Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

ivanik

Użytkownicy
  • Liczba zawartości

    18
  • Rejestracja

Informacje osobiste

  • Mój klub zainteresowań
    Budowa - wymiana doświadczeń

Profil płatny

  • Kategoria
    usługi

ivanik's Achievements

 SYMPATYK FORUM (min. 10)

SYMPATYK FORUM (min. 10) (2/9)

10

Reputacja

  1. Przy wysokim stanie wód może to działać w odwrotną stronę. Tzn. myślisz że woda z rynien będzie wpadać do zbiornika pustego a tam zbiornik pełny bo naleciało z gruntu. Przyłączam się do pytania bo też myślę o montażu takiego zbiornika a'la szambo na deszczówkę z rynien bo nie wiem co z tą wodą zrobić. Myślę o betonowym bo jest tani. Cena plastikowych zabija. Pytanie czy na takie betonowe też można dostać dotację? I jakiej firmy kupić taki betonowy żeby był w miarę dobry? Wiadomo to tylko zbiornik ale pewnie są producenci co dają drut 6mm a inni 12mm. Ktoś może ma z takiego zbiornika zrobione podlewanie ogrodu? Chętnie posłucham jak to zrobić tanio i dobrze. A i trzeba by jakiś przelew zrobić. Jakiś drenaż a'la nitka z oczyszczalni tzn. z kamieniem czy ktoś ma jakiś inny pomysł tańszy?
  2. A ja mam nietypowe zapytanie. Czy w tym momencie (październik może listopad) warto instalować PV czy poczekać aż minie "boom" i np. w kwietniu/maju 2021 działać? Wiem wszyscy straszą że zabiorą 5000zł dotacji bo niby tylko do grudnia 2020 ale czymś Ci instalatorzy muszą straszyć Jeśli zabiorą 5000zł to myślę że usługi też powinny stanieć bo zainteresowanie będzie mniejsze. Czytam na forum ze okres zimowy to ogólnie słaba produkcja a szczyt to jesień i wiosna. Planujemy około 10kW (pompa ciepła) a naszym operatorem jest Energa. Mamy oferty około 3900 - 4200 za 1kW. Droższe też są ale to już przesada wg mnie. Aha i czy panele Full Black są gorsze od zwykłych. Są opinie ze mocniej się nagrzewają i dają mniejszą moc przez to ale sam nie wiem czy w to wierzyć. Może ktoś z kolegów ma doświadczenie w tym temacie? Dzięki za info.
  3. Do kolegi: @piotrw83 Od razu proponuję zapytać się w Starostwie czy wymagają przy zgłoszeniu POŚ operat wodno-prawny. Bo można się zdziwić nieprzyjemnie (kasa i czas) jak komuś zależy na szybkim terminie.
  4. ivanik

