Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

golpol

Użytkownicy
  • Liczba zawartości

    24
  • Rejestracja

golpol's Achievements

 SYMPATYK FORUM (min. 10)

SYMPATYK FORUM (min. 10) (2/9)

10

Reputacja

  1. Faktycznie niewiele było widać - poprawiam się: Co i jakie ma wymiary jest teraz czytelniejsze. Kantówkę planuje 40x60 i przy wełnie 50 (do przytrzymania jej użyję sznurka jutowego) zostaje mi 10 mm dylatacji - wystarczy ?. Na ławkach przerwy po 10mm będą chyba OK. Jako piec więc 9kW - wstępnie https://saunykubik.pl/90-kw-sauna-8-14-m3/472-piec-narvi-nc-90-kw-sterownik-zewn%C4%99trzny.html - mam nadzieję, że nie będzie to uznane za reklamę. Szerokość - 44 cm i głębokość - 32 cm - będą chyba OK Jak czytam, piec to głównie grzałki - jak można zweryfikować, że posłużą i nie jest to jakaś chińszczyzna (chociaż nie jest to regułą i Made in China nie musi być wcale złe)
  2. Nadszedł czas żeby sfinalizować zabudowę sauny. Wejście z łazienki, a za ścianą z miejscem na piec znajduje się garaż (tam będzie skrzynka zasilająca). Przygotowałem prosty schemat jak widziałbym jej realizację - wymiary pomieszczenia to 171x236, a planowana wysokość 210. Proszę o opinię czy moje założenia się sprawdzą czy też powinienem coś zmienić w wymiarach. Planuję poświęcić 8cm na ścianach na wełnę, dylatację i boazerię (zdania są co prawda podzielone, ale na razie nie planuję foli). Kubatura netto finalnie będzie miała ok 7,5m3 i zastanawiam się czy szukać pieca 9kW cz też wystarczy słabszy. Przede mną również decyzje odnośnie materiałów - na razie skłaniam się ku osice jako boazeria i abachi na ławy + jakieś ciemniejsze wstawki żeby nie było zbyt monotonnie - czy możecie polecić na pw. jakieś sprawdzone źródło wyposażenia - na razie mam tylko chęci więc interesuje mnie wszystko.
  3. Rozważania odnośnie ochrony desek w mojej sytuacji: - jak pisałem mam trochę drewna wokół domu (słupy przed wejściem i na tarasie, krokwie, nadbitka) które kilka lat temu pomalowałem podwójnie Valtti Color New - naprawdę wyglądają przyzwoicie - kolor prawie jak po malowaniu i nic się nie łuszczy - nie podważam zalet olejowania (w środku mam olejowaną deskę merbau), ale tak sobie myślę, że jeżeli taras olejowany ma być odświeżany przynajmniej raz w roku, a nie rzadziej to automatycznie zwiększa się sprzedaż i zyski producentów. Może Valtti Complete lub inny produkt jednak sprawdziłby się na dekach tarasowych ? - kolor - w środku mam merbau i po kilku latach jest już odpowiednio ciemny. Jak to jest z olejem w kolorze na drewnie w postaci modrzewia ?- docelowo chciałbym aby taras nie był aż tak ciemny (nagrzewanie),ale żeby jednak utrzymywał stałą kolorystykę brązu (teak) - finanse - dobry olej jak rozumiem musi kosztować. Nie jest to może element decydujący, ale po co ponosić duże koszty na starcie i później co roku - jako ostatni pkt. dodam, że deskę mam gładką - gdybym popełnił błąd wybierając coś innego niż olej, to w sumie później można dokonać zeszlifowania i wykorzystać inny środek
  4. Mija 10 dni od mojego postu i cisza - zastanawiam się czy ktoś tu jeszcze zagląda. Jeżeli jednak tak, to pytania 1 i 2 mam w saumie ogarnięte - zrobię słupki betonowe a legary zamocuję na kotwach chemicznych. Wożę się jednak z decyzją jak zabezpieczyć drewno. Kolega brata od 20 lat w biznesie podłogowym poleca dać Tikkurila Valtti Complete - podobno nic złego się z powierzchnią nie dzieje, a zaletą jest brak konieczności systematycznego odświeżania desek (wystarczy raz na 4-5 lat) i lepsze "trzymanie koloru" - czy ktoś posiada taras zabezpieczony w ten sposób ? - bardziej cenię chyba opinie właścicieli od wykonawców. Fajnie wygląda też OSMO Lazura Olejna, ale w porównaniu do w/w cenowo to zupełnie inna półka. Doradzicie coś w temacie ochrony drewna ?
