![](https://forum.murator.pl/uploads/set_resources_1/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_pattern.png)
jacek_w
Użytkownicy-
Liczba zawartości
182 -
Rejestracja
jacek_w's Achievements
FORUMOWICZ to brzmi dumnie (min. 100) (3/9)
10
Reputacja
-
odszkodowanie za służebnośc przesyłu linia 110 kV
jacek_w odpowiedział daszum → na topic → Prawo i finanse
To co ZE pisze to nie należy w to wierzyć, gdyż często kłamią, że mają ważne dokumenty i decyzje, a takich nie mają. Jeżeli nie ma naniesień w ewidencji gruntów, to mogli dokonać istotnego odstępstwa od udzielonego pozwolenia na budowę. Trzeba dotrzeć do oryginalnych dokumentów pozwolenia na budowę, w którym to pozwoleniu powinien być projekt realizacyjny. Jeżeli ten projekt realizacyjny ma podpis projektanta i wskazuje przebieg przez twoją działkę, to na podstawie art. 29 ust. 5 Prawa budowlanego z 1974r. inwestor powinien przedłożyć dokument prawny o posiadanym prawie do gruntu. Jeżeli będą się powoływać na ustawę o powszechnej elektryfikacji wsi i osiedli z 1950r jako o prawie do gruntu, to poświadczają nieprawdę, gdyż ta ustawa dawała prawa do gruntu tylko na doprowadzenie napięcia użytkowego do 0,4kV do budynków gospodarczych na działce, ale nie dawała prawa przesyłu linii przez nieruchomość. -
Witam trzeba sprawdzić w gminie, kiedy i na jakiej podstawie ZE wkopał kable w drogę. Trzeba sprawdzić jaki to kabel o jakim napięciu? Można zwrócić się do ZE o wyjaśnienie sprawy na jakiej podastawie wkopali kabel w działkę należącą do rodziców. Czy ta działka drogowa została wydzielona z Waszych gruntów pod drogę na podstawie planu zagospodarowania, czy na podstawie podziału działki na mniejsze działki z wydzieleniem pasa drogowego służącego do dojazdu do działek wydzielonych z tej działki. Jeżeli ta droga powstała z podziału działki na mniejsze w celu dojazdu do tych działek to z mocy prawa przeszła na własność gminy. Tak więc działka drogowa, w którą ZE wkopał kabel nie jest już rodziców. Jeżeli ta działka jest drogą służebną to ZE nie miał prawa bez zgody rodziców wkopać kabla energetycznego. Możecie wystąpić do ZE z roszczeniami odszkodwawczymi za bezumowne korzystanie z gruntów. Takie roszczenie możecie uzyskać za ostatnie 10 lat.
-
Odnośnie mojego postu z 18.09.06r. o pomiarach geodetów. Pod koniec roku na mojej działce w obecności naczelnika wydziału geodezji geodeta z długoletnim stażem pracy wyznaczając ponownie wyznaczał moje granice działki. Zgroza mnie przejęła, gdy stwierdziłem fakt wyznaczenia mojej działki przez zmianę przebiegu granicy w poprzek budynku na poprzek z drugiej strony. Gdy mu zwróciłem uwagę że pomylił się dość znacznie w wyznaczeniu punktu współrzędnego o blisko 12 m to oświadczył że mu przeszkadzam w pracy, a jego oznaczenie położenia na szkicowniku jest tylko szkicem roboty, który nie odpowiada faktycznemu położeniu współrzędnych. Zraził go fakt, że laik bardziej zna się na geodezji i zarzuca mu pomyłki przed naczelnikiem geodezji. Dopiero, gdy przedstawiłem mu stare słupki graniczne z poprzednich dokonanych pomiarów dokonanych przed laty przez tego samego geodetę uświadomiły mu znaczną pomyłkę i zmienił swoje wskazania współrzędnych na gruncie. Nie dawno odkryłem, że geodeci dokonali zmiany położenia współrzędnych dość znacznie przez przesuniecie mojej granicy o około 4m przez, co powierzchnia mojej działki zmieniła się o około 30mkw. Miało to miejsce podczas zmiany numeracji współrzędnych, gdzie doszło do zmiany współrzędnych punktów granicznych w wykazie, co spowodowało fakt niezgodności wskazanych współrzędnych w tym wykazie z położeniem na