
WarszawiakEON
Użytkownicy-
Liczba zawartości
22 -
Rejestracja
Informacje osobiste
-
Płeć
Mężczyzna
-
Mój klub zainteresowań
Budowa - wymiana doświadczeń
Dane osobowe
-
Miejscowość
Warszawa-Białołęka
-
Województwo
mazowieckie
Profil płatny
-
Kategoria
usługi
WarszawiakEON's Achievements
SYMPATYK FORUM (min. 10) (2/9)
19
Reputacja
-
Zmiana taryfy budowlanej na G11 bez odbioru
WarszawiakEON odpowiedział jacekot → na topic → Elektryczność - instalacje i oświetlenie
z ciekawości jaki sprzedawca? I czy dobrze rozumiem; na działce nie ma żadnego obiektu i jest umowa na sprzedaż - to co ten prąd odbiera skoro nie ma budynku, garażu, czy przyczepy campingowej? możesz dać linki do wyroków: czy fakt uznawania przez sądy uzależniania przypisania grupy G konsumentowi od kwestii budowlanych za nieuczciwą praktykę rynkową. -
Zmiana taryfy budowlanej na G11 bez odbioru
WarszawiakEON odpowiedział jacekot → na topic → Elektryczność - instalacje i oświetlenie
a masz te wytyczne lub tą opinię URE? możesz tutaj wkleić? -
Zmiana taryfy budowlanej na G11 bez odbioru
WarszawiakEON odpowiedział jacekot → na topic → Elektryczność - instalacje i oświetlenie
fakt nie znam - ok - jest tak jak piszesz ; Natomiast praktyka E.ON jest taka ze ceny jakie ma w taryfie G nie odbiegają znacząco od tych jakie mają sprzedawcy na taryfach zatwierdzanych przez URE. Natomiast w roku 2023 w związku z przepisami dotyczącymi ochrony w zakresie cen energii E.ON będzie stosował stawki w 2023r. wyliczone na podstawie średniej cen z pozostałych odbiorców którym URE zatwierdziło cenniki: https://ksiegowosc-budzetowa.infor.pl/wiadomosci/5631501,taryfy-na-2023-r-g11-i-g12-enea-pge-stoen-energa-tauron-prad-cena-gdzie-taniej.html?adlt=strict&toWww=1&redig=B647AE4FD099407FBB2D09E3F69F9274 widzę że kolega ma sporą wiedze w temacie. Byłbym zobowiązany za wskazanie podstawy prawnej dlaczego przyłącze tymczasowe "narzuca" taryfę C dla osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej, która przecież jest gospodarstwem domowym. Z góry dzięki. "Walczę" z E.ON o zmianę taryfy z C na G. -
Prąd budowlany - nowe zasady na rok 2023
WarszawiakEON odpowiedział jkan997 → na topic → Wymiana doświadczeń ogólnie
no nie wiem czy to kwestia boska:no: autor wątku twierdzi ze pisał petycje; ja - niezależnie od autora też posłałem petycję do MKiŚ, URE, Rzecznika Praw obywatelskich. Dostałem odpowiedź od RPO 2-go stycznia, ze sprawa załatwiona. Według mnie ta zmiana - choć prawnie kuriozalna bo odwołuje się do praktyki niezgodnej z prawem (oferowanie gospodarstwom domowych taryfy C) - pokazuje ze skoro na początku pomięto naszą grupę odbiorców w tej ustawie osłonowej/solidarnościowej to jednak może działania ZE oferujących taryfy C są bezprawne bo teoretycznie tak nie powinno być (nie powinniśmy mieć taryf C) zachęcam do śledzenia wątku: https://forum.muratordom.pl/showthread.php?110269-Zmiana-taryfy-budowlanej-na-G11-bez-odbioru/page37 i pisania petycji do URE lub wniosku do URE albo do Koordynatora przy prezesie do URE w sprawie zmiany taryfy. Przy okazji można pisać dw posłowie i senatorowie. zwróć uwagę ze ja w ww. wątku już 29 listopada pisałem ze te ustawy solidarnościowe nie obejmują osób fizycznych z tzw taryfą budowlaną C trzeba pisać i się nie poddawać i wymieniać na ww. wątku doświadczeniami w zakresie zmiany taryfy opisując swoje przykłady z zaznaczeniem jaki jest OSD i sprzedawca. -
