Jani_63 12.11.2009 07:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Listopada 2009 witam, przygotowuję się do budowy - poowoli bo lepiej wszystko 10 razy przemyśleć niż potem żałować. Bardzo podoba mi się koncepcja WM, reku jeszcze bardziej ale... no właśnie - zawsze jest jakieś ale. Po pierwsze zamarzanie centrali? Jak uniknąć - albo GWC albo grzałka? Czy jest jakiś inny sposób na zaradzenie temu problemowi? Może jakieś bijące na głowę konkurencję niezamarzające centrale? Grzałek wolałbym nie robić bo za darmo nie grzeją, żrą prąd a portfel topnieje. Wiem, że są "yntelygentne" centrale, które wyczuwają zamarzanie i zwalniają wiatraki ale to z kolei mniejsza wydajnośc układu i mniejsza sprawność. Czy jest na to jakaś recepta? Wymieniłeś wszystkie znane mi sposoby zabezpieczenia wymiennika. Są tu "koledzy" znacznie bardziej doświadczeni, wiec może oni coś doradzą. Druga sprawa to GWC. Pewnie najskuteczniejszy lek na w/w bolączkę ale mam na tym polu spore ograniczenia - wodę mam na ok metrze p.p.t. Czy mimo tej wody można zrobić GWC rurowy? Czy zwykłe pomarańczowe rury kanalizacyjne (np. Wavina) będą szczelne? Wydaje mi się że niekoniecznie a oklejenie każdego złącza nawet rolką srebrnej taśmy w końcu kiedyś puści i będzie się lała woda do rury - czy mam rację czy sa i na to sposoby? GWC rurowy nie jest dedykowany do takich warunków. Zawsze będzie występowało jakieś przesączanie. Może wszystko zalać. Fakt, że rurowce muszą mieć odprowadzenie skroplin, ale czy warto iść tą drogą... Masz idealne warunki dla "wodnego1" opisywanego dojść szeroko. Patrzyłem na system ValloFlex GEO i to w znacznej mierze poprawia moje obawy ale i tak jeśli dostarczane rury maja max 25m to jedno łączenie będzie trzeba zrobić - zawsze to spora poprawa ale czy to ma sens? No i ile to kosztuje? Jak widać nikt jeszcze z was nie dostał odpowiedzi ile to kosztuje, ja tez napisałem maila ale głucho. Tanie nie jest. Gdzieś mi mignęła cena jakiś czas temu, ale nie pamiętam. Można kłaść nitki równolegle i łączenie zrobić powyżej poziomu wód gruntowych przed sama czerpnią. Ale znowu pojawia się pytanie czy warto? Masz idealne warunki dla "wodnego1" Jani_63 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
stiffler 12.11.2009 08:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Listopada 2009 Wiesz - siedzę i czytam wszystko jak leci od pewnego czasu żeby nie mnożyć pytań, na które odpowiedzi były już wiele razy podawane ale zawsze coś indywidualnego się pojawi co każe pytać dalej. O "wodnym1" jeszcze nie czytałem - znaczy, że mam co robić wieczorem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piczman 12.11.2009 08:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Listopada 2009 stiffler mam u siebie podobne warunki gruntowe i wykonałem GWC glikolowe czyli Wodny 1 !Zdjęcia i opisy znajdziesz w moim Dzienniku i wewontku o GWC założonym przez Adam_mk ! Jeśli byś miał jakieś pytania to służę pomocą! Pozdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jani_63 12.11.2009 09:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Listopada 2009 Mam nadzieje ze Adam_mk mi wybaczy że nie zasugerowałem przeczytania wątku którego jest autorem Jani_63 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
edek_25 22.11.2009 12:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Listopada 2009 Witamjeżeli chodzi o rurę ValloFlex GEO to cena ok. 12 000 netto i obecnie jest niedostępna - nie wiadomo z jakich powodów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jani_63 23.11.2009 10:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Listopada 2009 Witam jeżeli chodzi o rurę ValloFlex GEO to cena ok. 12 000 netto i obecnie jest niedostępna - nie wiadomo z jakich powodów. A wiec całkowicie niezdrowa. Można taniej i zapewne znacznie lepiej w przypadku stiffler'a to wykonać. Jani_63 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barti44 23.11.2009 20:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Listopada 2009 A ja słyszałem gdzieś (albo czytałem), że reku firmy BARTOSZ jest odporna na zamarzanie-ale ile w tym prawdy-nie jestem w stanie zweryfikować. Może ktoś coś więcej na ten temat wie?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
