Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

lysymurator

Użytkownicy
  • Liczba zawartości

    24
  • Rejestracja

lysymurator's Achievements

 SYMPATYK FORUM (min. 10)

SYMPATYK FORUM (min. 10) (2/9)

10

Reputacja

  1. lysymurator

    kominek Jotul - opinie

    Niektóre maja a niektóre nie maja. Jeśli masz doprowadzenie powietrza, to masz 100% pewnosci, ze nie bedziesz cieplego powietrza z salowu wyrzucal w komin i masz mozliwosc zalozenia przepustnicy i dobrego przymkniecia powietrza do spalania, a nawet sterowania tego elektronicznie -- MG
  2. 1. Mam grawitacyjne rozprowadzenie z Jotula I510 (510I ?). Dom 80m2 bez poddasza, nieocieplony. Grzeje tylko kominkiem. 2. Dlaczego grawitacyjnie: - cicho - tanio (bez inwestycji w wentylator i bez bierzącego poboru prądu) - niezależność od braku prądu. 3. Wady grawitacyjnego: - duży gradient temperatury, na obecnym etapie u mnie (dom 60-lata, nieocieplony), nie do zaakceptowania w uzytkowaniu, ale mam nadzieje, ze po dobrym ociepleniu zmieni sie na lepsze i bedzie OK. Duzy gradient temperatury powoduje, ze przy średnio ocieplonym stropie masz wieksze straty niz dla DGP z wentylatorem, bo pod suwitem masz duuzo wyższą temperaturę. - jesli ekipa nie ma dobrego doświadczenia, to może nie wyjść, to znaczy po konsultacjach z gosciem od Jotula, jest odsetek instalacji, grawitacyjnych ktore wykonali (a to ekipa doswiadczona) i w ktorych okazuje, sie, ze jakies pomieszczenie nie jest dobrze dogrzewane. Mogly byc to sytuacje (bo nie wypytalem) gdzie bylo duze prawdopodobienstwo, ze nie wyjdzie, ale inwestor uznal, ze to mniej wazne pomieszczenia i zaryzykujemy - dorobienie wentylatora pchającego jest trudne do wykonania przy nowych instalacjach, a wydaje sie, ze bardzo trudne przy zabudowanych kominkach. Oprócz zrobienia dostatecznie szczelnego dystrybutora masz problem z umieszczeniem wentylatora aby nie halasowal. Byly watki aby dac wentylator pchajacy na poddaszu i jedna rura, co zasysa powietrze, druga, co dmucha etc... to nie takie proste, bo nie zawsze bedziesz mial miejsce na tyle rur, jesli tego wczesniej nie przewidzisz. Wybralem u siebie grawitacyjne, bo mam to wszystko niezabudowane i do czasu az nie bede z tego zadowolony to kominka nie bede zabudowywal aby mozna to bylo zmienic na wersje z wentylatorem 4. Wady stosowania wentylatora: - jesli braknie pradu musi byc bypas aby silnik byl poza obiegiem cieplego powietrza. - wg. mnie jesli zrobisz instalacje pod wentylator (jedna rura to turbiny z dystrybutora, ktora to turbine umiescisz gdziekolwiek), to zaden bypass ci nie zalatwi tego aby to dzialalo ze sprawnoscia podobna ale bez pradu. Nie ma pradu, nie bedzie dobrego rozprowadzenia ciepla po domu. 5. Zalety DGP z wentylatorem: - kazda ekipa zrobi i bedzie dobrze. - mozesz stosowac filtr, czego nie masz szans przy grawitacyjnym - nie ma problemu z gradientem temperatury (znajomy ma turbine w piwnicy, rozprowadzenie po calym domu w piwnicy i wyloty na dole pomieszczen. Nawet przy wyjsciu na strych temperatura podobna do tej przy podlodze, ale dmuchawe ma chyba caly czas na pelnych