mapie. Moje wskazanie dyrektorowi powiatowego ośrodka geodezyjnego tego faktu zostało wskazane, że mapa którą wskazał był tylko szkicem a nie mapą zasadniczą. Niestety ta sama mapa została wskazana w innym dokumencie jako mapa zasadnicza i stare punkty graniczne nie odpowiadają nowym współrzędnym. Zmiana ta została dokonana celowo na zlecenie Zakładu energetycznego, który dokonał samowolnej zmiany przebiegu linii 15kV w terenie. Zmiana ta jest dość znaczna gdyż wynosi 200m. Spowodowało to fakt, że na mojej działce bez mojej zgody postawiono słup okraczny tej linii. Kiedy upomniałem się o usunięcie tego słupa z granic mojej działki to zmieniono mi położenie granicy o 4 m przesuwając ja w głąb działki, co spowodowało że jedna noga słupa znalazła się poza moją działką w odległości 40 cm. Gdy ten fakt wskazałem naczelnikowi geodezji to ten wskazał, że wszczyna postępowanie mające ustalić prawne położenie granic mojej działki, którego zakończenie określił w przybliżeniu za pół roku. Jest nic w porównaniu, że ewidencja gruntów mojej działki jest nieważna od 2001r. od czasu kiedy zakwestionowałem wskazane położenie i powierzchnię działki. Do moich niezgodności stanu faktycznego położenia granic mojej działki przychylił się Naczelny Sąd Administracyjny i geodeta wojewódzki, unieważniając decyzje zatwierdzające ewidencję mojej działki, jako niezgodną z stanem faktycznym. Zniknięcie 404 mkw powierzchni mojej działki spowodowało moją stratę wynoszącą przeszło 30tys. zł. Za taką kradzież nie którzy idą do więzienia na wiele lat, a czy pójdzie do więzienia geodeta, który celowo zmienia położenie granic
-
SAMOWOLA BUDOWLANA !!! Linia en. wysokiego napięcia 110 kV
jacek_w odpowiedział rokkey → na topic → Prawo i finanse
Witam! Wskazuję, że linia 110kV wybudowana na Waszej działce została wybudowana z naruszeniem ustawy Prawo budowlane z 1974r., który mówi, że: Art. 5. 1. Obiekty budowlane powinny być projektowane, budowane i utrzymywane zgodnie z wymaganiami współczesnej wiedzy, w sposób zapewniający: 1) bezpieczeństwo ludzi i mienia, 2) ochronę środowiska, 3) niezbędne warunki zdrowotne, 4) właściwy układ funkcjonalny, 5) odpowiednie warunki użytkowe, a w szczególności potrzeby w zakresie ochrony przeciwpożarowej, oświetlenia, zaopatrzenia w wodę, usuwania ścieków, ogrzewania i wentylacji, 6) ochronę uzasadnionych interesów osób trzecich - zgodnie z przepisami, w szczególności techniczno-budowlanymi i normami. 2. Ochrona uzasadnionych interesów osób trzecich, o której mowa w ust. 1 pkt 6, obejmuje w szczególności zapewnienie dojazdu (dojścia) do drogi publicznej, ochronę przed pozbawieniem lub ograniczeniem możliwości korzystania z wody, kanalizacji, energii elektrycznej i cieplnej, środków łączności, dopływu światła dziennego oraz przed uciążliwościami powodowanymi przez hałas, wibrację, zakłócenia elektryczne albo zanieczyszczenie powietrza, wody lub gleby. 3. Dla działek budowlanych lub terenów, na których jest przewidziana budowa obiektów budowlanych lub funkcjonalnie powiązanych zespołów obiektów budowlanych, należy zaprojektować odpowiednie zagospodarowanie, zgodne z wymaganiami art. 4, zrealizować je przed oddaniem tych obiektów (zespołów) do użytku oraz zapewnić utrzymanie tego zagospodarowania we właściwym stanie przez okres istnienia obiektów (zespołów) budowlanych. 4. Do przepisów techniczno-budowlanych zalicza się: 1) warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane, 2) warunki techniczne wykonywania i odbioru robót budowlanych, 3) warunki techniczne utrzymania i eksploatacji obiektów budowlanych. orzeczenia tezy z piśmiennictwa Art. 6. 