Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

prezzz

Użytkownicy
  • Liczba zawartości

    32
  • Rejestracja

prezzz's Achievements

 SYMPATYK FORUM (min. 10)

SYMPATYK FORUM (min. 10) (2/9)

10

Reputacja

  1. Czy glifosat to jedyny skuteczny środek? Po ogrodzie przyległym do podjazdu biega czwórka psów, nie ma jak ich powstrzymać przed wchodzeniem na kostkę.
  2. Cześć wszystkim, stan zastany jak na zdjęciach poniżej - zachwaszczona kostka na podjeździe o sporej powierzchni (ok. 160 m2). Jak najlepiej doprowadzić ją do dobrego stanu? Zdjęcia: https://imgur.com/a/2BHNlBR Jak rozumiem, najpierw pozbycie się chwastów. Czy czeka mnie ręczne wyrywanie każdego źdźbła i kępy, czy są na to skuteczne sposoby, które jednocześnie byłyby bezpieczne dla biegających po posesji psów? Czytałem o spryskiwaniu chwastów lekko rozcieńczonym octem spirytusowym (stosunek octu do wody 2:1). Czy to ma prawo zadziałać, czy to raczej mało skuteczne mądrości z internetu? No i kwestia, co dalej. Po próbnym wyrwaniu części chwastów pozostają szpary między kostkami. Powstają również podczas próby mycia kostki pod ciśnieniem. Czy stanem naturalnym takiej kostki jest istnienie tych szpar, czy powinno się je po oczyszczeniu jakoś fugować (być może jest na to inne słowo, to pierwsze przyszło mi do głowy)? A jeśli powinno, to czym? Pozdrawiam Przemek
  3. Bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi. To dobry wstęp do tego, żeby działać dalej!
  4. Czy jest możliwe wyliczenie OZC bez planów projektu budynku? Niejako "z natury", z pomiarów poszczególnych powierzchni i posiadanej wiedzy na temat budynku, dociepleń itp.?
  5. Dziękuję za podpowiedź. Czy przy tej konfiguracji da się coś zawalczyć ze zwykłymi aluminiowymi grzejnikami (współpracującymi dotychczas ze starym piecem gazowym), czy należy od razu myśleć o wymianie na nowe?
  6. W aplikacji (nie wiem, czy zbliżone wyniki dałoby "formalne" OZC wykonane przez eksperta) przy 40 cm wełny izolującej poddasze od piętra różnica wyniosła 0,7 kW i 1 tys. kWh rocznie.
  7. Cześć wszystkim, półtora miesiąca temu wprowadziliśmy się z żoną do kilkunastoletniego domu, ogrzewanego obecnie kotłem Junkers Radostar, rok produkcji 1998. Planujemy wymianę kotła na nowocześniejsze ogrzewanie. Rozważamy przede wszystkim powietrzną pompę ciepła - szczególnie, że zainstalowaliśmy na dachu instalację fotowoltaiczną (7,2 kWp). Dane domu wpisałem w aplikacji "ciepło właściwie", poniżej link do wyników: https://cieplo.app/wynik/xflh Mam teraz trochę wątpliwości. Niezbędna moc grzewcza wynosi ok. 10 kW. W podsumowaniu form ogrzewania, aplikacja sugeruje pompę o mocy zaledwie 6,5 kW. Jak na prawie 20-letni dom - nieźle izolowany jak na swoje czasy, ale jednak podpiwniczony i z nieogrzewanym poddaszem - wydaje się to śmiesznie niską mocą. Z kolei lokalny instalator pomp ciepła Viesmann sugeruje model aroTHERM 12 kW - moc prawie dwukrotnie większa! Ogrzewanie w domu to 80% grzejniki, 20% podłogówka (tylko część parteru). Grzejniki aluminiowe, przystosowane do starego kotła gazowego. Jak prawidłowo dobrać moc pompy ciepła do naszego domu, przy takich rozbieżnościach, jakie się pojawiają? Czy po dokonaniu wyboru rozsądne jest zainstalować pompę ciepła na istniejących grzejnikach, obserwując ciepło w poszczególnych pomieszczeniach i wymieniając na grzejniki nisko/średniotemperaturowe tam, gdzie jest za zimno? Z góry dziękuję za wszelką pomoc!
  8. Według apki: - bez ocieplenia (stan obecny) zapotrzebowanie 21,8kW - ocieplenie stropu 20 cm styropianu zapotrzebowanie 12,1 kW - ocieplenie stropu 30 cm styropianu 11,7 kW wełna mineralna wyniki nieco gorsze od styropianu.
  9. Jasne, już uzupełniam informację. Parter (2,80 m wysokości) i piętro (2,55 m wysokości) mają każde po około 130 m2 ogrzewanej powierzchni. Nad piętrem jest poddasze, również o mniej więcej takiej powierzchni licząc po podłodze. Budynek jest w technologii murowanej: pustak ceramiczny max + 10 cm przestrzeni wypełnionej wełną mineralną + połowa pustaka keramzytowego + tynk. Ogrzewanie gazowe (CO + CWU), w większości domu grzejniki naścienne, w części parteru ogrzewanie podłogowe. Okna - tu szczegółów nie znam, ale drewniane, z szybami zespolonymi lub podwójnymi. Na cały budynek ok. 12 pełnych okien + 2 komplety drzwi balkonowych. Dziękuję za podpowiedź co do grubości izolacji. Nawet przy 30 cm to jest wydatek, który - biorąc pod uwagę oszczędności w kosztach utrzymania, a latem podniesienie komfortu cieplnego w drugą stronę - zwróci się szybko.
