
AnDo
Użytkownicy-
Liczba zawartości
16 -
Rejestracja
AnDo's Achievements
SYMPATYK FORUM (min. 10) (2/9)
10
Reputacja
-
inż. Mamoń - i to jest Polska właśnie ...brakuje jeszcze spisania numerów banknotów i urzędnika, który będzie asystował przy wydawaniu banknotów otrzymanych z KM (NSA swoje, a US swoje) Przecież to się kupy nie trzyma - jak wydam pieniądze przeznaczone na chleb i kupię cegły, a za tydzień za otrzymane pieniądze z KM kupię chleb to będę musiał zwrócić ulgę - przecież ważne są czynności prawne (oszczędzanie przez okres minimalny i wystąpienie o wycofanie środków, a nie którym banknotem się posłużyłem ! ) TK napisał jednoznacznie co uważa za "Wycofanie oszczędności " tylko, że to teoria, bo praktyka to pomysły US. A morał z tego taki - w sprawach spornych wystąpić z pisemnym zapytaniem do swojego US i modlić się żeby odpowiedź była po naszej myśli, a jeśli nie - pozostaje walka o swoje przed NSA, bo wyroki są wiążące tylko w rozpoznawanej sprawie
-
"inż. Mamoń" - moim zdaniem trochę nadinterpretowałeś odpowiedź US. Piszą jedynie o tym, że nie możesz zaliczyć wydatków przed otrzymaniem pieniędzy z KM (zakwestionował to NSA) ale nic nie piszą o tym, że odliczenia można przenieść na rok, w którym otrzymałbyś pieniądze. tak więc, aby nie mieć problemów najlepiej zbierać rachunki od daty otrzymania pieniędzy z powrotem z KM- tylko ciekawe jak to US chce sprawdzić ? a co z tajemnicą bankową ? Czysta nadinterpretacja urzędnicza. pozdr.
-
Niestety chyba ja miełem jednak rację. Przeczytajcie to: "2002.12.03 wyrok NSA III SA 1244/01 POP 2004/2/37 w Warszawie: Wycofanie oszczędności przez posiadacza rachunku następuje z chwilą wystąpienia z żądaniem wypłacenia zgromadzonych oszczędności. Natomiast wypłacenie przez Kasę Mieszkaniową tych oszczędności, przekazanie na konto, jest wyłącznie czynnością materialno-techniczną, której termin dokonania nie ma żadnego znaczenia dla oceny skutków prawnych wycofania oszczędności przez posiadacza rachunku. Zgodnie z art. 27a ust. 13 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 1997 r. do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności, dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone na podstawie art. 27a ust. 1 pkt 2 jeżeli w roku podatkowym podatnik wycofał oszczędności z kasy mieszkaniowej, z wyjątkiem gdy wycofana kwota została wydatkowana zgodnie z celami systematycznego oszczędzania na rachunku prowadzonym przez tę kasę. Natomiast zgodnie z brzmieniem powołanego przepisu obowiązującym w 1998 r. (zmiana Dz. U. 97.85.538 art. 17) prawo do odliczeń podatnik zachowuje, gdy kwota zostanie wycofana po określonym w umowie o kredyt kontraktowy okresie systematycznego oszczędzania i wydatkowana zgodnie z celami systematycznego oszczędzania na rachunku prowadzonym przez tę kasę. W rozpoznawanej sprawie przedmiotem sporu jest kwestia, czy oszczędności z kasy mieszkaniowej podatnik wycofał z chwilą złożenia dyspozycji wycofania oszczędności, której przyjęcie przez bank, jak stwierdzono w zaskarżonej decyzji nastąpiło dnia 11.12.1997 r., czy też, jak przyjęły organy podatkowe, w 1998 r. tj. z chwilą przekazania przez Kasę Mieszkaniową w lutym 1998 