Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

yahabe

Użytkownicy
  • Liczba zawartości

    30
  • Rejestracja

yahabe's Achievements

 SYMPATYK FORUM (min. 10)

SYMPATYK FORUM (min. 10) (2/9)

10

Reputacja

  1. Ja wrzuciłem u siebie 5 ds18b20 w miarę równych odległościach. klejenie opisałem wcześniej- klej AG TermoGlue schnący dziwnie 2 doby (można zastąpić zwykłą pastą termoprzewodzącą) między czujnikiem, a wyszlifowaną blachą. To przyklejone kilkoma (5?) warstwami zwykłej taśmy aluminiowej samoprzylepnej (używanej do wentylacji). Powierzchnie bufora wyczyścić, odtłuścić!. Lutowane do skrętki FTP (najtańszej- 80gr/m). większego znaczenia w tym wypadku nie ma które wyprowadzenia sparujemy (skrętka posiada 4 pary przewodów) - ja parowałem zasilanie, data na osobnej linii. Nie spodziewam się zakłóceń na 8mb. Wszystkie trzy odprowadzenia czujnika lutujemy do 3 przewodów (można na 2 żyłach ale po co). Jak kto nie wprawiony w tego typu sprawach- do izolacji i pięknego wręcz wykończenia stosujemy termokurczki (koszulki termokurczliwe). Zakładamy, opalamy zapalniczką (albo hot-air'em jak kto elektronik) i kurczą się dwukrotnie. Dostępne w wielu modnych kolorach. Jak połączone? - do jednej skrętki 2, 3 czujniki, teoretycznie do 6. vcc i gnd łączysz razem, data miej wszystkie osobno (można później wpiąć do różnych pinów uC, żeby szybciej i bezproblemowo przede wszystkim odczytywać temp.
  2. cierpliwości fajny ten komputerek. zawsze można też zwrócić uwagę na rewolucyny raspberry pi za niecałe 200pln. właśnie podłączam do swoich czujników atmegę z wyświetlaczem 2x16 co by wyświetlać temperaturki z 5 albo więcej czujników. dodać do tego brzęczyk, żeby zapowiedział, że bufor prawie naładowany albo prawie rozładowany... pomyślę odnośnie rejestracji temp. i przerzucaniu do kompa powiedzmy raz na dobę. karta SD chwilę mi zajmie. cierpliwości raz jeszcze No chyba, że brak cierpliwości, to faktycznie można zapodać coś takiego, jak masz lub raspberry i gotowe.
  3. Trochę się przeraziłem. Posiedziałem, pomyślałem.. Błąd jak diabli. Trzeba było być bardziej aktywnym na forum w trakcie tworzenia. Po jakimś czasie wymyśliłem jednak, że za 20 lat to ja będę miał nowy lepszy bufor:) Albo przydomową elektrownie atomową, wiatrową. fotowoltaiczną czy inną. Dzięki za opinię- będzie przydatna dla innych!
  4. ja wybrałem najprostszy sposób dla spawacza: wszystkie przejścia są rurkami stalowymi (dokładniej- niektóre mufkami żeliwnymi, co było błędem) i do tych złącz dołączałem resztę (węzownice w środku, przyłącza zewnętrzne...) warto wiedzieć, że zazwyczaj wiertło-koronka robi otwór 2mm większy niż deklarowany. lepiej więc kupić mniejsze.
  5. Mogę polecić zawór do domieszania CWU. Mam TM50 Honeywell'a i od dawna sprawuje sie bez problemów. Jest to zawór 3D termostatyczny, kosztuje 140 - 170PLN. Woda z kranu ma zawsze ustaloną temp (no chyba, że bufor zimny). Zobaczymy, czy podłogówka na nim pójdzie (miniaturowa - 40mb pexa bodajże). Odnośnie kleju AG TermoGlue- po kilku dniach na próbkach wysechł... Wygląda jak wyschnięty silikon. Dzisiaj przykleiłem czujniki do bufora. Wyszlifowałem do gołej i błyszczącej blachy, przykleiłem na ten klej i dodatkowo taśmą aluminiową (ok 5 warstw taśmy). Jutro będę ocieplał, raczej trzymają się solidnie.