1. Warunki techniczne, o których mowa w art. 5 ust. 4 pkt 1, określają wymagania w zakresie ustalonym w art. 5 ust. 1 pkt 1-5, jak również wymagania niezbędne do zapewnienia trwałości obiektów budowlanych. 2. Warunki, o których mowa w ust. 1, określają w drodze rozporządzenia: 1) Minister Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska - dla obiektów budowlanych będących budynkami oraz dla pomników, obiektów architektury ogrodowej i urządzeń wpływających na wygląd obiektów budowlanych, 2) właściwi ministrowie w porozumieniu z Ministrem Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska - dla obiektów budowlanych nie wymienionych w pkt 1. 3. Minister Kultury i Sztuki w porozumieniu z Ministrem Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz innymi zainteresowanymi ministrami może określać w drodze rozporządzenia dodatkowe warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane uznane za zabytki bądź których przepisów, wydanych na podstawie ust. 2, nie stosuje się do tych obiektów. orzeczenia: 1996.04.26 wyrok SN U III ARN 87/95 OSNAP 1996/21/316 W celu oceny czy nie zostały naruszone uzasadnione interesy osób trzecich (art. 5 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane Dz. U. Nr 38, poz. 229 ze zm.), konieczne jest ustalenie czy wznoszony obiekt odpowiada warunkom techniczno-budowlanym i czy nie spowoduje pogorszenia warunków sanitarnych oraz uciążliwości dla otoczenia. 1996.04.26 wyrok SN III ARN 87/95 OSNAP 1996/21/316 W celu oceny czy nie zostały naruszone uzasadnione interesy osób trzecich (art. 5 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane Dz. U. Nr 38, poz. 229 ze zm.), konieczne jest ustalenie czy wznoszony obiekt odpowiada warunkom techniczno-budowlanym i czy nie spowoduje pogorszenia warunków sanitarnych oraz uciążliwości dla otoczenia. Art. 10. 1. Odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych lub normy jest dopuszczalne w razie konieczności wprowadzenia rozwiązań dających lepsze efekty społeczno-gospodarcze. Zgodę na takie odstępstwo wyraża organ lub jednostka określona przez ministra właściwego do wydania przepisów lub ustanowienia normy. 2. Odstępstwo, o którym mowa w ust. 1, nie może spowodować pogorszenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia, ochrony środowiska oraz warunków higieniczno-sanitarnych i użytkowych. Ustalanie miejsca realizacji inwestycji budowlanych oraz ich projektowanie. Art. 20. 1. W ramach prac związanych z przygotowaniem inwestycji budowlanej do realizacji należy rozstrzygać podstawowe problemy urbanistyczne, architektoniczne i techniczno-budowlane tej inwestycji. 2. W szczególności w ramach prac, o których mowa w ust. 1, powinno nastąpić: 1) ustalenie przez właściwy terenowy organ administracji państwowej miejsca i warunków realizacji projektowanej inwestycji budowlanej oraz w razie potrzeby stref ochronnych i sposobu ich zagospodarowania, 2) opracowanie planu realizacyjnego, określającego urbanistyczne i architektoniczne zagospodarowanie terenu inwestycji lub działki budowlanej, 3) sporządzenie projektu obiektu budowlanego lub jego części, zwanego dalej "projektem". art. 21. 1. Podstawą do ustalenia miejsca i warunków realizacji inwestycji budowlanej oraz rozwiązań urbanistycznych i architektoniczno-budowlanych w planie realizacyjnym jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego lub wyznaczenie terenów budowlanych na podstawie przepisów o terenach budowlanych w miastach i na wsi. 2. Na obszarach, dla których nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub nie wyznaczono terenów budowlanych, ustaleń, o których mowa w ust. 1, dokonuje właściwy terenowy organ administracji państwowej na podstawie posiadanych materiałów do planu, uzupełnionych niezbędnymi danymi, po dokonaniu uzgodnień z zainteresowanymi organami oraz wykonaniu czynności wymaganych przepisami szczególnymi. 