Cześć Wam Rozważania Czytam z zainteresowaniem posty zacnych koleżanek i kolegów. Mój post nie dotyczy budynków w budowie, tam sytuacja jest prosta. Problem zaczyna się przy modernizacji. Pomijam budynki słabe termicznie, bo tam trzeba się mocno zastanowić nad montażem PC, czy ma to sens ? Zajmę się domami modernizowanymi, które na ogół mają jakąś termoizolację i na ogół 100 % grzejników lub układ mieszany. W takiej sytuacji jestem ja, chałupka ok. 260, 60 % grzejniki, 40 % podłogówka. Jestem już po ok. roku po montażu PC. Wcześniej PV 10 kWp na starych zasadach, ale jest za mało przy PC. Jestem hobbystą, nie instalatorem lub sprzedawcą. Przeanalizowałem teoretycznie i praktycznie sporo. Wnioski dotyczących domów modernizowanych jakoś ocieplonych: Dobre OZC – wiele bywa badziewnych, można na dzień dobry skorzystać z kalkulatorów doborowych typu moje ciepło np. To kwestia doboru mocy pompy. Dobry, sprawdzony lokalny instalator w promieniu 50 km, który wyszedł z kotłowni klasycznych, wszedł na dach na PV i zszedł do PC. W tym roku działa przy PV i PC. Najlepiej rzemieślnik, którego dom możesz zobaczyć i odpowiada swoim majątkiem. Bajerantów w wypucowanych butach unikać. To są naciągacze. Wysłuchać nie zaszkodzi, jeśli jest czas. Dobór pompy. Tutaj zaczyna się bagno. „Producentów” jest wielu. I tu chcę pomóc. Ci, którzy już pompkę mają na ogół chwalą swoją, bo to podbudowuje własne ego. Rozumiem i jest na ogół to wybór trafny. Zdecydowanie polecam powietrze - woda ze względów ekonomicznych. SCOP na ogół jest powyżej 4. Gruntowa będzie miała SCOP ciut wyżej, ale koszty inwestycji + ok. 30-50 % łącznie. Kwestia mono czy split została rozwiązana w wielu dyskusjach. Ja mam 30 m do jedn. wewn., więc został mi split. Jeśli przeanalizuje się rynek pomp w EU i UK, to dominują marki japońskie, niemieckie i skandynawskie (klony chińskie w zasadzie są w nikłej mniejszości). Cześć firm EU ma małe pompki chińskie ze swoim brandem. Na forum jest kilku „producentów” polskich i uważają to za atut, polskie jest dobre, ale żadna z tych firm nie umie powiedzieć od ilu lat prowadzi badania i prace w tym zakresie, bo to jest bardzo kosztowne i trzeba działać globalnie, aby się zwróciło. Odradzam wynalazki marek „polskich”, które są na ogół faktycznie klonami chińskiego Midea lub Gree. Kwestia serwisu pogwarancyjnego, automatyki, zastosowanych rozwiązań. Aczkolwiek w klasie budżetowej, moim zdaniem nie są to produkty złe. Kwestia kasy, koszt rzeczywisty pompy w całości modernizacji, to ok. 40-50 %. Pompa z wyższej półki może być 10-20 % droższa. Całość inwestycji rośnie nam ok 5-10 %. Czasami wcale. Można rozebrać PC znanego producenta i zakupić wyposażenie na „alliexpress” analogiczne, wręcz identyczne. Więc po co przepłacać. Każdy z nas ma zbliżony mózg w sensie objętości i każdy jest ze swojego zadowolony, ale jak nie jest się głupcem, to można zauważyć, że inne działają efektywniej. Tak samo jest z PC. Np. Mitsubishi i Hitachi i chyba Daikin np. ma sterowanie tzw. adaptacyjne. Mówiąc krótko – krzywa grzewcza + termostat w standardzie. Co daje, komfort i oszczędności. Większość pomp nie ma w standardzie sterowania dwoma obiegami – grzejniki + podłogówka. Trzeba dopłacić za dodatkowy „układ”. Czy rodzaj sprężarki ma znaczenie ? Podstawowe. W zasadzie aktualnie spotykamy 2 rozwiązania: popularne Twin rotary i Scroll. (znajdziecie w necie). Sterowanie INWERTER jest obowiązkiem (zmienne obroty). Scroll jest droższy i występuje z tzw. EVI (dotrysk pary). To ostatnie rozwiązanie w naszym klimacie w układzie mieszanym wydaje się najbardziej ekonomiczne w użytkowaniu i najbardziej trwałe. Zasobnik CWU zwany na ogół bojlerem. Jak już wiecie, wężownica z jak największa powierzchnią i tu też zaczyna się problem, czy „lodówka” kombi, czy osobno. Ja osobiście polecam osobno, bo jak zdechnie baniak lub odwrotnie, to trochę zostaje kasy, dotyczy to splitów oczywiście. Zdecydowanie nierdzewka, jest o ok. 40 % droższa, ale różnica to ok. 3-5% w całości. Dlaczego ? Przede wszystkim żywotność. Bufor (niezbędny w układzie mieszanym) może być i „czarny”. W układzie CO woda jest „stała”, tylko się uzupełnia i jest układ odpowietrzony. Nie ma prawie wolnego tlenu. Podobnie jak w zbrojeniu betonu, stal nie rdzewieje, bo nie ma dostępu tlenu. Przy CWU jest woda napowietrzona na ogół w stacji uzdatnianie wody z wodociągów w celu redukcji związków żelaza i manganu zawartego w wodzie podziemnej. Do tego dochodzi różnica temperatur. Ta kombinacja w emalii powoduje na początku mikropęknięcia. A później zgon baniaka (ok. 7 lat), Koszt baniaka + jego wymiana + potencjalne modyfikacje ze względu na rozstawy króćców. A dobra nierdzewka jeszcze na gwarancji. Jaka firma ? Nie znam dużo. Ja wybrałbym pomiędzy norweskim OSO (większość renomowanych producentów PC je stosuje pod swoim brandem jako OEM) i irlandzkim Joule. OSO klasa energetyczna (wg. nowej klasyfikacji) B, Joule klasy C. Każdy baniak z ciepłą wodą traci energię szybciej lub wolniej do otoczenia, jak facet. Reszty nie będę tłumaczył