
mike_mtb
Użytkownicy-
Liczba zawartości
11 -
Rejestracja
O mike_mtb
- Urodziny 24.09.1984
Informacje osobiste
-
Płeć
Mężczyzna
-
Mój klub zainteresowań
Budowa - wymiana doświadczeń
Dane osobowe
-
Miejscowość
Wrocław
-
Województwo
dolnośląskie
Profil płatny
-
Kategoria
usługi
mike_mtb's Achievements
SYMPATYK FORUM (min. 10) (2/9)
10
Reputacja
-
Witajcie. Projekt wygląda tak: Poddasze nieużytkowe, ale dostępne, więc podłoga musi być twarda, ale nie aż tak jak z projekcie (szlichta betonowa zbrojona ), więc plan mam dać styro tak jak jest + osb. I teraz pierwsza kwestia- gdzie i czy w ogóle w takim przypadku dać folię paraizolacyjną? Bezpośrednio na stropie? Druga kwestia to obszar zaznaczony na niebiesko, gdzie zakładam że projektant trochę poszalał z tą izolacją między krokwiami. i więcej może być z tego powodu problemów (wkraplanie pary wodnej na nieogrzewanym poddaszu) niż korzyści (jedyne to taka, że na poddaszu będzie rekuperator, ale kanały będą już w warstwie ocieplenia ,a na sam rekuperator rozważam po prostu ocieplaną skrzynkę) Czyli podsumowując: - Gdzie/czy paroizolacja na stropie zakłądając warstwy: tynk | teriva | styro 30cm | OSB. - Utwierdźcie w przekonaniu, że izolacja między krokwiami nie ma sensu. - Czy/ gdzie obawiać się skraplania pary wodnej przy dobrym zaizolowaniu stropu i bez izolacji między krokwiami.
-
Witajcie. Kończę powoli wod-kan i grzejniki, lada dzień zaczynam podłogówkę i tak czytam o tym co i jak i jedną z wytycznych jest to, aby dylatować płyty jeżeli są inne niż prostokąt lub jeżeli stosunek boków przekracza 2:1. Zerknijcie proszę na załącznik w projekt piętra i powiedzcie czy będzie ok. Niebieskie krechy to dylatacja w miejscu drzwi, zielone krechy to dodatkowa dylatacja (korytarz jeszcze ułożenie rurek do poprawki, ręcznej, bo program nie ogarnia) . Ma to ręce i nogi ? Jest jeszcze kilka małych wnęk które nie są dylatowane (np garderoba na tej płycie 17,1m2, prysznic na tej 6,9m2, no ale tu już chyba bez przesady?) Na parterze mam np. w salonie dwa obiegi, więc dylatacja prosta sprawa- rozdzielam pętle całkowicie. Natomiast na piętrze nie za bardzo mogę tak zrobić- np na korytarzu gdzie chcę mieć 2 dylatacje bez sensu na powierzchni 14m2 robić 3 obiegi- co wtedy? Po prostu w miejscach dylatacji na odcinku ~30cm wszystkie rurki w peszel wystarczy dać?
-
A ten parametr pompy "wysokość podnoszenia" to ma jakieś istotne znaczenie, bo może ja to źle rozumiem? W każdym razie ta pompa Erga ma wysokość 1,1m, więc na chłopski rozum nie zamknie mi pętli, która będzie na pionie, czyli na wysokości około 3m nad pompą. Albo inaczej- czy zastosowanie tej którą mam będzie jakimś błędem z jakiegoś powodu, ot kiedyś kupiłem w dobrej cenie i mi leżą na półce 2 szt. Jeszcze jedna kwestia średnicy rur. Przyłącze do budynku mam wprawdzie rurą 32x3, ale zaraz potem mam zestaw zawór odcinający 1", potem wodomierz, drugi zawór odcinający 1", antyskażeniowy 1". Jak polecę już za tym zestawem wodomierzowym rurą pex 25mm do kotłowni, to będzie ok? Co do tych ATM to jak pisałeś- trzeba było najpierw pytać potem kupować, ale wiadomo jak na budowie- milion sprawa na raz. Więc też skupmy się na tym- czy jeżeli nastawię ATM na wysoką temperaturę, której podłogówka nigdy nie osiągnie teoretycznie, to czy w czymkolwiek będzie on przeszkadzał? OK czyli ZZ i ZB osobne, a ta grupa... ot wydaje mi się ergonomiczne rozwiązanie do zawieszenia naczynia (stojących 12l z podejściem od dołu chyba nie robią takich małych) + od razu jest ZB, który tak cyz siak muszę załozyć