Prąd budowlany - nowe zasady na rok 2023
WarszawiakEON odpowiedział jkan997 → na topic → Wymiana doświadczeń ogólnie
nie wiem w jakim celu:confused:ale ją płacę i chyba każdy kto ma tzw taryfę C budowlaną (lub jakąkolwiek inną) płaci: - OPŁATY ZA SPRZEDAŻ opłaty za sprzedaż - płatne do sprzedawcy prądu ( u mnie E.ON Polska S.A.) i są to : - energia czynna 3,1145 PLN netto za kWh - opłata handlowa - co miesiąc 39,21 PLN netto, ORAZ - OPŁATY ZA DYSTRYBUCJĘ - płatne jak rozumiem do OSD - u mnie STOEN OPERATOR i są to: - opłata jakościowa - opłata sieciowa zmienna - opłata OZE - opłata kogeneracyjna - opłata sieciowa stała - opłata przejściowa - opłata mocowa - opłata abonamentowa Pierwsze 4 płatne za kWh pozostałe za moc przyłączeniową lub stałe co miesiąc - największy składnik to mocowa u mnie za 6 kW - 30,96 netto mam umowę kompleksową więc mam jeden rachunek od sprzedawcy - czyli E.ON Polska i ten jak rozumiem część rachunku za dystrybucję przekazuje do OSD - czyli do STOEN OPERATOR. a ty nie masz opłaty handlowej u siebie na C11 - jakiego masz sprzedawcę? -
Prąd budowlany - nowe zasady na rok 2023
WarszawiakEON odpowiedział jkan997 → na topic → Wymiana doświadczeń ogólnie
według mnie limit masz na każdy punkt odbioru, możesz mieć 10 mieszkań i domów i na każdy punkt masz limit 2 MWh; przy działkach to już nie wiem bo jak Twój zakład zobaczy ze masz 10 działek i budów to może powziąć uzasadnione podejrzenie ze jednak na własne potrzeby tego nie budujesz. przy jednej czy nawet dwóch działkach jest to do wybronienia. -
Prąd budowlany - nowe zasady na rok 2023
WarszawiakEON odpowiedział jkan997 → na topic → Wymiana doświadczeń ogólnie
fakt, źle zrozumiałem Twoje pytanie - no ja też bym chciał wiedzieć i też takie pytanie wyżej zadałem. Według mnie nie ma żadnego wyrównania na 2022, bo też czytam te przepisy i jakoś nie widzę aby było wyrównanie za 2022r. -
Prąd budowlany - nowe zasady na rok 2023
WarszawiakEON odpowiedział jkan997 → na topic → Wymiana doświadczeń ogólnie
jak straty jak wczoraj (02 stycznia 2023) drukowałem i wysłałem już wniosek do EON - masz link w poście moim powyżej - strona druga we wniosku czwarty "kwadrat": Do stosowania limitu zużycia 2000 kWh na zużywającego energię na potrzeby budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 6 i 2a Prawa budowlanego (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.), a budynek ten ma służyć zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych inwestora lub jego osoby najbliższej w rozumieniu art. 115 § 11 Kodeksu karnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1138, 1726, 1855, 2339 i 2600). Jednocześnie oświadczam, że nie jestem deweloperem w rozumieniu art. 5 pkt 1 o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym (Dz. U. poz. 1177) -
Zmiana taryfy budowlanej na G11 bez odbioru
WarszawiakEON odpowiedział jacekot → na topic → Elektryczność - instalacje i oświetlenie
ale to jest artykuł sprzed ... 13-14 lat. według mnie jest tak jak pisałem powyżej -
Zmiana taryfy budowlanej na G11 bez odbioru
WarszawiakEON odpowiedział jacekot → na topic → Elektryczność - instalacje i oświetlenie
