Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Thor01

Użytkownicy
  • Liczba zawartości

    80
  • Rejestracja

Informacje osobiste

  • Mój klub zainteresowań
    Budowa - wymiana doświadczeń

Profil płatny

  • Kategoria
    usługi

Thor01's Achievements

 SYMPATYK FORUM (min. 10)

SYMPATYK FORUM (min. 10) (2/9)

40

Reputacja

  1. Thor01

    Uzysk z PV

    Potem dopiero analiza matematyczna (genialna zresztą) i gdzieś tam dalej matematyka wyższa. To prawda. Ale @tamyja nie napisał nieprawdy. Po prostu skrócił swój "wywód". Ale wcześniej pisałem, że puszenie ile kto ma, za przeproszeniem, "uzysku", nic nie wnosi. Te dane mają sens dopiero w powiązaniu z lokalizacją i i ustawieniem poszczególnych paneli. Najważniejsze jest "0" na rachunku za energię (+ opłaty stałe) i czas zwrotu inwestycji.
  2. Thor01

    Uzysk z PV

    1200 kWh/kWp A tak na poważnie, to 29.06 u mnie wreszcie przeważyła produkcja wysłana nad poborem z sieci ( podzielonym przez 0.8 ) i tym samym rachunek za pierwsze półrocze będzie obejmował tylko opłaty stałe. Produkcja w czerwcu niezła, 977 kWh z 6,3 kWp (wschód - zachód), ale i tak pierwsze półrocze gorsze o pomad 300 kWh od roku poprzedniego. Czyli wyszło w czerwcu 2021 155 kWh/kWp, chociaż po wykresach widać, że przy idealnej pogodzie produkcja miesięczna mogłaby być nawet ponad 200 kWh większa. Może kiedyś...
  3. Projektuje się już przesyłanie nadmiarowej energii z PV w ramach Europy. Wystarczy patrzeć na mapę satelitarną zachmurzenia, temperatury, wiatr itd. Kto wie, może w skali globu też będzie się przesyłać en. elektryczną. Są wielkie tereny. Gobi, Sahara, pustynie Australii, Arabia. Raczej za 200-300 lat. Ale wtedy pewnie już opanujemy syntezę z udziałem He3 i bardziej będzie się opłacało sprowadzać ten surowiec z Księżyca, niż budować linie przez kontynenty. Jestem zwolennikiem energii atomowej, która jest ekologiczna. Wpadki które ludzkość zaliczyła (Czernobyl, Fukushima) to błędy ludzkie (w Fukushimie źle umieszczone zbiorniki paliwa dla diesli awaryjnych). Ja z kolei jestem funem energii atomowej uzyskiwanej z cyklu torowego. Bezpieczne, pełne wykorzystanie paliwa torowego. Możliwe do skonstruowania i eksploatacji przy obecnym stanie techniki. Wada: nie można produkować plutonu do bomb atomowych. Oczywiście to wada dla lobby wojskowego. Póki co z alternatywnych źródeł najsilniejsze są PV i wiatraki. I mnie bardzo ucieszył dzisiejszy pogodny dzień.
  4. Zostawmy te silniki spalinowe. To był sarkazm. Najistotniejsza dla mnie jest idea wykorzystywania w przyszłości baterii samochodów do bilansowania energii.
  5. Dla mnie to ciekawostka techniczna, w Japonii pewnie ma wzięcie po tsunami. W naszych warunkach sprawdza się przenośny generator prądu. Ufam, że może pracować dłużej niż 1 min. Ale reszta posta nie odnosi się do tego akurat samochodu, tylko do magazynowania energii z pv i zarządzania jej zużyciem i sprzedażą. Będą w tym pomocne samochody typu plugin i wreszcie elektryczne, a właściwie ich akumulatory. Powstały złącza dwukierunkowe, więc już teraz myśli się o takich rozwiązaniach. A przy dużych fluktuacjach cen energii właściciele lepszego oprogramowania zarządzającego przepływami zarobią więcej, gdy energię wyprodukowaną przez pv w słoneczne południe sprzedadzą np. wieczorem, ściągną energię nocą w taniej strefie i sprzedadzą nazajutrz, gdy będzie lało.
  6. Twórcy tego auta poszli nawet dalej i w czasie oddawania prądu może pracować też silnik spalinowy samochodu. W ten sposób mamy generator awaryjny lub zasilanie w domku letnim. To system V2H*3. Aby wykorzystać plugina czy elektryka do zasilania sieci potrzebne dwukierunkowe złącze ładujące, no i oczywiście wallbox z funkcją przetwarzania energii. W tej chwili Fronius oferuje falownik hybrydowy, współpracujący z magazynem energii. Technicznie do wykonania, aby taki falownik współpracował też z bateriami z samochodu. W przyszłości będzie tak: pv z magazynem energii, plugin z funkcją oddawania energii do instalacji, oprogramowanie do zarządzania energią. Program ma dane z giełdy elektrycznej, wspomaga się aplikacjami do prognozowania (trendy, zachmurzenie, wiatr itp.), zakładam progi cen, magazyn i zużycie własne, a sztuczna inteligencja zaczyna przelewać energię, uwzględniając produkcję z pv, taryfy, ceny, moment włączenia energożernych odbiorników i zapas energii w samochodzie. System produkuje, ale też spełnia rolę bufora energii dla sieci. I najważniejsze – dodatkowo zarabia na różnicach cen energii. Taki system wdrażany jest na Bornholmie i w paru miejscach w Europie.
  7. Thor01

    Moda ? ;)

    W przyszłości dla "prawdziwych mężczyzn" będą tworzone mega-elektryki z... centralnie położonym małym, pokazowym silniczkiem spalinowym, aby dobrze się ci faceci poczuli. Ryk 8 cylindrów z głośników,, za szybką przekroje komór z tłokami i spalaniem, wydmuch spalin z wentylacji itp. A dla hardokorowców dwusuwy.
  8. Ja mam kominek z płaszczem wodnym. Na początku nie miałem gazu ziemnego i przez dwa lata kominek dał radę (cwu +co). Teraz kominek rekreacyjnie. Mam gaz więc tu mi się nie zmienia. Warunki które założyłeś. Myślę o dokładaniu po kolei na każdą fazę po 1kWp PV (panele + falownik za kilkaset zł podpinany do gniazdka). Im więcej mojej energii tym lepiej, tylko trzeba dbać o autokonsumpcję. Następnie, za 5-6 lat zmiana falownika na hybrydowy, akumulator do 10 kWh i hybryda plugin 18 kWh. Takie auto to darmowe km po mieście i zarządzanie energią, czyli zużywanie własnej energii nocą.
  9. Jak Ty q*** się zachowujesz? Co to kolokwium, że mnie rozliczasz z nieopatrznie, niecelnie użytego słowa? Co myślisz, że specjalnie siedzę przy świeczkach w nocy, aby udowadniać, że G coś tam gorsza od G innej coś tam?. Mam na to gdzieś. 200 zł rocznie jest dla mnie niezauważalne. I nie udostępnię wykresów, bo nie będziesz mnie rozliczał, ile świeciłem ledy w nocy i kiedy włączyłem pralkę. Nawet jeśli G12 z PV lepsze niż bez, to co z tego. Jaka różnica? 10 zł? W ciągu 15 lat gwarantowanej póki co mojej umowy osiągnę średnią cenę energii na poziomie ok 25 gr/kWh (ceny na dziś), wliczając poniesione koszty na PV i wszystkie rachunki z 15 lat. 15 lat. O czym tu dyskutować. W G coś tam ceny też są takie jak teraz, dopóki monopoliście się to opłaca. Ludzie, macie dachy czy pole? Instalujcie PV póki czas. Tym bardziej, że wszyscy inni bez PV nam do tego dopłacają w swoich rachunkach i dopłatach. PV to środek produkcji. PRODUKCJI, tak znienawidzony przez marksistów. Ci co mają środki produkcji dyktują warunki. Produkujcie, bo to niezależność. Produkujcie energię z PV bo to ekologiczne, na przekór tym, co mentalnie zostali w epoce węgla i stali.
  10. Ja mam zainstalowany na wejściu do domu dodatkowy licznik energii elektrycznej z protokołem komunikacyjnym. Falownik Fronius jest z nim podłączony, odczytuje przepływy i wyświetla mi zbiór danych w aplikacji (pc, smartfon). Koszt licznika ze skrzyneczką to ok. 180 zł. Te dane to: produkcja, pobór, zużycie własne, energia wysłana i dodatkowo oszczędności po uwzględnieniu 80% magazynu (cenę en el można wprowadzać na bieżąco). Dokładne wykresy dzienne (produkcja, pobór) tylko z ostatnich 3 dni. Opcja premium nie ma tego ograniczenia, można wracać do wykresów dziennych wstecz, ale niepotrzebne mi to.
  11. Męcuncy jesteś. Napisałem, że nie dotyczyło to dni z. klimą, świąt itp., co oznacza, że średnio znaczyło tu bardziej przeciętnie, zazwyczaj., przeważnie. W marcu 2020 zainstalowałem ppc. W tym roku zużycie roczne będzie mniejsze. Co to ma zresztą do rzeczy? Taryfa G12 byłaby dla mnie bardzo niekomfortowa i droższa niż nawet moje G11 (bez PV). Po prostu jest skrojona pod konkretną sytuację. Nie moją. Co w tym trudnego do ogarnięcia? Ile razy trzeba do Ciebie pisaćć tak prostą rzecz? Mam PV 6,3 kWp i mam wywalone na taryfy, bo po amortyzacji (jeszcze niespełna 3 lata) będę miał energię po 5 gr/kWh (opłaty stałe), czyli poza zasięgiem mitycznej G12. Nic nie muszę kombinować, przemawiają rachunki. Jestem bardzo zadowolony z PV
  12. Thor01

