
Ryba4
Użytkownicy-
Liczba zawartości
12 -
Rejestracja
Informacje osobiste
-
Płeć
Mężczyzna
-
Mój klub zainteresowań
Budowa - wymiana doświadczeń
Profil płatny
-
Kategoria
usługi
Ryba4's Achievements
SYMPATYK FORUM (min. 10) (2/9)
10
Reputacja
-
Jedno dolne źródło na dwie pompy / jedna pompa na dwa domy
Ryba4 odpowiedział majsterrr → na topic → Pompy ciepła
Podbijam temat, bo po roku nadal jest aktualny. Czy ktoś ma jeszcze jakieś pomysły odnośnie sytuacji w #5 ? -
Jedno dolne źródło na dwie pompy / jedna pompa na dwa domy
Ryba4 odpowiedział majsterrr → na topic → Pompy ciepła
Andrzeju dziękuję za odpowiedź. Właśnie przymierzam się do wykonania jakiegoś audytu. Jedno tylko doprecyzuję, bo mam wrażenie że nie zrozumiałeś w pełni: Budynek nr 2 jest podzielony na dwa lokale: dolny (50m2) ma swoją własną PC i DZ, już działa i grzeje (i ucieka mu ciepło do góry, do lokalu nr 2 ). Górny lokal (80m2) nie ma nic, i padł pomysł podpięcia się do DZ "sąsiada". -
Wstępnie wygrała ta opcja. Płyty termPIR AL firmy Gór-Stal. Lambda 0,022 a koszt 30,5 zł brutto/m2 więc całkiem nieźle. Po dokładnych pomiarach wyszło, że gdzieniegdzie będzie można dać 5 cm (36 zł/m2). Pytanie z innej beczki: jako że w tej chwili na wypapowanym chudziaku mam kilometry peszli z elektryką (przygotowanie pod smart), których nie da się schować w 3 cm tejże termoizolacji, a w sumie tworzą one całkiem sporą powierzchnię, która byłaby niezaizolowana, to czy mogę te peszle dać NA termoizolację i zalać "tradycyjną" wylewką ?
-
Jedno dolne źródło na dwie pompy / jedna pompa na dwa domy
Ryba4 odpowiedział majsterrr → na topic → Pompy ciepła
Odkopię temat, żeby nie zakładać nowego. Ja mam pytanie o sytuację taką: 2 działki z zabudową bliźniaczą, na działce nr 1 stoi dom jednorodzinny 190m2 do ogrzania, planowana PC 8-9kW, wykonane DZ 4 odwierty (100+80+50+50 m.) ze studzienką zbiorczą, wprowadzone do budynku (wiem, że trochę za dużo, ale można powiedzieć, że część tych odwiertów była bezkosztowa, stąd też to pytanie). Na działce nr 2 analogiczny dom (przyklejony do tego pierwszego), ale podzielony na dwa osobne lokale - jeden (na dole) już ma gruntową PC z odwiertami na tej właśnie małej działce, drugi (na górze 85m2), nie ma jeszcze ogrzewania i brak możliwości wykonania kolejnych odwiertów (za ciasno). W obu przypadkach rekuperacja i bardzo dobra termoizolacja, ale zapotrzebowania na ciepło jeszcze nie znam. Opcja 1 - powietrzna PC ale.... skoro obok jest tak przewymiarowane DZ, to czy możliwa jest: Opcja 2 - to wykonane już DZ (280 m.) zasila dwie PC (CO+CWU) w dwóch budynkach. Jest to wykonalne i ma prawo działać? -
OK, a teraz pytanie za 100 pkt - na chudziaku mam już papę wywiniętą na ściany. Czy pod tę termoizolację z płyt PIR czy też czegokolwiek co w końcu użyje, daję jeszcze folię budowlaną czy już nie? Na izolacji będzie folia refleksyjna pod podłogówkę, choć na tych płytach PIR już jest aluminium, to nie wiem czy trzeba dawać jeszcze raz, czy po prostu posklejać płyty ze sobą taśmą aluminiową? Dodam, że na papie jest już milion peszli z elektryką, więc układanie płyt to będzie zabawa, a gdyby tam miała się pojawić jeszcze folia to już w ogóle...
-
Tak tak, dlatego musi być te 7cm betonu, no i jakaś twarda termoizolacja. Płyty PIR mają 150kPa i ponoć powinno być ok?
