Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

O wentylacji - co i po co, wzdłuż i w poprzek!


Recommended Posts

Dziękuję Wam wszystkim za komentarze.

Drogi Piczmanie :

Dzięki za potwierdzenie, że to ma prawo zadziałać!

Rury główne fi 200 mogę dać, ale jaki tego sens, jeśli reku Brink Renovent Large ma i tak wszystkie wyjścia/wejścia fi160? Może spowolni to strugę i bedzie ciszej, ale da to coś oprócz tego? Może jakaś inna centrala jest warta uwagi (Jan-gaz? ) ?

Przepusty w stropach mam wszędzie 110 (wsadzone kawałki rury kanalizacyjnej przed zalaniem stropów) - pozostawienie 125 dla sypialni na piętrze to jakiś pomysł, ale na anemostacie będzie i tak zwężka do 100.

Sugeryjesz pociągnąć wywiew do garderoby? Które inne pomieszczenie jest w/g ciebie "brudne" ?

 

Co do kanałów płaskich - przewiduję max 6cm styro pod wylewką podłogi piętra, więc niestety nie zmieści się nawet 2cm pod kanałami, chyba że będą "wystawać" w wylewkę. Może nie będzie gwizdać...

 

Czyli puszczenie wyrzutu kanałem wentylacyjnym (komin systemowy w kotłowni) 120x160 da radę? Nie chcę dziurawić wschodniej ściany żeby tam dać wyrzutnię.

Jeszcze raz dziękuję wszystkim!

 

Jak dajesz 6cm a kanał ma 5cm to musisz się liczyć z dodatkowym przezbrojeniem tych miejsc..

A nie lepiej zamiast plastikowych użyć blaszanych :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 3,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Moim zdaniem garderoba jest pomieszczeniem "czystym" U siebie zrobiłem na początku wyciąg i zaburzało mi to wentylacje w sypialni ( powietrze krążyło od anemostatu w sypialni do garderoby na odcinku 3m), maiłem delikatny zaduch w tych pomieszczeniach. Potem zminiłem i mam i tu i tu nawiew. Jest dużo lepiej.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dajesz 6cm a kanał ma 5cm to musisz się liczyć z dodatkowym przezbrojeniem tych miejsc..

A nie lepiej zamiast plastikowych użyć blaszanych :)

 

Można położyć na kanał pasek 1 cm styropianu, aby zachować poziom izolacji. Można również wykuć w stropie "bruzdy" o głębokości 1 cm i wtedy na kanał zmieści się 2 cm styropianu. Dodatkowo, jak już to jeden z forumowiczów opisał i utrwalił na zdjęciach, można pozaznaczać żółtą taśmą (od ściany do ściany) miejsca, w których poprowadzisz kanały, aby panowie od instalacji sanitarnej i posadzek nie uszkodzili kanałów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem garderoba jest pomieszczeniem "czystym" U siebie zrobiłem na początku wyciąg i zaburzało mi to wentylacje w sypialni ( powietrze krążyło od anemostatu w sypialni do garderoby na odcinku 3m), maiłem delikatny zaduch w tych pomieszczeniach. Potem zminiłem i mam i tu i tu nawiew. Jest dużo lepiej.

 

Popieram. Ja u siebie w garderobach wstawiam kratki 14x14 na ścianę garderoba/hol i zostawiam szczelinę pod drzwiami sypialnia/garderoba. W pokoju mam nawiew, powietrze do wywiewu w łazience będzie wędrować zarówno pod drzwiami do holu, jak również przez garderobę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Ze względu na temperaturę, prace mokre mam wstrzymane, więc postanowiłem obmyślić i skompletować układ wentylacji w domu.

Dom parterowy, ale poddasze będzie docelowo wykorzystane na cele mieszkaniowe, więc i je będę wentylował. Kubatura 450m3. Rekuperator Brink Renovent Medium. Układ planuję zaprojektować i wykonać samodzielnie, w oparciu o skrzynki rozprężne. Rekuperator będzie podłączony do ceramicznego GWC.

Planuję następujący układ nawiewowy:

Rekuperator połączony ze skrzynką rozprężną elastyczną rurą fi 160.

Skrzynka rozprężna ze siedmioma wyjściami fi 125.

Od skrzynki rozprężnej do anemostatów rury elastyczne fi 125.

Rury ocieplone pięcioma centymetrami wełny a dodatkowo rury i skrzynki rozprężne zasypane w granulacie wełny.

Wszystko tak rozprowadzone, że najdłuższa odległość „skrzynia rozprężna – anemostat” będzie wynosiła 150% najkrótszej odległości.

 

Wywiew zrealizowany będzie analogicznie, choć tam rozpiętość odległości wyniesie 400%.

 

Teraz moje wątpliwości.

1. Jakie rury będą najodpowiedniejsze? Elastyczne z kilku warstw folii (http://www.ampar-silesia.pl/wpliki/przewod-elastyczny-nieizolowany_212_100.pdf) czy FLEXy (http://www.ampar-silesia.pl/wpliki/przewod-polelastyczny-flex_211_99.pdf). Flexy wydają mi się znacznie lepsze (cichsze, trwalsze, tańsze), ale może o czymś nie wiem?