obrotach, bo z wylotów dmucha dosyć mocno. Nie ma bypassu, bo turbina ponizej kominka, ale co sie u niego zacznie dziac jak braknie pradu to nie wiem gdzie i czy ma wyjscie powietrza jak turbina sie wylaczy) 6. Pamietaj przy kominku (niezaleznie od wersji z DGP czy grawitacyjnym) - duzo wazniejsze od mocy sa wymiary paleniska (ile jednorazowo mozesz drzewa zaladowac) oraz to aby kominek mial mozliwosc regulacji temperatury, czytaj: szczelnego zamkniecia doplywu powietrza do spalania. To zeby nadawal sie do palenia ciaglego nie bede wspominal. Kupilem od gosci na allegro, za 250zl przepustnice ze sterownikiem pokojowym, ktora mam nadzieje pozwoli mi na zdlawienie doplywu powietrza powyzej zaprogramowanej temperatury pomieszczenia i utrzymywanie takiej temperatury oraz dodatkowo ma drugi czujnik, ktory zamyka doplyw jesli na nim temperatura bedzie powyzej zadanej. Ponadto na noc mozesz sobie zmniejszac temperature. Wiadomo, ze sterowanie nie bedzie dzialalo jak dla pieca CO z wentylatorem/gazowego czy olejowego, ale mam nadzieje, na sytuacje w ktorej ustawie sobie na kominku temperature na noc 10 stopni (przepustnica zamknie doplyw powietrza i kominek utrzyma temperature na poziomie 18 stopni do rana) a nad ranem przelaczy sie na tryb dzienny i otworzy przepustnice podnoszac temperature. Problem dlugopalnosci wkladu to wlasnie problem szczelnosci kominka. Jesli regulacje masz z przodu wkladu, to nie zamkniesz go tak szczelnie jak na przepustnicy IMHO. Przepustnica sterowana termostatem to tylko dodatek. Powietrze do spalania odzielnym przewodem, to takze brak problemow z rekuperatorem oraz potencjalna mozliwoscia wychladzania pomieszczenia. Przy szczelnych domach kominek zamiast powietrze z zewnatrz (jesli takowe doprowadzisz w okolice kominka) do spalania moze ci zaciagac cieple powietrze z pomieszczenia i masz dodatkowe straty ciepla. Jesli nie doprowadzisz powietrza do spalania, to ci bedzie zasysal przez kanaly wentylacyjne i schladzal cala droge od kanałów do kominka. 7. Pamietaj takze aby przed kominkiem byla odpowiednio pustej przestrzeni pozwalajacej palic w kominku bez obawy, ze ci sie fotel czy krzeslo zapali, albo ze nie mozna palic w kominku, bo za bardzo grzeje w plecy tego co siedzi na rogu stołu. 8. Pamiętaj także ze kominek oddaje cieplo poprzez ogrzewanie powietrza w swojej obudowie oraz poprzez promieniowanie przez przednia szybe. Proporcje ile przez promieniowanie a ile przez konwekcje sa stale i zaleza od konstrukcji kominka. Nie zmienisz ich dajac wiekszy wentylator itp... Wniosek: jesli kominek oddaje poprzez promieniowanie 30% mocy, to powinien byc w pomieszczeniu o powierzchni stanowiacej conajmniej 30% powierzchni ogrzewanej. Jesli dom ma 100m2, a salon 20m2, to bedzie w nim zawsze cieplej niz w pozostalych pomieszczeniach (grzejac oczywiscie tylko kominkiem). Jesli salon bedzie mial 40m2, to nic nie szkodzi, bo jesli bedzie w nim za zimno, to mozesz czesc powietrza z nad kominka wypuscic na salon. 