Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

tak - wszyscy wiedzą że w GWC nie wierzysz!

a jednak ono w niektórych domach działa ... podstawą tu właśnie wydaję się być usuwanie ciepłego powietrza spod sufitu

co z tego że w pomieszczeniu średnio jest 23-25 stopni jak pod sufitem jest ok 30

  • Odpowiedzi 3,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Gdyby w ten sposób podchodzić do sprawy to każde pomieszczenie powinno mieć nawiew i wyciąg. Mało tego nawiew dołem wyciąg górą. Czy takie rozwiązanie by było dobre? Nie wiem ale dolne nawiewy mają wielu przeciwników. W/g mnie rozwiązanie - nawiewy w "czystych" pomieszczeniach wyciągi w "brudnych" są jak najbardziej prawidłowe. Ponad to te pomieszczenia są z reguły najcieplejsze. Edytowane przez plusfoto

nawiew wcale nie musi być dolny - zimniejsze powietrze i tak opadnie na dół

 

a wyciąg z pod drzwi nie "wydrze" Ci gorącego powietrze spod sufitu - dlatego pomieszczenia się nrzegrzewają a GWC nie daje rady ich ochłodzić

Arturo 72. to nie jest takie proste jak mówisz.GWC nie da rady dla ,15kWh/m2.Jak wspomożesz to GWC rekuperatorem szarych ścieków i GMC pod budynkiem,to powietrze zasilające budynek nie ma 8oC ,ale dwa razy więcej (średnia okresu grzewczego).Rekuperacja zużytego powietrza,to nie tylko ,,rekuperator". Ważne aby jak najwięcej energii ze zużytego powietrza zostawić w obrębie budynku.Metod znam 3-4.
Rekuperator szarych ścieków.Prosta konstrukcja .Zaizolowany zbiornik -kilkaset litrów.Ciepło właściwe wody i powietrza 1:4. Inercja + korzystanie z wody minimum 2-3 razy dziennie.Daje to 4-5 kWh/dobę.Nie jest ważne ,że Konrad nie ma GMC,bo nie ma budynku 15kWh/m2..Na pewno mała modyfikacja wentylacji,o ile jest możliwa,poprawi komfort w lecie.
:lol2:

Przykład ?

Dom nagrzany do 22st.C i wyłączone ogrzewanie:

Opcja1. z wentylacją wywiewną z GWC,nawiew 8st.C wywiew 22st.C

Opcja2. z wentylacją nawiewno-wywiewną z reku bez GWC,nawiew 17st.C wywiew 22st.C

Wydajność 150m3/h=1/2 kubatury

Przy której opcji dom wychłodzi się szybciej ?

 

W lato reku nie odzyskuje Ci min.75% temp ?

A więc nie masz nawiewu 30st.C tylko minimalnie więcej niż w domu,jeśli masz więcej to nie jest wina reku czy wentylacji mechanicznej a dużym zyskom przez dom (duże przeszklenia,słaba izolacja itp.)

 

dom w obu przypadkach nagrzany do 22 stopni - czynik pomijalny

wywiew w obu przypadkach 22 stopnie - pomijalny

wydajność taka sama - pomijalne

opcja 1 - mamy wyciagu w suficie - pozbywamy się nadmiaru ciepła - tak jak piszesz - wynikającego z duzych przeszklen lub zyskow bytowych - nawiewamy w tomiejsce 8 stopni

opcja 2 nie mamy GWC , w lecie bypass nie dziala wiec nie ma zanczenia czy jest reku czy nie - wazne ze WM- wywala wszystko na zewnątrz nawiewa powietrze w yższej temperaturze niz w opcji 1 -dom nie ochłodzi sie tak szybko jak w opcji 1

Rekuperator szarych ścieków.Prosta konstrukcja .Zaizolowany zbiornik -kilkaset litrów.Ciepło właściwe wody i powietrza 1:4. Inercja + korzystanie z wody minimum 2-3 razy dziennie.Daje to 4-5 kWh/dobę.Nie jest ważne ,że Konrad nie ma GMC,bo nie ma budynku 15kWh/m2..Na pewno mała modyfikacja wentylacji,o ile jest możliwa,poprawi komfort w lecie.