    Rów melioracyjny

    Proszę zwrócić na słowa pogrubione. Jakbym widział słowo ochrona to od razu zapalała by mi się czerwona lampka. Dla mnie oznacza to od razu problem ze wszystkimi zezwoleniami itp. Muszą Państwo dopytać się w Starostwie dla danego terenu co z tym rowem melioracyjnym bo wątpię aby należał do działki. Przez takie rzeczy wszelkie pozwolenia typu zjazd z drogi, jakiś mostek itp. ciągną się miesiącami.
  5. Troszkę się wtrącę do tematu - przepraszam. Moje pytanie dotyczy drenażu w ziemi. W nasypie piszą Państwo że lepiej 2 nitki niż 3 lub 4. A jak ma się sprawa z drenażem w ziemi? Tam też lepiej 3 nitki niż 4 czy nie ma to już tak dużego znaczenia? I jakie najlepsze odległości między nitkami? Co projektant to inne zdanie a widzę Panowie mają doświadczenie z życia.
  6. Ja to wszystko rozumiem. Niestety nie każdy ma czas na przepychanki z urzędnikami:( A z doświadczenia innych osób dowiedziałem się że urzędnik nigdy się do błędu nie przyzna więc to taka walka z wiatrakami. Cała ustawa jakby sobie zaprzecza. W jednym art. pisze że do 5m3 nie potrzeba niczego ale w innym art. jednak potrzeba:) Masło maślane i potem wychodzi że jedno starostwo potrzebuje a inne nie. Tak to tylko w Polsce:) Kibicuję osobiście za wytrwałość!!! Brak czasu - szambo betonowe na odbiór i później magiczne przeróbki aby za często szambiarki nie wołać - tak to będzie się kończyć. Dziwię się tylko że jeszcze producenci oczyszczalni nie protestują - wg mnie odczują duży spadek klientów.
  7. Sęk w tym że ten omawiany "WYLOT" też jest traktowany jako urządzenie wodne. "Co do zasady przydomowa oczyszczalnia ścieków służy do oczyszczania i odprowadzania ścieków powstających na terenie własnego gospodarstwa domowego. Taki sposób działania stanowi zwykłe korzystanie z wód, o którym mowa w art. 33 ustawy Prawo wodne i które nie wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego. Należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z ustępem 2 ww. przepisu prawo do zwykłego korzystania z wód nie uprawnia do wykonywania urządzeń wodnych bez wymaganej zgody wodnoprawnej. Poprzez urządzenia wodne rozumie się urządzenia lub budowle służące do kształtowania zasobów wodnych lub korzystania z tych zasobów (por. art. 16 pkt 65 ustawy). Zatem urządzenia służące do odprowadzania ścieków z przydomowej oczyszczalni (np. drenaż, studnia chłonna, wylot), stanowiące de facto urządzenia wodne z uwagi na kształtowanie zasobów wodnych, będą wymagać uzyskania pozwolenia wodnoprawnego w myśl art. 389 pkt 6 Prawa wodnego. Zgodnie z art. 388 ust. 5 Prawa wodnego pozwolenie wodnoprawne dołącza się do wniosku o wydanie pozwolenia na budowę, jak również do zgłoszenia budowlanego – dokonywanych na podstawie ustawy Prawo budowlane." Cytat z: http://www.wody.gov.pl Powodzenia i daj znać czy coś się udało. Wg mnie producenci szamb betonowych będą mieć pełne ręce roboty. Ot taka ekologia i czyste środowisko.
  8. Witam. Ja podobnie jak kolega proszę o ocenę zestawu do montażu. Choć nie wiem czy to dobry temat akurat. Jeśli zły proszę o sprostowanie. Mam ofertę na 9,92kW. 32 panele INVENT Q310 niby Made in ITALY - ktoś coś słyszał? + Afore BNT 010 KTL - 42.000 zł - 4.233zł/1kW + Fronius 10.0-3-M - 43.000 zł - 4.334zł/1kW Jest to oferta firmy z Kielc. Ja z Wielkopolski. Jest możliwe zejście z ceną poniżej 4.000zł/1kW?
  9. Też właśnie na dniach miałem zamawiać tę oczyszczalnie (ZBS - 6C) ale nie ukrywam że ten post troszkę namieszał mi w głowie. Wszędzie jest zachwalana, cena też sugeruje że jest to produkt z wyższej półki a tu taka niespodzianka.