9. W instalacjach grawitacyjnych zawsze mozesz w pomieszczeniu ktore okaze sie, ze nie jest dogrzewane dac jakis maly wentylator, ktory bedzie zasysal powietrze. Nie jest to rozwiazanie w pelni profesjonalne i zakrawa o prowizorke, ale taki wentylator mozesz kupic za chyba 100 na allegro i nie musi pracowac caly czas. Ale wiadomo, ze lepiej miec instalacje, ktora bedzie dobrze dzialala niz taka, ktora wymaga nieprzewidzainych kosztow. 10. Na koniec taka myśl, ze jesli masz jakas instalacje CO poza kominkiem i dom bedzie dobrze ocieplony, to nawet jesli DGP sie nie sprawdzi we wszystkich pomieszczeniach, to i tak wiekszosc domu ci ogrzeje, a te potencjalne zimniejsze rejony dogrzeje CO. 11. Najwazniejsze: nie bedziesz uzywal kominka jesli nie bedziesz mial miejsca na przechowywanie suchego drzewa. Wraz z budowa domu zbuduj sobie drewutnie i kup 10mp drzewa zeby za rok dwa miec dobrze wysuszony opal. 12. Z wentylatorem mozesz przyjac zalozenie ze bedzie dzialac niezaleznie kto ci to zrobi. Z grawitacja popros goscia aby ci wskazal domy w ktorych grzeja tylko i wylacznie kominkiem grawitacyjnie (albo w warunkach, ktorych przewidujesz u siebie). 13. Jesli przewidujesz piec CO na paliwo stale to rozwaz kominek z obiegiem wodnym (łatwo połączyć dwa piece w instalacji otwartej). Jeśli drugi piec to gaz/olej, to łączenie instalacji otwartej z zamkniętą to już droższa inwestycja. 14. Co do przedmówców to: - że dostepne turbiny mają za mały spręż i temperaturę to chyba bajki na resorach. - prawdą jest, ze przy wygaszaniu kominka działanie grawitacji będzie słabnąć. Ale jeśli dom będzie miał dużą akumulacyjność cieplną (grube mury), to nie zauważysz tego, ponadto jesli kupisz duży wkład i zrobiłbyś sobie przepustnicę powietrza ze sterownikiem noc/dzien, to moze sie uda tego efektu uniknąć tym sposobem, ze nad ranem kominek się włączy na całego. U mnie kominek po załadunku przed pójściem spać i zdławianiu na maksa, rano po otwarciu przepustnicy (ręcznej) potrafi się rozpalić a nie tylko żarzyć, ale musisz miec odpowiednio pojemny i szczelny wkład (notabene ten Jotul, który mam ma z tylu obudowy maly wlot powietrza ktory nie pozwoli na całkowite odcięcie dopływu tlenu do komory spalania i ma to zabezpieczać przed powstawaniem tlenku wegla, podobno stosowano kiedyś praktykipolegajace na dlawieniu tego otworu aby jeszcze bardziej wydłużyć proces spalania. - niemcy i norwegowie nie traktuja kominka jako jedynego źródła ciepła i dlatego nie mają takich wymagań co do jego prawidłowego funkcjonowania, długości palenia itp... - u mnie najdalsze pomieszczeni ma rure o długości 7m (w poziomie, oba na tej samej kondygnacji)i cieple powietrze idzie, tyle mam w nim problem z gradientem temperatury najwiekszy (narożna łazienka nad nieocieploną piwnicą) - bypasy w turbinach nie służą aby "coś tam grzało" jak braknie prądu, ale aby zabezpieczyć silnik przed wpływem wysokiej temperatury. - u mnie proporcje przeprowadzonych wywiadów były takie, ze dwóch mówiło, ze grawitacyjnie na pewno zadziała, a jeden, ze tylko turbina i zależało to kto jakie kominki sprzedawal. Co bym u siebie zmienil: kupil bym byc moze wiekszy wklad aby mozna bylo wiecej zaladowac drzewa (niekoniecznie Jotula, choc jestem z niego bardzo zadowolony, ale drogi byl, ale koniecznie z osobnym doprowadzeniem rury z powietrzem do spalania) i wczesniej zrobil drewutnie. -- MG
