Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wenge72

Użytkownicy
  • Liczba zawartości

    9
  • Rejestracja

Converted

  • Tytuł
    WITAJ, tu znajdziesz opowiedzi na swoje pytania

Wenge72's Achievements

 SYMPATYK FORUM (min. 10)

SYMPATYK FORUM (min. 10) (2/9)

10

Reputacja

  1. Mam pytania do tych co już mieszkają Czy macie południe dokładnie prostopadle do przedniej ściany budynku i jak oceniacie takie usytuowanie części wypoczynkowej: tj siedzicie sobie na kanapach a słońce świeci wam w głowy w południe. Czy nie lepszym rozwiązaniem było by przeniesienie jadalni do części nasłonecznionej? Jak z oglądaniem telewizora - nie jest za jasno? I czy oceniacie jako dostateczne nasłonecznienie salonu światłem od zachodu?
  2. 40-75tys to robocizna bez materiałów, trzeba czytać uwaznie 100tyś to może byc mały parterowy domek robocizna plus materiały Kiepsko opisujesz parametry domu. Najlepiej podać powierzchnię całkowitą a nie użytkową i zewnętrzne wymiary budynku oraz rodzaj dachu. Dziś można przyjąć że koszt budowy SSO to około 1tyś pln netto /1m2 powierzchni całkowitej Jak ty masz domek 250m2 użytkowej z niską ścianką kolankową, porąbanym dachem, do tego piwnica, a dach strzelisty do nieba pokryty dachówką glazurowaną i rzędem kurników na połaciach to i 400tyś moze wyjść ale raczej to górna stawka Ja mam dom 218m2 powierzchni całkowitej (uzytkowej 192) w tym podwójny garaż, kubatury nie pamiętam, niecałe 700m3 zewnetrzne wymiary 16.6m x9.8m dach dwuspadowy z 4 pulpitami i 2 oknami dachowymi, razem 226m2 dachu Na razie wyceny robocizny SSO+dach mam 2: 86tyś i 78tys netto. do tego mam wycenione materiały w hurtowniach na ściany, strop i dach (dachówka cementowa ok 55pln/m2 dachu wychodzi brutto), w sumie licząc beton plus to co mam wycenione plus jakieś 30tyś na niespodziewane wydatki to koszt zakupów powinien się zmieścić w 130k brutto razem więc powienienem się zmieścić w 210k za SSO z dachem
  3. To nie jest takie proste żeby odpowiedzieć w jednym zdaniu Po pierwsze wszystkie takie zmiany musi zatwierdzić kierownik budowy. Pierwsza rzecz która jest możliwa do zmiany to grubość ściany fundamentowej - wystarczy prawdopodobnie 24cm Długość belek stropowych teriva powinna być tak dobrana żeby zachować wymagane oparcie na ścianie. I tu pojawia się problem bo jeżeli nie będzie wystarczającego oparcia po zmianie grubości to może się okazać że trzeba bedzie dać dłuższą belkę a te sa robione co 30cm i będzie trzeba ciąć. Cięcie nie jest wielkim problemem tyle ze trwa i te odcięte 20cm wyrzucisz do kosza co odpowiada zazwyczaj wyrzuceniu kilkuset złotych. Zobacz najlepiej jakie są odległości pomiędzy osiami ścian na których opiera sie strop. dla terivy optymalnie to powinna być wielokrotność 30cm (czasem x*30cm+2). Muruje się zawsze wzdłuż osi i to je trzeba na projekcie przesunąć o te kilka cm (znów kierownik budowy) bo inaczej murarz wymuruje jak będzie uważał i może to oznaczać kłopoty. Osobnym problemem jest przy zmianie ściany jest oparcie belek teriva. Na niektórych rodzajach BK nie opiera się belek bezpośrednio tylko stosuje podmurowanie z cegły. A na ceramice to nie jest potrzebne wystarczy wieniec opuszczony - tu też powinien zadecydować kierbud bo murarz to standardowo postawi belki na ścianie i zabetonuje w końcu to nie jego chata i jak ściana obciążona punktowo się zarysuje to nie jego brocha
  4. Nowoczesny dom to taki który wykorzystuje nowoczesne technologie albo do potanienia budowy/funkcjonowania albo do do zwiększenia komfortu zycia albo do osiągnięcia ciekawej formy. Czasem do wszystkich tych trzech cech Dlaczego nowoczesne domy mają płaskie dachy i nie mają okapów? Bo kiedyś ludzie nie znali styropianu, elewacje były ceglane, z rzadka ze szczeliną wentylacyjną w środku. Zmoczenie elewacji a zwłaszcza powtarzające się moczenie kończyło się grzybem w środku. Dziś jak nam nakapie na styropian pod tynkiem silikatowym to się nie mamy powodów obawiać, wyschnie. Dlaczego nowoczesne domy mają płaskie dachy? Bo wcześniej nie znano