r. na konto podatnika kwoty oszczędności. Rozstrzygnięcie powyższej kwestii ma istotne znaczenie zważywszy, że zgodnie z powołanymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku wycofania oszczędności w 1997 r. podatnik spełniając warunek ich wydatkowania na cele mieszkaniowe nie tracił prawa do ich odliczenia, nie miała natomiast znaczenia okoliczność, czy wycofanie wkładów nastąpiło przed, czy po upływie określonego w umowie o kredyt kontraktowy okresu systematycznego oszczędzania. W przypadku wycofania oszczędności w 1998 r. prawo odliczenia podatnik zachowuje, jeżeli wycofanie oszczędności następuje po upływie określonego w umowie okresu oszczędzania z utrzymaniem warunku wydatkowania wycofanych oszczędności na cele mieszkaniowe. Zasady gromadzenia oszczędności i udzielania kredytów kontraktowych reguluje ustawa z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 133, poz. 654 ze zm.). Zgodnie z art. 14 pkt 1 tej ustawy posiadacz rachunku, przed udzieleniem kredytu, może w każdym czasie rozwiązać umowę, żądając wypłacenia zgromadzonych oszczędności i należnych odsetek, z tym że jeżeli rozwiązanie umowy nastąpi przed upływem umownego terminu oszczędzania, kasa mieszkaniowa jest zobowiązana wypłacić oszczędności i odsetki w wysokości określonej w umowie, w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia zgłoszenia żądania. W świetle powyższego nie budzi wątpliwości, iż wycofanie oszczędności przez posiadacza rachunku następuje z chwilą wystąpienia z żądaniem wypłacenia zgromadzonych oszczędności. Natomiast wypłacenie przez Kasę Mieszkaniową tych oszczędności, przekazanie na konto, jest wyłącznie czynnością materialno-techniczną, której termin dokonania nie ma żadnego znaczenia dla oceny skutków prawnych wycofania oszczędności przez posiadacza rachunku. Fakt złożenia przez Skarżącego dyspozycji wycofania oszczędności i jej przyjęcie w 1997 r. jest bezsporny, a zatem jego skutki prawno-podatkowe należało ustalać według przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 1997 r. Zaskarżona decyzja Izby Skarbowej utrzymująca w mocy decyzję organu podatkowego I instancji wydaną w oparciu o przepisy wprowadzone od 1998 r. została wydana z naruszeniem prawa materialnego, które miało wpływ na wynik sprawy." Jest to wyrok NSA w jednostkowej sprawie i nie musi być brany przez US w rozpoznawaniu innych spraw, ale na pewno pieniądze należy wydać w roku złożenia dyspozycji wycofania z KM !! pozdr.
-
myślę, że nie będzie problemu, tyle że raczej nie będzie można w korzystać z odliczeń podatkowych...
-
niestety jest tak jak pisałem - musisz mieć "kwity" z roku, w którym zakończyłaś oszczędzanie. U mnie nie przyczepiali się do daty rachunków - ale niestety mogą. moim zdaniem masz trzy drogi : 1. zbierać rachunki od października mimo, że ine otrzymałaś jeszcze pieniędzy z KM tak aby zgromadzić rachunki na pełną kwotę do końca grudnia, 2. poczekać z zakończeniem oszczędzania do stycznia, 3. wziąć kredyt na cele mieszkaniowe przed zakończeniem oszczędzania i spłacić go w bieżącym roku pieniędzmi wycofanymi z KM (może być w części byle w wysokości oszczędności z kasy mieszkaniowej) wybór należy do Ciebie ...