-
Ehhh... chcę grzać i już Ten "garaż" to jak napisałem piwnica+ garaż czyli podziemna kondygnacja o pow. 90m2, w której mam miejsce na samochody, magazyn części do nich, mini warsztat, może kiedyś studio nagrań, "kotłownię", pralnio-suszarnię, spiżarnię i graciarnię Jednym słowem, będę tam często schodził i nie chciałbym, żeby piździło jak u sąsiada, który ma pod wylewką 5 cm zwykłego EPS i w zimie tam jest masakra (byłem, odczułem). Z drugiej strony chyba ma naprawdę coś nie tak, bo kolejny sąsiad twierdzi, że mu w zimie poniżej 16 nie spada (nie byłem, nie czułem), a nie grzeje, na dodatek ma w ogóle nieocieploną ścianę z bramą garażową i mega dziury w niej... Wracając do meritum, dzięki Grzegorz za konkret! Właśnie sam zacząłem się zastanawiać, czy nie przesadzamy.. Posadzka będzie na głębokości -2,40m od poziomu gruntu, z tym że taki poziom gruntu jest od południa (ogródka), a od północy jest obniżenie bo jest wjazd do garażu. Strefa przemarzania II (Kraków) czyli 1,20m. Tak się teraz zastanawiam - przecież jak ktoś chce, to może sobie dać nawet aerożel na całą elewację i będzie miał piękną izolację, tylko, że to się nigdy nie zwróci. Więc chciałem się zapytać, jak to przeliczyć, że może nie ma sensu wywalać kasy na produkt A z lambdą np 0,22, który jest X razy droższy od produktu B, z lamdbą 0,31 bo uzysk energetyczny będzie taki a taki, i nigdy się to nie zwróci?
-
Anhydryt jest na wszystkich pozostałych kondygnacjach, w garażu odpada, bo nie zrobisz spadków - anhydryt jest samopoziomujący. Przechodząc do meritum problemu zastanawiam się między XPS, a płytami PIR, tylko że one znowuż są pokryte folią aluminiową (dobrze), ale też jakimś papierem kraft, i obawiam się jak to się sprawdzi w razie gdyby się tam pojawiła jakaś wilgoć.. Taka płyta ma np Lambdę 0,022, ale wytrzymałość 150, czy to nie będzie za mało na garaż? A znowuż XPS jest twardszy, ale co mi z lambdy 0,036, jak zwykły styro na wyższych kondygnacjach ma 0,038:confused: Znajdę gdzieś XPS z lambdą chociaż 0,030?
-
Minimalny spadek właśnie planuję od południowej ściany w kierunku bramy, przy której będzie odwodnienie liniowe (to też temat rzeka :/ )
-
No to fakt, tzn są różne opinie na ten temat, ale na szczęście będą tam stały auta, które w zimie nie wyjeżdżają, więc o rdzę się nie boję A jeden schodek to przecież tragedia - każdy się o niego będzie potykał :/
-
No niekoniecznie taką "mieszkalną", ale żebym nie musiał ubierać kurtki chcąc w zimie podłubać przy aucie, czy dostać się do "graciarni", która będzie jego częścią. Takie 18, no może 15 byłoby chyba ok? Z dwóch stron mam oddylatowanych sąsiadów, ale oni nie grzeją piwnic, od północy brama garażowa, a od południa grunt i ogród. Strop garażu jest na poziomie gruntu, na tymże stropie 10 cm styropianu podłogowego jako izolacja pod podłogówką parteru, z tym że część tego stropu garażu "wyjeżdża" poza obrys budynku i stanowi taras na parterze (i też dopiero przymierzam się do jego hydro i termo izolacji). Wracając do garażu, to jest jeszcze okienko w doświetlaczu piwnicznym i wentylacja grawitacyjna, z tym że jedno pomieszczenie na tej kondygnacji (pralnio-"kotłownia" z PC, zasobnikiem CWU itp) jest włączone jakby do tej części "czystej/domowej" przed "zewnętrznymi" drzwiami do garażu i wpięte w wentylację mechaniczną z rekuperacją, no i tam już chcemy mieć cieplutko
-
Witajcie szanowni współtowarzysze budowlanej niedoli Obserwuję forum od dłuższego czasu i dowiedziałem się tu wielu ciekawych rzeczy, sporo tematów dzięki Wam uratowałem, ale teraz poległem... Otóż, szykuję się do wylewek i o ile na naziemnych kondygnacjach nie ma problemu (większego ) to w przypadku piwnicy/garażu (zagłębionej w gruncie) już jest spora zagwozdka: W wyniku jakiegoś błędu wykonawczego (dom zakupiłem w SSZ, więc nie miałem na to wpływu), żeby wykonana wylewka (z ogrzewaniem podłogowym!) zgrała się ze schodami (nie mam już możliwości nadlania), bramą garażową (nie ma możliwości podniesienia, to szeregówka) itp, izolacji pod wylewkę mogę położyć zaledwie 3 cm, a w niektórych miejscach (może 20% powierzchni) 5 cm. Tak, 3 do 5 cm izolacji podłogi w ogrzewanej piwnicy. Wiem, masakra.. Wg projektu pod chudziakiem żadnej izolacji nie ma - 15 cm podsypki i 10 cm betonu. Muszę się zmieścić w 9-10 cm (duże nierówności) z izolacją i wylewką betonową. Doradźcie proszę, jaki materiał izolacyjny zastosować, żeby to była naprawdę dobra izolacja? Dodam, że całość jest ogrzewana przy użyciu gruntowej PC.