Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Farcoran

Użytkownicy
  • Liczba zawartości

    20
  • Rejestracja

O Farcoran

  • Urodziny 28.03.1992

Informacje osobiste

  • Płeć
    Mężczyzna
  • Zawód
    Geodeta
  • Mój klub zainteresowań
    Budowa - wymiana doświadczeń
  • Jestem na etapie
    mieszkania i cieszenia się nim

Dane osobowe

  • Miejscowość
    Niepołomice
  • Kod pocztowy
    32-005
  • Województwo
    małopolskie

Profil płatny

  • Kategoria
    usługi

Farcoran's Achievements

 SYMPATYK FORUM (min. 10)

SYMPATYK FORUM (min. 10) (2/9)

  • Collaborator Rare
  • First Post Rare
  • Conversation Starter Rare
  • Week One Done Rare
  • One Month Later Rare

Recent Badges

11

Reputacja

  1. No własnie. Tutaj raczej nic nie było mierzone, ponieważ jak odebrałem klucze do domu od poprzedniego właściciela, wszystkie rotametry były skręcone na minimum. czyli zamknięte
  2. Spróbuję. W instrukcji kotła znalazłem opcję ustawienia w menu serwisowym 1. Początek krzywej grzewczej, 2. Koniec krzywej grzewczej, 3. Min temp zewnętrzna, ale dostępne dopiero po podłączeniu do styku w kotle pogodynki. Muszę dowiedzieć się od instalatora, aby zachować górną automatykę techa, czy nie muszę wywalić regulatora ST294V2 bezprzewodowego który jest na parterze i odpowiada za obieg 1.
  3. Problemem jest to że nie byłem właścicielem budynku w momencie wykonywania instalacji. Poprzedni właściciel nie wymagał projektu na żadną instalację(z elektryką też miałem niezłe schody żeby dojść gdzie co i jak) generalnie dał wolną rękę wykonawcą i tyle. Nawet pętle były nieopisane. Tak więc przed podłączeniem automatyki trzeba było jakoś kombinować gdzie która pętla idzie. Zastosowałem patent podsunięty od szwagra z użyciem stetoskopu lekarskiego. Instalator dziwnie się patrzył na mnie jak po uruchomieniu pętli nasłuchiwałem stetoskopem podłogi a raczej płynącej wody. Troche pomogły zdjęcia podłogówki i udało się opisać pętle. Weryfikacja kamerą termowizyjną potwierdziła tylko. Tak więc z instalacji wiem tyle że rurki są niebieskie (chyba nie pex, tylko PE-RT) rozmieszczone co 15cm. A i pętli dosyć dużo, bo np na sypialnie (18m2 idą 3 pętle), salon z jadalnią 4 pętle. Pokoje dzieci(13 m2 po 2 pętle)
  4. Myślę że tutaj więcej nie wymyślimy. Zrobię tak jak @Mareks77oraz @Ratpawsugerował. Pierwszym krokiem który należy w mojej sytuacji wykonać to podłączenie pogodówki"czujnika temp.zewnętrznej" do kotła, oraz uruchomienie grzania na podstawie krzywej grzewczej. Następnie obserwacja co się będzie działo. Jeżeli będą duże rozbieżności w czasie uruchamiania i wygaszania grzania na poszczególne pętle"pokoje", wtedy muszę spróbować wysterować rotametrami przepływy. Więcej chyba w tym przypadku nie zrobię na tej automatyce. Ewentualnie, pomieszczenia na których mi nie zależy bardzo(gabinet,garderoba,pokój zapasowy czyt"wszystko i nic") można na regulatorze podnieść histerezę np z 0.2stopnie C, do 0.5. Dzięki temu nie będą one traktowane priorytetowo, czyli nie wymuszą pracy grzania na kotle jako pierwsze, a jedynie dołączą później jak już cała reszta będzie grzać. Jeżeli dalej coś będzie skopane, to tak jak @Mareks77sugerował. Wywalić automatykę techa, regulatory potraktować jak termometry i zaślepki puszek w ścianie🤣a zainstalować jeden regulator bezprzewodowy któremu będzie można znaleźć najlepsze miejsce ( wybrać pokój z najmniejszymi wahaniami temperaturowymi, bez nasłonecznienia i do tego pomieszczenia wyregulować grzanie całego piętra rotametrami? Co sądzicie o takim podejściu, chyba stopniowo od najmniej inwazyjnego i kosztowego do bardziej radykalnego.
  5. Albo zamontuje czujnik temp zewnętrznej i kocioł na podstawie krzywej, będzie dobierać temperaturę zasialnia sam.
  6. To schemat instalacji muszę wyciągnąć od instalatora. Bo ja tego raczej dobrze nie narysuje
  7. Wczoraj obniżyłem do 30 póki co. Efekt, mniejsza liczba załączeń kotła i z tego co widzę mniejsze różnice pomiędzy temperaturami w pokojach. Nie doszło do efektu przegrzania. Wieczorem kiedy temp spadła, załączyły się 3 pomieszczenia mniej więcej w jednym czasie. Tylko tak jak pisałem, były uchylone drzwi