-
Przylacze energetyczne - stare wg nowego i VAT - PROBLEM
AnDo odpowiedział Jeziorka → na topic → Prawo i finanse
moja "przygoda " z rozliczeniem przyłacza przez gazownię trwała ponad pół roku. Gazownia zawyżyła mi opłatę przyłaczeniową o ponad 20% bo... tak liczył ich program komputerowy - liczył dwa razy za każdym inaczej. . Jak napisałem pismo, powołałem się na odpowiednie punkty ich "Taryfy" i zapowiedziałem, że w sprawie rachunku kontaktować się z nimi będe tylko w sposób pisemny, to po kilkunastu dniach otrzymałem wszystko poprawnie i elegancko z pismem przewodnim pocztą pyrka - sprawdź swój rachunek przed zapłaceniem pozdrawiam -
Przylacze energetyczne - stare wg nowego i VAT - PROBLEM
AnDo odpowiedział Jeziorka → na topic → Prawo i finanse
Zakłady eneretyvczne są barczo "wrażliwe" na skargi do Urzędu Regulacji Energetyki(URE) ... - zatwierdza im ceny taryf na następny rok. Proponuję napisać pismo do dyrektora zakładu z kopią URE , albo tylko w pismie podeprzeć się urzędem - jeśli sprawa będzie do załatwienia wg Twojej propozycji to napewno, aby pozbyć się natarczywago klienta oraz ew. problemów z URE, załatwią sprawę szybko i po twojej myśli -
Przylacze energetyczne - stare wg nowego i VAT - PROBLEM
AnDo odpowiedział Jeziorka → na topic → Prawo i finanse
Moim zdaniem problem ma zakład energetyczny -przeczytaj co masz zapisane odnośnie płacenia w umowie - to jest wiążące obie strony. Jeśli ZE chce podpisać aneks to znaczy, że nie ma obecnie żadnych podstaw prawnych aby Ci podnieść kwotę opłaty przyłączeniowej - będą musieli pokryć VAT z tego co im zapłacisz zgodnie z umową. Jeśli zgodzisz się na aneks do zgodzisz się na dodatkowe opłaty dobrowolnie (umowa stron). Pamiętam, że niedawno temat wałkowały firmy budowlane, które wygrały przetargi roboty budowlane gdy VAT był 7% a później musieli wystawić rachunek z 22% VAt-u - urzędnik z Ministerstwa Finansów z rozbrajającym uśmiechem powiedział, że jest to problem sprzedającego bo w umowiach (przetargi publiczne) zostały zapisane kwoty brutto i są one wiążące. W Twoim przypadku jest podobnie, chyba że tak jak "qudlaty" masz zapisy w umowie pozwalające drugiej stronie na podniesienie kwoty opłat wg. uznania. Niemniej jednak, umowa podpisana została przez Ciebie w określonych ramach prawnych (obowiązująca wówczas Taryfa, rozporządzenia itp.) i tego należy się trzymać - VAT to problem sprzedającego, no chyba że zaproponują Ci coś atrakcyjniejszego. pozdrawiam -
od razu zaznaczam - żadnym ekspertem nie jestem . A w kontaktach z US lepej wiedzieć więcej, żeby później "nie obudzić się z reką w ...." Czytałem na stronach internetowych izb skarbowych "uprzejme" odpowiedzi na pytania podatników, że ulga im się nie należy bo .... I nie chodziło tu o logikę postępowania tylko o jakieś bzdurne zapisy w ustawach, z których niewiele wynika, ale dla prawników MF było podstawą do własnych przemysleń na niekorzyść podatnika wracając do twojego pytania - moim zdaniem tak, pod warunkiem, że mieści się to w celech "systematycznego oszczędzania", któe zapisałeś w umowie o kredyt i że będzie to rachunek wystawiony przez legalną firmę. W ustawie podatkowej nie zapisano jakimi dokumentami należy dokumentować wydatki finansowane pieniędzmi z KM. Znajduje się tam ograniczenie dotyczące odliczeń w ramach dużej ulgi budowlanej oraz ulgi remontowej do "faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku" - cokolwiek miało by to znaczyć . pozdrawiam
-
Jle si? p?aci za abonament budowlany ( energia elektryczna )
AnDo odpowiedział fugo79 → na topic → Prawo i finanse
Zajrzyj na stronę internetową swojego dostawcy energii. Tam znajdziesz aktulaną treść "Taryfy dla energii elektrycznej". Na cele budowlane energia rozliczana jest w grupie taryfowej C11, a ryczałt (podłączenie np. "siły" na krótki okres wg. taryfy R - moc odbiornika x czas x cena 1kWh). nie masz co liczyć na "darmowe kilowaty" w wliczone w opłaty stałe - jak masz możliwość dogadania się z sąsiadem załóż podlicznik i korzystaj z jego energii, napewno będzie taniej. -
Wolę dłubanie na swojej budowie. Nietety czasami trzeba "dłubać" w przepisach, żeby było za co budować ... pozdr.