  3. Jeśli grawitacyjnie, to prowadzi sie raczej do kazdego pomieszczenia oddzielna rura od samego kominka. Chyba dlatego zeby opory przeplywu byly jak najmniejsze oraz aby latwiej bylo regulowac przeplywy jesli ktores pomieszczenie jest niedogrzewane. Regulacje oprócz kratek przeprowadza się także poprzez głebokość wsunięcia rury do komory kominka (takze takiej blaszanej). Co do kanałów w stropie, to odwiedz gosci co robia kominki i DGP, bo sa dostepne tez kanaly metalowe plaski, byc moze mozna takie zmiescic w wylewce, tego nie jestem sure.
  4. Poczytaj ten art. Wg. mnie tak powinna wyglądać instalacja łącząca zródła ciepła: - solar (niskotemperaturowy) - piec na paliwo stałe (moze dac wysoka temperature, moze wygasnac) - jakis piec automatyczny (gaz/olej) http://www.insbud.net/shop_01/download/PL_Proj_01.pdf Wg. mnie to jedyna instalacja, ktora naprawde wykożysta każdy Wat energii. Jak zrozumiesz jak to działa, to skapniesz się czego brakuje w wielu innych rozwiązaniach.
  5. Max 19cm + 15 styropianu (dom parterowy, bez stropu zelbetonowego, za to z wiazarami kratowymi). Nie wiem tylko jeszcze ile dac ocieplenia na strop.
  6. Rozeznawalem ostatnio temat Oczyszczalni. bylem nawet u jednego sprzedawcy 29.04.2004 z gotowka w kieszeni. Ale gosc mi doradzil, ze oczyszczalnie to najlepiej na koniec kupic. Po rozezeznaniu z PiPLife, Wavin jeszcze jedna lokalna firma (producent plastikowych zbiornikow i calych oczyszczalni), najlepsza oferta byla z firmy Nevexpol. Ceny najlepsze, do tego dystrybutor z Dabrowy Gorniczej bardzo fajny facet. I dal mi przykladowe projekty oczyszczalni w roznych warunkach geologicznych. Majac je jestes w stanie sam zrobic projekt oczyszczalni, co zamierzam zrobic jak sie urzad przyczepi, ze musi byc cos wiecej niz zaznaczenie nitek drenazu na mapce. Ich reklame (nevexpol), znajdziesz w Muratorze i na ich stronie WWW.
  7. Zalozenia: Projektowanie domu parterowego (w trakcie). Bez stropu zelbetonowego (tylko wieniec) + wiazary kratowe a do nich od spodu gipskarton. Dwa dachy dwuspadowe, jeden laczony do drugiego w prawie polowie. Prosze mnie odwesc od tej koncepcji. Alternatywa jest: strop zelbetonowy + wiazary lub tradycyjna wiezba. -- lysy
  8. Indywidualnego (jeszcze sie rodzi). Wersje, 1.1 mozecie zobaczyc tutaj: http://www.pp.org.pl/lysy/d/ Obecnie pracujemy nad wersja 2.0, ktora generalnie rozni sie od 1.1 tym, ze jest nieznacznie obrocona przeciwnie do ruchu wskazowek zegara. Aby w pokojach bylo bardziej poludniowo. Garaz tez jest przysuniety nieznacznie blizej wjazdu w stosunku do domu. Lazienka bedzie zamieniona z Garderoba/schowkiem. A obok wejscia i sciany garderoby staramy sie wsadzic schody na poddasze, ktore rozwazam aby bylo drewniane (strop). Nad salonem bylaby pustka. Nad czescia kuchni taki kacik moze komputerowy, moze jakas mini biblioteczka jeszcze sam nie wiem. A od polowy pokoju dziecka do gory dodatkowy pokoj. w pasie o szerokosci 3.cos jest wysokosc 1,9m wiec sie dwa pokoje nie zmieszcza, a i tak mam w planach ew. to zagospodarowac za lat kilka. Okno w pokoju byloby od poludniowo-zachodniej - taka mala lukarna. Inna wersja byla ze schodami kreconymi z salonu. -- lysy