Jak rozumiem masz umowę kompleksową i tą masz z E.ON Polska S.A i z tej umowy masz prąd na działce i na tej umowie masz taryfę C11 . Ponadto masz umowę na budowę przyłącza docelowego ze STOEN OPERATOR na przyłącze tymczasowe (grupa VI) oraz drugą umowę ze STOEN OPERATOR na budowę łącza docelowego (grupa V) i teraz skończyli Ci właśnie budowę tego przyłącza . Według mnie są dwie sprawy: 1. "przełączenie" lub podłączenie domu do przyłącza stałego. 2. taryfa (zmiana taryfy z C na G) Ad.1 jak chcesz mieć prąd w domu to musisz mieć WZL i musisz mieć instalację w domu nadającą się na podłączenie do łącza stałego. to ogranie ci tylko elektryk. Od znajomych wiem, że najlepiej jest wziąć elektryka który działa na Twoim rejonie i wie jak podłączyć dom pod stałe przyłącze. Popytaj się sąsiadów którzy już mają prąd a potem podgadaj z 2-3 elektrykami i weź tego który wyda Ci się najrozsądniejszy. ad.2 zmiana taryfy według mnie nie ma nic wspólnego z budową przyłącza. Jest co prawda teza ze skoro ktoś ma przyłącze tymczasowe to musi mieć taryfę C ale nie jest ona podparta żadnym przepisem. Taryfa G jest dla gospodarstw domowych. zakłady energetyczne twierdzą, że skoro budujemy dom to nie jesteśmy gospodarstwem domowym i chyba 99,9% budujących łyka tą argumentację i poodpisywało umowy na taryfę C na przyłączu tymczasowym. Prawda jest taka, że do końca 2021 cena w taryfie C11 nie była az tak istotnie duża i temat chyba nie był aż tak goroący do czasu roku 2022 kiedy cena w taryfie C11 zaczeła rosnąc o 4-6 razy. Praktyka E.ON jest taka, że nie zgodzą się dobrowolnie na zmianę taryfy dopóki nie dostarczysz pozwolenia lub wpisu kierownika o zakończeniu prac. Według mnie aby mienić taryfę rozwiązania są dwa: - znaleźć elektryka który wiej jak to zorbić - znowu trzeba się pytać po sąsiadach bo lokalnie trzeba elektryka szukac - droga urzędowa - pisać petycje do URE, MKiŚ, złożyć wniosek do URE lub do koordynatora przy Prezesie URE - patrz moje posty. -
Prąd budowlany - nowe zasady na rok 2023
WarszawiakEON odpowiedział jkan997 → na topic → Wymiana doświadczeń ogólnie
takie pytanie do tych co śledzą wątek. zmiana dotyczy limitu cen za KWh z limitem do 2 MWh; a co z opłatami handlowymi i dystrybucyjnymi - pozostają jak w taryfie G???? głównie opłata handlowa w EON jest kilka (prawie 6 razy) razy większa bo ją się nalicza co miesiąc. -
Prąd budowlany - nowe zasady na rok 2023
WarszawiakEON odpowiedział jkan997 → na topic → Wymiana doświadczeń ogólnie
nie wiem jak jest w innych ZE ale EON dostosował już swój druk wniosku: https://eon.pl/-/media/Eon/Dokumenty/Obsluga-i-pomoc/Wazne-dokumenty/1164oswiadczenie-uprawnionego-odbiorcy-koncowego-i-energii-elektrycznej.ashx Twój ZE też powinien ten druk wniosku dostosować bo taki jest wymóg prawny. -
Zmiana taryfy budowlanej na G11 bez odbioru
WarszawiakEON odpowiedział jacekot → na topic → Elektryczność - instalacje i oświetlenie
Poszukałem trochę w internecie i według mnie to nie jest tak ze EON może dowolnie kształtować taryfy. Sprzedawcy sprzedający w taryfie G mają obowiązek składać do URE co roku taryfy w celu zatwierdzenia (lub w trakcie jak chce ją zmienić) Ci, którzy takich winsoków nie złożą, w roku następnym muszą stosować taryfę wyliczoną jako średnia z taryf zatwierdzonych przez URE. A EON takich wnisokó nie skałda czyli ma tryfy jako średnia pozostałych ZE ( ENEA, ENERGA, PGE, TAURON). Czyli ja rozumiem, że w 2023 do limitów (2 MWh; 2,6 MWh; 3 MWh, itp) będą ceny jak w 2022roku a po przekroczeniu limitu będzie nowy cennik na podstawie średniej z nowych taryf na 2023 od innych ZE. No i miejmy świadomość, że "tarcza" obowiązuje tylko do ceny za MWh/kWh; ceny za dystrybucję rosną czyli i tak za prąd zapłacimy więcej. -
