektryka). Co do węzłów to nie będą osobne rozdzielnice ale male skrzynki z przekaźnikami. Nie mam jeszcze koncepcji jaka obudowę dać żeby bylo bezpiecznie, ale raczej będzie to zwykła mała skrzyneczka jaka daje się w mieszkaniach, tylko bez listwy na bezpieczniki. Dla oświetlenia powinny wystarczyć zwykle male przekaźniki 10A. Podliczyłem ile węzły powinny mieć wejść i wyjść. Zaokrąglając w górę i dając mały zapas (4 wejścia i 4 wyjścia)., wyszło mi że węzeł powinien potrafić uruchomić 16 przekaźników i potrafić rozpoznać stan 24 weść Zapomniałem dodać że węzły też monitorują okna i czujniki PIR.
  9. Ja sie jednak tak szbko nie poddam. podlaczenie oswietlenia i gniazde w polaczeniu z czujnikani alarmu i tradycyjnymi wlacznikami swiatla, powinny dac z jednej strony tradycyjny model, a z drugiej mozliwosc ulatwinia sobie i rodzinie zycie. Nie chcialem jednak aby ten watek skonczyl sie sprzeczkami. z innej beczki. Dzisiaj czytalem o mozliwosciach Rapsberry pi i przyznam ze jestem pelem optymizmu. Czy ktos ma jakies doswiatczenie w zastosowaniu Rpi do sterowania domem ?
  10. Chwileczke. Nie powiesz mi chyba ze nie masz zadnej lampy podlaczonej do gniazdka ? To po pierwsze. a po drugie to roznica z tego co wiem to jedynie bezpiecznik. Na liniach oswietlenia jest 10A a na gniazdach 16A. Z tego co piszesz to oodlaczenie lampki biurowej grozi porazeniem... czy nie tak ? A mize chodzi o indukcyjny lub pojemnosciowy charakter odbiornikow ? Jakies zabezpieczenia przed przepieciami ??? Czy mozesz wytlumaczyc o jaka glupote Ci chodzi bo pewnie wielu czytelnikow bedzie ciekawych....
  11. Co do pralki to faktycznie bez modelu przystosowanego do komunikacji z jakims klasycznym interfejsem (rs232 lub innym) sie nie obedzie. Albo samemu podlaczyc sie do przyciskow ale to juz abstrakcja. Wracajac do tematu, to ja zaczynam od zaprojektowania kabli. Juz na tym etapie musisz wiedziec gdzie bedzie oswietlenie i jakie, oraz gdzie bedzie stal tv. Wczoraj wzialem projekt i oznaczylem na nich miejsca w ktorych jest najwiecej potencjalnych odbiornikow. Polecam zaznaczym od razu wszystkie okna, do przy nich jest najwiecej. Kazde okno powinno miec czujnik otwarcia, czujnik zbicia szyby (taki reagujacy na drgania) oraz sterowanie roleta, albo zaluzja i tak jak juz pisalem mozna dodac gniazdko na ozdoby swiateczne . miejsce gdzie jest tv tez jest szczegolne, bo tam zawsze jest duzo gniazdek. u mnie jeszcze gniazdka na blacie w kuchni, bo tam pewnie bedzie centrum ladowania baterii. Wybrane gniazdka mozna zaopatrzec w czujnik poboru mocy. Jest to malu uklad przez ktory puszcza sie obwod zasilania a konroler wezla moze dokonac pomiaru i przekazac te informacje do komputera. Nie mam jeszcze racjonalnego zastosowania dla tej funkcjonalnosci... ale jestem pewien ze sie znajdzie )). Jak juz zaznaczysz wszystkie punkty to teraz musisz znalesc miejsce ktore jest im najblizsze. U mnie wyszy 4-5 wezlow w domu 11x12m + garaz na parterze. Bardziej martwi mnie sam wezel. Mam sprawdzic czy nie ma czegos takiego gotowego... ale raczej nie ma, wiec trzeba bedzie zaprojektowac cod dostosowanego do potrzeb. Czyli odpowiednia ilosc wyjsc i wejsc.
