Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

rabarbar1

Użytkownicy
  • Liczba zawartości

    154
  • Rejestracja

  • Wygrane w rankingu

    1

Ostatnia wygrana rabarbar1 w dniu 2 Sierpnia 2023

Użytkownicy przyznają rabarbar1 punkty reputacji!

Informacje osobiste

  • Płeć
    Mężczyzna
  • Mój klub zainteresowań
    Budowa - wymiana doświadczeń

Dane osobowe

  • Województwo
    śląskie

Profil płatny

  • Kategoria
    usługi

rabarbar1's Achievements

FORUMOWICZ to brzmi dumnie (min. 100)

FORUMOWICZ to brzmi dumnie (min. 100) (3/9)

24

Reputacja

  1. Wiem i rozumiem, że to nie moja działka. Jednak z mojego punktu widzenia, to jest trochę tak jakbym ja miał wybór: postawić kompostownik w pobliżu domu sąsiada lub na końcu działki, gdzie nikomu to nie wadzi. Zawsze wybieram drugą opcję i oczekuję podobnych działań z drugiej strony. Tutaj niestety, drugą stroną jest ZE gdzie on ma to głęboko w poważaniu, bo liczą się centymetry kabla, którego trzeba zużyć do podpięcia skrzynki.
  2. Cześć. Kilka dni temu postawiono przy mojej granicy (dosłownie na niej) skrzynki elektryczne, które będą zasilały działki sąsiadów. Wszystko fajnie, tylko mierzi mnie to, że skrzynka stoi między moją granicą a rowem melioracyjnym i drogą publiczną (po jej drugiej stronie jest słup energetyczny z którego zostaną zasilone skrzynki), który muszę utrzymywać w porządku czyli kosić. Jest to trudne, zwłaszcza że prawie zawsze jest w nim woda. Ja tej skrzynki nie potrzebuję, tylko sąsiedzi w 2 i 3 linii zabudowy. Jeśli obrócić skrzynki o 90* to znajdą się w drodze wewnętrznej dojazdowej do działek sąsiadów oraz na mojej drugiej granicy działki. Wtedy będę miał dostęp do rowu a sąsiedzi też będą widzieć swoje skrzynki choćby codziennie przejeżdżając tą drogą (choć po części będą mieli to w swojej strefie nieruchomości). Pomijam już fakt dlaczego te skrzynki nie mogły się znaleźć obok ich posesji (bo czemu ja mam patrzeć na ich skrzynki przy mojej działce). Nie chcę nikomu utrudniać życia, ale mnie to wnerwiło, że taką wątpliwą architekturę ktoś sobie postawił przy mojej granicy, nie pytając mnie o zgodę a ja będę na to patrzył i to ja będę miał problem podczas stawiania ogrodzenia. Sąsiedzi będą mieli problem z głowy i żadnych niedogodności przy wykonaniu drogi dojazdowej. Wydaje mi się to nie w porządku. Być może nawet oni o tym nie wiedzieli, tylko pracownicy Tauronu tak sobie to zaprojektowali - nie wiem. Czy ktoś się orientuje, czy mogę wymusić na Tauronie zmianę lokalizacji skrzynek? Najlepiej do posesji właścicieli działek, jeśli nie to chociaż na drodze wewnętrznej do tych posesji (czyli tak naprawdę jej obrócenie o 90*)? Skrzynki jeszcze nie zostały podłączone do zasilania. Dzisiaj napisałem do Tauronu ale czyjeś doświadczenia lub wiedza mogą się okazać przydatne, bo z pewnością nie będzie łatwo. Działka zielona moja, w jej lewym narożniku czerone skrzynki elektryczne, żółta to działka sąsiada który również nie potrzebuje tych skrzynek. Działki czerwone to sąsiedzi zainteresowani podłączeniem. Filoteowa to droga wewnętrzna do działek które potrzebują łącza. Od góry jest rów melioracyjny i droga publiczna (nie oznaczone na rysunku). [ATTACH=CONFIG]465844[/ATTACH]
  3. Wpadłem na niezwykły pomysł... zadzwoniłem do producenta Nie ma problemu z takim zastosowaniem. Wprawdzie Pan mówił o taśmie zamiast kleju, który ja biorę pod uwagę oraz o siatce w pierwszej warstwie bitumitu. Jednak ogólnie wszystko się zgadza i nie powinno być problem z reakcją chemiczną tych produktów. Gdyby ktoś jednak miał jakieś uwagi natury technicznej mojego pomysłu chętnie wysłucham, zanim przystąpię do prac...