- 8 odpowiedzi
-
- instalacji
- konsultacje
-
(i 2 więcej)
Oznaczone tagami:
-
No ale dobra- załóżmy, że temperatura na obiegu podłogówki jest regulowana przez zawór 3dr w kotłowni i mieści się w zakresie 30-35*C. Rozumiem, że jeżeli będę miał ATM ustawiony na 40*, to przepływ z A do AB będzie 100% a podmieszanie z B do AB będzie 0% i w sumie tak jakby go tam nie było i zadziała tylko jako zabezpieczenie przy niekontrolowanym wzroście temperatury na zasilaniu >40*C? Wiec ustawiając tak ATM mogę zrealizować mieszanie na 3dr w kotłowni na zasilaniu obu obiegów OP? Wtedy też potrzebne te zawory zwrotne na powrocie z rozdzielaczy, dzięki że to wrysowałeś, nie widziałem tego wcześniej nigdzie, a jak poczytałem to dość istotny element. Na powrocie rozdzielacza grzejników też dać? A czemu ta pompa się nie nada? Widziałem pompy dedykowane do cyrkulacji np. Grundfos UP 15-14B, ale zastanawia mnie "wysokość podnoszenia: 1,2m", a cyrkulację chcę zrobić na pionie, czyli wysokość jakieś jakieś 4m. Czy takie grupy bezpieczeństwa stanowiące przy okazji wieszak naczynia przeponowego są coś warte? Bo trochę zalatuje chinami : Są też takie zawory bezpieczeństwa zintegrowane ze zwrotnymi, ma to jakieś wady?
- 8 odpowiedzi
-
- instalacji
- konsultacje
-
(i 2 więcej)
Oznaczone tagami:
-
Odgrzebuję temat, bo przymierzam się powoli do zaciskania i mam zagwozdkę. Złączki Wavin Tigris M1 Kupiłem sobie zaciskarkę Yato YT-21735. Wavin zaleca profil U do zaciskania, tyle że jak przymierzam, to nijak mi to nie pasuje. Wygląda na to, że kamień jest za szeroki- bym nim zgniótł i ten kołnierz i ten plastikowy brzeg. Profil TH już bardziej pasuje, bo i kołnierz i plastik się chowają w głębokie rowki, ale nie zacisnę bo zahaczy o ten sześciokątny śrubunek. Macie jakieś konkretne zestawy zaciskarek ( nie za 5tyś zł ) które współgrały z wavinem tigris M1 16,20,25? Złączka w U16: Złączka w TH16: Zwymiarowany kamień U16:
-
"czujnik sprzęgła" jaki? Temperatury? Czysto informacyjnie czy coś od niego sterowane? Bo sterowanie zaworem 3dr obiegu OP rozumiem na podstawie temperatury zasilania gdzieś tam kilkadziesiąt cm za 3dr/pompą? No bo ja sobie wymyśliłem tak- ATM pełni tu funkcję zabezpieczenia, żeby jak coś się zrąbie z 3dr/automatyką/siłownikiem żebym nie miał na podłogówce np >40*C i na taką nastawę ustawię ATM, więc rozumiem, że jak temperatura będzie np 30-35 w zależności od temperatury zewnętrznej i krzywej grzania, to ATM nastawiony na 40*C nie będzie jej ograniczał w żaden sposób? Rozważam jeszcze drugie zabezpieczenie tj.termostat przylgowy na belce zasilania wyłączający pompę danego rozdzielacza przy temp >40*C (z tym 40 to strzelam, zobaczy się czy to ma być 40 czy 45 czy 35, w każdym razie jakaś ustalona, bezpieczna wartość), choć nie wiem czy to nie przesadne dmuchanie na zimne. Chodzi właśnie o punkt poboru zimnej wody, czy jeżeli będzie blisko zasobnika to nie będzie problemu (chyba nie bo jest zawór zwrotny potem )- rozchodzi się o to , że przyłącze wody mam zaraz za ścianą garażu, a węzeł co i wszystkie zawory, naczynia przeponowe itp planuję w kotłowni czyli jakieś 6-7m od przyłącza "jeżeli będzie sprzęgło to musi być dodatkowa pompa na grzejniki"-ok, ale czy wtedy na OP musi być pompa za 3dr czy wystarczą te na rozdzielaczach podłogówek (7m podnoszenia ,więc nawet ta na piętrze powinna zaciągnąć)?