 

na całe szczęście w salonie i kuchni (od południa i zachodu) mam równy sufit - nie mam podciągów ani drzwi - 2 nawiemy i 3 wyciagi - będzie działało jak u Ciebie - ciepłe powietrze bedzie usuwane na bierząco

na poddaszu mam wyciag obok korytarza - moge go jeszcze wyciągnąc na korytarz - ciepłe powietrze z korytarza na parterze leci do gory i tam jest wyciągane

 

nie poprawie już pokoju na poddaszu - jest tylko 1 rura z nawiewem

i 3 pokoi na parterze - tzn 1 pokój dałoby się poprawic - ale on jest od północy , 2 od wschodu - tu nie bedzie duzych zyskow bytowych i słonecznych - powinno byc OK(do póki syn nie podrosnie - nie będzie miał TV , komputera i innych "kaloryferów")

Przyszła pora roku zwana zimą,opcja 3-post powyżej,bo z Twoich 18kWh/m2/rok zrobi się 30kWh/m2/rok ;)

No cóż,jestem ciekawy efektów współpracy z "czarownikami" ;)

 

po 1 w zimie działa reku , w lecie nie

po 2 w zimie działa znacznie lepiej GGWC niz w lecie

po 3 z WM będę odzyskiwał ciepło

po 4 mam kolektor dachowy ktory powinien obniżyć zapotrzebowanie ok 1000kwh (względem twoich przypuszczeń mojego wuniku 30kWH/1m2/rok to oszczedność 20%)

 

i jeszcze 1 - ja już swojej WM nie zmienie ... ale gdybym 2 raz ją robił wykonałbym inaczej - jak - szkoda czasu na gdybanie - każdy dom jest inny i ma inny układ pomieszczeń - to jest temat do indywidualnych rozważeń i rozwiązań technologicznych - pisałem w wątku o GWC - można w WM zastosować trójniki i nimi w zalezności od pory roku sterować nawiewem lub wyciągiem - to jedna tylko z opcji ... możliwa ... może sa inne jeszcze bardziej stuteczne ...

 

nie da się porównać mojego domu i ukladu do domu jaska czy nydara - nydar ma typowa parterowke i poddasze do innych celow przeznacozne ...- KAZDY DOM jest inny - KAZDY uklad powinien byc INNY!!!!

Edytowane przez R&K

Nie masz racji między dachówką a blachą jest różnica tylko w akumulacji-inercji układu.O ile dachówka zadziała po jakimś czasie,o tyle blacha natychmiast.Ale,zachmurzone okresowo niebo będzie sprzyjało dachówce.

Kosztowne wady-kilkadziesiąt mb. rury.

Chłód z wnętrza nie jest wieczny.Po krótkim czasie się kończy.Bez dostawy świeżego ,,chłodu" nie da rady.Twoje okna ,dach i ściany codziennie będą podnosiły temp.wewnątrz.

Jednak spisek "trzech" ;)

Od kilku dni "macam" swoje dachówki,robię tak od kilku miesięcy i nigdy moja czarna dachówka nie była ciepła w upały !

Zastanawiałem się nad wymiennikiem/kolektorem dachowym ale u mnie przy czarnej dachówce nie ma to najmniejszego sensu.

 

mam czujnik temp w dachu w kolektorze - jak tylko się wprowadzę będę Ci codzienni notował temperatury

taki kolektor sprawdza się tylko w połaciach ocieplonych gdzie ciepłe powietrze ma mało miejsca i coraz cieplejsze przeganiane jest ku górze

spokojnie taki kolektor przy dachówce wystarczy do podgrzewania domu oraz do podgrzewanie CWU lub ZWU (w zależności od pory roku)

 

no i prawdą jest o tym że dachówka trzyma temperaturę - po zachodzie słońca jeszcze kilka godzin z pod dachu mam cieplejsze powietrze niż z czerpni północnej