  5. Mija kilka lat mojej nieobecności na forum, a dopiero się budowaliśmy Wątek przewertowałem tak od połowy, jednak gro rozwiązań jest na słupach - moich z wylewką betonową już mniej. Dlatego też chciałbym żeby doradzono mi i rozwiano pewne wątpliwości (lepiej zadać czasami podstawowe pytanie niż zrobić błąd, którego naprawa będzie niemożliwa lub przynajmniej kosztowna) Kilka danych - wymiary tarasu w załączeniu (zadaszony w całości - strona zachodnia), materiał: modrzew syberyjski + modrzew krajowy na legary (od kilku dni deski - gładkie - mam już w garażu, realizacja własna. Przechodząc to pytań: 1. Po kilu latach i imprezach stwierdzamy, że taras mógłby być trochę większy - zamierzam więc wydłużyć go o ok 60 cm (deski mają 4m więc jest z czego). Wyjeżdżam jednak z główną częścią nawet poza schodek i tu pytanie pierwsze - jak byście rozwiązali kwestię montażu ostatniego legara oraz schodka (dodatkowo na szczycie desek planuję jedną prostopadłą - z może dać dwie ?) 2. Wysokość jaką mam do zagospodarowania to 90-95 mm. Deska ma 27 a legary planuję kupić 45x70 i położyć płasko (15-20mm pod legarem chyba powinno wystarczyć). Zastanawiam się jak mocować legary - za pomocą kątowników ciesielskich + podkładki gumowe czy też przy pomocy kotew (mechanicznych lub chemicznych). Przy wyborze tych drugich musiałbym zapewne unikać ich mocowania po środku legara bo na 99% trafiłbym zapewne na taką z wkrętem - jakie rozwiązanie byście wybrali ? 3. Oleje - do zabezpieczenia słupów na tarasie jak i krokwi z górnym odeskowaniem (mam je odkryte) użyłem produktów Valtti Super Guar + Color New Teak. Na ich stronach wodzę, że Color New nadal jest, ale czy aby nadaje się na podłogę tarasu ? Z filtrem UV mają Valtti Plus Terrace Oil, ale wiadomo, cena a kolory to tylko szary, brązowy i czarny - jak ten brąz ma się do Teaka ? Jeżeli miałbym brać Tikkurillę to chyba bez impregnowania bo przy produkcie czytam: .".. nadaje się do wszystkich konstrukcji drewnianych zewnętrznych, na które będą aplikowane impregnat, lakierobejca, farba. " - o oleju ani słowa
  6. Dzięki za szybką odp. - co do wątpliwości: Ad.1 - Od posiania mijają 4 tyg - po trzecim pierwsze koszenie wykonała firma zakładająca trawnik - ręka raczej wprawna bo człowiek ogrodami zajmuje się od kilkunastu lat Ad.2 - Ogrodnik przekonywał, że to dobra i sprawdzona mieszanka. Może bylo błędem z mojej strony, że była wliczona w jego usługę i stąd podejście budżetowe - gdyby była płatna oddzielnie może zaproponowałby inna ;-( Ad.3 - Te argumenty mam już przyswojone - moje wątpliwości wynikają właśnie z podłoża, które mimo zmieszania częściowo z piaskiem jest mocno torfiaste i mam wrażenie, że jest mimo wszystko zbyt wilgotne.
  7. Proszę o poradę w kontekście nowopowstającego ogrodu (działka 4000m2). Przybliżę trochę genezę jego powstawania - mam niski teren wiec wykonałem częściowo podniesienie. Najpierw zebrałem z połowy terenu górną warstwę (humus do żółtego) na hałdę i nawiozłem +/- 80cm różności, w których trafiał się także gruz czy kamień - po czym na górę wróciła ziemia z hałdy. Część końcowa działki, ok 1500m2, to pokład torfu do 3m głębokości. Wykorzystałem go i został on zmieszany z piaskiem (w większości 0-2) w proporcji 2:1, po czym warstwą 10-15cm przykryłem tym siatkę od kretów. Na tak przygotowany teren została wysiana ręcznie trawa (uniwersalna z Iławy). I teraz po drugim koszeniu mam obszary gdzie trawka jest w miarę gęsta, a na niektórych może nie ma gołych placków, ale jest zdecydowanie rzadsza. Od posiania podlewam trawnik rano raz dziennie. Kończąc, mam trzy pytania: 1. Nie przejmować się rzadszą trawą, która w miarę czasu zagęści się – czy też robić dosiewki ? 2. Czy uniwersalna z Iławy to dobry wybór , czy też na takie, moim zdaniem ciężkie podłoże, powinienem był wybrać coś innego ? 3. Zostawić podlewanie tak jak obecnie, czy zmienić na rzadsze, np. co 2-3 dni ?
  8. Kurczę - może rzeczywiście zbyt pochopnie zrezygnowałem z rozwiązania InStart - do tego kilka stówek byłoby w kieszeni. Tak czy inaczej właśnie przed chwilą dotarł mój egzemplarz Toro 20792 – wygląda solidnie, nawet za bardzo, nie przypuszczałem, że będzie tak ciężka.
