
piotrtoip
Użytkownicy-
Liczba zawartości
18 -
Rejestracja
Informacje osobiste
-
Płeć
Mężczyzna
-
Mój klub zainteresowań
Budowa - wymiana doświadczeń
Dane osobowe
-
Miejscowość
Nowa Słupia
-
Kod pocztowy
26-006
-
Województwo
świętokrzyskie
Profil płatny
-
Kategoria
usługi
piotrtoip's Achievements
SYMPATYK FORUM (min. 10) (2/9)
10
Reputacja
-
"Aarnn", wskazujesz, że wkręty 55 mm absolutnie się nie nadają. "Henrykow", przeciwnie - że wkręty 55 mm będą odpowiednie. Na rysunku w załączeniu zestawiam dwie długości wkrętów osadzone w przekroju mojej elewacji. Czy rzeczywiście wykorzystanie wkrętów 55-milimetrowych będzie rażącym uchybieniem? Przeszukując sieć w tym temacie znalazłem jedynie wskazówkę w j. angielskim, która mówi (tłumacząc): "Ogólna zasada mówi, że śruba powinna wchodzić na co najmniej połowę grubości materiału dolnego." Wg tej zasady łączenie na wkręty 55 mm będzie poprawne.
- 25 odpowiedzi
-
- deska modrzewiowa
- elewacja drewniana
-
(i 1 więcej)
Oznaczone tagami:
-
"Aarnn", dlaczego gwoździe/wkręty mają mieć 70 mm, skoro 28 + 40 (deska elewacyjna + kantówka pod deski) = 68 mm? Jaka jest przesłanka, że wkręty muszą przebijać na wylot warstwy kantówek? Moją uwagę przykuły wkręty tarasowe HECO 4,2 x 55 mm, stal nierdzewna A2 - w promocji w jednym ze znanych marketów wychodzą po 0,12 zl/szt. Zwykłe, niesamowiercące. Czy warto? Wstępnie wyliczam, że do przybicia moich desek będzie potrzebne ok. 7 000 szt. wkretów. "Aarnn", sugerujesz wykorzystanie łat 40 x 60 mm oraz 25 x 60 mm, a zakładałem 40 x 40 mm i 25 x 40 mm. Czy poszerzenie jednego z wymiarów ma tu istotne znaczenie i rzeczywiście będzie zapobiegało pękaniu deski podczas wkręcania? Czy pod wkręty należy wpierw nawiercać otwór? Czy to powszechna praktyka? Co do mocowania kantówek głównych, to wykonawca wskazał kątowniki. O szczegóły nie pytałem. Czy warto w tej kwestii wskazać jakieś konkretne i ważne wytyczne?
- 25 odpowiedzi
-
- deska modrzewiowa
- elewacja drewniana
-
(i 1 więcej)
Oznaczone tagami:
-
Przygotowałem rysunkowe podsumowanie Waszych wskazówek - 3 załączniki - WARIANT 01A. Długość łączników (wkrętów lub gwoździ, tu Wasze zdania są podzielone) po wyborze sposobu budowy rusztowania niejako sama się dookreśliła, bo narzuca ją suma grubości deski elewacyjnej i kantówki pod nią. Załączam też dwa pliki pokazujące stan obecny elewacji budynku. Jeśli macie jeszcze jakieś uwagi, będę za nie wdzięczny.
- 25 odpowiedzi
-
- deska modrzewiowa
- elewacja drewniana
-
(i 1 więcej)
Oznaczone tagami:
-
Dziękuję za Wasze komentarze dotyczące uzyskania przestrzeni wentylacyjnej. W załączeniu zamieszczam 3 pliki obrazujące 3 sposoby uzyskania tej przestrzeni. Z góry dziękuję za wskazówki. Który wariant byłby wg Was najlepszy?
- 25 odpowiedzi
-
- deska modrzewiowa
- elewacja drewniana
-
(i 1 więcej)
Oznaczone tagami:
-
"Aarnn" piszesz: Jak wspominałem, wełnę już kupiłem, 15-centymetrową, twardą. Zatem krzyżowego ułożenia warstw wełny nie możemy zastosować. Twoja wskazówka jednak dotyka innego zagadnienia, które poruszałem - pytałem o długość wkrętów/gwoździ i czy konieczne jest, by były dłuższe niż grubość kantówki dylatacyjnej. Z Twojego wpisu wynika, że tak ma być. Nie wystarczy, że kantówki dylatacyjne będą zespolone z dolnymi warstwami krótszymi gwoździami/wkrętami? Rozumiem, że wskazujesz też na wykorzystanie gwoździ nierdzewnych? Takich, o jakich mówi "key1"?
- 25 odpowiedzi
-
- deska modrzewiowa
- elewacja drewniana
-
(i 1 więcej)
Oznaczone tagami:
-
"Henrykow", jak odniesiesz się do komentarza "Imrahila", który wydaje się negować poziomy układ "półek" na wełnę (patrz rysunek)? Czy wg Ciebie te 3-centymetrowe kantówki tworzące przerwę wentylacyjną powinny być nacinane, aby umożliwić krążenie powietrza w wewnętrznych kwaterach? Chodzi tu zwłaszcza o kantówki wewnątrz ściany - nie skrajne górne czy dolne.
- 25 odpowiedzi
-
- deska modrzewiowa
- elewacja drewniana
-
(i 1 więcej)
Oznaczone tagami:
-
"Imrahil", dziękuję za odpowiedź. Powyżej zamieściłem obrazek obrazujący ścianę. Czy Twoją wątpliwość budzi sposób wentylacji? Jakie byłyby zalety mocowania kantówek głównych w pionie (i układania wełny w kwaterach pionowych)?
- 25 odpowiedzi
-
- deska modrzewiowa
- elewacja drewniana
-
(i 1 więcej)
Oznaczone tagami:
-
Rozumiem, dziękuję. Kolejną wątpliwość budzą otwory wentylacyjne, które w przypadku deskowania pionowego powinny pojawiać się w mocowanych poziomo kantówkach dystansowych (tych 3-centymetrowych). Poradniki wskazują bowiem, że elewacje należy wentylować od góry do dołu. Czy poziomo ułożone kantówki należy nawiercać? Czy każdy otwór powinien być zabezpieczony jakąś siatką, by zapobiec przemieszczaniu się owadów i gryzoni w środku elewacji? Jak wygląda dół elewacji, tam gdzie są wloty wentylacji? Jak wygląda góra - zbieg deski elewacyjnej z podbitką - gdzie umieszcza się wyloty wentylacji? I jakiej mają być średnicy? Pytania obrazuje kolejny obrazek z załączenia.
- 25 odpowiedzi
-
- deska modrzewiowa
- elewacja drewniana
-
(i 1 więcej)
Oznaczone tagami:
-
Tak, mam na myśli te nierdzewne. Co do Twojej sugestii, by przykręcać po 2 wkręty - czy jest taka konieczność? Tu wykonawca miał też inne zdanie - wspominał, że jeden wkręt wystarczy, bo pióro-wpust trzyma kolejna deskę.
- 25 odpowiedzi
-
- deska modrzewiowa
- elewacja drewniana
-
(i 1 więcej)
Oznaczone tagami:
-
A jakie zdanie macie nt. długości wkrętów? Wystarczą te krótkie?
- 25 odpowiedzi
-
- deska modrzewiowa
- elewacja drewniana
-
(i 1 więcej)
Oznaczone tagami:
-
Tak, ponoć ruszt poziomy sprawia, że wełna (twarda) lepiej się trzyma na powstałych w ten sposób "półkach". Kantówki dystansujące natomiast nie mogą być ułożone pionowo (na krzyż względem kantówek głównych), bo deski elewacyjne układamy pionowo, zatem mają być przybite wzdłuż kantówek głównych.
- 25 odpowiedzi
-
- deska modrzewiowa
- elewacja drewniana
-
(i 1 więcej)
Oznaczone tagami:
-
"Henrykow", jeszcze raz dziękuję. Wkręty ocynkowane miałyby być umieszczone jedynie do mocowania elementów rusztu - czyli byłyby niewidoczne, bo konstrukcja jest za deską elewacyjną. Czy jest sens generowania kosztów na wkręty nierdzewne, które będą niewidoczne? Czy ewentualna rdza z wkrętów spod deski może przeniknąć na lico 3-centymetrowej deski? Wkręty nierdzewne służyłyby do mocowania desek (oznaczam je na rysunku jedynką), wkręty ocynkowane są do mocowania konstrukcji (oznaczam je na rysunku dwójką). Istotą mojego pytania z postu powyżej jest sens potrzeby mocowania wkręta nierdzewnego tak, by objął 3 warstwy - deskę elewacyjną, 3-cm (lub 2-cm) kantówkę dystansującą i kantówkę główna (15-centymetrową). Kantówka dystansująca i tak będzie zamocowana na oddzielne wkręty do kantówki głównej. Czy jest zatem potrzeba, by wkręty nierdzewne były na tyle długie, by mocować je w trzech warstwach drewna? Może wystarczyłyby wkręty długości ok. 45 mm (wariant 1), które spięłyby kantówkę dystansującą z deską elewacyjną? Kolejna rzecz, wahamy się pomiędzy wielkością dystansu wentylacyjnego - kantówka 3 cm czy 2 cm?
- 25 odpowiedzi
-
- deska modrzewiowa
- elewacja drewniana
-
(i 1 więcej)
Oznaczone tagami:
-
Dziękuję za wskazówki. Decydujemy się na mocowanie na wkręty nierdzewne, bez jego ukrywania. "Henrykow" - 1,5-cm czy 2-cm długości wkręty będą zbyt małe, sam deska elewacyjna ma 2,8 cm. Tu rodzi się kolejne pytanie o sposób montażu. W załączeniu zestawiam 4 warianty. Oczywiście wariant nr 4 wydaje się być najbardziej pewny, jednak koszt wkrętów ze stali nierdzewnej jest 5-krotnie większy niż w przypadku wariantu nr 1. Z góry dziękuję za Wasze opinie.
- 25 odpowiedzi
-
- deska modrzewiowa
- elewacja drewniana
-
(i 1 więcej)
Oznaczone tagami:
-
Dzień dobry! Lada dzień odbieramy deski modrzewiowe (modrzew rodzimy) na fasadę naszego budynku - dość grube (28 mm) i szerokie (19 cm), z wyfrezowanym pióro-wpustem. Wełna (twarda) 15 cm też już czeka. Deski będą układane pionowo. 350 m2 elewacji. Ściany (3,3 m) i szczyty (7 m) z Porothermu. Wykonawca elewacji ma zamiar je mocować z użyciem automatycznej gwoździarki na cienkie prawie bezłepkowe gwoździe. Rozwiązanie wydawało nam się idealne, ze względu na możliwość w miarę dyskretnego montażu. Wczoraj mieliśmy kontakt z innym, znajomym wykonawcą domów z drewna, który poddał w wątpliwość pomysł montażu na cienkie gwoździe. Zaznaczył, że drewno modrzewiowe ma dużą skłonność do skręcania się, i że w przypadku naszych masywnych desek cienkie gwoździe ich nie utrzymają i konieczne jest wykorzystanie nierdzewnych wkrętów do drewna. Instrukcje zobrazowałem graficznie (pokazując 2 warianty, bo zastanawiamy się nad sensem docieplenia przestrzeni między belką a ścianą) - załączam plik. Niestety, zmiana sposobu montażu wydaje się sprawiać, że rzędy śrub będą bardzo narzucające w wyglądzie elewacji. Na rynku są systemy do ukrytego montażu, jednak my już mamy wycięty pióro-wpust. Mam do Was, Forumowicze, pytania: 1. Jakie są Wasze doświadczenia w opisanym wyżej temacie? Może ze względu na estetykę warto podjąć ryzyko i trzymać się pierwotnego sposobu montażu na cienkie gwoździe z automatu? 2. Płyta wełniana ma wymiar 120 x 60 cm - znajomy poleca układać półki rusztu co 60 cm. Może nie ma przeciwskazań, by półki rozstawic co 120 cm? Zabieg ten sprawiłby, że byłoby mniej rzędów z widocznymi śrubami. 3. Może ktoś z was jest w stanie podsunąć jakiś alternatywny sposób "ukrytego" montażu? Zastanawiałem się nad małymi płytkami perforowanymi ocynkowanymi (ok. 4 x 10 cm) mocowanymi od tyłu desek, na ich brzegu, tak by częściowo wystawały. Wystająca część byłaby mocowana do rusztu. Sposób obrazuję w drugim pliku w załączeniu. Jednak rozwiązanie to generuje dość wysoki koszt dodatkowy - ok. 700 szt. desek x 6 szt. płytek co 60 cm x ok. 1,50 zl za płytkę ocynkowaną. Czy mocowanie płytki w tylnej części deski na ok. 2-centymetrowe wkręty będzie wystarczające? I czy wdrożenie pomysłu z płytkami perforowanymi sprawi, że mocowanie desek będzie mocniejsze niż mocowanie na gwoździe z automatu? Z góry dziękuję za wskazówki i pozdrawiam!
- 25 odpowiedzi
-
- deska modrzewiowa
- elewacja drewniana
-
(i 1 więcej)
Oznaczone tagami:
-
Dziękuję za odpowiedzi. W "międzyczasie" znalazłem na tym forum taką dyskusję: https://forum.muratordom.pl/showthread.php?44660-wiezba-slupy-drewniane-w-scianach Wypowiadający się tam wykonawcy (którzy cieszą się autorytetem na tym forum) zapewniają, że zastosowanie samej siatki Rabitza wystarcza. Podejrzewam, że w przypadku mojego domu na porażkę próby zatynkowania słupów i belek w ścianach znaczny wpływ mogła mieć pora roku - listopad/grudzień - śnieg, deszcze, mróz. Jak wspominałem, mamy kwiecień, a tynki są wciąż mokre. Wydaje się, że woda z tynku nie mogła odparować na zewnątrz i wsiąknęła w słupy i belki, które zaczęły pracować, powodując spękania i przesunięcia warstw tynku, oraz pojawienie się i rozrost grzybów. Podejrzewam też, że nie byłoby opisanego problemu, gdyby tynkowano w ciepłym, wietrzonym domu (np. podczas lata) - woda odparowywałaby szybko, nie wnikając w drewno. W związku z naszym tynkowaniem rozwikłania wymaga kolejne techniczne zagadnienie. Jeśli chodzi o słupy, to uzyskałem od Was wskazówki, które nasuwają rozwiązanie. Problem wciąż stanowią belki, które są podtrzymywane przez słupy. Spójrzcie, proszę, na załączone zdjęcia - przestrzenie na belkach wzdłużnych, pomiędzy belkami poprzecznymi, wypełniono styropianem. O ile położenie siatki (lub flizeliny) na słupy wydaje się łatwe (siatkę przymocuje się do ściany wokół słupa, na zakład od lewej i prawej), to jej zaczepienie na belce pod sufitem rodzi problem - jak na górze zamocować siatkę? I dlatego między innymi kierownik budowy sugeruje wyrzucić styropian i pod sufitem, pomiędzy belkami poprzecznymi, zamocować profile i do nich przykręcać płyty gipsowo-kartonowe. Na dole, pod belką wzdłużną, płyty byłyby mocowane do ściany. Jakie jest Wasze zdanie na ten temat?
- 7 odpowiedzi
-
- grzyb na ścianie
- impregnacja drewna
- (i 3 więcej)