Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

bchmielecki

Użytkownicy
  • Liczba zawartości

    21
  • Rejestracja

bchmielecki's Achievements

 SYMPATYK FORUM (min. 10)

SYMPATYK FORUM (min. 10) (2/9)

10

Reputacja

  1. W takim domu PCi to koszt 60 000 PLN (Dz, węzeł, pompa ciepła, wszystko z "górnej półki), koszt eksploatacji jak 1:1,8 (PCi ok. 2000PLN/rok, gaz ok. 3600 PLN/rok). Resztę musisz sama policzyć, także zgadnąć co będzie szybciej drożeć ? No i jeszcze: przeglądy: PCi jak nie zrobisz to nic (najwyżej nie będzie coś chodzić, bo się flitr zapcha), jak w gazie nie zrobisz, to możesz mieć spory problem (bombowa sprawa). Czyli takie "zupełne koszty to pewnie jak 1 :2,2 na korzyść PCi. Aha gdybyś robiła PCi to: gęsta podłogówka na te 200m2 MUSISZ położyć w sumie 1600mb rury ! (co 10 -15cm). Te 13 tys. za gaz , to chyba za mało ? Podłoga na gruncie: piasek ubity, styropian, folia b. szczelna, na to wylewka z rurkami podłogówki
  2. 1. Glikol im zimniejszy tym wolniej płynie, różnice w lepkości są znaczne, szczególnie jeśli glikol jest odpowiednio "doprawiony" - rotametry, to w większości przypadków: naciąganie klienta, niepotrzebne powiększanie oporu przepływu. Jak już ktoś chce sprawdzić równość mocy, to się to robi za pomocą pomiaru temperatury na wyjściu z sond ! 2. 10% różnica długości poszczególnych sond (z dobiegami), jest absolutnie bez znaczenia, a robienie "spiralek" od zimnej strony to proszenie się o kłopoty ! zwykle rozdzielacz do sond 32mm ma zawory odcinające (ja daję z PVC) 3/4", one mają średnicę dla glikolu ~20mm, to już w znacznym stopniu reguluje przepływ (no bo po to jest rozdzielacz. PODSUMOWANIE: przepływy w DZ mają własności samoregulacyjne, różnice ~10% nie mają żadnego wpływu na działanie DZ (15% też nie) Dyskusja nad wyższością 2x100 nad 4x50, to: jest jak nad Wielkanocą i Bożym Narodzeniem !, no bo jak: wodonośna jest na 30-50m, to 4x50 będzie miało +20% na mocy ! [forum aptekarzy-szczególarzy, czy co ?]
  3. Bo w garażu zwykle potrzebujemy temperatury ~10st.C, w domu ok. 20st.C, "w rurę" dajemy ~33st.C, podłogówka w domu ma temp ok. 25st.C a w garażu ok. 20st.C, DTgarażu ~= 10st.C, DTdomu ~=5st.C. Moc 1m2 w domu ~50W, a w garażu ponad 200W. No to: mozna zrobić podłogówkę i skręcić, można zrobić mały kaloryfer, a jak nic nie robić i nie izolować posadzki to będzie w garażu ~5st.C i może się samochód nie przeziębi ?
  4. Temat: Pompa obiegowa DZ. To musi być pompa dostosowana do pompowania medium o temperaturach ujemnych. [Różnica jest taka że ta do ujemnych temperatur ma hermetyzowane uzwojenia]. Każda Wilo to ma, Halm to ma, ale teraz nastała nowa moda, przykładowo w Halm'ie: tych starych już nie sprzedają, tylko są nowe serie: jedna do +2st.C, druga do chłodnictwa do -20st. (to ta stara, ale pomalowali inaczej i dorzucili +30% do ceny). Na upartego nawet pompę za 99 PLN przerobić można na chłodo-odporną: w poniedziałek to zrobiłem zalewając takową lakierem elektroizolacyjnym i żelując lakier za pomocą "farelka". Zacieranie się pomp "z mokrym wirnikiem": w takich pompach łożyska są zrobione z pogwałceniem wszystkich zasad budowy łożysk: bardzo twardy wałek + bardzo twarda bieżnia, a chodzi to wszystko dlatego że miedzy jednym a drugim jest kilkaset warstw cząsteczek wody, a czasem nie chodzi jak dojdzie kilka cząstek kamienia, .... .Faktycznie kilka firm nie zaleca roztworów C2H5OH - jako zacierających łożyska. Temat: Glikol o zmniejszonej lepkości: najlepszym nośnikiem ciepła jest czysta woda, no to trzeba dążyć by w roztworze było jej jak najwięcej ! Czyli by pozostałych składników było jak najmniej ! No ale muszą być, bo temperatury jednak bywają ujemne ! No jest w fizyce taka zasada że: jak jest dużo składników; to maleje temperatura krzepnięcia (przykład metal Wooda ; Bi 50,1% + Pb 24,9% + Sn 14,6% + Cd 10,4% = Ttopn 65,5 st.C ! - starzy elektronicy robili sobie tym kawały, ale teraz UNIA zabroniła bizmutu, kadmu, ołowiu ( . Z "glikolem jest podobnie: glikol (propylenowy oczywiście), alkohol etylowy, inne alkohole w sumie może być tego mało, mniej niż czystego glikolu, a temperatura krzepnięcia niska ! (nastawiam tak: termometr do -5st.C, presostat do ~- 6 st.C, dla pionu, dla poziomu może być niżej, praca pionu na niższych temperaturach może skończyć się implozją (zagnieceniem rur DZ przez lód). Taki glikol sobie robię