Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

akos

Użytkownicy
  • Liczba zawartości

    22
  • Rejestracja

akos's Achievements

 SYMPATYK FORUM (min. 10)

SYMPATYK FORUM (min. 10) (2/9)

10

Reputacja

  1. Postihal, masz może szczegółowe zestawienie blachy, którą kupowałeś na dach? Chodzi mi o długość poszczególnych pasów. Doszedem do wniosku, że ponieważ dach składa się głównie z trojkątów można zamówić pasy blachy o różnych długościach: najdłuższy pas (ok 8 m) na środek trójkąta, a kolejne coraz krótsze. W ten sposób z każdego pasa zostanie odcięty jeden róg.Z moich obliczeń wyszło, że odpadu może być ok 50 mkw. Ale to tylko teoria. Podaj jeszcze jak jest powierzcnia krycia dachu. Pozdrawiam. PS. Odpadów będzie mało przy kryciu takiego dachu blachą trapezową. Ale wygląd jest mało atrakcyjny.
  2. Opiszę mój sposób jak bez wymiarówki poznać interesujęce wymiary na podstawie rzutów zamieszczonych na stronie internetowej. Może się komuś przyda. 1.Otwieramy obrazek rzutu wybranego domu w windowsowym Paincie. 2.W menu Obraz/Atrybuty ustawiamy jednostkę miary na centymetry. 3.Na pasku narzędzi (ten pionowy z lewej strony) wybieramy (klikamy) ikonę Zaznacz (ikonka z symbolem prostokąta narysowanego linią przerywaną). 4.Ustawiamy kursor na początku jednej z linii wymiarowych np. wymiar szerokości budynku, klikamy i przytrzymujemy lewy przycisk myszy i ciągniemy kursor do końca linii wymiarowej. Po ustawieniu kursora we właściwej pozycji nadal trzymamy wciśnięty przycisk myszy i odczytujemy długość zaznaczenia w prawym dolnym rogu. Rozmiar zaznaczenia pokazują dwie liczby rozdzielone znakiem X. Liczby te pojawiają się tylko podczas zaznaczania. Jeżeli zaznaczyliśmy linię poziomą, to długość zaznaczenia pokaże pierwsza z tych liczb. 5.Zapamiętujemy lub zapisujemy długość zaznaczenia. 6.Obliczamy skalę rysunku. Przykład: Odczytana długość zaznaczenia wynosi 363 cm, a faktyczny wymiar podany na rysunku wynosi 13,5m. Czyli 363 cm na rysunku to jest 1350 cm w rzeczywistości. Ustalamy skalę rysunku: 1350/363 = 3,72. Wynik zamieniamy na wartość procentową (mnożymy przez 100). 7.W menu Obraz wybieramy Rozciągnij/pochyl i w części Rozciąganie w obu okienkach (pion i poziom) wpisujemy wartość skali w procentach (w tym przypadku 372) i klikamy OK. 8.Rysunek zostanie powiększony i 1 cm na rysunku będzie odpowiadał 1 cm w rzeczywistości. 9.Teraz wykorzystując zaznaczanie możemy łatwo ustalić interesujące nas wymiary pomieszczeń odczytując wymiary zaznaczenia. Oczywiście jest to obarczone pewnym błędem, ale myślę , że dla naszych celów w zupełności wystarczy. Jeżeli coś jest niezrozumiałe proszę pytać.
  3. Może i ja dodam swoje trzy grosze w tym temacie. Moje spostrzeżenia wynikają z praktyki, ponieważ mieszkałem w domu z poddaszem użytkowym. Teraz przymierzam się do budowy parterowego. Wg mnie dom parterowy ma następujące zalety: 1.Wspomniany już brak schodów. Chodzenie po nich na górę i spowrotem kilka razy dziennie było jednak uciążliwe. Sam się temu dziwię, bo tych schodów nie było dużo (raptem 16 czy 18 stopni), ale widzę, że wiele osób podziela moją opinię (moja żona również). Obecnie mieszkam w bloku i po przeprowadzce bardzo pozytywnie odczułem brak schodów w mieszkaniu. 