- 8 odpowiedzi
-
- instalacji
- konsultacje
-
(i 2 więcej)
Oznaczone tagami:
-
Dzięki za info. Kiedyś czytałem o tych sprzęgłach hydraulicznych, ale mi to umknęło, jakoś zawsze mi się kojarzyło z dużymi kotłowniami a nie z taka w domku, ale faktycznie z tego co czytam to polecane jest przy kilku obiegach. Odnośnie mocy sprzęgła- rozumiem że dobierać zbliżoną tudzież lekko wyższą niż moc kotła? Tak na szybko rzuciło mi się w oczy sprzęgło firmy Termojet moc 25kW, będzie to dobre, czy za duża moc względem mocy kotła też coś potrafi popsuć? Odnośnie fi25 do rozdzielaczy, to nie ukrywam- to moja pierwsza instalacja hydrauliczna oparta tylko o lekturę i trochę podpatrzone na obiektach bo zdarzało się robić automatykę do węzłów. No i na mój rozum automatyka, to jak jest kabel główny którym max idzie 10A, to bez sensu potem go rozdzielać na dwa kable, którymi może pójść 20A....no ale rozumiem, że z wodą to tak nie działa )), czyli co do rozdzielaczy podłogówki wszystko jasne- lecę pexem 25mm. Moc grzejników to- planuję 3 obiegi z racji na rozmieszczenie grzejników: 1- garaż 2x 900W + pomieszczenie gospodarcze 500W = 1,1 kW (może tu faktycznie pociągnę pex 20mm) 2- łazienka parter 400W 3- łazienki piętro 400W+400W = 800W Grzejniki w łazienkach tylko pro forma- żeby ręcznik wysuszyć czy ubranie szybko, głównie będzie grzała podłogówka. Garaż to też tak pewnie na pół gwizdka, bo przecież 20*C tam nie musi być, choć 15*C czasem się przyda, bo będzie też tam czasem pewnie jakiś warsztat. Myślisz, że jednak pompa na obiegu podłogówki (rozdzielacze już mam kupione ze swoimi pompami)? Natomiast nie dawać wcale pompy na obiegu na grzejniki? Dalej nie wiem w którym miejscu zrobić odejście zimenj wody na cele użytkowej- przed zaworem zwrotnym, bezpieczeństwa, przeponowym czy zaraz przed zasobnikiem? Na logikę, to chyba przez zwrotnym, bo im bliżej zasobnika, to tym większa szansa że będzie podbierał ciepłą a nie zimną O jakich modułach piszesz? Tych WM10 do grup mieszających? Spoko, to ogarnę swoją automatyką budynkową. Podłogówki wyszło mi ~900mb= około 110 litów wody + ta na zasilaniu i powrocie i rozdzielaczach, pewnie z 130 litów w sumie. Jaki % przyjąć licząc dla podłogówki wielkość naczynia przeponowego? W kotle jest 12 litrów, więc chyba wystarczy na tą podłogówkę i 5 małych grzejników.
- 8 odpowiedzi
-
- instalacji
- konsultacje
-
(i 2 więcej)
Oznaczone tagami:
-
Witajcie. Projekt instalacji oczywiście w projekcie domu jest, ale wyszło tyle zmian, że sobie go kreślę od początku i wyszło mi takie coś jak w załączniku. Cały dom praktycznie na podłogówce (2 rozdzielacze x7 obiegów) + grzejniki drabinkowe w łazienkach i grzejniki w garażu i pomieszczeniu gospodarczym. I takie pytania na razie: 1. woda zimna na instalację cwu powinna być brana przed czy za przeponowym? Gdzieś tam jeszcze powinien być zwrotny i bezpieczeństwa? 2. kocioł ma 12l wbudowane naczynie na obieg c.o. Musze jeszcze przeliczyć czy wystarczy to na podłogówkę, jeżeli nie, to gdzie powinno byc dodatkowe naczynie przeponowe? 3. czy obieg grzejnikowy będzie działał w oparciu o pompkę z kotła czy też pompa na obiegu podłogówki i pompki przy rozdzielaczach podłogówki będę podbierały ciepłą wodę? W ogóle może źle myślę?- Może lepiej dać pompę na obiegu grzejników, a przecież pompki na rozdzielaczach podłogówek sobie zassą (tam są Grundfos UMP3 AUTO L- mają wysokość podnoszenia 7m)...jakoś teraz dopiero na to wpadłem . 4. króćce z kotła mają 3/4" czy jest w ogóle sens prowadzenia pionów pexami 25mm, czy stosować maksymalną średnicę pex 20mm? Przyłącza do rozdzielaczy podłogówki mają 1". Do grzejników iść 16mm czy 20mm?) 5. na obieg grzejników można zastosować tak i rozdzielacz jak do podłogówki (oczywiście bez grupy mieszającej i pompy, ale z rotametrami)? W sumie to wygodne rozwiązanie. 6. to samo myślę sobie o c.w.u (tu już nawet bez rotametrów oczywiście)- też wygodne i bezpieczne, bo zmniejsza ilość trójników i łączeń pexów....tylko tu chyba już jakieś wykonanie atestowane do wody pitnej musi być?