  9. Jestem czysto teoretykiem, który nie ma doświadczenia z kosiarkami i jak na razie swoją wiedzę czerpie tylko z NETu. Tu, jak wiadomo należy na wszystko patrzeć przez palce - bo jak wiadomo jest gro sprzedawców promujących swój sprzęt, do tego dochodzi czarny PR oraz wypowiedzi osób o większych chęciach niż wiedzy. Trafiłem na kilka postów odnoszących się do rozwiązania InStart, np http://blog.pilarz.org/aktualnosci/instart-briggsstratton i chociaż lubię nowinki techniczne i je stosuję (moja domowa automatyka nie zasługuje może na miano inteligentnego domu - ale jest jej blisko) to w takich obszarach jak auto, narzędzia, itp. przedkładam przede wszystkim niezawodność nad wodotryski. Jak zapewne niejeden z was, na szczycie swoich oczekiwań miałem Hondę HRX 537 - jednak to już zdecydowanie nie moja pólka cenowa - Toro dostanę poniżej 3k PLN.
  10. Szkoda, ze w niewielkim stopniu odniesiono sie do mojego pytania #1382 - oczywiście oprócz odp #1392. Może za mało upłynęło czasu, nikt z tu obecnych nie zetknął sie z kosiarkami firmy Snapper lub po prostu nie trafiłem w termin odpowiedniej osoby. Tak czy inaczej po przewertowaniu wielu tematów kosiarkowych w necie oraz kilku rozmowach zrezygnowałem z tego modelu - o ile cena była Ok to przeważyło wykorzystanie w niej silnika B&S 775is i obawa, ze rozwiazanie to w dłuższej perspektywie może byc kosztowne. Zdecydowałem sie ostatecznie na mojego cichego faworyta, tj, Toro 20792 bo dostałem na nią akceptowalna ofertę - zapłacę co prawda więcej, ale mam nadzieje ze będzie warto i kosiarka mi długo posłuży. Pozdrawiam
  11. Prawie nabyłem kosiarkę Snapper NX90S. Szukałem co prawda NX90V, ale z powodu jej niedostępności wybór padł na S - trawnik ok 2500m2 założony i pierwsze koszenie wykona wkrótce jego wykonawca, ale za 1-2 tyg muszę mieć juz swoją. Przewertowałem niniejszy temat i wiem, ze sa kosiarki "lepsze" od wymienionej NX90S wiec nie oczekuje propozycji innych modeli. Jednak mimo ze decyzja prawie zapadla to jeszcze mógłbym odkręcić zamowienie i chodzi mi o cenne uwagi osób, które zetknęły sie z ta kosiarka (serwisowo) lub jeszcze lepiej ja użytkują. Wiem, ze jest to w pewnym stopniu nowe urządzenie na rynku, ale może ktoś z Was podzieli sie swoimi spostrzeżeniami. Z góry dzięki i pozdrawiam,
  12. Tego czy wybrać POŚ czy szambo nawet nie rozważałem - od razu na starcie wybrałem POŚ. Moje pytania bardziej dotyczyły praktycznych doświadczeń użytkowników z produktami firmy HABA. Dla mnie koszt ma znaczenie i na Kingspana mnie nie stać – mój całościowy budżet to kwota ok 10 tys PLN BRUTTO (max 11 tys) za oczyszczalnię i inne potrzebne materiały (studnia chłonna, drenaż, kamień, itd.) oraz usługę instalacji. Tak czy inaczej na chwilę obecną skłaniam się do zamówienia Biostara. Pozdrawiam
  13. Witam, Przestudiowałem niniejszy wątek (bardzo ciekawy), który poszerzył zdecydowanie moją wiedzę na temat POŚ. Obecnie znajduję się w momencie, w którym muszę podjąć decyzję, jaką POŚ wybrać dla siebie. Zamierzałem instalować ją w przyszłym roku, ale chcę wykorzystać niski poziom wód gruntowych i przygotować instalację teraz. Moja sytuacja jest następująca. Działka prostokątna 37x110m z równym spadkiem terenu na długości (ok 1,5m) zakończona rowem melioracyjnym. Dom mam na 20-30m, a POŚ chcę umiejscowić w połowie działki (na 55-60m). Z oczyszczalni następnie jednym drenażem (ok 50m) dojść do studni chłonnej zlokalizowanym 2-3m przed rowem (dlatego do studni, żeby uniknąć wykonania operatu wodno-prawnego). Teraz do sedna sprawy - w normalnych warunkach mam wysoki poziom wód gruntowych (ok. 0,8-1m) dlatego rozważam ofertę na rozwiązania firmy HABA, dokładniej na Biostar lub SBR Primo+. Biostar do przepływówka i przy moim ukształtowaniu terenu chyba by się sprawdziła, ale jak to wygląda pod kątem jakości oczyszczonych ścieków ? Za Biostar przemawia również to, że jest mniej skomplikowana (mniej się może zepsuć), mniejsze zużycie prądu no i oczywiście cena - ok 2 tys PLN różnicy na niekorzyść SBR Primo+. Nurtujące mnie pytania - co wybralibyście na moim miejscu BIOSTAR czy SBR Primo+ ? czy warto dopłacać to SBR Primo+ ? jakie są roczne koszty użytkowania (prąd) i awaryjność podzespołów jednej i drugiej ? Pozdrawiam i dzięki za wszelkie wskazówki
  14. Hormann 5000x2375 - decyzja zapadła. Po rozmowie z instalatorem nie będę kombinował z obniżaniem nadproża. Te dodatkowe centymetry będą mnie jednak kosztować ok 500 PLN extra. Pozdrawiam i dzięki
×
×
  • Dodaj nową pozycję...