  12. Z tymi gniazdkami to sie nie do konca zgodze. Przyklad. Kupujesz piekna lampe i stawiasz ja rogu. Podlaczasz di gniazdka i... prosze bardzo. mala konfiguracja i juz jest wpieta do schematow oswietlenia.
  13. Witam. Chciałem podzielić się moim pomysłem na instalację inteligentnego domu, oraz zapytać się tych którzy mają podobne doświadczenie w tym temacie i zetknęli się już z podobnymi pomysłami co o tym myślą. Właśnie rozpoczynamy budowę naszego domu i zabieram się do projektowania instalacji elektrycznej. Moje podejście różni się od większości tego co przeczytałem na forum. Nie mam zamiaru kupować gotowego rozwiązania i nie jest to daleko posunięta oszczędność a raczej spełnienie młodzieńczych marzeń . Cały system mam zamiar zaprojektować sam. Postaram się opisać w skrócie koncepcję. Prosił bym o opinie i info czy ktoś widział lub ma podobną architekturę i czy to się sprawdza. Zatem: 1. Instalacja elektryczna - Nie chce zmieniać tego co jest w projekcie. Wszystkie obwody zasilania odbiorników będą rozchodzić się zgodnie z ich przeznaczeniem, to znaczy jeśli z rozdzielni wychodzi zasilania salonu to tak będzie itp. 2. Obwody oświetlenia - tutaj będą niskonapięciowe przewody, skrętka FTP. 3. Rozdzielnia - i tutaj właśnie chce inaczej niż wszyscy. Większość komercyjnych rozwiązań bazuje na tym , że w jednej lub w dwóch rozdzielniach montuje się centralny moduł z dużą ilością I/O i do rozdzielni doprowadza się wszystkie przewody. W sytuacji kiedy każde gniazdko w domu miało by być sterowane oddzielnie, powoduje to olbrzymie ilości przewodów trafiających do rozdzielni. Planuje lokalne węzły w geometrycznie strategicznych miejscach, czyli takich aby jak największa liczba punktów (gniazdka, rolety, włączniki itp) miały do węzła jak najkrócej. Dzięki temu można ograniczyć ilość prowadzonych przewodów. W sytuacji gdy jest dużo gniazdek blisko siebie, pod TV, na blacie kuchennym (gdzie zazwyczaj ładujemy telefony), węzeł można zorganizować przy samem listwie zasilania w ścianie. Podobnie z oknami, gdzie też jest dużo miejsc, które trzeba podłączyć (czujnik zbicia okna, kontaktrony, siłowniki żaluzji). Tu również można dać węzeł. 4. Okablowanie sygnałowe - tutaj klasycznie skrętka FTP pełniąca rolę magistrali. Magistrala dociera do wszystkich węzłów ustawiając je w szereg (jak lampki na choinkę). Kolejna oszczędność. 5. Lokalne węzły - No właśnie, jeśli ktoś puka się w głowę czytając co napisałem wcześniej, to teraz lepiej niech założy kask. Węzeł to własny handmade bazujący na mikrokontrolarze z I/O podobnym jak w klasycznych modułach komercyjnych, tylko w mniejszej skali. 6. Całość komunikuje się po skrętce z PC gdzie jest program sterujący. PC to mały komuter na procesorze atom. Reszto to już zależy od fantazji, do całości można podłączać dowolną ilość węzłów skonstruowanych tak, aby spełniały swoje "lokalne" zadanie. Oznacza to że węzeł pod oknami, powinien mieć czujnik temperatury, wejścia dla czujników, podłączenie pod siłownik rolety, czujnik zbicia szyby i być może sterownik oświetlenia, gdyby ktoś chciał na święta wystawić sztuczny świecznik elektryczny Nie rozpisuje się więcej, bo i tak pewnie większość już nie doczyta tej linijki
  14. Witam. Czy ktoś zastanawiał się jak wyglądała by listwa świetlna LED, oczywiście biała na całej długości podbitki ? Czy ktoś coś takiego widział (pomijając święta Bożego Narodzenia oczywiście) ? Mnie chodzi po głowie takie pomysł, ale moje żona nie chce o tym słyszeć... Niestety nie mam możliwości przetestowania na żywo...
×
×
  • Dodaj nową pozycję...