2.Łatwiejsze utrzymanie w zimie właściwej temperatury na parterze. W moim domu problem polegał na tym, że chłodne powietrze z góry wędrowało na dół, a ciepłe odwrotnie. W związku z tym na górnym holu było zbyt ciepło – ewidentne straty. Ponadto ruch powietrza z góry na dół powodował powstawanie nieprzyjemnego przeciągu przy podłodze na parterze. Aby wyeliminować ten problem musiałem na dole oddzielić klatkę schodową drzwiami przesuwnymi oraz wstawić drzwi do salonu. Być może przeciwdziała temu ogrzewanie podłogowe, którego niestety nie miałem. Poza tym dom parterowy przy podobnej powierzchni użytkowej ma mniejszą kubaturę do ogrzania, a to przekłada się bezpośrednio na koszty. 3.Niższy budynek ułatwia samodzielne wykonywanie prac wykończeniowych lub remontowych na elewacji lub dachu (np. wykonanie lub naprwa podbitek, zamocowanie rynien itp.). Denerwowało mnie, że z powodu braku odpowiedniego sprzętu (rusztowań lub drabin) musiałem zlecać komuś wykonanie w sumie drobnych prac, które potrafiłem sam wykonać. 4.Mniej powierzchni do sprzątania (gdy nie zatrudniamy sprzątaczki). Domy z poddaszem użytkowym, z reguły posiadają większą powierzchnię podłogi niż użytkową. Na przykład M05 Niewielki ma pu. 106,7 m.kw, a pow. podłóg wynosi 127,5 m.kw. Do tego trzeba jeszcze doliczyć stopnie schodów. Zauważcie jeszcze, że wiele osób decydujących się na dom parterowy ma, podobnie jak ja, doświadczenia z użytkowania domu piętrowego bądź z poddaszem użytkowym. To też o czymś świadczy. Koszty budowy domu parterowego może i są wyższe, ale wg mnie nie jest to jakaś ogromna różnica. Na tym forum można znaleźć informacje o faktycznie poniesionych kosztach budowy domów parterowych i z poddaszem użytkowym. Jakoś nie zauważyłem wielkich różnic.
  4. Na stronie projektu w części "Możliwy zakres zmian" pisze m.in: "Zakres oraz warunki zmian do wprowadzenia (przez uprawnionego projektanta) bez dodatkowej zgody autora projektu. 2.Pod warunkiem zachowania zasad konstrukcji i charakteru architektury: a)zmienić usytuowanie wewnętrznych ścian konstrukcyjnych i niekonstrukcyjnych, a także otworów drzwiowych wewnątrz budynku c)zmienić wymiary zewnętrzne (obrys) budynku (zwiększyć lub zmniejszyć) wobec podanych w projekcie: 4.Pod warunkiem zachowania prawidłowej kompozycji elewacji (zachowanie wspólnej linii usytuowania otworów okiennych i drzwiowych nad sobą lub obok siebie oraz symetrii tam gdzie została ona zaprojektowana) oraz zasad konstrukcji można: a)wprowadzić zmiany w układzie okien i drzwi na elewacji: przesunąć, zlikwidować lub zaprojektować dodatkowe b)zmieniać wymiary poziome i pionowe okien i drzwi" Sądzę, że powinno to rozwiać Twoje wątpliwości.
  5. Zmiana kąta nachylenia dachu nie powinna istotnie wpłynąć na koszt jego wykonania - po prostu potrzebne będą dłuższe krokwie, no i zwiększy się tochę powierzchnia krycia. Strop betonowy wymaga przeprojektowania konstrukcji budynku - zapewne trzeba wzmocnić ławy fundamentowe i zaprojektować dodatkowe elementy nośne (podciągi bądź ściany nośne wewnątrz budynku). Moim zdaniem podniesie to znacznie koszty budowy. Z technicznego punktu widzenia ma to sens, ponieważ strop betonowy wzmacnia konstrukcję budynku - spina wszystkie ściany. Niemniej ja osobiście nie widzę potrzeby robienia takiego stropu w budynku parterowym bez poddasza użytkowego. P.s. Pisanie postów dużymi literami nie jest mile widziane przez użytkowników forów internetowych.