ze składników nabytych w "Chemii" i oznaczam GOA-1 do GOA-3. Aha: napełnianie: DZ napełniam wodą, a potem za pomocą układu 3 zaworów (zostaje na zawsze) glikolem wypycham część wody, po czym starannie mieszam. Temat: chudziak i folia : temperatury w układzie: grunt pod izolacją 9 st.C - 13 st.C, w styropianie stopniowy wzrost temperatury, dla podłogi zwykłej: do ~16st.C, dla podłogówki do ~23st.C TAK ? Czyli wilgotność względna rośnie "w dół" a prężność pary wodnej w styropianie maleje "w dół" . Zasada ogólna dla naszego klimatu: WILGOĆ ZAWSZE MIGRUJE Z DOMU NA ZEWNĄTRZ ! - czy to dach, czy to ściana, czy to podłoga 1. Przypadek "zalecany" chudziak i szczelna folia pod styropianem: para wodna jest "wypychana" "w dół", jak jest jej dużo (a może być dużo w styropianie), i zostanie przekroczony punkt rosy (a zostanie) to cała wilgoć zostaje na foli w postaci wody (obrzydliwe i cuchnie !) no i sobie jest, odparowanie znikome, bo temp. na folii ok. 12 - 14 st.C ! 2. Przypadek zgodny z fizyką "wyższą" z zakresu szkoły średniej: piasek-żwirek 4-8mm stabilizowany (jak się kto nie boi "podciągania to "piasek"), styropian, bardzo szczelna folia, wylewka grzewcza: para wodna też jest wypycha w dół, pod styropian, a tam ... piasek, no to taka para wodna sobie wsiąka i zasila wody gruntowe, a pod styropianem "pieprz". Sytuacja jest niekorzystna w wypadku powodzi i poziomu zalania powyżej styropianu, ale to i tak bez znaczenia bo taka powódź niszczy (wypycha) podłogówkę ! Oczywiście nie namawiam nikogo na żadne z rozwiązań, każdy robi jak chce (a co to ja UNIA jestem ?) Temat: mój styl; poprawiłem ? brak ogonków to mój wzrok sterany za kompem w Muratorze
  5. Chyba z jednym się nie zrozumieliśmy: gdzie napisałem że dobra termicznie podłogówka musi być z drogiego materiału ? a z drugiej strony złą podłogówkę można łatwo i z drogiego materiału zrobić !, różnica jest w prognozowanej trwałości ! rurka na 1m2 kosztować może od ~20 PLN do 50PLN !, a kafelki od 8zł/m2 do ?? (bo ja wiem chyba i ze 300PLN) , no to jest wybór, ale nie przymus ! Poza tym jest tak jeszcze: w Chinach robią samochody - no robią, w USA - też robią, tylko że te zwykle "jak Bóg przykazał !
  6. No dzięki za rozsądne podsumowanie ! To chyba ja fora pomyliłem, tu jest takie filozoficzno-księgowo-marketingowe, - a ja się tylko trochę na sprawach technicznych znam ? Napis wisi: teraz pewnie go podświetlę, no nie da się tego obejść. (Swoją drogą to ciekawe, ale nawet są ludzie z tytułami co wywodów Pana Carnot'a nie pojęli) Podłogówka: no są rurki za 1PLN, i mój znajomy Prof. człowiek którego wyroby działają aktualnie na Marsie (tak robimy w Polsce coś takiego), ma taką rurkę i to bez "barier", bo wnikanie tlenu dla niskich temperatur jest znikome ! Ja nikogo na polibutylen nie namawiam (tylko nie umiem robić z innych rurek ?), ale jak robiłem w 1000m2 ośrodku dla niepełnosprawnych podłogówkę, to latał po niej przed zalaniem, z tydzień: tabun roboli w podkutych biuciorach, ... i co? , i nic ! - dalej szczelna. Polibutylen jest 2 po miedzi ! Rozdzielacze: no mogą być z mosiądzu, ale wcale nie są tak mocno tańsze, ani te z nierdzewki mocno lepsze, ale takie są w systemie. Rozdzielacze nie dłuższe niż 10 portów (lepiej mniej - równy rozpływ, ale drożej). Styropian systemowy - no droższy, ale "zaoszczędzam", bo pod spodni styropian nie daję żadnej izolacji wodnej, parowej, ..., no żadnej, nawet chudziaka nie daję (biedny chudziak ok. 2000 PLN na chałupę ???), tę sprawę wielokrotnie wyjaśniałem, przestałem, bo to zakres fizyki ze szkoły średniej i pomyśleć trochę ! Regulacja podłogówki: wszelkie regulatory są tu zwykłym naciąganiem klienta - chamstwo i tępota (piszę to jako zawodowy automatyk i były red. mer. wyd. Murator tak, tak pracowałem w Muratorze) - podłogówka grzeje jako niskotemperaturowy promiennik, z mocą proporcjonalną coś tak do 3 potęgi z różnicy temperatur powierzchni podłogówki i tej co pochłania, poza tym ma stałą czasową liczoną w dziesiątkach godzin. Konia z rzędem, a nawet dwa temu co naprawdę tu coś automatycznie wyreguluje, na szczęście takiej potrzeby nie ma, bo ten układ niezwykle sprawnie sam się reguluje !! Podłogówki nie robimy: w garażu, w ogrodzie zimowym ! (a dlaczego ?) Zbiornik c.w.u.: tu jest pewien problem: z uwagi na koszt i na trwałość PCi dobrze jest grzać z małymi temperaturami. zwykły 300l