  8. Zgadzam się z Tobą w tym miejscu. Moja moc sprawcza w zasadzie kończy się w tym miejscu. Bez ingerencji w układ sterowania, jedynie co mogę zrobić to regulować temp zasilania oraz przepływ na rotametrach. Dodam jeszcze że liczbę uruchomień kotła, ograniczyło wczoraj ustawienie takich samych temperatur na wszystkich regulatorach pokojowych, oraz pozostawienie uchylonych drzwi. Temp na całym piętrze się wyrównała, i wszystkie regulatory pokazywały taką samą temperaturę. Tylko w tym momencie sterowanie osobnymi regulatorami traci jakikolwiek sens. Myślę nad tym rozwiązaniem, ale to niestety kolejne koszty. Oczywiście automatykę Techa mogę spróbować odsprzedać. Być może takie rozwiązanie będzie lepsze, ponieważ kocioł wystartuje jak temp obniży się w miejscu gdzie będzie czujnik. A jak będzie w centralnej części domu, to pozostałe pomieszczenia wyreguluje rotametrami, albo dodając albo ujmując im przepływy. W momencie 6 regulatorów na piętrze, w pokojach o różnej kubaturze oraz zapotrzebowaniu, wyregulowanie tego jest bardziej skomplikowane. Tak, pewnie trzeba kogoś kto zna się na temacie automatyki i sterowania, a nie instalacji kotłowni. Bo ewidentnie instalator czuje się dobrze w instalacji c.o, wodnej, itd. Ale automatyka i sterowanie nie wychodzi mu. Złożył, podłączył zgodnie z instrukcja i na tym jego wiedza się kończy. Może kogoś z Techa?
  9. Na instalatora czekam już 2 tygodnie. Kiedy temperatury spadły, w domu było 19 stopni, a dzieci małe, 2 dni grzałem kominkiem, a później się wkur**** i sam uruchomiłem grzanie. Wiedzę mam mizerną jeżeli chodzi o sprawy ogrzewania. Jedynie czytając, analizując i przekładając to na swój "chłopski rozum" Instalator ma przyjechać w tym tygodniu. Problem jest taki że kotłownie złożył, podłączył, ale uruchomienie kotła wzywał autoryzowany serwis junkersa. Który przyjechał, ustawił 48 stopni zasilania i pojechał. Ja dopiero jak zapytałem instalatora o tą temperaturę, to powiedział żeby obniżyć do 40. Ale po pierwszym uruchomieniu, kiedy podłogi były ciepłe, a pomieszczenia po kilku godzinach przegrzane, stwierdziłem że coś jest nie tak, i zacząłem sam próbować. Dzwoniłem do instalatora jeszcze o przepływy na listwach, powiedział żeby wszystko otworzyć na maksa a regulatory pokojowe zajmą się reszta, bez czujnika zewnętrznego na piecu bo jest niepotrzebny. Tak to jest z moim instalatorem. Tak jak koledzy powiedzieli, chcesz mieć zrobione dobrze, zrób to sam. Nie on będzie płacić rachunki, ani odczuwać komfort cieplny. Oczywiście jak się zjawi, wszystko postaram mu się przedłożyć, powiedzieć co dolega systemowi ogrzewania w domu, będę się upierać na zainstalowaniu czujnika pogodowego, oraz o ewentualnym ustawieniu krzywej grzania jak już pogodówka znajdzie się na miejscu. Domyślam się że krzywej nie ustawi w godzinę, ponieważ to trzeba korygować przez kilka tygodni. Ale z tym może sam sobie poradzę. Wiem o co chodzi z początkiem i końcem krzywej grzewczej. Jeśli dobrze rozumiem przy minimalnej temp zewnęntrzej np dla małopolski przyjmijmy -20, jeśli podnoszę temp zasilania to krzywa grzewcza robi się stroma, jeśli obniżam, to wypłaszczam krzywą? A punkt początkowy podnosi albo opuszcza krzywą? Wybaczcie jeśli coś źle mówie, ale tak sobie to przekładam na swoje potrzeby Dziękuje Wam za wypowiedzi, dobrze że są jeszcze ludzie, którzy chcą się podzielić wiedzą, pomóc i podpowiedzieć. Szkoda że nikt z Was nie jest z okolic małopolski, bo może udałoby się pomóc nawet na żywo podjechać. Oczywiście za wiedzę i czas się płaci to zrozumiałe
  10. Nie wiem czy o to chodzi, ale wysłałem poniżej schemat. Z tego co widzę jak to jest wykonane, to jest zastosowany integrator obiegów grzewczych. To chyba on steruje pracami pomp po otrzymaniu informacji czy to piętro zgłosiło niedogrzanie czy parter. Wysyłając przez styk beznapięciowy info do kotła "grzej, a ja wiem którą grupę pompową uruchomić"