- 8 odpowiedzi
-
- instalacji
- konsultacje
-
(i 2 więcej)
Oznaczone tagami:
-
Poradźcie w temacie cyrkulacji. Mam taką sytuację: Parter- pion wody w kotłowni, do łazienki z 2mb.(zaraz za ścianą), do kuchni z 11mb. Piętro- pion wody w jednej łazience, do drugiej z 4mb rury. I jak to teraz ogarnać, żeby cyrkulacja miała sens, mam takie pomysły: 1.Trójnik przy każdym poborze. Jak to będzie się zachowywać- czy nie będzie stref gdzie woda nie będzie przepływała, np na piętrze, bo wszystko pójdzie dołem przez kuchnię? 2. Pętla tylko na pionie. Zakładam że nawet do tej dalszej łazienki na piętrze, gdzie jest te 4metry od pionu woda będzie w miarę szybko docierać? Zostaje temat kuchni która będzie wyłączona z cyrkulacji, więc może przepływowy ogrzewacz (na wodzie ciepłej) z termostatem który się wyłącza gdy dopłynie ciepła woda? 3. Wszystkie pobory wpięte szeregowo. Jak to się zachowuje jeżeli np. jest mocne zużycie wody w kilku miejscach? Wiadomo, że wtedy pewnie trzeba ciągnąć najpierw np. do 2-3 odbiorów pexem 25 potem do kilku 20 i na koniec do reszty 16? Ma to sens? 4. Jakieś jeszcze lepsze rozwiązanie? Pytanie poboczne. Jest sens stosowania rozdzielaczy do wody użytkowej? Wiadomo im mniej trójników pod tynkiem tym lepiej....choć chyba jeżeli przejdzie próbę ciśnieniową, to chyba z tym się nic stać już nie może, czy może?
- 27 odpowiedzi
-
- ciepłej
- cyrkulacja
-
(i 3 więcej)
Oznaczone tagami:
-
2 piętra. Nie dziwię się że poziomy są 160- wszędzie gdzie zaglądałem to tak kazali robić i to jest ok. Piony są 110. Redukcja chyba zaraz za kolankiem na części pionowej? tak żeby spod chudziaka wystawał już kielich 110?
- 2 odpowiedzi
-
- kanalizacji
- kilka
-
(i 3 więcej)
Oznaczone tagami:
-
Witam (po raz pierwszy). Do tej pory ogarniałem budowę tylko czytając, ale teraz potrzebuję małej podpowiedzi odnośnie kanalizacji poziomej- mamy taki projekt: 1. Co sądzicie o pionie K1- nie dość, że w ścianie nośnej to jeszcze zaraz przy części wypoczynkowej salonu. Chyba większy sens przerzucić go do ganku i ew. tą ściankę działową przesunąć o 10cm? 2. Jakoś dziwnie rozwiązane jest połączenie pomiędzy punktem "4" a K4 i dalej łazienką. Łazienka niby cała schodzi do pionu K4. Nie lepiej jest zrobić trójnik jeszcze w części poziomej? A na schemacie poprzecznym jest to tak rozrysowane- wg mnie nie jest to tożsame z rzutem (bo na rzucie jest trójnik z pionu a potem dopiero trójnik na WC/ umywalka + natrysk; a na przekroju są dwa trójniki na pionie. 3. Poziome części są 160 a piony już 110- rozumiem, że redukcja ma być zaraz za kolankiem na części pionowej?
- 2 odpowiedzi
-
- kanalizacji
- kilka
-
(i 3 więcej)
Oznaczone tagami: