skrol 09.08.2008 20:38 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2008 można zamontować na elewacji.... trzeba tylko zachować kąt około 45` Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 09.08.2008 20:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Sierpnia 2008 witekk To taka "podłogówka w drugą stronę". Dookoła basenu zawsze jest sporo wybetonowanego. W tym betonowym należy (przed wylaniem betonu) ułożyć rurkę z odpowiednim spadkiem, żeby się grawitacyjnie opróżniała (na zimę i mrozy). Tyle, ile się da. Powstaje solarek o wielkiej sprawności!!! Przegrzanie jednostkowe jest bardzo małe, ale sprawność olbrzymia! Wszystko, co daje słoneczko to idzie w rurki i krążąca woda to zabiera. Prawie niewidocznie, grosz do grosza, zbierają się kilowatogodziny. Wiadrem wrzątku basenu nie ogrzejesz. Grzejąc ciągle o jaki 1 czy 2 stopnie strugę przepychaną przez powierzchnię wielokrotnie większą niż powierzchnia basenu - da się Widziałem raz płot, który był solarem. Zbudowany jako szczelny system z rurek, wpięty był w basen. Pompa pchała przez niego wodę. Kilka sporych przęseł. Różnice temperatury są spore! Woda - naście a powietrze i ze 30 + oświetlenie słoneczkiem! Naprawdę spory uzysk, a napęd mizerny, bo jedna pompa. Pompa staje - to system się grawitacyjnie opróżnia. Można i betonowe dróżki i płotek zapędzić do roboty. Taniej jak 60 tys na pewno będzie. Może z 6000zł? A solar o powierzchni połowy ogrodu! A 1m2 to 1kW. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
RAPczyn 19.08.2008 14:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Sierpnia 2008 Byłem dziś gdzie jest instalacja 4m^2 kolektora próżniowo-rurowego CPC (AquaSystem) i o godzinie 15:30 załadowane było 20kWh do zbiornika Witam po urlopie. Wczoraj odwiedziłem tą samą instalację i do godziny 18:00 uzysk energii wynosił 23kWh. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
yogo65 25.08.2008 20:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Sierpnia 2008 Pd ff Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
yogo65 25.08.2008 20:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Sierpnia 2008 No to prawie wszystko wiem... Był serwisant z Ulricha, o którego się upominałem. Stwierdził m.in. co następuje:1. Ciśnienie w układzie za wysokie.2. Zbiornik wyrównawczy zamontowany za wysoko, co podobno dodatkowo wprowadza wyższe ciśnienie w układzie.3. Prędkość przepływu za duża.4. Układ zalany płynem innym niż "firmowy".5. Izolacja termiczna (otulina) do uzupełnienia. I teraz hit!!! Bynajmniej nie dla mnie...Kolektor umiejscowiony na niewłaściwej połaci dachu! Mam dokument, zalecenia serwisu do przełożenia kolektora na właściwą połać dachu. I tu montażysta stwierdził, że nie ma pewności, że po przełożeniu "osiągi" zestawu będą lepsze. Ciąg dalszy napewno nastąpi... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
skrol 25.08.2008 20:31 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Sierpnia 2008 No to prawie wszystko wiem... Był serwisant z Ulricha, o którego się upominałem. Stwierdził m.in. co następuje: 1. Ciśnienie w układzie za wysokie. 2. Zbiornik wyrównawczy zamontowany za wysoko, co podobno dodatkowo wprowadza wyższe ciśnienie w układzie. 3. Prędkość przepływu za duża. 4. Układ zalany płynem innym niż "firmowy". 5. Izolacja termiczna (otulina) do uzupełnienia. I teraz hit!!! Bynajmniej nie dla mnie... Kolektor umiejscowiony na niewłaściwej połaci dachu! Mam dokument, zalecenia serwisu do przełożenia kolektora na właściwą połać dachu. I tu montażysta stwierdził, że nie ma pewności, że po przełożeniu "osiągi" zestawu będą lepsze. Ciąg dalszy napewno nastąpi... 1. ... to nie ma znaczenia, najwyżej zawór będzie puszczał 2. ... no to jest dosc śmieszne stwierdzenie.... bez komentarza 3. ... trzeba wyregulować 4. ... może to być problem... ale nie sądzę 5. ... to niedbalstwo.... ale nie ma znaczenia hit... mhhh to tak ciężko namierzyć południową połać??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
12marek 28.09.2008 12:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Września 2008 Witam, Jak już pisałem jestem posiadaczem 30 a raczej 29 rur próżniowych Byrski. Ostatnio "przyłapałem" na stacji solarnej, że o godz. 21.34 chodzi pompa! temperatury wyglądały następująco: t1 (dach) - 46'C t2 (dół zasobnika) - 40 'C t3( góra zasobnika) - 54'C Po naciśnięciu przycisku "confirm" stanęła! Czyżby pompa grzała solary Kiedyś miałem wrażenie, że jak przepaliłem wieczorem w kominku i podgrzewałem wodę i dom to rano woda w zasobniku była zimniejsza niż wg. mnie powinna. Nie notowałem dokładnie wartości temp. ale chyba będę musiał. Przepływu jak już pisałem nie mogę zmienić. Różnicy temperatur załączających pompę t1-t2 = 10'C również. Mam wrażenie, że zestaw mógłby lepiej działać ale coś jest nie tak.... Czy średnica rurek z płynem solarnym ma duże znaczenie? Są 15, może powinny byc większe? Na co zwrócić uwagę aby dokładnie ustalić czy wszystko jest ok? Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jurek_Z 28.09.2008 14:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Września 2008 ustaw czujnik temperatury wody w zasobniku na wysokości górnej części spirali zasilanej z solaru a unikniesz sytuacji gdy nagrzany płyn z solarów będize dopływał o temperaturze niższej niż panuje w zasobniku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
12marek 28.09.2008 19:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Września 2008 ustaw czujnik temperatury wody w zasobniku na wysokości górnej części spirali zasilanej z solaru a unikniesz sytuacji gdy nagrzany płyn z solarów będize dopływał o temperaturze niższej niż panuje w zasobniku. Tak niby jest! Pompa solarna powinna włączyć się przy różnicy temperatur pomiędzy dolnym czujnikiem (t2)a czujnikiem na dachu (t1) >= 10'C. Wyłączyć sie powinna gdy różnica spadnie do 5'C. Zdziwiło mnie to, że o tej godzinie chodziła pompa. Czyli albo zasobnik nie odbierał ciepła albo coś się pop.... Ale może w tym jest metoda. Zasobnik ma 3 punkty pomiaru temperatury. Dolny w 1/3 wysokości (t2) czyli na wysokości końca wężownicy solarnej. Środkowy w 2/3 wysokości (podłączony tam jest czujnik od kominka) i górny w 3/4 wysokości (t3). Solar grzeje dolną wężownicę. Jeżeli czujniki solara przeniósłbym wyżej automatycznie solar wejdzie na wyższe temperatury pracy. Czujnik od kominka przenoszę na dół zasobnika i pamietam, że jak ustawię na 60 'C to będę miał w kranie bez mała wrzątek. Czy dobrze kombinuję Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
RAPczyn 29.09.2008 11:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Września 2008 Może mikro cyrkulacja sprawiła, że kolektor został ogrzany od zbiornika. W grupie pompowej powinien być zawór zwrotny niskiego ciśnienia. Mógł go szlak trafić. Instalatorzy nie zwracają na to uwagi aby zasyfonować przyłącza zbiorników, a mikro cyrkulacja to mogą być spore straty w skali roku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
12marek 29.09.2008 20:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Września 2008 Mikro czy makro - jakaś tam sobie cyrkulacja wyszła. Teraz będą pod obserwacją przez jakiś czas. W piątek spotkam sie z gościem który już kilka tych solarów zamontował. Może coś konkretnego się dowiem A może po prostu szukam dziury w całym? Instalatorzy: jaką waszym zdaniem temperaturę wody powinien zapewnić solar 30 rurowy w słoneczny dzień o tej porze roku? Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
RAPczyn 30.09.2008 09:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Września 2008 Na stronie 4 tego wątku i w innym pisałem już na temat tych kolektorów. "Pozwolę sobie zacytować sam siebie z innego wątku.Apeluje do przyszłych użytkowników o sprawdzanie przed zakupem pakietu kolektorów:1. Jaką mają powierzchnie czynną/netto/apertury i nie sugerowanie się powierzchnią brutto ani ilością rur próżniowych. Np.: kolektor 24 rurowy może mieć pow.brutto 3,9m^2, ale pow.netto już około 2,3m^2.2. Sprawdzajmy jakie uzyski kolektory osiągnęły w ośrodkach badań np. ITW Stuttgart lub SPF Rapperswil. Może przynajmniej część przyszłych użytkowników podejmie bardziej świadome decyzje - dotyczy to i płaskich i próżniowych kolektorów. Kolektory próżniowo rurowe Ulrich jaki i Byrski są prawdopodobnie produktem tej firmy http://www.sunpower-solar.com/tech3.asp 18 rurowy kol. ma pow.apertury 1,708m^2, 20 rur ~ 1,897m^2, 24 rury ~ 2,277m^2, 30 rur ~ 2,846m^2. http://www.solarenergy.ch/spf.php?lang=en&fam=1&tab=1Nr SPF:846 to badanie takiego kolektora --> http://www.solarenergy.ch/factsheets/scf846en.pdf zwróćcie uwagę na ostatnią stronę pdf-a, aby pokryć zapotrzebowanie cwu (4200kWh - 200l/d + cyrkulacja + straty zbiornika) w 60% potrzeba 5,48m^2 pow.apertury - uzysk energii wynosi 466kWh/m^2*a. Weźmy przykładowo zestaw dla 5-6 osób. Kolektor 40 rur ma powierzchnię apertury 3,794m^2 * 466kWh/m^2 = 1768kWh rocznie. 250L wody podgrzane o 40stK (50stC - 10stc) to jest 11,627kWh * 365dni = 4244kWh. Można dodać jeszcze straty na zbiorniku i cyrkulację, więc - dobry zbiornik 300 litrowy ma straty dobowe (bez orurowania) na poziomie 2kWh/d * 365dni = 730kWh; przyjmijmy, że cyrkulacja cwu pracuje 2godziny na dobę a długość rury wynosi 10m * 0.01kW * 2h * 365d = 73kWh.Wracając do setna sprawy, pakiet kolektorów w tym wypadku pokrywa nam 41,65% zapotrzebowania na cwu (35% licząc straty zbiornika i cyrkulacji)." Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
arab 29.12.2008 03:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2008 a który kloektor polecacie płaski czy rurowo próżniowy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
skrol 29.12.2008 06:09 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2008 a który kloektor polecacie płaski czy rurowo próżniowy Już to parę razy pisałem..... ale jeszcze raz: Kolektor płaski ma większą moc .... ale w lato..... wtedy gdy wyjeżdżamy na urlop i ... mamy problem z gotującym się zasobnikiem.......... Płaskie tak...... ale do hotelu, pensjonatu Do domku ....próżniowe...... są mniej wydajne.... ale pracują cały rok Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bazhyl 29.12.2008 08:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2008 Dokładnie jak napisał kolega, jeśli ktoś chce korzystać cały rok, to raczej próżniowe, jednak należy się liczyć z wyższym kosztem zakupu. Taki kolektor jest również mniej trwały i ma krótszą gwarancję. Ja akurat zdecydowałem się na płaskie ponieważ zimą grzeję kominkiem z płaszczem, więc ciepłej wody mam w nadmiarze. Oczywiście przy wyjazdach na urlop należy nakryć kolektor by się zasobnik nie zagotował, przynajmniej ja mam taką koncepcję. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mathiasso 29.12.2008 11:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2008 Dokładnie jak napisał kolega, jeśli ktoś chce korzystać cały rok, to raczej próżniowe, jednak należy się liczyć z wyższym kosztem zakupu. Taki kolektor jest również mniej trwały i ma krótszą gwarancję. Ja akurat zdecydowałem się na płaskie ponieważ zimą grzeję kominkiem z płaszczem, więc ciepłej wody mam w nadmiarze. Oczywiście przy wyjazdach na urlop należy nakryć kolektor by się zasobnik nie zagotował, przynajmniej ja mam taką koncepcję. Ja również wybiorę to samo rowiązanie, tzn na wiosnę zakładam kolektory płaskie (gmina dopłaca 40%), a w okresie zimowym grzeje kominkiem z płaszczem który sprawdza się rewelacyjnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
RAPczyn 29.12.2008 13:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2008 Odp: --> http://forum.muratordom.pl/post2961342.htm#2961342 a który kloektor polecacie płaski czy rurowo próżniowy Już to parę razy pisałem..... ale jeszcze raz: Kolektor płaski ma większą moc .... ale w lato..... wtedy gdy wyjeżdżamy na urlop i ... mamy problem z gotującym się zasobnikiem.......... Płaskie tak...... ale do hotelu, pensjonatu Do domku ....próżniowe...... są mniej wydajne.... ale pracują cały rok Z ostatnim zdaniem pozwolę sobie się nie zgodzić - tak do końca. Co to znaczy, że kolektory próżniowe są mniej wydajne od kolektorów płaskich? Jeśli porównamy uzyski osiągnięte w ITW oraz SPF To dojdziemy do tego, że kolektory próżniowe mają znacznie większe uzyski w skali roku niż kolektory płaskie. Od tej reguły są nieszczęsne wyjątki ale proponuję samemu zagłębić się w tym temacie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pam 29.12.2008 16:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2008 Dokładnie jak napisał kolega, jeśli ktoś chce korzystać cały rok, to raczej próżniowe, jednak należy się liczyć z wyższym kosztem zakupu. Taki kolektor jest również mniej trwały i ma krótszą gwarancję. Ja akurat zdecydowałem się na płaskie ponieważ zimą grzeję kominkiem z płaszczem, więc ciepłej wody mam w nadmiarze. Oczywiście przy wyjazdach na urlop należy nakryć kolektor by się zasobnik nie zagotował, przynajmniej ja mam taką koncepcję. Ja również wybiorę to samo rowiązanie, tzn na wiosnę zakładam kolektory płaskie (gmina dopłaca 40%), a w okresie zimowym grzeje kominkiem z płaszczem który sprawdza się rewelacyjnie. A czy jak gmina dopłaca to nie ma możliwości wyboru typu? Wiem że w Wieliczce będzie przetarg (jak będą dopłąty) i ma być jeden wykonawca, ale nie wiem czy z tego wynika że też będzie jeden typ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mathiasso 29.12.2008 16:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2008 Dokładnie jak napisał kolega, jeśli ktoś chce korzystać cały rok, to raczej próżniowe, jednak należy się liczyć z wyższym kosztem zakupu. Taki kolektor jest również mniej trwały i ma krótszą gwarancję. Ja akurat zdecydowałem się na płaskie ponieważ zimą grzeję kominkiem z płaszczem, więc ciepłej wody mam w nadmiarze. Oczywiście przy wyjazdach na urlop należy nakryć kolektor by się zasobnik nie zagotował, przynajmniej ja mam taką koncepcję. Ja również wybiorę to samo rowiązanie, tzn na wiosnę zakładam kolektory płaskie (gmina dopłaca 40%), a w okresie zimowym grzeje kominkiem z płaszczem który sprawdza się rewelacyjnie. A czy jak gmina dopłaca to nie ma możliwości wyboru typu? Wiem że w Wieliczce będzie przetarg (jak będą dopłąty) i ma być jeden wykonawca, ale nie wiem czy z tego wynika że też będzie jeden typ? wybór oczywiście jest, gmina nic nie narzuca, tylko napisałem że podobnie jak kolega powyżej wybiorę płaskie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bazhyl 29.12.2008 18:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2008 U mnie dopłaty są ale nie przy budowie, dom musi być po odbiorze minimum 2 lata. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.