2. Rozumiem, że przy układzie na rurach elastycznych nie stosuje się tłumików?

3. Chciałbym na wyjściu każdego z kanałów fi 125, w skrzyni rozprężnej nawiewowej, zamontować przepustnicę, którymi wyreguluję przepływy. Czy to poprawne rozwiązanie?

4. Czy w układzie wywiewowym również stosować przepustnice?

5. Gdzie mogę kupić trójnik z klapą przełączającą źródło świeżego powietrza dla rekuperatora (GWC – bezpośrednia czerpnia zewnętrzna)?

Na stronie http://www.ampar-silesia.pl/produkty,17 nie znalazłem nic takiego.

6. Czy poprawnie w tej roli będzie działał układ składający się z trójnika z dołączonymi na wejściach dwiema przepustnicami?

7. Chciałbym jednak (wbrew zaleceniom) podłączyć okap pod wyciąg. Za okapem, w miejscu dostępnym, chcę zastosować filtr (http://www.ampar-silesia.pl/wpliki/fd_281_146.pdf). Domyślam się, że ze względu na opór stawiany przez filtr, okap będzie wyciągał mniej powietrza niż pozostałe anemostaty. Czy tak będzie, czy zupełnie przestanie cokolwiek wyciągać?

8. Odległość od skrzynki rozprężnej do anemostatu nawiewowego w salonie będzie największa, a chciałbym by ten nawiew był wydajniejszy od pozostałych. Jedno z wyjść w skrzynce rozprężnej pozostanie mi wolne. Czy, jak podłączę dwa wyjścia i poprowadzę do anemostatu rurę o większej średnicy (np. fi 160), uzyskam zamierzony efekt?

9. Czy fizyczne umiejscowienie wyjść w skrzynce rozprężnej wpływa na wydajność każdego z wyjść (czyli np. wyjście naprzeciw wejścia do skrzynki będzie uprzywilejowane w stosunku do pozostałych wyjść)?

 

Chciałbym uzyskać ogólne zalecenia.

Dokładnie to ja to sobie policzę, ale nie wiem czy rozwiązania jakie chcę zastosować funkcjonują w praktyce?

Edytowane przez pawelpiwowarczyk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Czytałem, że niektórzy z Was mają wymiennik ciecz/powietrze do GWC glikolowgo, a czy ktoś zastosował podobny wynalazek zasilany wodą z CO, żeby uniknąć działania elektrycznej grzałki odmrażającej wymiennik reku?

 

Czesc,

 

A możesz powiedzieć jakie były by zalety takiego rozwiązania?

 

PZDR

 

Qter

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Brak grzałki elektrycznej (kosztownej w utrzymaniu)

2. Wymiennik zasilany z pieca CO mógłby dosyć tanio podnieść temperaturę powietrza zasilającego

 

grzałka włącza sie tylko w ściśle określonych warunkach - ma przeciwdziałać zamarzaniu skroplin na wymienniku i działa najczęściej tylko "przez" chwile

 

czy ty chcesz ładowac wodę o temp. np. +70 C na nagrzewnicę i dopiero podawać na reku? Może od razu zrobić ogrzewanie nadmuchowe?

A jak nie palisz w piecu?

A co w lecie przy upałach?

 

Jasne, że mozna to zrobić ale ja nie bardzo widzę co takie rozwiązanie miało by wnosić (tanio to raczej nie będzie - możemy przyjąć, że pompka do GWC glikolowego zużywa ok 80 W - energię ziemi masz w gratisie

 

A w twoim rozwiązaniu pompke bedziesz musiał pewnie też zastosować - a nie wiem jak policzyć wydatek na utrzymaniu w nagrzewnicy temp. CO

 

PZDR

 

Qter

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie chodziło o nagrzewnicę wodną do kanałów okrągłych. Mrshark, czy to ma działać przeciw zamarzaniu rekuperatora, czy ma ogrzewać powietrze? Przejrzyj net i sprawdź moce tych nagrzewnic. Nie trzeba tam puszczać 80*C - wystarczy 50/35, pompa dodatkowa również nie jest potrzebna, moim zdaniem można skorzystać z tej od CO i ustawić odpowiedni przepływ.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy to ma działać przeciw zamarzaniu rekuperatora, czy ma ogrzewać powietrze? [...] Nie trzeba tam puszczać 80*C - wystarczy 50/35, [..] moim zdaniem można skorzystać z tej od CO i ustawić odpowiedni przepływ.

Na razie głośno myślę, czy stosowanie czegoś takiego ma sens (np włączone do obiegu powrotnego jakiegoś obiegu grzewczego)

Co do glikolowego - nie wiem czy uda mi się to zmieścić sensownie na działce, np 2x 100m w rozsądnych odstępach trochę zajmuje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanko: czy stanie się coś strasznego jeśli kanały prostokątne PCV na stropie ułoży się bez warstwy styropianu pod i nad kanałem?

 

Jeżeli masz podłogówkę nad kanałem to możesz uzyskać nawet 24*C na nawiewie (któryś z forumowiczów pisał, że tak ma). Latem powietrze nawiewane będzie się ogrzewać od temperatury stropu/betonu, więc możesz mieć trochę słabszą sprawność "schładzacza".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...