zbiornik z 2 wężownicami działa maks. do 6kW !, potem nie działa. można robić wymiennik płytowy i jeszcze jedną pompe ładującą (kolorowa), albo zbiornik z mamką (z płaszczem, ale płaszcz większy od zbiornika c.w.u.). Dobry zbiornik z mamką n.p. ACV, albo polski, to koszt ok. 6000 PLn i wieczysta chyba już gwarancja ! Moich Polemistów zawiadamiam że; obecnie co prawda mam jeszcze roboty zupełne (kościół, remizy, halę 3000m2 na PCi woda/powietrze 2x50kW ...), ale generalnie chcę poświęcić się rozwojowi samej PCi. Będzie to tania PCi "kowalski" z permanentnym grzaniem c.w.u. (nadskraplacz) kompakt. w zakresie 5 - 10kW; powietrzna PCi na czynniku R290 propan - pierwsza powietrzna PCi, bo te co są teraz, to raczej nie są PCi ? - jest to bardzo trudny temat, mimo prostej idei, zestaw: PCi + węzeł dedykowany w obudowie; o funkcjach: grzanie podłogówka, grzanie c.w.u., grzanie klimakonwektorów, chłodzenie klimakonwektorów i/lub wentylacji bierne i czynne (możliwe jednocześnie z grzaniem c.w.u.) w tym PCi optymalizowana bez rewersu, i jeszcze kilka drobnych rzeczy: choćby fotowoltaika w synergii z PCi (z tych samych ogniw do 20% więcej mocy). Podsumowując: czy robię drogo ?, no, i tak i nie, ale zwykle robię z dość drogich komponentów PS: nie jeżdżę Jagiem (ale mi się podobają)
  7. do sławek: No to tak: tu zdaje się nicki obowiązują. 6 PLN/mb kosztuje rurka podłogowa Hepworth'a angielska, z polibutylenu, tu rozdzielacze są z nierdzewki a gwarancja 30 lat, lub dożywotnia - ubezpieczona !!! (podobno kiedyś pękła taka rurka), w zbliżonej cenie jest Cuproterm. Moich PCI tymi ręcami zrobionych i zainstalowanych działa ~50szt. od 6 kW do 35 kW w jednostce i do 55kW w węźle od małego domku (130m2), do hotelu, kościoła (ponad 1000m2). Cena DZ - jak ma być solidne z pompą obiegową małej mocy i o małych oporach przepływu z glikolem o małej lepkości, to niestety kosztuje (bo sam odwiert to ~50PLN/mb. Zbiornik c.w.u. - jak ma być tanio w eksploatacji, to ma mieć duużą moc n.p.: być z mamką, a taki ACV z nierdzewki to ponad 6000 PLN netto stoi ?! (no tak se zrobili). Z podobnych powodów mają być w węźle rurki o dużej średnicy wewnętrznej i dobrze izolowane (a to wszystko zaraz kosztuje !) No ale u mnie nie zdarza się że pompy obiegów biorą 30% tego co sprężarka, a DT jest ponad 5K, zwykle jest 4, a i DZ zwykle chodzi "na plusach" (tu jest mała tajemnica: przepływ turbulentny robi swoje, a kolektor poziomy spiralny ma swój "lepszy "o 30% kierunek). Więc może te wszystkie drobiazgi ludzi przekonują, szczególnie że mam już kilka uliczek obsadzonych moimi PCi, tak po 3 - 6 na jednej ulicy, jak przewiduję możliwość takiego obrotu sprawy, to zostawiam na 2 lata licznik energii elektr. (rzetelny !), dla węzła. I jeszcze jedno: choć sam robię te moje PCi, to jest to najmniej ważny składnik systemu, o wiele ważniejsze są: DZ i odbiór !! przykładowo: EZR zamiast TZR w PCi daje roczny zysk ~100PLN, a kiepski zbiornik c.w.u. stratę 100PLN + zarzynanie sprężarki bez znieczulenia. Przy źle zrobionej podłogówce roczna strata może być i 500PLN i więcej ! znaczy jest tak, że: tanio często wychodzi drogo, ale zwykle źle
  8. proszę o kontakt :[email protected] darmowe i kontrowersyjne porady, produkcja i montaż pomp ciepła
  9. ha, ha: kolektor pionowy koszt zupełny ok. 100PLN + VAT za 1mb = 1m2 pow. do ogrz. ! instalacja i uruchomienie PCi jak wszystkie rury są w kotłowni do 3000 PLN zbiornik c.w.u. od 6000 PLN +VAT za 1000 to elektromet na 3 lata, ale cały węzeł na dobrych komponentach to 12000 -15000 PLN +VAT bufor do podłogówki - a po co ? sterownik jest w cenie PCi !!! pogodówka - oczywistość, obniżenia, cyrkulacja, ... . klima pasywna - mają końcówki wszystkie moje instalacje - w cenie pompa ciepła właściwa od ~13 000 PLN koszt zupełny podłogówki to ~200PLN/m2, sama rurka to 6 pln/m2 a trzeba jej 8mb/m2=48PLN/m2 + rozdzielacze, szafki, styropian syst., ... i na litość! , nie dawajcie folii pod styropian !!! przykład: PCi 10kW dom 230m2 robione : DZ (4x63m) płyn oczywiście też, węzeł z ACV E300 z ASI 304 - nierdzewka, PCi, - solidnie , ale bez wodotrysku ~= 60000 PLN + VAT oczywiście (podłogówkę zrobił sam inwestor b. dobrze. z ok. 2000m rury)
  10. Pompa ciepła do c.o. (podłogowego oczywiście) i c.w.u. i kominek dla przyjemności, PCi obecnie eksploatacja minimalnie tańsza od węgla !
  11. bchmielecki