Prąd budowlany - nowe zasady na rok 2023
WarszawiakEON odpowiedział jkan997 → na topic → Wymiana doświadczeń ogólnie
Kolego daj namiary na tego dyrektora. On jest z MKiŚ.? Ta zmiana w ustawie ewidentnie rozszerza katalog przypadków do stosowania taryfy C. Może dyrektor podpowie jak wpłynąć na ZE aby zaprzestały praktyki narzucania "prądu budowlanego". I skąd masz informację, że wyrównanie cen prądu będzie wstecznie za cały 2022rok? -
Zmiana taryfy budowlanej na G11 bez odbioru
WarszawiakEON odpowiedział jacekot → na topic → Elektryczność - instalacje i oświetlenie
Coś trzeba robić, jak nie URE to co ....? Składałeś formalny wniosek do URE i opłacałeś opłatę skarbową? W URE o ile się orientuję to jest podziała na regiony i Warszawą - czyli EON'em - zajmuje się oddział w Łodzi. Mi odpisała Pani o inicjałach BG. Tezy bez sensu. Ja czekam na wynik mediacji a jak ona nie pomoże (bo jest to dobrowolne działanie EON i wątpię aby się dobrowolnie zgodzili na to chyba ze URE ma już to "przećwiczone") to składam wniosek do URE o wszczęcie postępowania po opłaceniu opłaty skarbowej. odpowiedź URE ze stycznia 2022r. na moją skargę: W odpowiedzi na Pana pismo z dnia 11 stycznia 2022 r., w sprawie przyporządkowania do grupy taryfowej poboru energii elektrycznej na potrzeby budowy domu, uprzejmie informuję co następuje. I. Zasady podziału odbiorców na grupy taryfowe określone zostały w § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Energii z dnia 6 marca 2019 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną (Dz.U. z 2019 r., poz. 503 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem taryfowym. Zgodnie z § 6 ust 1rozporządzenia taryfowego podział odbiorców na grupy taryfowe jest dokonywany w zależności od poziomu kosztów uzasadnionych, ponoszonych przez przedsiębiorstwo energetyczne za dostarczanie energii elektrycznej do tych odbiorców, na podstawie następujących kryteriów: 1) poziomu napięcia sieci w miejscu dostarczania energii elektrycznej; 2) wartości mocy umownej; 3) systemu rozliczeń; 4) liczby rozliczeniowych stref czasowych; 5) zużycia energii elektrycznej na potrzeby gospodarstw domowych. II. Podział odbiorców na grupy taryfowe, dokonywany zgodnie z kryteriami podziału, o których mowa powyżej, określonymi w pkt 2 obowiązującej taryfy operatora systemu dystrybucyjnego (OSD) do sieci, którego przyłączony jest dany punkt poboru energii. W odniesieniu do nieruchomości zlokalizowanych w Warszawie OSD jest Stoen Operator Sp. o.o. z siedzibą w Warszawie. Zgodnie z pkt 2.1.2 taryfy Stoen Operator Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, zatwierdzonej decyzją Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki nr DRE.WPR.4211.6.8.2021.LP z dnia 17 grudnia 2021 r.: - do grupy taryfowej C11 zaliczani są odbiorcy zasilani z sieci elektroenergetycznych niskiego napięcia o mocy umownej nie większej niż 40 kW i prądzie znamionowym zabezpieczenia przedlicznikowego nie większym niż 63 A, z jednostrefowym ul. Traugutta 25, 90-113 Łódź tel.: 42 236 34 01 fax: 42 209 18 14 ePUAP: /URE/SkrytkaESP e mail: [email protected] 2 rozliczeniem za pobraną energię elektryczną, - do grupy taryfowej