stiffler 25.11.2009 23:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2009 Witam Można taniej i zapewne znacznie lepiej w przypadku stiffler'a to wykonać. Jani_63 Myśłisz o wodnym1? Bo taki mam plan - właśnie skończyłem lekturę chyba juz ostatniego wątku o reku i GWC i pora brać sie za poważniejsze decyzje. A ja słyszałem gdzieś (albo czytałem), że reku firmy BARTOSZ jest odporna na zamarzanie-ale ile w tym prawdy-nie jestem w stanie zweryfikować. Może ktoś coś więcej na ten temat wie?? Może i nie zamarza ale na pewno jakimś kosztem - zazwyczaj chyba zmniejsza się prędkość wentylatorów więc spada wydajność - zgadza sie? Samo z siebie na pewno nie jest wolne od zamarzania - cudów nie ma. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
stiffler 27.11.2009 14:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Listopada 2009 Witam jeżeli chodzi o rurę ValloFlex GEO to cena ok. 12 000 netto i obecnie jest niedostępna - nie wiadomo z jakich powodów. dostałem taką odpowieć z firmy BUD-WENT: W związku z wycofaniem się firmy Venture z produkowania central VALLOX oraz systemów wymienników Valloflex nie możemy zaproponowac żadnej oferty na te urządzenia. Firma Venture Industriea planuje wprowadzenie zamienników na wspomniane elementy, jednak nie znamy jeszcze konkretów w tej sprawie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
zbig_wawa 16.12.2009 00:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2009 Witam, przymierzam się do budowy w przyszłym roku domu 200m2 pow. uż. ,kubatura 740m3,poddasze użytkowe,częściowo podpiwniczony, porotherm + 10cm styropianu (jest sens więcej?).Jestem praktycznie zdecydowany na ogrzewanie P.C. + rekuperator (przeciwprądowy 95%) + kominek 11kW z własnym dolotem . w związku z tym mam parę pytań do bardziej doświadczonych użytkowników: 1. Czy duzym błędem jest umieszczenie centrali rekuperatora w piwnicy? Jakoś nie mogę znaleźc dla niej nigdzie miejsca gdzie nie obawiałbym się o hałas, wydaje mi się że największym problemem jest odprowadzenie skroplin , jeśli powieszę ją pod sufitem, powinno być chyba jeszcze trochę miejsca żeby sobie skropliny ściekły grawitacyjnie do kanalizacji.2.Sporo było na tym forum o tym, że przy went. mech. niepotrzebne są przewody w kominie i wychodzi dużo taniej, zastanawiam się jakiego rzędu są to oszczędnosci, komin muszę mieć i tak - kominek i wentylacja grawitacyjna w piwnicy (a właśnie czy może podłączyć tam w jakiś sposób rekuperator?).Zastanawiam się zatem czy by nie zbudować komina zgodnie z projektem grawitacyjnym i nie wykorzystać go do przeprowadzenia przewodów z i do rekuperatora w pionie a gdybym z niego w przyszłości chciał zrezygnować bezproblemowo wrócić do wentylacji grawiatacyjnej.3. Przy okazji, czy ktoś kiedyś próbował wyrzucać powietrze z rekuperatora do garażu doklejonego do domu? W końcu to kilka stopni wiecej niż powietrze w otoczeniu ale podejrzewam że jest duże ryzyko zawilgocenia. 4. Mam prośbę o pomoc w szacunkach bilansu cieplnego, o ile taki rekuperator może obniżyć zapotrzebowanie na niezbędną moc pompy ciepła (na razie mam na oku konkretnie model Brink - Renovent HR)? czytalem ze w laboratorium różne rekuperatory pokazują i 95% procent sprawności, w praktyce bywa dużo gorzej - nawet do 45%.Pytanie de facto zatem o to jaka część z 60W/m2 o których czytałem dla dobrze izolowanych budynków idzie na straty na wentylacji.5. Jak najlepiej połączyć kominek z całym domem? Płaszcz wodny to pewnie większy komfort ale czytałem coś o problemach z przegrzewaniem. Myślałem także o ew. wpakowaniu rur od nawiewu z rekuperatora (może też wywiewu albo obu jednocześnie) do tej