  6. Temperatury z DSów odczytywać możesz czym chcesz: AtMega z wyświetlaczem atmega dołączona do kompa Port równoległy z PCta ARM Cortex M3 4, czy ileś.. PIC zaawansowany turbo mega sterownik instalacji grzewczej za 1000 czy 2000PLN (z atmegą w środku)... niezbyt zaawansowanym sterownikiem... czymkolwiek, co dla Ciebie wygodne... Możesz też zamiast cyfrowych termometrów za 4.5pln montowanych do blachy bufora zastosować wypasione czujniki zapuszczone wgłąb. Możesz też nic nie montować, tylko zrobić dojścia w izolacji bufora, by dotknąć ręką i sprawdzić "czy ciepły", "czy bardzo ciepły" itd.
  7. Na moje oko tubka 5g, jaką mam spokojnie starczyła by na przyklejenie 20 - 30 czujników. Oczywiście mówię o małych ds18b20.
  8. Myślę, że nam wystarczą w zupełności takie przybliżone temperatury mierzone z powierzchni bufora. Gdybyśmy chcieli dokładnie wyznaczać ilość zgromadzonego ciepła oraz uwarstwienie, to zgodzę się z piotrp1. Próbowałem klej termoprzewodzący AG TermoGlue. Wygląda i zachowuje się jak zwykła pasta termoprzewodząca. NIE WYSECHŁ. Powinien w 2-8 minut, tymczesem po 8 godzinach jest jak lekko podeschnięta pasta, na pewno nie klej. W poniedziałek zadzwonię do producenta, czy to niby tak ma być, czy coś im się pomyliło. Tymczasem kleje czujniki, jak wyżej na taśmę aluminiową (z tą pastą czy klejem pomiędzy czujnikiem a blachą bufora).
  9. Ja kupiłem klej termoprzewodzący AG TermoGlue malutka tubka 5g za 5pln. Czujniki może jutro przykleje, to napisze jak trzyma. Pewnie i tak wystarczyłoby posmarować pastą termoprzewodzącą (od procków i elektroniki ogólnie) oraz przykleić całość na taśmę samoprzylepną aluminiową (taką do wentylacji). Ta stalowa taśma perforowana to nie taka troszkę armata na muchę?
  10. Dokładnie. 10-20 tysięcy razy na sekunde, do tego jakaś pojemność na wyjściu i można powiedzieć, że masz prąd stały (ale chcesz- nazywaj go impulsowy). PWM nie daje nam magicznego oszczędnego prądu na wyjściu, jest tylko metodą uzyskania zadanego prądu stałego... Jest metodą na wysokosprawny prostownik (w przeciwieństwie do stabilizacji liniowej). Dlatego mierzyłbym pobór prądu przez wentylator lub, jak zrobił jasiek71 bardziej kompleksowo- pobór prądu przez wentylator oraz wysokosprawną przetwornicę (w której zresztą zawiera się PWM). Stosując taki prostownik, można powiedzieć, że wentyl sterowany był przez PWM. W zasadzie to do 150kHz, niekoniecznie tylko 10-20.
  11. umówmy się, że dzisiaj "w piecu dżewem napiliłem i pszez ten kocioł bófora zgżałem". możemy więc wrócić do filozofi bufora
  12. Już miałem odpisać "przesadziłeś heraklesie", bo myślałem, że chodzi o przygotowanie CWU (bufor), ogrzewanie (kocioł/kominek) i solary na dachu szymekmonia-> herakles ma rację. Moje 2000 l wyszły w zbliżonej cenie, a siedzi tam dużo wężownic, nawet grzejnik... Pamiętaj, że i tak pewnie będziesz sam to docieplał (no chyba, że przynajmniej 20 cm pianki PUR Ci dadzą) Mam na myśli cenę "10 razy taniej"!