-
Odrobiłem zadanie domowe i znalazłem takie oto rozporządzenie : "Dz.U.96.156.788 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI PRZESTRZENNEJ I BUDOWNICTWA z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy.(Dz. U. z dnia 30 grudnia 1996 r.)" jest trochę przydługie ale może rozjaśni nieco sytuację co można odliczać - w sprawach niejednoznacznych i tak radziłbym pisemnie systąpić z pytaniem do właściwego US. Poniżej treść rozporządzenia: " § 1. Za wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o których mowa w art. 27a ust. 3 pkt 3 i ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1993 r. Nr 90, poz. 416 i Nr 134, poz. 646, z 1994 r. Nr 43, poz. 163, Nr 90, poz. 419, Nr 113, poz. 547, Nr 123, poz. 602 i Nr 126, poz. 626, z 1995 r. Nr 5, poz. 25 i Nr 133, poz. 654 oraz z 1996 r. Nr 25, poz. 113, Nr 87, poz. 395, Nr 137, poz. 638 i Nr 147, poz. 686), zwanej dalej ustawą, uważa się wydatki poniesione na: 1) zakup materiałów i urządzeń, 2) zakup usług obejmujących: a) wykonanie ekspertyzy, opinii, projektu, b) transport materiałów i urządzeń, c) wykonawstwo robót, 3) najem sprzętu budowlanego, 4) opłaty administracyjne i inne opłaty wynikające z odrębnych przepisów, w związku z robotami określonymi w załącznikach do rozporządzenia. § 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i ma zastosowanie do wydatków poniesionych od dnia 1 stycznia 1997 r. ZAŁĄCZNIKI ZAŁĄCZNIK Nr 1 WYKAZ ROBÓT ZALICZANYCH DO REMONTU I MODERNIZACJI BUDYNKU MIESZKALNEGO 1. Remont lub modernizacja przyłączy, elementów przyłączy budynku lub wykonanie nowych przyłączy, obejmujące: 1) przyłącza wodociągowe, hydrofornie, 2) przyłącza kanalizacyjne, bezodpływowe zbiorniki ścieków, urządzenia do oczyszczania ścieków, 3) przyłącza sieci cieplnej, węzły cieplne, kotłownie, 4) przyłącza do linii elektrycznej. 2. Wykonanie nowego przyłącza do sieci gazowej. 3. Remont i modernizacja fundamentów, łącznie z izolacjami, obejmujące: 1) wzmocnienie fundamentów lub ich zabezpieczenie, 2) izolacje przeciwwodne, przeciwwilgociowe, cieplne, 3) osuszanie fundamentów. 4. Remont lub modernizacja elementów konstrukcyjnych budynku lub ich części, dotyczące: 1) konstrukcji stropów, 2) konstrukcji ścian nośnych i zewnętrznych, 3) konstrukcji i pokrycia dachu, 4) docieplenia stropów i stropodachów, 5) kanałów spalinowych i wentylacyjnych, 6) pozostałych elementów konstrukcyjnych budynku, jak np. słupów, podciągów, schodów, zadaszeń, balkonów, loggi, izolacji przeciwwodnych, dźwiękochłonnych. 5. Remont lub modernizacja elewacji budynku, obejmujące: 1) tynki i okładziny zewnętrzne, 2) malowanie elewacji, 3) docieplenie ścian budynku, 4) obróbki blacharskie i elementy odwodnienia budynku. 6. Wbudowanie nowych, wymiana lub remont okien oraz drzwi zewnętrznych. 7. Przebudowa układu funkcjonalnego budynku, obejmująca: 1) sanitariaty i kuchnie, 2) dźwigi osobowe, 3) wjazdy, podjazdy, zabezpieczenia i wykonanie innych elementów związanych z udostępnieniem i przystosowaniem obiektu oraz pomieszczeń ogólnodostępnych budynku dla osób niepełnosprawnych. 8. Remont, modernizacja, wymiana lub wykonanie nowych instalacji budynku, obejmujące rozprowadzanie po budynku instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych: wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących: 1) instalacji sanitarnych, 2) instalacji elektrycznych, odgromowych i uziemienia, 3) instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych, 4) instalacji przyzywowych (domofony) i alarmowych, 5) przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych. 9. Wykonanie nowych instalacji gazowych. 