  6. Patrząc na konstrukcję dachu „Przemyślanego” opartą na podciągach przyszło mi do głowy rozwiązanie upraszczające wykonanie sufitu z płyt gk. Otóż zamiast układać belki stropowe na podciągach można by je umieścić pomiędzy podciągami tak, aby dolna krawędź belek była zlicowana z dolną płaszczyzną podciągów. Wówczas płyty gk byłyby mocowane bezpośrednio do belek bez użycia wieszaków i rusztu. Tylko nie wiem czy jest to możliwe z technicznego punktu widzenia. Czy te belki są elementem konstrukcji dachu czy służą tylko do podwieszenia sufitu? Może ktoś potrafi się wypowiedzieć na ten temat? Nie mam jeszcze projektu, więc nie mogę z żadnym fachowcem skonsultować mojego pomysłu.
  7. Firma zawsze będzie droższa i to sporo. Trzeba przecież opłacić parę osób "nieprodukcyjnych" (właściciela, prezesa, księgowość itp.). Poszukaj dobrej ekipy murarzy. Będzie się to wiązało z większym zaangażowaniem inwestora: zamawianie maszyn (koparka), betonu, transportu itp. Ale się opłaci. O tym czy położyć dachówkę czy inne pokrycie zdecyduj Ty. Budowlaniec może radzić, ale to Twoje pieniądze. Zrób kalkulację kosztów i wtedy zdecyduj. Osobiście dachówka mi się podoba, ale koszt będzie zpewne większy. Co do podciągów, to rezygnacja z nich wiąże się ze zmianą konstrukcji dachu na wiązary kratowe (takie jak zastosował Postihal). Musisz się zorientować czy ktoś w Twojej okolicy jest w stanie to wykonać porawnie, albo gdzie możesz zamówić gotowe i za ile. Konstrukcja dachu oparta na podciągach jest wg mnie łatwiejsza do wykonania na miejscu i poradzi sobie z tym każdy dobry cieśla. Po założeniu płyt gk na sufit podciągi i tak nie będą widoczne. Jeżeli nie masz zamiaru robić zmian w układzie pomieszczeń to, moim zdaniem, można zostawić te słupy i podciągi. Z informacji, które podali Posthal i Gecior23 wynika, że koszty obu rozwiązań nie różnią się zbytnio. Ale w Twoim przypadku może być inaczej, więc wypada zrobić kalkulację i wtedy zdecydować.
  8. Gecior23. Jak zostały zamocowane płyty gk na suficie? Domyślam się, że został wykonany dodatkowy ruszt, ale w jaki sposób i z jakiego materiału? A najbardziej byłbym wdzieczny za info jakie były koszty tego rozwiązania (chodzi oczywiście o sam ruszt, bo płyty i tak trzeba kupić). Pytam, bo zastanawiam się, który wariant konstrukcji dachu wybrać: wiązary zastosowane przez Postihala, czy zgodnie z projektem, tak jak u Ciebie. Porównanie kosztów obu wariantów wykonania dachu wskazuje, że jest róznica w kosztach na korzyść rozwiązania zgodnego z projektem, ale w podanej informacji nie wspominasz o suficie, więc sądzę, że koszty tego należy jeszcze uwzględnić. Pozdrawiam.
  9. Użytkownik Gecior23 mógłby wypowiedzieć się na temat kosztów budowy dachu wg projektu. Na zdjęciach, które przedstawiają jego dom widać, że wykonane zostały słupy i podciągi, a na nich oparte są belki stropowe. Dopiero dzisiaj to zauważyłem.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...