Arturo 72.Ty albo nie wiesz co piszesz,albo człowiekiem złej woli jesteś .Wszystko idzie spieprzyć.Nawet tak prostą konstrukcję jak kolektor dachowy.Taki kolektor jest ciepły,jak w nim powietrze nie krąży.jeżeli dachówki między sobą nie będą szczelne,to konwekcja całe ciepło do nieba uniesie.Stąd na dzień dobry przewaga blachodachówki..Dachówka ceramiczna ma jedną przewagę.Przy pogodzie słońce-chmury,dachówka,poprzez swoją bezwładność jest od blachy lepsza.Warunkiem jednak jest uszczelnienie dachówki od strat niekontrolowanej ucieczki powietrza.Mierzyłem wczoraj temp.na wędzarni krytej dzchówką(pogoda zmienna) +43,7.Pod spodem nie ma izolacji.Temp.dachu z papą 52oC.Taki kolektor dachowy ,bez względu na rodzaj pokrycia to gigantyczna ilość energii.Mój dachowy kryty papą z 9m2 radiatora daje 24kWh.A dachu mam 140m2.

Pytanie do speców od wentylacji Nie moge odszukać konkretnej odpowiedzi.

Mam/bede miał wentylacje mechaniczną - w wykazie robót budowlanych jest info, że odliczeniu podlagają elementy m. in. instalacji wentylacyjnej.

Nigdzie jednak w wykazie materiałów do odliczenia nie ma wskazanego rekuperatora , kształtek wentylacyjnych itp.

 

Czy w takim razie moge to odliczyć czy nie?????

 

Dzieki

rekuperator nie podlega odliczeniu - chyba ze kupisz go u fachowca a ten wystawi Ci FV na 8% VAT - moze sie okazac wtedy ze za te 15% rożnicy spokojnie pokryjesz jego prace (tej kasy nie odzyskasz z US) i nie będziesz sam musiał się bawić i tracić czasu
  • 3 weeks później...

Przeczytałem tu wiele, czasem sprzecznych informacji w temacie WM. Powoli się gubię... :(

Proszę o ocenę rozmieszczenia nawiewów/wywiewów WM

Rysunki ponizej

 

Poddasze - czerwonym kolorem oznaczyłem alternatywny układ w/n dla otwartej klatki schodowej i holu.

 

Warunki techniczne:

Wejście, klatka schodowa bez wiatrołapu, otwarta na salon z aneksem jadalnym.

W obrębie klatki schodowej oraz w łazienkach bida-podłogówka wykonana na powrocie co.

Pod oknami standardowe grzejniki alu. W salonie kominek z bezpośrednim doprowadzeniem powietrza do spalania. W kotłowni kondensat z zamkniętą komorą spalania. W aneksie jadalnym płyta indukcyjna oraz piekarnik elektryczny. Wywiew kuchenny niepodłączony do okapu.

 

Pierwotnie miejscem reku miał być nieogrzewany stryszek z wentylacją połaci w szczytach. Uwzględniwszy porady postanowiłem zapakować centralę do garderoby, rezygnując z kanałów prowadzonych w warstwie ocieplenia poddasza. Byłoby łatwiej ale mostki termiczne, straty ... etc.

 

 

Pozdrawiam

parter.jpg

poddasze.jpg

Edytowane przez Jańcio Wodnik

czy anemostat z absa spokojnie zakładć- nie pożółknie to po czasie

?

założyć stalowe malowane proszkowo?

mam pytanie jestem przed zasypaniem granulatem i to ostatnia okazja na przelożenie przewodów elastycznych na te sztywne

chłopaki od granulatu twierdzą żeby porobic zdjęcia i za 15 lat spokojnie instalacje wyciągnąć i ponownie przysypać

dom parterowy 120 m2

 

a może ktoś potwierdzi że w granulacie łatwo będzie te przewody wyciągnąć i wymienić taniej niż kosztuje czyszczenie sztywnych

Edytowane przez malux20

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...