10. Remont części wspólnej budynku (ciągów komunikacyjnych, piwnic, strychów, zsypów, magazynów, pralni, suszarni). ZAŁĄCZNIK Nr 2 WYKAZ ROBÓT ZALICZANYCH DO REMONTU I MODERNIZACJI LOKALU MIESZKALNEGO 1. Remont, modernizacja lub wykonanie nowych elementów w lokalu mieszkalnym: 1) ścianek działowych, sufitów, tynków i okładzin wewnętrznych, 2) podłóg i posadzek, 3) okien, świetlików i drzwi, 4) powłok malarskich i tapet, 5) elementów kowalsko-ślusarskich, 6) izolacji przeciwwodnych, przeciwwilgociowych, dźwiękochłonnych i cieplnych, 7) pozostałych elementów (np. pawlaczy, trwale umiejscowionych szaf wnękowych, obudowy wanien, zlewozmywaków, grzejników). 2. Remont, modernizacja, wymiana lub wykonanie nowych instalacji w lokalu mieszkalnym, obejmujące rozprowadzenie po lokalu instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych: wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących: 1) instalacji sanitarnych, 2) instalacji elektrycznych, 3) instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych, 4) instalacji przyzywowych (domofony) i alarmowych, 5) instalacji i urządzeń grzewczych, 6) przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych. ZAŁĄCZNIK Nr 3 WYKAZ ROBÓT ZALICZANYCH DO REMONTU I MODERNIZACJI W ZAKRESIE INSTALACJI GAZOWEJ, URZĄDZEŃ EKSPLOZYMETRYCZNYCH LUB URZĄDZEŃ GAZOWYCH I. Wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego w zakresie instalacji gazowej, urządzeń eksplozymetrycznych lub urządzeń gazowych: 1) wymiana lub remont części wspólnej instalacji gazowej (przyłącza, poziomy i piony), 2) przemieszczenie głównego kurka gazowego na zewnątrz budynku, 3) zastąpienie miejscowych instalacji ciepłej wody - z zastosowaniem gazowych grzejników ciepłej wody - instalacją centralnej ciepłej wody, 4) zainstalowanie urządzeń lub systemów służących poprawie bezpieczeństwa użytkowników gazu, 5) wyposażenie instalacji w gazomierze indywidualne. 6) wykonanie instalacji gazu płynnego. II. Wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego w zakresie instalacji gazowej, urządzeń eksplozymetrycznych lub urządzeń gazowych: 1) remont i wymiana urządzeń gazowych, 2) remont i wymiana instalacji gazowej służącej do rozprowadzania gazu do urządzeń, 3) zainstalowanie, naprawa i wymiana urządzeń eksplozymetrycznych oraz czujników tlenku węgla, 4) zainstalowanie gazomierza." Ufff !! i to by było na tyle pozdrawiam
-
urzędy powołują się zwykle na paragrafy z których niewiele wynika. z moich poszukiwań wynika, że sprawą zajmował się również NSA i wyjaśnił to tak : - pieniądze muszą być wydane na zapisany w umowie cel w roku złożenia dyspozycji wycofania, a nie fizycznego wpływu na konto (złożenie dyspozycji np. w listopadzie nie zwalnia z pokazania w US kwitów z wydatkowania pieniędzy do końca roku pomimo tego, że można je otrzymać np. dopiero w styczniu - sic!). - z powyższego wynika że możesz zbierać rachunki od dnia złożenia podania o wycofanie środków w banku a nie otrzymania z powrotem swojej kasy z KM. Jeśli chodzi o szczegóły to widziałem to dokładnie opisane na stronach jakiejś Izby Skarbowej - publikują odpowiedzi wydane przez US na zgłoszone pytania podatników. Jak będziesz miał problemy ze znalazieniem daj znać - może się grześ dokopię w moich "archiwach".