G zaliczani są, niezależnie od napięcia zasilania i wielkości mocy umownej, odbiorcy zużywający energię elektryczną na potrzeby: a) gospodarstw domowych; b) pomieszczeń gospodarczych, związanych z prowadzeniem gospodarstw domowych tj. pomieszczeń piwnicznych, garaży, strychów, o ile nie jest w nich prowadzona działalność gospodarcza; c) lokali o charakterze zbiorowego mieszkania, to jest: domów akademickich, internatów, hoteli robotniczych, klasztorów, plebanii, kanonii, wikariatek, rezydencji biskupich, domów opieki społecznej, hospicjów, domów dziecka, jednostek penitencjarnych i wojskowych w części bytowej, jak też znajdujących się w tych lokalach pomieszczeń pomocniczych, to jest: czytelni, pralni, kuchni, pływalni, warsztatów itp., służących potrzebom bytowo–komunalnym mieszkańców, o ile nie jest w nich prowadzona działalność gospodarcza; d) mieszkań rotacyjnych, mieszkań pracowników placówek dyplomatycznych i zagranicznych przedstawicielstw; e) domów letniskowych, domów kempingowych i altan w ogródkach działkowych, w których nie jest prowadzona działalność gospodarcza oraz w przypadkach wspólnego pomiaru – administracja ogródków działkowych; f) oświetlenia w budynkach mieszkalnych: klatek schodowych, numerów domów, piwnic, strychów, suszarni, itp.; g) zasilania dźwigów w budynkach mieszkalnych; h) węzłów cieplnych i hydroforni, będących w gestii administracji domów mieszkalnych; i) garaży indywidualnych odbiorców, w których nie jest prowadzona działalność gospodarcza. Zgodnie z powyższym grupa G11 nie obejmuje poboru energii na potrzeby budowy. Odbiorcy prowadzący budowę budynku przydzielani są do grupy taryfowej C11 (budowlanej). Odbiorcy przyłączeni do sieci elektroenergetycznej niskiego napięcia pobierający energię elektryczną poza enumeratywnie wymienionymi kryteriami dotyczącymi grupy G, kwalifikowani są do grup taryfowych C. III. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz.U. z 2021 r., poz. 716 ze zm.) dostarczanie paliw gazowych lub energii odbywa się, po uprzednim przyłączeniu do sieci, o którym mowa w art. 7, na podstawie umowy sprzedaży i umowy o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji albo umowy sprzedaży, umowy o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji i umowy o świadczenie usług magazynowania paliw gazowych lub umowy o świadczenie usług skraplania gazu. Dostarczanie paliw gazowych lub energii może odbywać się na podstawie umowy zawierającej postanowienia umowy sprzedaży i umowy o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji tych paliw lub energii, zwanej dalej "umową kompleksową". ul. Traugutta 25, 90-113 Łódź tel.: 42 236 34 01 fax: 42 209 18 14 ePUAP: /URE/SkrytkaESP e mail: [email protected] 3 W myśl art. 5 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy – Prawo energetyczne, umowy, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać co najmniej: 1) umowa sprzedaży - postanowienia określające: miejsce dostarczenia paliw gazowych lub energii do odbiorcy i ilość tych paliw lub energii w podziale na okresy umowne, moc umowną oraz warunki wprowadzania jej zmian, cenę lub grupę taryfową stosowane w rozliczeniach i warunki wprowadzania zmian tej ceny i grupy taryfowej, sposób prowadzenia rozliczeń, wysokość bonifikaty za niedotrzymanie standardów jakościowych obsługi odbiorców, odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy, okres