  11. Schematycznie wygląda to tak: Piętro Regulatory w każdym pokoju Tech R10b przewodowe, połączone z Listwą L10 i elektrozaworami. Listwa L10 połączona z Integratorem obiegów grzewczych : https://www.techsterowniki.pl/p/st-517. Do niego podpięte grupy pompowe. Z tego co widzę "Moduł może obsługiwać dwie pompy obiegowe. Po otrzymaniu sygnału z regulatora pokojowego o niedogrzaniu pomieszczenia moduł załącza odpowiednią pompę. W sytuacji, gdy którykolwiek z obiegów zgłasza niedogrzania moduł załącza styk beznapięciowy" czyli rozumiem że jeżeli którykolwiek z obiegów, tym samym pomieszczenie zgłasza niedogrzanie idzie informacja do integratora, on wysyła info do pieca o starcie i załącza odpowiednią pompe. U mnie po jednej stronie jest regulator pokojowy parteru jeden na piętro, a po drugiej połączenie z listwą L-10, do której spięte są regulatory w każdym pokoju. Tak więc pewnie jak którykolwiek z regulatorów zgłosi niedogrzanie, rozpoczyna bieg sygnał poprzez wszystkie elementy kończąc na wysłaniu przez integrator sygnału do kotła"startuj"
  12. Jak uniezależnić kocioł? Szukać funkcji w kotle? Załączenie pompy zaworu od termostatu czy coś takiego? To na piecu należy wykonać, nie na grupie pompowej. Grupa pompowa rozumiem jest tu pomijalna, Ona tylko tłoczy wodę, niczym nie steruje
  13. Tylko że regulatory u góry, są spięte do listwy sterującej a z niej przewody do elektrozaworów. Jeżeli otworzę zawory na powrocie, to będzie informacja aby ciągle grzało, bo przepływ wymusi pracę pompy? Na parterze regulator jest bezpośrednio do grupy pompowej podpięty. Czyli te na górze, odłączyć a jeden w najchłodniejszym miejscu spiąć z grupą pompową na górę? O tą pogodówkę będę go cisnął, bo moim zdaniem pogodówka tutaj jest niezbędna, tym bardziej że czujnik zewnętrzny do kotła Bosch kosztuje raptem 150zł. Zwróci się to w jednym rachunku za gaz. Też tak myślę, ustawić 40stopni w podłogę, przynajmniej nie będe dzwonić że mam zimno w domu, a jak za gorąco to okna otworzę. Sytuacja moja wygląda tak, że kupiłem dom od właściciela w trakcie wykańczania. Instalacje były zrobione, wylewki, tynki etc. Musiałem się wprowadzić w 3 miesiące, to i tak nieźle że 3 miesiące, udało się wykończyć ponad 160m i o dziwo działa wszystko.
  14. Niestety nie. Jest to najprostszy model regulatora Tech R-10b, jedynie z histerezą. Trochę żałuję, że piętra nie zrobiłem tak jak parteru. Na jednym regulatorze, i jedynie przepływami bym się pobawił. Tylko mógłby być problem z doborem miejsca na regulator i wysterowaniem tego, aby w miarę równo grzało wszystkie pomieszczenia. Kolega pisał o buforze, niestety nie mam miejsca na taki. Zastanowiło mnie jeszcze, dlaczego w grupach pompowych nie mam zaworu mieszającego, ale instalator powiedział że przy podłogówce kiedy brak grzejników nie montuje żadnych zaworów mieszających, 3D,4D ponieważ temperatura zasilania jest taka sama dla wszystkich grzejników w całym domu(w moim przypadku podłogówka). Jeżeli ma rację, to tutaj nie polemizuje. Tylko znów, przekonywał mnie że przy podłogówce i regulatorach pokojowych- nie ma sensu montowania czujnika temperatury zewnętrznej. I trochę się to kłóci, bo niezależnie od temperatury na zewnątrz zawsze będzie podawać taką samą temp zasilania. Musiałbym codziennie zmieniać temp zasilania na piecu - absurd. Czytałem instrukcję kotła, i również opcja ustawienia krzywej grzewczej dostępna po podłączeniu czujnika temp. zewnętrznej.
  15. Rozumiem że powinienem na podstawie obserwacji, dążyć do tego aby mniej więcej pokoje nagrzewały/wychładzały się w podobnym momencie? Czyli pokój który najszybciej się nagrzewa i najdłużej utrzymuje temperaturę, powinien mieć najmniejszy przepływ na rotametrze. Pokój który najszybciej się wychładza największy przepływ? Tylko dochodzą czynniki na które nie mam wpływu, takie jak nasłonecznienie i usytuowanie okien na różnych stronach(wsch.zach.południe) Nie wiem jak instalacja regulatorów w każdym pokoju ma spełnić warunek jaki jest pożądany przy podłogówce(czyli krążenie stałej temp w podłodze, bez skoków temperatury)
×
×
  • Dodaj nową pozycję...