-
szczególy rozliczeń były omawiane w ubiegłym roku, tylko niestety wówczas nie byłem uczestnikiem tego forum : http://murator.com.pl/forum/viewtopic.php?t=8755&highlight=kasy+mieszkaniowe i jeszcze tutaj ciekawe rozwiązanie w twojej sytuacji : http://murator.com.pl/forum/viewtopic.php?t=11592&highlight=kasy+mieszkaniowe Generalnie chodzi o to, że w roku w którym wyciągniesz pieniądze z KM musisz je wydać na cel zapisany w umowie z KM. Jeżel wydasz przypadkiem na budowę w ramach praw nabytych dużej ulgi budowlanej to wg US musisz w PIT przysługujące odliczenie (19% z wydatków) pomniejszyć o całe odliczenie (30%) z kasy mieszkaniowej. Wynika to z bzdurnego zapisu par.27a pkt 12 ustawy podatkowej, którego uparcie trzyma się mój US. Znalazłem jednak wyrok NSA, o którym napisałem wcześniej, gdzie sędziowie napisali że punkt ten jest niezrozumiały i w logiczny sposób nie można wytłumaczyć o co chodziło naszemu "ustawodawcy". NSA stwierdził, że pomniejszenie, które tak forsuje US może dotyczyć tylko wydatków pokrytych pieniędzmi z kasy mieszkaniowej (pomniejszenie 19%) a nie 30% do czego dąży MF i US. Myślę, że Ciebie sprawa nie powinna dotyczyć jeśli rozpoczynasz budowę w bieżącym roku, chyba że wykazałeś wydatki na budowę w ramach tzw. dużej ulgi budowlanej w PIT za 2001 rok. Ważne abyś całą kwotę wydał w roku w krórym złożyłeś dyspozycję wypłaty środków !! Mój problem natomiast polega na tym, że złożyłem korektę pit za 2002 rok w US i wysłałem oficjalne zapytanie w temacie. W odpowiedzi US nie odniósł się wogóle do intarpretacji NSA (ma prawo bo wyroki dotyczą jednostkowych spraw i nie są wiążące w innych) i napisał mi że mam obniżyć przysługujące doliczenie z wykazanych faktur całe odliczenia KM co ciekawe mam jeszcze jeden kwit, który nie jest faskturą VAT i do niego nie mają żadnych obiekcji - mogę go odjąć od kwoty wycofanej z KM. Dlatego poszukuję doświadczeń innych forumowiczów być może próbujących obejść tę sytuację w inny sposób np. przed "odłożenie na bok" faktur na kwotę wycofanych środków z KM i nie uwzględnianie wtedy pomniejszenia w PIT - nie jestem pewny czy mogę zrobić korektę korekty PIT z pomniejszeniem wg takiej zasady? A może stać przy swoim i sądzić się z US przez 2 lub 3 lata powołując się na wcześniejszy wyrok w podobnej sprawie ? A może ktoś z grupowiczów znalazł inne rozwiązanie - mam nadzieję, że się nie poddał i zgodził z pomysłami US. pozdr.
