Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Opis odroolnienia


Recommended Posts

Od autora:

Ustawa z 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych nie określa, jakie dokumenty wnioskodawca jest zobowiązany załączyć do wniosku o wyłączenie gruntów rolnych z produkcji. Jedynie w przypadku, gdy wydanie decyzji o wyłączeniu z produkcji ma nastąpić celem wydobywania torfów, ustawa wskazuje, jakie dokumenty wnioskodawca jest obowiązany przedstawić właściwemu organowi (art. 11 ust. 5).

W przypadku braku przepisów w ustawie szczególnej organ zobowiązany jest prowadzić postępowanie w oparciu o reguły postępowania wyjaśniającego wynikające z Kodeksu postępowania administracyjnego. W świetle K.p.a. obowiązek ustalenia wszystkich okoliczności istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy spoczywa na organie prowadzącym postępowanie (art. 7 oraz 77 K.p.a.).

W praktyce organ żąda, aby to wnioskodawca załączył wraz z wnioskiem o wyłączenie gruntów z produkcji rolnej niezbędne dla przeprowadzenia postępowania dokumenty, takie jak:

 plan zagospodarowania terenu z zaznaczonym obszarem przeznaczonym do wyłączenia;

 wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;

 wypis i wyrys z rejestru gruntów;

 dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości (akt notarialny, odpis z księgi wieczystej).

Oczywiście rodzaj i liczba załączanych do wniosku dokumentów, żądanych przez organ, może się różnić w zależności od właściwego miejscowo starostwa powiatowego (lub urzędu miasta na prawach powiatu).

W przypadku, gdy przepis ustawy nie wskazuje obowiązku załączenia określonych dokumentów do wniosku o wszczęcie postępowania, a wnioskodawca nie przedstawi wszystkich dowodów niezbędnych dla ustalenia okoliczności faktycznych sprawy, organ powinien samodzielnie uzyskać te dowody i przeprowadzić postępowanie.

W praktyce, jeśli składający wniosek złoży wszystkie dokumenty żądane przez organ, może liczyć na znacznie szybsze załatwienie sprawy, niż w przypadku, gdy organ będzie zmuszony do samodzielnego uzyskania niezbędnych dowodów dla przeprowadzenia postępowania.

Michał Sylwester Wydmański

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szanowny Panie,

 

Dziękuję za odpowiedź.

Zgodnie z Art. 77. KPA:

 

§ 1. Organ administracji publicznej jest obowiązany w sposób wyczerpujący zebrać i rozpatrzyć cały materiał dowodowy.

Czyli to co Pan nap-isał.

Ciekawiej jest w tym samym art dalej:

§ 4. Fakty powszechnie znane oraz fakty znane organowi z urzędu nie wymagają dowodu. Fakty znane organowi z urzędu należy zakomunikować stronie.

Zatem należy wnioskować, że organ administracji lokalnej nie jest uprawniony do żądania następujących dowodów wymienionych przez Pana:

 

 wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego; - jest to powszechnie znany akt prawa miejscowego

 wypis i wyrys z rejestru gruntów; - prowadzony jest przez urząd powiatowy (ten sam, który wydaje decyzję o wyłączeniu)

 dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości (akt notarialny, odpis z księgi wieczystej). - tu wystarczy oświadczenie

 

Zatem powinno wystarczyć oświadczenie o prawie dysponowania nieruchomością do celów budowlanych i projekt zagospodarowania terenu (dokładnie bilans zawierający obszar pod wyłączenie). Każde inne żądanie dowodu jest nieuprawnione i stanowi naruszenie art. 77 par. 4 KPA.

Oczyewiście czas na załatwienie sprawy to 30 dni, a nie 60 jak podają niektóre urzędy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...