metody na zabezpieczenie przed wodą lepszej niż stromy dach pokryty kamiennymi płytkami lub strzechą. Kamienne płytki przyszły z południa europy a tam trafiły z północy afryki. Ale ponieważ każda płytka jest inna dach musiał mieć co najmniej 35 stopni nawet jak rzadko lało. Gdy wymyślono dachówkę (najpierw była karpiówka - udawała płytki tam gdzie nie było dość skał) okazało się że można dach trochę bardziej zrobic płaski bo zamki nie puszczają wody do góry. A potem wynaleziono papę i lepik i okazało się że można zrobić 2% nachylenia i jest ok. Dziś nowoczesne dachy z tego korzystają. Nie do końca się zgodzę z uwagą że płaski dach jest droższy. Gdy się przeliczy na ilośc metrów p.u. pod dachem może się okazać tańszy, niestety co 10-15 lat wymaga poprawek. Myślę że współczesne odwrócenie się architektury od dachówek to błąd, ślepa uliczka. Ucieczka w drogą blachę to nie rozsądek ale moda "bo ja na pewno nie będę miał dachówki" Także idea budowania czegoś na kształt ogniomurków uważam za pomysł chybiony "ale taka jest moda" Jak się patrzy na efektowne nowoczesne domy to widać też jak bardzo odchodzi się od murowania czegokolwiek. Wiele konstrukcji to żelbetowe odlewane płyty i całe ściany. Taki trend bo ludzka praca coraz więcej kosztuje a beton prawie wszędzie dowiozą. Jasne ze droższe bo nie standardowe, na pewno droższe niż okno 146x146. Ale w oknach najbadziej kosztują okucia. Jak zrezygnujesz z którejś funkcji wychodzi taniej. A przeszklenia stałe wcale nie są takie drogie, tylko mycie jest trudniejsze - no z zewnątrz to można myjką pod ciśnieniem. Jak zamienisz okna 2 skrzydłowe na 1-skrzydłowe takie jak w nowoczesnych domach to może się okazać że większe przeszklenia sa stańsze Nowoczesne w tym znaczeniu == wygodne. Mit że duże okna potrzebują dużo ciepła od 15 lat nie jest prawdą. Owszem kiedyś były okna 2 szybowe z bardzo nieszczelnymi ramami, ciepło uciekało nimi razem z powietrzem. Ale dziś możesz kupić pakiety 0.4W/m2K to o ile to się różni od ściany. A nawet standardowe okno PCV 150x150 przy szybie 1W/m2K razem z ramą wydziela około 3W/K. Zakładając że średnio w zimie mamy 0 daje to ok 60W na okno. Człowiek w domu daje 50W ale już wentylacją potrafi uciekać 1000W/1kanał wentylacyjny. Droższe jest ogrzewanie podłogowe. Bo ma większe straty i jest drogie ale za to mamy wygodę życia bez kaloryfera w salonie No ale może się opłacić. Dziś sterowniki z bajerami do dimu kosztują dużo ale w zasadzie już dziś można kupić laptopa za 2000 postawić gdzieś w koncie. Gdy mieszkańczy są w domu laptop zapewni nam dzielony dostęp do internetu i bramę ogniową a gdzy nas nie ma w domu na sygnał z alarmu nagra obraz z kilku kamer, wyśle na mail info z kotłowni lub obrazy z kamery do nas do pracy. Może jednak warto za taką wygodę zapłacić? Nowoczesny dom nie musi mieć wielkich przestrzeni. Technologia umożliwia dziś budowę hangarów wręcz ale dom jeszcze musi być przytulny. drozsze ale efekt lepszy. kiedyś dreno na elewacji to był problem. Czerniało, po kilkunastu latach dobierało się do tego robactwo albo i szerszenie. Dziś problemu nie ma - konserwacja raz na 2-3 lata. Widziałem coś co do nas dopiero dociera - egzotyczne polerowane drewno na elewacji. Jedna belka potrafi kosztować pół średniej krajowej. Ale efekt nawet jednej belki zawieszonej nad drzwiami jest niezapomniany to tak w skrócie.
  5. Nie. To w ogóle nie ma sensu. Dom szkieletowy znaczy tyle ze konstrukcja zwłaszcza dachu u stropu nie wspiera się jak standardowo na ścianach nośnych ale na szkielecie z reguły drewnianym lub stalowym ale moze być też żelbetowy. Ściany w domu szkieletowym zwłaszcza wewnętrzne poza szkieletem sa wypełnione z reguły wełną mineralną która od strony wewnętrznej jest obudowana płytą OSB i płytą g-k a od zewnętrznej folią paroprzepuszczalną i sidingiem. Przerabiane konstrukcji gotowego projektu nie ma sensu, lepiej zabrac ze sobą rysunki i kazać sobie od nowa zaprojektować/adaptować konstrukcję innego porjektu. A czemu ten dom ma być szkieletowy? W Polskich warunkach domy szkieletowe wychodzą z reguły drożej, mają swoje ograniczenia np brak źródła pary wodnej w środku, zaś budowanie na płytach fundamentowych jakby nie jest do końca zgodne z przepisami.