  13. Nie pamiętam czy było to poruszane: Jak zabezpieczacie wężownice przed nadmiernym ciśnieniem? Koniecznie naczynko przeponowe, czy wystarczy zawór bezpieczeństwa 6 bar? Dla niewierzących/niedoinformowanych: odkrecamy cieplą wode, nalewamy wanne, zakrecamy i (nie wiem po co) zakrecamy 'glówny zawór' doprowadzenia wody. Zimna woda w wężownicy się grzeje, rozszerza, coś walnie... Oby na zewnątrz bufora. Nie wiem po co co zakręcamy, ale ja małą terme elektryczną w ten sposób rozwaliłem
  14. tutaj proponuję pex'a: jest TANI (już od 0,98PLN/MB), całkiem wytrzymały i można go wyginać, żeby ładnie opleść drogę mleczną Tyle, że bez oceanów na ziemi będzie słabo... nieważne ile zalejesz (przy zimnym buforze). jak naładujesz bufor na maxa, to przelewem wyleci ile musi. Jak bufor ostygnie - poziom spadnie (tu trzeba właśnie policzyć ile spadnie, czyli jakie naczynko wystarczy). Nie wiem jak to ma się zapowietrzać, jeśli naczynko przelewowe wystarczającej wielkości. Z moich bierzących doświadczeń: lepiej chyba montować pompki tak, by tłoczyły wodę do góry- 1000x łatwiej to odpowietrzyć. Wiadmo: oś pompki w poziomie, ale żeby pchała do góry, tego już nie wyczytałem... Do sprawdzania poziomu w naczynku (u mnie ta wielka terma zamocowana pod sufitem, brak dostępu z góry) zamontowałem trójnik na dole naczynia (tzw. odpływie połączonym z buforem), do niego zaworek za 6PLN i kawałek przrezroczystego węzyka plastikowego o srednicy powiedzmy 12mm przytrzymanego do góry. Działa pięknie- odkręcam zaworek, poziom wody w tej u-rurce sie zmienia, pokazuje ile w naczyniu. Zaworek po to, ze połączenie węzyka i sam węzyk są wątpliwej jakości i odkręcam tylko, gdy chcę sprawdzić poziom.
  15. Według moich wyliczeń wychodzi, że standardowy pex 16mm (grubość ścianki 2mm) posiada objętość wewn.: V = Rwewn^2*3,14 * Dł 1,13l na każde 10m (bieżących) Przydatne to przy obliczaniu ile litrów musisz spuścić z kranu by mieć ciepłą wodę. Czyli masz: 95+1000+56,52 = 1151,52 litrów w układzie. Rozszerzalność wody przyjmuje się (przy dużym zakresie temperatur) na 4%, wychodzi 46 litrów Ja bym oczywiście dodał jakiś niewielki zapas, czyli naczynie 50 litrów. Nie wiem jak liczą naczynia, ale domyślam się, że od poziomu min do max (przelewu), a nie objętość całkowitą. Takie naczynie można pewnie kupić produkowane 'z taśmy'. Przy większych trzeba na zamówienie i z czegoś lepszego niż czarna pomalowana blacha pewnie kosztuje sporo... Ja poczyniłem bufor 1000 + 1000 litrów (zgodnie z koncepcją Mistrza, mam zamiar opisać, lecz nie mam czasu, bo uruchamiam całość) i na naczynie wykorzystałem starą termę 140l (szczelną) wyszukaną na serwisie aukcyjnym za 50zł! Terma z blachy ocynkowanej, ładna:) polecam jednak przed zamontowaniem wlać w takową kilka butelek octu i gorącą wodę, zostawić na kilka godzin i wylać. Ładnie usuwa kamień i wsze zło. Pozdrawiam!
×
×
  • Dodaj nową pozycję...