  4. Cześć. Chciałbym przygotować próg pod oknem tarasowym. Jest to próg z poszerzeniem. Szukałem po forum i googlach. Znalazłem głównie rozwiązania opierające się na wykorzystaniu fartucha EPDM i na to blacha lub papa termozgrzewalna. W moim przypadku chciałbym jednak, aby to było nieco pewniejsze zabezpieczenie szczelin, ze względu na fakt, że czasami lubi mi się tam (czyli pod zadaszeniem tarasu) woda zebrać po potężnych ulewach. Zakupiłem 2 z 3 produktów, które chciałbym wykorzystać, czyli: - Sopro Zaprawa uszczelniająca elastyczna DSF523 (sypka zaprawa w worku) - tym wyrównam porotherm i zakleję połączenia między pustakami porothermu. - Sopro Masa asfaltowa bitumiczna uszczelniająca do betonu KD 754 - to jest masa asfaltowa, którą chciałbym na koniec wysmarować wszystko poczynając od poszerzenia aż do styroduru od fundamentów. - do kupienia Soudal Fix ALL (klej/uszczelniacz). Tym chciałbym wypełnić przestrzeń pomiędzy oknem a poszerzeniem, oknem/poszerzeniem a tynkiem po bokach i poszerzeniem a porothermem (wcześniej wyrównanym DSF 523). Moje wątpliwości dotyczą tego, czy tą masą można potraktować poszerzenie pod oknem? Niby na tym jest napisane, że nie zawiera rozpuszczalników, więc niby nie powinno, ale jednak mam pewne obawy czy to nie wejdzie w jakąś reakcję z plastikiem i Soudal Fixall. Widzę że te masy bitumiczne wszyscy wykorzystują jedynie do smarowania elementów betonowych, ceramiki itp.
  5. Część. Mam od kilku miesięcy model 300 Jeszcze nie działa non stop, bo nie mieszkam. Jednak mam pytanie. Czy to normalne, że ten rekuperator tak dmucha w kanalizację z rury na odpływ skroplin? Zakładając, że ma działać przez 24h/dobę przez kilkadziesiąt lat, to niby ok. Jednak gdy czasami chcesz to wyłączyć (Tak jak w moim przypadku), to nie ma sensu podpinania do analizy, bo z syfona całą wodę wydmucha i po wyłączeniu będzie zaciagalo smród z kanalizacji.
  6. Zamykając temat, informuję że jednak to banał i każdy ćwierć inteligent sobie poradzi. Wylewu nie dostałem. Instalacja działa. Panele i konstrukcja kupione w pvgroup. Skrzynki, zabezpieczenia i inwerter we własnym zakresie kupione u różnych sprzedawców. Elektryk za kilka złotych uruchomił. Zaoszczedzone środki (okolo 10tys) na instalatorze poszły w sprzęt dobrej jakości i jeszcze zostało. Polecam wszystkim niezdecydowanym. A takich "doradców" jak Ty, radzę ignorować.
  7. Cześć. Instaluję samodzielnie na szybko instalację PV na gruncie. Będzie konstrukcja z balastem, cztery stoły 4x1, czyli cztery panele w jednym rzędzie na każdej z czterech konstrukcji. Na początku planowałem postawić dwa rzędy. Jednak mam wąską działkę, a boję się, że tymczasowe rozwiązanie może mnie przeżyć, więc jednak zrobię w razie "w" tak, aby jak najmniej mi to przeszkadzało na działce. Czyli 4x1 w czterech rzędach. Czy nie będzie problemu, jeśli tyle przewodów solarnych będzie "leciało" po panelach a potem do skrzynki DC1 przy panelach? Będzie sporo metrów kabla, bo każdy z dwóch stołów muszę połączyć ze sobą (dwa stoły to jeden string).
  8. miecio 301 i Stos, dziękuję bardzo za tak szczegółowe podpowiedzi. Chciałbym jeszcze uszczegółowić kilka spraw, bo nie chciałbym żeby po zakopaniu kabla okazało się, że coś źle zrozumiałem była by wtopa roku. 1. miecio 301 - w drugim akapicie, gdzie mówisz o przekroju minimalnym 6mm2 na 70m, masz na myśli oczywiście połączenie pomiędzy rozdzielnią DC1 pod panelami, a rozdzielnią DC2 w garażu przed inwerterem? Jeśli tak, to użyję przewodu 6 lub 10mm2. 2. Widzę, że jest problem żeby znaleźć przewód np. 2x10mm2 lub 2x6mm2 w miedzi drut. Więc kupię może 4x4mm2 lub 4x6mm2 i na każdy biegun podepnę dwa przewody? Czy w ogóle takie podwójne połączenie (za pomocą dwóch żył) można traktować jako zwiększenie przekroju przewodu "do kwadratu", skoro są to niby dwie nitki z czterożyłowego przewodu, ale jednak dwie oddzielne nitki. 3. Może głupie pytane, ale trudno. Czy to nie problem puścić w jednym przewodzie + i - takie duże prądy DC? Czy nie powinny to być osobne przewody? 4. miecio 301 w trzecim akapicie piszesz, że dla AC ten spadek będzie jeszcze większy niż dla DC. Tu moje zaskoczenie, bo w kalkulatorze, na który się powoływałem wyżej i z wpisów niektórych osób na forach wynikało, że przy AC są mniejsze spadki, więc i mniejsze przekroje można wykorzystać. 5. Rozumiem, że grubości kabli wpinanych w te same zaciski w zabezpieczeniach (np. połączenie bezpieczników topikowych z ogranicznikami przepięć w DC1 przy panelach lub ogranicznikach przepięć z DC2 z rozdzielnią główną muszą być identyczne) i nie będzie problemów żeby to sparować? 6. Pomiędzy rozdzielnią DC1 a DC2 (czyli na odległość tych 70m) puszczam tylko przewody łączące bieguny dodatnie i ujemne, czyli dwa lub cztery przewody z moich powyższych założeń. Uziomu z okolic paneli nie muszę dołączać i sumować w rozdzielnicy w garażu?