    folia, a styropian

    To jest skrajny przypadek "porady" dlaczego zanim się coś zrobi na budowie warto zapoznać się choć ze skróconym kursem fizyki (dawniej dla szkoły podstawowej dla pracujących choćby), bo jak by nie było folii POD styropianem, to by sobie wsiąkło "jak krew w piach" i po sprawie !!!
  12. Prawidłowo: ubity piasek - jak się boisz "podciągania" , to daj żwirek 4-8mm stabilizowany cementem styropian szczelna folia wylewka 5-10cm
  13. minimalna wykonywalna praktycznie wylewka to 5 -6 cm resztę masz na izolację, aha na izolację połóż dobrą folię ! i nie kładź jej pod izolację (chyba że to w piwnicy ma być cieplej ?
  14. bchmielecki

    folia, a styropian

    No to trafił się tobie WYJĄTKOWY hydraulik, OCZYWIŚCIE miał rację: prawidłowo: ubity pisek, styropian, gruba szczelna folia, wylewka (jak kto chce to z rurkami podłogówki ! no bo jeżeli dasz folię pod styropian (proszę miej litość nad sobą), to powiedz mi jak z tego styropianu wyleci i gdzie wilgoć ?, a tak to wysokie od góry (bo podgrzewane przez powietrze, albo podłogówkę) ciśnienie cząsteczkowe pary wodnej wypchnie wilgoć w dół, a dalej do wód podskórnych, meloiracji, ..... Wisły
×
×
  • Dodaj nową pozycję...