  10. Dlatego też wypytuję w tym temacie bo parę bardzo ważnych kwestii się znalazło. Wszyscy chcą zrobić dobrze bo przecież oczyszczalnia biologiczna nie jest tania. Pytanie tylko co to znaczy: "odprowadzenie muszą być na dobrym poziomie"? Z oczyszczalni jest 1 wyjście. Rozumiem kawałek za wyjściem robimy studzienkę czy tam coś aby zrobić ze 3 czy 4 nitki drenażu. Na przykładzie ZBS - 6C gdzie jest 48mb rozsączenia w pakiecie z oczyszczalnią wychodzi odpowiednio 12m na nitkę przy 4 sztukach lub 16 m przy 3 nitkach. Każdą nitkę rozumiem rozkładamy z lekkim spadem. Jak szeroko powinien być kopany rów pod rozsączenie? Czy łyżka 50cm wystarczy czy musi być szersza? Jak daleko od siebie mają być nitki z rozsączaniem? 2 metry rura od rury wystarczy czy lepiej dać szerzej np. 3 metry rura od rury? Pod rurę zgodnie z powyższymi radami też sypiemy około 50cm kamienia/żwiru płukanego. A nad rurą ile jeszcze trzeba wysypać? Od góry geowłóknina i zasypujemy ziemią. Oczywiście na końcu każdej nitki kominek wentylacyjny. Jeśli o czymś zapomniałem to proszę o sprostowanie.
  11. Te 8 ton kamienia to sypane rozumiem w jakiś wykopany kwadrat typu 3m x 3m i 2m głębokości i na środku kładłeś ten krąg? Daleko masz tą studnię od domu że czuć ją? Może wystarczy wyprowadzić kawałek dalej rurą FI75 jakiś kominek w róg działki?
  12. Witam. Troszkę mnie zmartwiło to zatykanie studni przy ZBS-6C bo też mam w planach montaż tej oczyszczalni. Też myślałem o studni chłonnej ale widzę że jednak mogą być z czasem problemy z tym. WojtekINST piszesz że nie lubisz takiego typu rozwiązań. Co wg Ciebie jest dobrym rozwiązaniem w w/w oczyszczalni? Muszę się powoli za to brać a chciałbym być dobrze przygotowany. Dziękuję za odpowiedź.
  13. Dzięki Kaizen za info. Czyli sugerujecie aby te rury jednak ocieplać bez względu na to ile będzie styropianu? Tak sobie myślę jeszcze czy może nie przekształcić rur od czerpni i wyrzutni na jakieś prostokątne w przekroju aby np pod nimi było z 5cm styropianu (oddzieli to rury od stropu) a nad nimi te 15 czy jak się uda to 20cm styropianu? Co sądzicie o takim rozwiązaniu? Czy w ogóle dać sobie spokój i jak kolega wyżej pisze dać te rury nad ociepleniem stropu? Wtedy by miały tylko te 2 czy 3 cm fabrycznej izolacji? Kurde ta rekuperacja to temat rzeka:(
  14. WojtekINST dzięki za info. Nawet nie wiedziałem że można zamówić już z przyspawaną fabrycznie przedłużką. U mnie też pewnie wyjdzie troszkę głębiej wiec przydatna informacja. A Panowie na temat tych studni chłonnych. Te kręgi macie 0,5m wysokości czy 1m? Bo 8 kręgów po 1m to już kawał studni. U mnie też kopiec nie wchodzi w grę. Jest duża działka wiec albo rozsączanie albo studnia chłonna. Studnia może i faktycznie przyda się do podlewania. Kolego "uciu" jeśli podłączyłeś też rynny do tej studni to czy podczas deszczów nie przelewa się z niej? I druga sprawa czy nie ma nieprzyjemnych zapachów w okolicach rynien? Do podlewania macie założoną zwykłą pompkę czy kombinujecie coś z jakimś hydroforem i zbiornikiem?
  15. Podłączę się pod temat. U mnie wykonawca ma rozkładać rury SPIRO sztywne metalowe na nieogrzewanym strychu. Będzie kładł je na stropie. Sugeruje aby nie ocieplać ich gdyż ja będę tam jeszcze kładł 35-40cm styropianu i wg wykonawcy to w zupełności wystarczy do ich ocieplenia. Rury od czerpni i wyrzutni też chce kłaść po stropie. Ja mam jednak obawy czy nie będą mi takie rury zbyt wychładzać stropu? Ma je niby kłaść na 2cm czy 4cm styropianu (klockach) ale czy to wystarczy? Strop jest lany żelbet. Rekuperator ma być obrotowy w przygotowanym ocieplonym pomieszczeniu na poddaszu. Wejście do rekuperatora są 160mm. Z podbitki mam wyprowadzone rury 200mm i takie też są czerpnia i wyrzutnia. Wykonawca chce od razu za murłatą je zredukować na 160 i tak iść do rekuperatora. Nie lepiej aby były 200mm cały odcinek a redukcja dopiero przez rekuperatorem? Proszę o jakieś wskazówki na co zwrócić uwagę przy takim sposobie rozkładania.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...