  9. Prosze abyscie odwiedli mnie od wykonania nad parterowym domkiem stropu drewnianego nad ktorym w przyszlosci mam zamiar wygospodarowac ok 40% powierzchni na jeden pokoj. Nie zamierzam podnosic scian kolankowych aby miec wieksza powierzchnie.
  10. Zagłebie (Dabrowa Gornicza-Olkusz), siatka nowa 2,8mm (bardziej twarda niz miekka, czyli OK), bez faktury (ale zamowienie musze zlozyc w tym tygodniu, zeby surowiec byl kupiony z VAT 7%). 11zl/mb po znajomosci. wysoka na 1,5m. Slupki ze zlomu 12,5zl/szt. fi=46, ale gruboscienne - porzadne, do wyszyszczenia i pomalowania w odcinkach 8m wiec rowniez do pociecia. W mojej okolicy Urzedy Skarbowe nie uznaja siatki, jako fragment budowy domu, ale jako element nietrwaly, ktory mozna zdjac. Wiec faktury na siatke nie uznaja ze to poszlo na budowe domu. -- lysy
  11. Jaki budujecie komin do pieca CO na gaz/olej. Systemowy: Schiedel, Leier, czy Marywil, kamionkowy czy moze murowany z wkladem. Kamionkowy, to taki, co jest z kamionki, ale NoName, widzialem ostatnio taki na skladzie budowlanym (choc teraz mysle, ze to mogl byc Marywil. Dlaczego wlasnie on? Czy drugi raz wybralbym ten sam typ, jesli inny to dlaczego.
  12. Ceielnia Slawkow 1,83zl/szt. Ale chyba koncza zbierac zamowienia. Realzacjia lipiec-sierpien. Sluchy chodza, ze robie dobre maksy.
  13. Ceielnia Slawkow 1,83zl/szt. Ale chyba koncza zbierac zamowienia. Realzacjia lipiec-sierpien. Sluchy chodza, ze robie dobre maksy.
  14. Stoje przed decyzja o wyborze materialu na sciane 2- lub 3-warstwowa. Rozwazam material na sciane nosna zewnetrzna: - pustaki zuzlobetonowe 390x190x190 (dl x sz x wys) - max 288x188x220 (dl x sz x wys) Pytanie czy ktos buduje z pustaka zuzlo-betonowego i jesli tak to czy scianka ma grubosc 19 czy 39, bo to zasadnicza roznica. (moj architekt po konsultacji z konstruktorem i otrzymaniu odpowiedzi o wytrzymalosci na sciskanie: 8-12MPa, powiedzieli, ze moze byc 19cm, czyli jedna warstwa. Domek jest parterowy bez stropu zelbetonowego 7x16. Drugie pytanie o maksa, jakie grube sciany nosne budujecie na 288 czy na 188? (Max ma lepszy parametr odzpowiedzialny za sciskanie: w okolicach 15MPa). Wiem, ze konstruktor to okresli jaka ma byc sciana, ale jesli ktos powie, ze ma parterowy domek i buduje z maxow na 18,8 to byloby nas dwoje. -- Marcin
  15. Jesli nie mieszkales w domu gdzie bylo palone weglem, to ci powiem, ze skladowisko opalu oraz okolice pieca sa zawsze uwalone pylem weglowym oraz tym co sie od czasu do czasu wydobedzie z pieca wraz z dymem podczas rozpalanie, itp.. Pomieszczenia te musze byc konkretnie oddzielone od pomieszczen czystych. Dlatego dobrym rozwiazaniem jest piwnica gdzie naturalnie masz schody, ktore mozesz z dwu stron zamknac i masz bufor pomiedzy. Taka piwnica bywa jednak w calosci uwalona pylem jesli sie jej dobrze nie podzieli na czysta i brudna. -- lysy
×
×
  • Dodaj nową pozycję...