  9. Znalazłem taką stronkę: http://www.instsani.pl/525/dobor-srednic-przewodow Na podstawie wzoru na "A min" wyszło mi 2,86, czyli z założenia przewód 4mm2 zgodnie z tym wzorem byłby ok. Również oni przewidują podobną odległość dla nieco słabszych paneli. Więc według tej strony 4mm2 byłby ok, a 6 czy 10mm2 to już byłby zbytek luksusu. Z kolei znalazłem taki kalkulator: http://pro-sun.pl/KAB/index.html , gdzie minimalny przekrój przewodu to 16mm2 dla DC i 400V (3fazy), inwerterra o mocy 7kW, 70m dł. przewodu i nośnika z miedzi. Również nie zgadza mi się wyliczenie z tej pierwszej strony, z tym co czytałem do tej pory na internetach i na tym forum. Więc komu wierzyć? Dane instalacji wybranej przeze mnie to: -inwerter 7kW; -panele Jinko 450Wp, U=34V 16sztuk; -odległość skrzynki DC od inwerterra tak jak pisałem 70mb. -instalacja trófazowa;
  10. Cześć. Trochę znalazłem na ten temat na internecie, jednak różne opinie, w związku z czym mam delikatny mętlik. Sytuacja ma się tak. W tej chwili działka jest nieogrodzona, więc z oczywistych względów chciałbym inwerter w garażu. Poza tym, to co wyczytałem w internetach, wskazuje na to, iż najlepiej byłoby zainstalować inwerter również w garażu obok skrzynki rozdzielczej, gdzie najbliżej jest do przyłącza głównego. Jeśli w przyszłości będę chciał przerobić na instalację offgrid, czy uzupełnić o ładowarkę do elektryka może też będzie miało znaczenie. Z powyższych względów, podjąłem decyzję o odsunięciu inwertera na tak dużą odległość. Zatem jakiego przekroju powinien być przewód DC o długości około 70m, aby to wszystko zadziałało? Niektórzy piszą, że 5x35mm2. Za sam kabel w cenie promocyjnej z tego co widzę, musiałbym zapłacić ponad 5tyś. Czy naprawdę tak duży przekrój jest w tym przypadku niezbędny? Mam mało czasu na decyzję. Chciałbym w poniedziałek zamówić zestaw PV, aby mieć choć marne szanse na instalację i uruchomienie tego do końca roku (samodzielny montaż).
  11. Sam sobie odpowiem. Proszę i nie ma za co https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.technovent.pl/wp-content/uploads/2017/01/Calibrator_CF_instrukcja.pdf&ved=2ahUKEwjw_Py5qqnyAhWUyIsKHU4RC3MQFnoECCEQAQ&usg=AOvVaw2U-42ZbxGMhJfQV1SZYdQp
  12. Wprawdzie dopiero po 3latach, ale mam konkretną odpowiedź na zadane pytanie. Tutaj jest instrukcja, jak wykonać kalibracje: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.technovent.pl/wp-content/uploads/2017/01/Calibrator_CF_instrukcja.pdf&ved=2ahUKEwjw_Py5qqnyAhWUyIsKHU4RC3MQFnoECCEQAQ&usg=AOvVaw2U-42ZbxGMhJfQV1SZYdQp
  13. Cześć. Kupiony. Zamontowany. Uruchomiony. Error 196 w zakładce status błędów. Potrzeba wykonania kalibracji wstępnej. Czy ktoś wie, jak się dostać do menu kalibracji z panelu Air++? Na jednym z filmików na YT widać, że serwisant uruchamia taki interfejs. Niestety, filmik tak nakręcony, żeby nie można się było połapać jak to zrobić.
  14. Rada pożal się Boże... Grasz idiotę, czy jesteś instalatorem? Chyba wiesz lub chociaż przypuszczasz (mam nadzieję), że połowa ceny fotowoltaiki to koszt montażu (3 dni roboty dla instalatora). Jako, że wycena opiewa na 41tys. jest się nad czym pochylić. Gdyby to był koszt 5tyś za robocizne, nawet bym nie pisnął.... więc daruj sobie uszczypliwosc. Nie każdy ma klapki na oczach.
  15. No zdaję sobie sprawę z tego. Dlatego szukam kogoś, kto robił coś takiego dzięki gotowcom, którymi się handluje już w tej chwili (materiał i instrukcja w rękę i heja). Elektryk tylko do sprawdzenia i odbioru jest potrzebny. Jestem ciekaw czy ktoś korzystał z takiego. Jednak to nie może być aż tak trudne, skoro co drugi Polak już się tym para. Z takiego założenia wychodzę Miałem nadzieję, że jest tu ktoś, kto potwierdzi przydatność takiej instrukcji.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...