komory nad kominkiem żeby to powietrze się po drodze ogrzało. Czy ktoś tego próbował?6. Jak zrobić górne żródło na poddaszu gdzie ma być parkiet ? (na dole podłogówka). Myślałem o ogrzewaniu powierzchniowym (rurki pod/w tynku) ale nie wiem czy to wystarczy. pozdrawiam i z góry dziękuję za sugestie Zbyszek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jani_63 16.12.2009 02:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2009 Ożywiłeś watek. Miałem już iść spać. Ale niech będzie, jeszcze skrobnę. Wiec tak: Ad.1 - w piwnicach i tak najczęściej instaluje się kratkę ściekową. Jeśli piwnicę będziesz miał wyniesiona ponad poziom gruntu to nie będzie żadnego problemu z odprowadzeniem skroplin. Reku raczej nie będzie przecież na podłodze. Ad.2 – I tak i nie. Rezygnacja z kominów obniży koszty budowy, ale te oszczędności wchłonie wentylacja mechaniczna. To się po części równoważy. Wszystko zależy od konkretnego przypadku. Kanały wentylacyjne możesz oczywiście wykorzystać tak jak planujesz, ale wtedy gdzie tu oszczędności? Jeśli się zdecydujesz je stawiać, a nie używać, to musisz je porządnie zaślepić Ad.3 – Właściwie sam sobie odpowiedziałeś. Wentylacja usuwa wilgoć bytową, wiec Twoje wozidełko będzie z tego niezadowolone Ad.4 – Straty na wentylacji sięgają 30 – 60% w zależności jak dom jest ocieplony. Im lepsza izolacja przegród, tym procentowo więcej tracisz na wentylacji. Nie znam opinii użytkowych odnośnie tego typu rekuperatora.Dla twojego domu bez rekuperacji straty dobowe mogą wynosić przy delta 30 st (-10 na zewnątrz, + 20 wewnątrz) nawet 61 kWh.Jak dobrze uszczelnisz chałupę to będą mniejsze, ale też nie będzie czym "oddychać". Znaczy grzyb będzie miał czym. Ad.5 – Kominek z płaszczem wodnym jest forma kotla na paliwo stale. Wymaga wiec układu otwartego. Przynajmniej takie przepisy obowiązywały do lipca tego roku. Obecnie można stosować układy zamknięte, ale konstrukcja kominka wymaga specjalnych zabezpieczeń przed możliwością przegrzania. Planując kominek i PC tworzysz układ biwalentny, wiec warto by pomyśleć o buforze dla gromadzenia nadwyżek z energii ze spalania.Nie wiem co chcesz osiągnąć podgrzewając nad kominkiem powietrze wywiewane.Podgrzewając powietrze nawiewane tworzysz coś na kształt DGP. Czy o to ci chodziło? Ad.6 – Oczywiście możesz zrobić ogrzewanie ścienne. To Twój wybór. Ale może warto się rozejrzeć za parkietem przystosowanym do ogrzewania podłogowego. Są takie produkty na rynku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lelelek 16.12.2009 10:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2009 czy prawdą jest że w pomieszczeniu z kominkiem przepisy wymagają wentylacji grawitacyjnej ( upiera się przy takim stwierdzeniu jeden z przyszłych wykonawców, a po przeczytaniu tego wątku wydaje mi się to bez sensu) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piczman 16.12.2009 10:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2009 Tak! Kominek z otwartą komorą spalania zmienia nazwę pomieszczenia z "salon" na "kotłownia" i musi być tam wywiew grawitacyjny oraz zetka nawiewna !Jeśli kominek z zamkniętą komorą spalania i z własnym kanałem doprowadzającym powietrze do komory spalania to WM jest dozwolona !Czy Twój wykonawca odróżnia te 2 typy kominków czy Ty się uparłeś żeby mieć "prawdziwy" ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lelelek 16.12.2009 10:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Grudnia 2009 dzięki za odpowiedź, problem chyba w tym jak to zgrabnie okresliłeś że musi nie odróżniać tych dwóch kominków. Jeszcze trochę muszę się podszkolić i czeka mnie następna lekcja edukacyjna "fachowca". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