    Moda ? ;)

    Są różne rozwiązania, takie o którym piszesz stosowano w hybrydzie mitsubishi, tyle że z silnikiem benzynowym (outlander). Póki co w hybrydach dominuje Toyota, która święci sukcesy sprzedaży na świecie. Ich system sprawdza się doskonale od wielu lat. Rozwiązanie które opisujesz swego czasu obśmiali w top gear, ale tylko ze względu na niechęć (wówczas) do silników elektrycznych. Zbudowali pokrakę, aby przekonywać ludzi o bezsensie porzucania spalinowozów. Rav4 hybrid i plugin różni się praktycznie tylko wielkością baterii (i zapewne mocą falownika) iwybajerzonym wyposażeniem. U mnie jest chyba coś około 0,5 kWh i wyraźnie brakuje energii elektrycznej gdy częściej depczę w pedał. . Czysto elektrycznie przejadę około 2,4 km i dalej system broni baterii i włącza silnik spalinowy. Dlatego w rozwiązaniu o którym mówisz moim zdaniem powinna być bateria z przynajmniej kilka kWh, a wtedy fajnie byłoby doładowywać taką baterię też z gniazdka, najlepiej z tanim prądem z PV lub odpowiednią taryfą. Kilkadziesiąt kilo to raptem jeden pasażer. Po mieście lepiej jeździć z ograniczaniem emisji spalin. I dlaczego tylko diesel, a nie np. silnik z paliwem LPG?
  13. Jak 10 h to pewnie ze 2 kWh + tv wieczorem. Tania energia nocą i weekendy nic by mi nie dała. Mam chyba nawet jeszcze większą różnicę w taniej/drogiej niż nawet zakładasz. 1,5 kWh 23 -6 to niby mało czy dużo? Ja mam tło całodzienne około 200W. Czuwanie (np. lodówka (on/off), tv, audio, router, mostek Lan, serwer, drukarka, sterowniki od wszystkiego, np. oświetlenia, ramka foto, sterownik podlewania, pompa w oczku wodnym, ledy nocą 15W, domofon, kamery i wiele innych, wszystko teraz czuwa, kuchenka, płyta, piekarnik, wszystko). 12 kWh średnio, w weekendy czasem mniej, czasem więcej (wyjazdy, obiady na zewnątrz). Dni przed świętami też znacząco więcej.. Nie wliczyłem też klimy. W upalne dni 5 - 10 kWh na plusj. Już tu pisałem. Moje roczne zużycie za 2020 to 5,6 MWh. A wcześniej bywało nawet 6,7 MWh. Wymieniłem plazmę na oled, bojler (latem) na ppc (teraz cały rok) i parę innych oszczędności. PV mam energię elektryczną praktycznie za darmo. Albo raczej - zapłaciłem rachunki za 5 lat do przodu i potem będę miał energię elektryczną