obowiązywania umowy i warunki jej rozwiązania; 2) umowa o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji paliw gazowych lub energii - postanowienia określające: moc umowną i warunki wprowadzania jej zmian, ilość przesyłanych paliw gazowych lub energii w podziale na okresy umowne, miejsca dostarczania paliw gazowych lub energii do sieci i ich odbioru z sieci, standardy jakościowe, warunki zapewnienia niezawodności i ciągłości dostarczania paliw gazowych lub energii, stawki opłat lub grupę taryfową stosowane w rozliczeniach oraz warunki wprowadzania zmian tych stawek i grupy taryfowej, sposób prowadzenia rozliczeń, parametry techniczne paliw gazowych lub energii oraz wysokość bonifikaty za niedotrzymanie tych parametrów oraz standardów jakościowych obsługi odbiorców, odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy oraz okres obowiązywania umowy i warunki jej rozwiązania. IV. Zgodnie z art. 19 K.p.a. organy administracji publicznej przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej. Natomiast zgodnie z art. 20 K.p.a. właściwość rzeczową organu administracji publicznej ustala się według przepisów o zakresie jego działania. Zakres kompetencji Prezesa URE określa ustawa – Prawo energetyczne. Stosownie do art. 23 ust. 2 tej ustawy, do zakresu działania Prezesa URE należą m.in.: sprawy związane z udzielaniem koncesji, zatwierdzaniem przedkładanych przez przedsiębiorstwa energetyczne taryf, nakładaniem kar pieniężnych, a także - na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy - rozstrzyganie spraw spornych dotyczących odmowy zawarcia umowy o przyłączenie do sieci, umowy sprzedaży, umowy o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji paliw lub energii, umowy o świadczenie usług transportu gazu ziemnego, umowy o świadczenie usługi magazynowania paliw gazowych, umowy o świadczenie usługi skraplania gazu ziemnego oraz umowy kompleksowej, a także w przypadku nieuzasadnionego wstrzymania dostarczania paliw gazowych lub energii. V. Informuję nadto, iż w razie żądania wszczęcia i przeprowadzenia postępowania w sprawie odmowy zawarcia umowy sprzedaży, należy wystąpić do Prezesa URE ze stosownym wnioskiem, na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy – Prawo energetyczne. Do wniosku należy dołączyć potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 10,00 zł tytułem wydania decyzji, zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1) lit. c), art. 4 i art. 9 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2021 r., poz.1923). W myśl art. 6 ust. 1 ul. Traugutta 25, 90-113 Łódź tel.: 42 236 34 01 fax: 42 209 18 14 ePUAP: /URE/SkrytkaESP e mail: [email protected] 4 pkt 3) cyt. ustawy, obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia wniosku. Opłatę skarbową należy uiścić ze względu na siedzibę organu wydającego decyzję, to jest na rachunek Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy Centrum Obsługi Podatnika, ul. Obozowa 57, 01-161 Warszawa, nr rachunku: 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070. Oryginał dowodu wpłaty należy dołączyć do wniosku, o jakim mowa wyżej. Z upoważnienia Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki Dyrektor Środkowo-Zachodniego Oddziału Terenowego Urzędu Regulacji Energetyki z siedzibą w Łodzi [-] Renata Mroczek /podpisano elektronicznie /