zbig_wawa 17.12.2009 13:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Grudnia 2009 dzieki za pomoc, z tym podgrzewaniem powietrza to jest tak, że rekuperator chodzi non stop, wiec podgrzewając powietrze usuwane niejako pomógłbym rekuperatorowi podgrzać świeże powietrze nawiewane do pomieszczeń, oczywiście z uwzględnieniem jego sprawności. Pytanie czy rekup. nie mam ograniczeń co do max temperatury wywiewanego powietrza. Trochę się obawiam o podpiekanie mikroskopijnego kurzu (który zawsze przecież może przejść przez filtry) przy podgrzewaniu nawiewanego świeżego powietrza i zapaszku spalenizny oraz ciemnych smug jakie widuje sie przy kominkach ale pewnie przesadzam. pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jani_63 17.12.2009 19:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Grudnia 2009 To dane wymiennika krzyżowo-przeciwprądowego Heatex'a: DANE TECHNICZNE: Sprawność: 50 ÷ 75% Wydajność: 100 mł/h ÷ 5 000 mł/h Rozmiary: 266x528x50 ÷ 600 mm (AxBxC) Rozstaw lamel: 1,5; 1,7; 1,9; 2,4; 3,0 mm. Różnica ciśnień pomiędzy kanałami: do 700 Pa Temperatura pracy do 90°C OPCJE: - powłoka epoksy (wymiennik epoksydowany) - uszczelniacz silikonowy: temperatura pracy do 200°C - indywidualny pomiar szczelności z protokołem - lakierowana rama - pakiet lameli uszczelniony lakierem Jak widzisz 90 st mu nie szkodzi a to wymiennik aluminiowy. Bardziej musisz uważać na wentyle. One nie lubią jak jest więcej niż 60 st Poustawiaj sobie rury tak żeby tam się nic nie spiekało. Ale tez bez przesady. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lu.du 18.12.2009 15:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2009 Witam, przeczytałem watek, ale nie trafiłem na przypadek nastepujący którychciałem opisac dlatego proszę o odpwiedź bądź wskazówkę gdzie szukać. Mam kotłownię w której bedzie piec CO na ekogroszek. Czy może ktoś powiedziec jak powinna być rozwiązana sprawa wentylacji mechanicznej w takim pomieszczeniu. Z zawartych opisów i informacji wynika ze wywiewu nie może być samego w kotłowni (podciśnienie). Czy zatem trzeba doprowadzać tam nawiew i wywiew (z lekkim nadciśnieniem) czy zosawić kanał wentylacji grawitacyjnej i zrobić nawiew w ścianie z zewnątrz a pomieszczenie odizolować przez szczelne drzwi od reszty domu? Druga sprawa dotyczy garażu jak w tym pomieszczeniu powinna wygladać sprawa wentylacji - czy tutaj może być on traktoway jako pomieszczenie "brudne" i mozna zastosowac sam wywiew? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piczman 18.12.2009 15:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2009 przeczytałem watek, ale nie trafiłem na przypadek nastepujący którychciałem opisac Odpowiedź już padła, masz to kilka postów wyżej !!! Tak! Kominek z otwartą komorą spalania zmienia nazwę pomieszczenia z "salon" na "kotłownia" i musi być tam wywiew grawitacyjny oraz zetka nawiewna ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lu.du 18.12.2009 15:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2009 przeczytałem watek, ale nie trafiłem na przypadek nastepujący którychciałem opisac Odpowiedź już padła, masz to kilka postów wyżej !!! Tak! Kominek z otwartą komorą spalania zmienia nazwę pomieszczenia z "salon" na "kotłownia" i musi być tam wywiew grawitacyjny oraz zetka nawiewna ! Witam, dzięki za odpowiedź. A jak sprawa wygląda z garażem. Czy można go traktować jako pomieszczenie "brudne"? lu.du Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jani_63 18.12.2009 18:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2009 Kiedyś w necie przeczytałem o rozwiązaniu pozwalającym "normalny" kocioł CO przekształcić w kocioł z zamkniętą komora spalania.Szczelne doprowadzenie powietrza zewnętrznego bezpośrednio do komory spalania miało pozwolić na zastosowanie wentylacji mechanicznej także w obrębie kotłowni. Niestety nie umiem znaleźć tego ponownie.Czy ktoś się spotkał już z takim rozwiązaniem?Teoretycznie to rozwiązanie powinno być zgodne z przepisami, ale pojęcia nie mam czy przepisy w naszym kraju kategorycznie nie zabraniają tworzyć kotłowni na paliwa stale bez wentylacji grawitacyjnej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.