  6. Trochę dziwne że budujesz taki duży dom bez garażu. Szybko okaże się że bardzo go brakuje. Ogólna uwaga do pojektów: podoba mi się gust architekta co do elewacji wypełnienie przestrzeni między oknami wiązr na elewacji, kopertowe dachy o małym nachyleniu, takie bardzo Lloyd'owskie czyli wzorowane na naprawdę dobrej architekturze W środku jest niestety gorzej. Jezeli dom ma być rodzinny to wyjście z częsci "seniorskiej powinno być na salon albo na hol prowadzący wprost do salonu. Myślę że lepiej jest przemysleć czy nie zrobić jednego wejścia ze wspólnego wiatrołapu do obu częsci domu. W końcu możesz mieć we wiatrołapie drzwi antywłamaniowe wewnętrzne drugie tak jak na klatce schodowej i od razu odpada problem przejscia pomiędzy częściami domu Proj 1: uważam za gorszy. Jeżeli działka jest z wejściem od południa a nie od południowego wschodu to połozenie kuchni jest mało korzystne będzie w niej za ciepło zwłaszcza ze dom parterowy więc efekt kominowy będzie mniejszy. Ogólnie jadalnia powinna być na południowo zachodnim rogu albo tak jak jest a kuchnia od ogrodu, zwałszcza że jest otwarta 2 łazienki tak blisko siebie po co? ogólnie salon nie najlepiej pomyślany. Powinno się tak siedzieć na kanapie żeby przynajmniej z boku było okno ogrodowe a nie tyłem do ogrodu. amiast ciągnąć długi i wąski korytarz 125cm to jest naprawdę wąsko) przez pół domu lepiej zrobić w miejscu kominka wejscie do sypialni rodziców a z niej dostęp do większej gardzeroby i ew łazienki rodziców. Kominek przerzucić na ściankę pomiędzy jadalnią a salonem i odwrócic ten narożnik W części "seniorskiej" za duża kuchnia za mała łazienka. Starsza osoba będzie mniej gotowała ale za to może mieć problemy w tak małej łazience zeby się poruszać. Łazienki i kotłownia powinne być blisko siebie - mniej rur mniejsze straty ciepła na rurach. Brak info na temat ogrzewania i przygotowania CWU Proj 2 ma jeden pokój mniej. Bardziej mi się podobna ale też jest jakiś taki pokręcony. Nie podoba mi się WC przy salonie. Masz gości w salonie a ktoś idzie do WC i wszyscy słyszą jak spuszcza wodę. Uwagi o długości rur jw
  7. Zmiana ściany z 24 na 18 niesie pewne konsekwencje. Zakładam że budujesz domek a nie wieżowiec więc raczej sprawy wytrzymaości na ściskanie są pomijalne ale już np ściana 18cm i ścian 24 cm mają nieco inną wytrzymałość na napór wiatru. Może się okazać że gdzieś trzeba zrobić trzpień żelbetowy albo zamienić fragment ściany działowej na nośną żeby wesprzeć taką ściankę. Największa jednak różnica jest przy konstrukcji stropu. Większość stropów wymaga ściany 24cm jeżeli nie zewnetrznej to na podporach pośrednich. Sa się to obejsć albo jeżeli masz strop monolityczny to cię to nie dotyczy w ogóle. Moze być prblem z trzpieniami ściany kolankowej. Ich ilość, rozstaw zależa od grubości ściany. Jeżeli zmniejszysz grubość ściany kolankowej to może się okazać że trzpieni będzie potrzeba więcej. Ale znów: jeżeli masz dach płatwiowy a nie jętkowy to raczej nie masz się o co martwić itd
  8. Mam nadzieję że da się to zrozumieć: http://img504.imageshack.us/img504/5482/scianyty5.th.gif
  9. Mam taką sytuację: jest ściana nośna - w niej dwa otwory o szerokości 90cm i 160cm (drzwi do jednego pomieszczenia i przejście do drugiego pomieszczenia). Pomieszczenia te są rozdzielone ścianą nośną. Chciałbym zrobić wejścia do tych 2 pomieszczeń tak żeby były ułożone pod kątem 45 stopni przy zwężeniu otworu 160cm do 90 cm. Tylko że na tej rozdzielającej ścianie nośnej jest oparte zadaszenie jednego z pomieszczeń. Czy można na nadprożu zrobionym z 2 belek l-19 oprzeć nadproże 2x L-19 tak by uniknąć ścianki / słupa pomiędzy otworami? jedna para l-19 była by prawie po środku drugiej pary L-19 pod kątem 90 stopni. Czy warto kręcić głowę w tej sprawie kierownikowi budowy czy jest to zupełnie nierealne?
×
×
  • Dodaj nową pozycję...