3. Plany realizacyjne oraz rozwiązania urbanistyczne i architektoniczno-budowlane projektów podlegają zatwierdzeniu przez właściwy terenowy organ administracji państwowej. 4. Ustalenie miejsca i warunków realizacji inwestycji oraz zatwierdzenie planu realizacyjnego traci ważność, jeżeli inwestor nie uzyskał prawa do terenu lub je utracił, albo w ciągu jednego roku od zatwierdzenia tego planu nie wystąpił o pozwolenie na budowę. Termin do wystąpienia o pozwolenie na budowę może być w szczególnie uzasadnionych wypadkach przedłużony. art. 23. 1. Właściwy terenowy organ administracji państwowej w razie potrzeby ustanawia z urzędu lub na wniosek zainteresowanych strefy ochronne oraz sposoby ich zagospodarowania w wypadkach nie wymienionych w art. 20 ust. 2 pkt 1, jeżeli na podstawie przepisów szczególnych w sprawach tych nie jest właściwy inny organ. 2. Zmiana sposobu wykorzystania terenu bez dokonania inwestycji może nastąpić po uzyskaniu zgody właściwego terenowego organu administracji państwowej, z uwzględnieniem wymagań przewidzianych przepisami szczególnymi. Organ ten może w razie potrzeby ustalić warunki, które powinny być spełnione przy zmianie sposobu wykorzystania terenu. art. 23. 1. Właściwy terenowy organ administracji państwowej w razie potrzeby ustanawia z urzędu lub na wniosek zainteresowanych strefy ochronne oraz sposoby ich zagospodarowania w wypadkach nie wymienionych w art. 20 ust. 2 pkt 1, jeżeli na podstawie przepisów szczególnych w sprawach tych nie jest właściwy inny organ. 2. Zmiana sposobu wykorzystania terenu bez dokonania inwestycji może nastąpić po uzyskaniu zgody właściwego terenowego organu administracji państwowej, z uwzględnieniem wymagań przewidzianych przepisami szczególnymi. Organ ten może w razie potrzeby ustalić warunki, które powinny być spełnione przy zmianie sposobu wykorzystania terenu. Art. 29. Sprawy wykorzystania terenów zgodnie z ustaleniami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, właściwość organów w tych sprawach oraz sprawy planów realizacyjnych obejmujących zagospodarowanie terenów działek budowlanych lub terenów inwestycji normuje ustawa - prawo budowlane. Powyższe przepisy Prawa budowlanego odnoszą się do Ustawy z dnia 31.01.1961r. o planowaniu przestrzennym. Dlatego wskazuję, że ustalenia miejsca i warunków wydane dla planów realizacyjnych tracą ważność, jeżeli inwestor ZE nie uzyskał prawa do gruntu. Wskazuję, że linia 110kV wówczas także miała swoją strefę ochronną, która kolidowała w czasie budowy budynku siedliskowego, a więc naruszała ustawę o planowaniu przestrzennym. Dlatego radzę odnieść się do przepisów prawa budowlanego z 1974r. i ustawy o planowaniu przestrzennym z 1961r. Najepszym w Waszym przypadku byłoby podjąć się postępowaniu sądowo cywilnym na podstawie art. 225 Kc -
Brak księgi wieczystej niesie tą niepewność, że kupując taką działkę nie wiesz ilu do tej działki należy właścicieli. Jeżeli kupisz taką działkę i znajdzie się współwłaściciel tej działki, który nic o sprzedaży nie wiedział to może unieważnić sprzedaż tej działki. Może się wtedy okazać, że nie będziesz wyłącznym właścicielem tylko współwłaścicielem. Tak więc może się okazać, że tylko kupiłeś udział w działce. Dlatego trzeba sprawdzić ilu spadkobierców wejdzie w udział w tą działkę i ilu właściceili jest wpisanych do ewidencji gruntów.