  10. Dzień dobry wszystkim! Jestem właśnie w trakcie zakupu domu, około 15-letniego, piętrowego z poddaszem nieużytkowym. Rozpatruję właśnie opcje ulepszeń o najlepszym stosunku skuteczności do ceny, szczególnie jeśli chodzi o ogrzewanie. Dom jest ogrzewany gazem, a wiadomo, jak kształtują się obecnie ceny tego medium. Jako laik skorzystałem ze strony cieplo.app i otrzymałem tam dość ciekawe wyniki. Według tej aplikacji, niezbędna moc grzewcza na tę chwilę to 21,8kW. Jako największy problem podano tam brak izolacji pomiędzy częścią ogrzewaną (parter i piętro) a nieogrzewanym poddaszem. Rzeczywiście, pomiędzy piętrem a poddaszem jest wyłącznie strop żelbetowy, bez dodatkowej izolacji. Po dodaniu w parametrach izolacji stropu poddasza 20 cm warstwą styropianu zapotrzebowanie na moc grzewczą według aplikacji spadło znacząco, bo aż o 40%, do 13,2 kW. Czy według Waszej wiedzy przeprowadzenie takiej modyfikacji ma szansę dać aż tak spektakularne rezultaty? Jeśli tak, byłaby to zdecydowanie pierwsza zmiana, jaką wprowadzilibyśmy w domu. Pozdrawiam Przemek
  11. Znalazłem trochę informacji o kotłowniach hybrydowych (piec gazowy + podgrzewacz elektryczny), będę się dokształcał. Pozdrawiam!
  12. Dziękuję za sugestię, wysłałem pytanie o zużycie gazu z poprzedniego roku do obecnych właścicieli. Uzupełnię ten wątek o odpowiedź, jak tylko ją dostanę. Dziękuję za sugestię. Temat dodania grzałek wygląda interesująco. Czy masz na myśli rozwiązanie w rodzaju buforu ciepła, czy są jakieś inne rozwiązania wspomagające elektryką istniejące instalacje CO/CWU?
  13. Za kilka miesięcy przeprowadzamy się do domu, kupionego na rynku wtórnym. Budynek około 15-letni, parterowy z poddaszem użytkowym, 180m2 powierzchni użytkowej, podpiwniczony. Murowany w systemie pustak max + przerwa wypełniona wełną mineralną + pół pustaka keramzytowego, na to tynk. Parter częściowo z ogrzewaniem podłogowym, pozostała część domu ma rozprowadzone CO ze standardowymi grzejnikami ściennymi. Budynek jest ogrzewany dość starym piecem gazowym (Junkers Radostar), spodziewamy się więc, że niedługo po wprowadzeniu się do domu będzie nas czekała co najmniej wymiana pieca na nowy. Z racji tego, że na budynku montowana jest właśnie fotowoltaika (ograniczymy więc znacznie koszty prądu), zastanawiamy się, czy dobrym rozwiązaniem nie byłoby ogrzewanie biwalentne: pompa ciepła + piec gazowy. Od czego powinniśmy zacząć w przypadku nieco starszego budynku, jak ten? Czy należy się spodziewać, że technologia, w jakiej wykonany jest dom, będzie wymagała dodatkowego docieplenia? Czy istniejącą instalację CO/CWU powinno się dać wykorzystać? Czy może z racji uwarunkowań porzucić pomysł z pompą ciepła i skupić się na wybraniu po prostu dobrego, wydajnego pieca gazowego? Pozdrawiam i z góry dziękuję za rady Przemek
  14. A jak to wygląda od strony praktycznej? Czy zazwyczaj architekt samodzielnie aranżuje współpracę z projektantami branżowymi, czy raczej inwestor powinien takich wynająć osobno?
  15. Cześć wszystkim! W przyszłym roku rozpoczynamy przygotowania do budowy własnego domu. Od początku roku zaczynamy załatwianie formalności z działką, potem z geodetą, architektem, wszystkimi pozwoleniami. A pytanie mam właśnie o architekta. Zamierzamy zamówić projekt indywidualny. Mamy swoje założenia i oczekiwania, zarówno co do wyglądu, jak i funkcjonalności domu czy rozkładu pomieszczeń. Wiemy też, że w domu będziemy chcieli mieć ogrzewanie pompą ciepła, z wentylacją mechaniczną i rekuperacją, być może fotowoltaiką (jeśli warunki okażą się pomyślne, bo działka zalesiona) i dość rozbudowaną instalacją elektryczną i alarmową. Wielokrotnie już czytałem o architektach i konstruktorach, którzy projekty instalacji robią niemal metodą kopiuj-wklej. Biorąc to pod uwagę, chętnie miałbym wszelkie instalacje branżowe zaprojektowane przez fachowców z danej branży. Czy da się to pogodzić z pracą architekta już na etapie tworzenia pierwotnego projektu? Czy raczej należy wziąć od architekta skończony projekt, zawierający te instalacje i następnie zacząć konsultacje z branżowcami?
×
×
  • Dodaj nową pozycję...