po 5 gr/kWh. A biorąc pod uwagę wcześniejsze zużycie to nawet za 4 lata i parę miesięcy. A jak będzie trzeba dołożę ze 2 kWp. Jestem BARDZO zadowolony z PV. Wrzucę wykres, tylko ogarnę jak to się tu robi. Dość słabe to, że próbujesz rozliczać mnie z mojego własnego prądu, aby dowieść tezy, że płaciłbym mniej w g12. Płaciłbym więcej bo aktywność energetyczną mam w dzień i nie grzeję prądem.
  14. I tak można w nieskończoność. Mam wykresy produkcji i zużycia. Po prostu WIDZĘ, kiedy włączają się wysokie pobory i na jak długo. Widzę więc, jaką część zużycia dobowego (zazwyczaj około 12 kWh) stanowi noc - nie więcej niż 1,5 kWh (urządzenia czuwające, oświetlenie zewnętrzne). Pamiętajmy, że moja autokonsumpcja latem, czyli koszt pracy zmywarki czy pralki w okolicach około południa to 0 gr (PGE, rozliczanie międzyfazowe). Mam ogrzewanie gazowe, taryfa G12 u mnie nie ma sensu. Globalny roczny rachunek za zeszły rok to trochę ponad 200 zł i tak najbliższe kilkanaście lat . Oby. A koszt en. el. ciągle rośnie. Za trzy lata zapewne będzie w okolicach 1 zł/kWh w G11.
  15. Thor01

    Moda ? ;)

    Zapewne sumarycznie ciągle taniej wychodzi LPG vs. EV nawet z PV. Ale to początek drogi. 300 lat temu zmiana rozwiązania resorowania w powozach zajęła 50 lat. Sądzę, że za 20 samochody spalinowe (osobowe) będą tylko do rekreacji i szpanu na zlotach. Tanieje i upowszechnia się nowa technologia, a gdy ospałe koncerny niemieckie naprawdę postawią na nowy napęd, to zacznie być ciekawie. Plugin o którym pisałem, ma baterię 18,1 kWh (155 kg pod podłogą)`. Umożliwia to ponad 80 km w mieście. To ciągle hybryda, więc odzyskuje E z hamowania i można naładować accu silnikiem spalinowym. Po założeniu instalacji LPG i ładowaniu z instalacji domowej z PV i przy odpowiednim stylu jazdy koszty za 100 km w mieście mogą się moim zdaniem zawierać w granicach około 2 zł . Myślę, że można uwzględniać w porównaniach już też takie rozwiązanie. O współpracy z domowym PV z magazynem pisałem. Emocje dotyczyły globalnie wszystkich moich postów. Oczywiście, że nie kupiłem hybrydy dla przyspieszania. Przede wszystkich jest bardzo cicha, nawet z włączonym silnikiem spalinowym.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...