-
Trudny temat.Zmiana przez gminę działki budowlanej na rolną
jacek_w odpowiedział wodar → na topic → Prawo i finanse
Zmiana działi budowlanej na rolną powoduje, że właściciel tej działki traci na wartosci. Wobec tego gmina jest obowiązana wyrównać straty za zmianę warunków zabudowy działki. -
Trzeba pamiętać, że transformator 15kV/0,4kV napowietrzny ma większe parametry niż zwykła linia 15kV. Pole elektromagnetyczne jest większe niż w pobliżu linii 15kV. Badając pole magnetyczne w pobliżu transformatora napowietrznego w odległości 5m stwierdziłem natężenie PM wynoszące 60nT. Roczna dawka dla mieszkających ludzi w pobliżu może dochodzić do dawki powodującej duże zmiany w organizmie ludzi, a tym bardziej u małych dzieci. Dodatkowo transformator ma wewnątrz olej transformatorowy, który grozi wybuchem w razie awarii transformatora. Dlatego budowę domu mieszkalnego zalecam budować w jak największej odległości. Widziałem skutki wybuchu takiego napowietrznego transformatora. Rozgrzany olej transformatorowy spowodował skażenie terenu w promieniu kilkunastu metrów. Elementy transformatora też leżały w odległości kilku metrów. Całe szczęście, że nikogo nie było w pobliżu, gdyż skutki rozpryskującym przegrzanym olejem transformatorowym dla ludzi byłyby bardzo ciężkie.
-
Może sprzedający chce podnieść cenę sprzedaży działki i powołał się na opłatę planistyczną.
-
Opłata planistyczna może być pobrana jeżeli działke sprzedaje się 5 lat od zmiany planu zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli działka przed zmianą planu była budowlana i obecnie jest działką budowlaną to gmina nie może naliczać takich opłat planistycznych. Opłatę planistyczną gmina może naliczyć jeżeli działka w starym planie zagospodarowania była działką rolną lub rekreacyjną, a po zmianie tereny na których jest położona zostały zaliczone do terenów przeznaczonch do zabudowy mieszkalnej. Dlatego najlepiej sprawdzić, czy działa przed zmianą obecnego planu zagospodarowania była działką budowlaną. Jeżeli dziala była działką budowlaną to nowy plan zagospodarowania nić nie zmienił w jej wartościach zagospodarowania. Czasem gmina może być obciążona przez właściciela za zmianę warunków zabudowy działki.
-
Przypuszczam, że w twojej sprawie obędzie się bez opłat legalizacyjnych, gdyż budynek wniesiony został w latach 70, kiedy nie było opłat legalizacyjnych. Prawo nie może obowiązywać wstecz, a więc nie można pobrać opłaty za budynek wniesiony w latach 70, jako samoowla budowlana. Artykuł 42 ustawy Prawo budowlane z 74r. przewidywało możliwość legalizacji samowoli budowlanej bez opłata legalizacyjnych, a więc nadzór nie może zastosować obecnych przepisów prawa budopwlanego. Najlepiej wystąpić pisemnie do PINB z zapytaniem o podstawę legalizacji i czy będzie nałożona opłata legalizacyjna, a jeżeli będzie to podstawę prawną niech wskażą.
-
Czy można na słupie TP SA zamontować halogen?