-
Witam szanownych grupowiczów! Mój problem dotyczy rozliczenia PIT w roku wycofania pieniędzy z kasy mieszkaniowej w trakcie kontynuowania budowy. Myślę, że dotyczy on większe liczby osób więc postaram się przybliżyć moją "walkę" z US. wygląda to tak : - w 2002 roku rozliczyłem PIT wykazując wszystkie wydatki - wcześniejsze odliczenia 30% z KM z okresu oszczędzania. - w 2003 kontynuacja odliczeń w ramach dużej ulgi - w 2004 dotarłem do kożystnego dla podatkika wyroku NSA - III SA 2963/01 (niepublikowany - dostępny np. w LEX-ie) w uzasadnieniu którego NSA min. napisał: "Z uwagi na fakt, że literalna wykładnia art. 27a ust. 12 z uwagi na wielokrotne odesłania zawarte w tym przepisie, a także na niejasność sformułowania "kwoty określone", w szczególności nieprawidłowo odzwierciedlonego w załączniku do zeznania podatkowego PIT-D, nie prowadzi do jednoznacznych wyników, należy przy interpretowaniu tego przepisu brać pod uwagę cel, jakiemu miał służyć. Został on wprowadzony do ustawy po to, aby podatnik z tytułu wydatkowania tych samych środków dwukrotnie nie skorzystał z ulgi podatkowej. Dlatego też określając kwotę pomniejszenia z tytułu odliczeń wymienionych w ust. 1 pkt 2 tego artykułu należy ustalić, czy i w jakiej części oszczędności z kasy mieszkaniowej zostały dwukrotnie odliczone, tj. raz jako oszczędności, drugi zaś raz jako wydatki na inwestycje, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 tej ustawy. Jeżeli część wydatków inwestycyjnych została pokryta przez podatnika ze środków innych niż objęte ulgą oszczędności w kasie mieszkaniowej, to do tej kwoty art. 27a ust. 12 ww. ustawy nie będzie miał zastosowania. Wydatki skarżących w 2000 r. na zakup gruntu pod budowę budynku mieszkalnego oraz na budowę budynku mieszkalnego (27.416,80 oraz 60.953,82 zł) nie zostały w całości pokryte środkami zgromadzonymi na rachunku w kasie mieszkaniowej (62.670,23 zł). Z tych względów nie można podatników pozbawiać prawa do ulgi wyliczonej od tych wydatków, które nie zostały wcześniej objęte ulgą. W związku z tym organy podatkowe będą zobowiązane do ponownego przeanalizowania rozliczenia podatników z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych 2000 r., biorąc pod uwagę przedstawione wyżej wskazówki. Mając powyższe na względzie Sąd uznał, że organy podatkowe załatwiając tę sprawę w stopniu mającym istotny wpływ na wynik sprawy naruszyły art. 27a ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 22 ust. 1 i 2 pkt 1 w zw. z art. 29 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr 74, poz. 368, ze zm.) uchylił zaskarżoną decyzję, jak również decyzję organu pierwszej instancji" - wystąpiłem do US z pytaniem czy od kwoty wydatków niepokrytej pieniędzmi z KM przysługuje mi odliczenie (odjął bym wówczas tylko 19% odliczeń z KM a nie całość jak życzy sobie US). Odpowiedź była typu bla, bla, bla paragraf, ustawa - w żaden sposób nie odnieśli się do przedstawionego stanowiska NSA. stąd moje pytanie - czy ktoś próbował już wywalczyć rozliczemie w przedstaiony przeze minie sposób? A może są jaszcze inne sprawy przed NSA? Widzałem ,że niektórzy forumowicze próbowali pójść inną drogą - przez odłożenie faktur na poziomie pieniedzy z KM "na bok" i przedstawienie ich dopiero przy kontroli. Może ktoś podzieli się informacją jak podchodzi do tego US? sorki za długą treść, ale temat jest strasznie skomplikowany. pozdr. AnDo