jacek_w odpowiedział mario_pab → na topic → Prawo i finanse
Najlepiej wystąpić do TPSA o bezumowne korzystanie z gruntów twojej działki. Określ wielkość powierzchni ograniczenia zabudowy, zagospodarowania działki w metrach kwadratowych i pomnóż przez 8-12 zł miesięcznie za metr kwadratowy. Możesz tą kwotę pomnożyć za 10 lat wstecz wybudowania słupa na twoim gruncie. Wezwij do zapłaty pisemnie TPSA. W przypadku odmowy załuż sprawę cywilną o odszkodowanie za bezumowne korzystanie z gruntu. Moze wtedy zaczną z tobą rozmawiać i iść na ugodę. Możesz także wystąpić do nadzoru budowlanego z wnioskiem o sprawdzenie na jakiej podstawie została ta linia telefoniczna wybudowana. Z reguły TPSA budowała takie linie bez pozwolenia na budowę, co może wpłynąć na wydanie decyzję nakazu rozbiórki linii lub doprowadzenia do zgodności z prawem budowlanym. -
Najlepiej sprawdzić w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przepisach dotyczących energetyki. Tam często jest określana strefa ochronna dla linii energetycznych SN 15kV. Z reguły taka strefa ochronna wyznaczana jest wzdłuż osi linii 15kV o szerokości od 12-16m. Jeżeli linia 15kV przebiega w poziomie to strefa jest szersza, a jeżeli w trójkącie to jest zmniejszana. Plany zagospodarowania wskazują strefę zakazu budowy budynków mieszkalnych o funkacjach chronionych (domów do stałego zamieszkania lub obiektów publicznych do pobytu powyzej 8h/dobę). Zakład wskazuje swoją minimalną odległość do budowy linii SN od obiektów mieszkalnych. Tylko, że oni budują linie SN, które w trakcie budowy nie sa pod napięciem. Normalny obywatel budujący dom musi zachować odległość 5m w poziomie na gruncie od zewnętrznego przewodu linii SN. Jeżeli chce budować bliżej dom to w trakcie budowy przez robotników linia SN musi być wyłączona z sieci. Koszt wyłączenia linii to kikaset zł/h. Kto na to pójdzie? Dlatego uważam, że najlepiej jest planować budowę domu jak najdalej od przewodów linii 15kV. Chciałbym wskazać, że linia 15kV w odległosci około 8m od przewodów wytwarza natężenia pola magnetycznego 35-48nT. Jeżeli zaplanujesz dom w odległości 5m od przewodów tej linii to roczna dawka PM jest dość pokaźna i może wpynąć na zdrowie ludzi stale zamieszkujących w pobliżu. Napewno żaden "ekspert" z zakładu energetycznego tego nie potwierdzi, gdyż szkodziłby tym interesom tego monopolisty. Pamiętaj o jednym, że w domu też będzie występowało PM z urządzeń i instalacji wewnątrz domu istniejacych. Dlatego dodatkowe zewnętrzne PM spoteguje tą dawkę. Pamiętaj o jednym, że dawka PM roczna 3mT powoduje stałe zmiany w organiźmie dzieci. To jest udowodnione badaniami naukowymi. Teraz wybierz najlepszą dla ciebie odległość domu od linii 15kV.
-
Przepisy stanowią, że nie można prowadzić żadnych prac budowlanych od zewnętrznego przewodu linii 15kV w odległości 5m w poziomie na gruncie, gdy linia jest pod napięciem. W sprawie odległosci przewodów od budynku stanowi PN "5100", dokłądnie nie pamiętam. Ta norma odnosi się do budowy linii 15kV w stosunku do istniejących na gruncie budynków. Jest ona znacznie mniejsza od przepisu wskazującego możliwość prowadzenia prac budowlanych przy linii 15kV. Dodatkowo ZE określają strefę ograniczonej zabudowy pod liniami energetycznymi dla budowli bez funkcji mieszkalnych. Jeżeli ZE nie wyrazi zgody to nie można nic stawiać pod liniami energetycznymi. ZE zastrzega sobie drogę dostępu pod linią energetyczną. Jeżeli więc postawisz pod linią budynek lub budowlę to ograniczysz drogę dostepu dla ZE, który może Cię obciążyć za ograniczenie tego dostępu.
-
Tym się zajmie PINB, gdy stwierdzi odstępstwa od projektu.
-
czy pozwany może przeczytać pozew przed rozprawą?
jacek_w odpowiedział aspidisca → na topic → Prawo i finanse
Pozwany powinień otrzymać odpis pozwu! Brak odpisu pozwu i wskazanie przez sąd tylko zawiadomienie o posiedzeniu sądu w sprawie o kosztach sądowych nie jest rozpoczęciem procedury sądowej. Sprawa jest wszczynana po opłaceniu kosztów procesu przez powoda lub po zwolnieniu powoda w części lub z całości z kosztów procesu postanowieniem sądu. Pozwany zobowiązany jest odpowiedzieć na pozew. Brak odpowiedzi powoduje że przyznaje się do złożonych zarzutów. Sprawa może toczyć się wtedy bez udziału pozwanego, jeżeli pozwany potwierdził osobiście odbiór pozwu. Wtedy sąd może uznać rozszczenia powoda w całości.