Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jak sie zyje z wentylacja mechaniczna-Wasze odczucia


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 224
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Przy oknach dachowych i okresowym paleniu w kominku to nawet 1 wymiana powietrza na godzinę nie wystarczy.

To, że po zredukowaniu z 3 biegu na 2 spadła nieco temperatura to efekt tego co opisałeś powyżej - przysłonięte okna dachowe.

Ponawiam moją propozycję włącz centralę na noc na 4 biegu, z pominięciem GWC a rano włącz GWC i pozostaw centralę na 4 biegu. Wyłącz automatykę, ona nie wie że w domu masz tak wysoką temperaturę - nie ma takiego czujnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem z nadmiernym nagrzewaniem się budynku to wina przede wszystkim zysków przez okna. Jeśli do tego mamy też niewiele izolacji w dachu lub ew. na stropie w parterowce (20cm np.) to równiez tędy mamy bardzo duże zystki ciepła. Wentylacja z rekuperacją + GWC nie jest w stanie w żaden sposób obniżyć temperatury w tak zbudowanym domu do przyjemnych 22-23. Rekperatory są po prostu za słabe na to wydajnościowo. Przeciętny rekuperator to 400-500m3/h. To zdecydowanie za mało. W dodatku nawiewane temperatury to +17, +18C. Musielibyśmy nawiewać kilka razy tyle, zrobić z 8-10 wymian na godzinę całego powietrza żeby cokolwiek schłodzić. Zeby przy obecnej wydajności rekuperaora osiągnąć taki sam efekt należałoby obniżyć temperaturę nawiewaną do +6, +7C a to jest nie do osiągnięcia dla jakiegokolwiek GWC.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wplyw kominka jest straszny-mam 2 god grzania za soba,85 st w plaszczu,baniak nagrzany do 65 st. a w srodku przy reku na 4 biegu 26.4 st. Na nic sie zdaje ta praca,gdy dowalam takie ilosci ciepla,na zew 15 st. Zostawie na nawiewie duzym do rana...ale...chyba praw fizyki i mechaniki nie okielznam...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@radek_sziwa masz rację, GWC to nie klima, ale przy utrzymaniu ok. 1 wymiany na godzinę temperatura i wilgotność będzie niższa niż w pomieszczeniach wentylowanych grawitacyjnie bądź przez otwarcie okien. I dodatkowo brak much i komarów. :wink:

 

@Lookita postaraj się wyeliminować ten kominek - może jakaś grzałka elektryczna albo kocioł równolegle do kominka. Ja mam kocioł elektryczny 18KW i solary. W upały kominka nie uruchamiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam podgotowanych!

:lol:

 

Spróbujmy sobie obejrzeć tę sytuację!

W słoneczny dzień, na każdy 1m2 pada strumień energii około 1kW.

Ta energia jest zatrzymywana przez warstwę ocieplenia, które tak samo dobrze powinno działać zimą (nie pozwalając na wypływanie ciepła ścianą) jak i latem (nie pozwalając na napływanie ciepła).

A jest?

Każde okno to dziura w tym ociepleniu! Robi za grzejnik 1000W/m2.

Solarek powietrzny się tworzy! (Przy okazji stestowaliście, że mają sens!).

Policzcie i napiszcie ILE m2 "grzejnika" macie.

 

Odpowiedni projekt domu....

Dom (dla mnie!!!! :evil: ) najpierw powinien dobrze działać, a POTEM dobrze wyglądać!!!

DLACZEGO dobre, stare domy, miały okapy wysunięte tak, że okna LATEM ZAWSZE były ocienione?

Też tak macie?

Przecież to nie tylko po to, żeby bryzgi z deszczu nie moczyły ścian...

Do tego ustawienie względem stron świata... Ustawienie Pn-Pd i W-Z to błąd!

Wiem. Tego nie zawsze da się uniknąć.... Takie czasem bywają teraz działki...

 

Wilgotność względna....

Buda świeżo wystawiona ma sporo wilgoci technologicznej. Dodatkowo jeszcze wzbogacanej naszą (ludziów) działalnością. :lol:

Jak przekraczamy tak z 60% to okazuje się, że nasza skóra "nie ma gdzie" podziać wypacanej wody i natychmiast odczuwamy (właśnie opisywany) dyskomfort!

 

No i jeszcze coś....

Jest tu taki jeden... forumowicz... , który stale twierdzi, że GWC od długości ponad kilka mb to rozrzutność... Wręcz głupota....

(że też mu się jeszcze nie znudziło...)

Jeżeli GWC jest poprawnie zbudowane NA LATO, to jest w stanie wchłonąć prawie każdy strumień ciepła i to przez wiele dni!!!

Wtedy temperatura powietrza wypływającego z niego jest dość zbliżona do tej, jaka jest te 1,8m pod ziemią (co oznacza około 7-10-12stC)

TAK MACIE?!

Przecież TAKI był tu, wielokrotnie ponawiany i akcentowany, postulat!

Czy w Waszych konstrukcjach ten warunek jest spełniony?

Wtedy...

 

Przy zacienionych okapem oknach, dobrej termoizolacji ścian i stropów, wymianie powietrza W POTRZEBNYM STOPNIU (patrz wskazania hygrometru!!!) na strugę chłodnego, podawanego z GWC i przy ZAŁĄCZONYM BAJPASIE - to można "zostać ubranym w sweterek"! Z całe 16-18 może się zrobić!

 

Latem jest ważne, aby chałupka nie była dziurawa "od dołu".

To, że zimniejsze powietrze jest cięższe od cieplejszego, to tu się powtarza jak mantrę...

To czemu jakoś się nie pilnuje, żeby dom w upały przypominał normalną wannę na to ciężkie?

Ucieka sobie, z trudem wypracowane, w dal wszelkimi szczelinami, których się nie zasłania - bo przecież lato jest i nie trzeba!

Naprawdę nie trzeba?

 

Wyobraźmy sobie więc wnętrze salonu z czynnym klimatyzatorem, w którym pozostawiono zupełnie otwarte drzwi do ogrodu... :roll:

 

Jeżeli jest nieoptymalny mikroklimat - to coś jest źle!

Ktoś czegoś nie dopatrzył!

 

Wypadałoby zdiagnozować kto i co i poprawić. Jak się da!

 

Pozdrawiam Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo szybkie ochłodzenie wnętrza można uzyskać zmuszając wodę do parowania.

Ciepło parowania wody jest KOLOSALNE!!!

 

Trzeba by rozwiesić sporą mokrą szmatę. Ze dwa dobrze zmoczone prześcieradła...

Parno a tu jeszcze wodę radzą?! :o :o :o

 

Spróbujcie...

:lol:

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie mi nie uwierzycie ale mam takie same odczucia jak kilka osób w tym wątku.

 

Chciałem o tym napisać na forum ale zawsze były ważniejsze sprawy poza tym miałem obawy że zaraz zostanę zakrzyczany przez co niektórych.

 

Ale to nie o to chodzi. Zależy mi jak naprawdę sprawdza się wentylacja mechaniczna. Bo jak narazie dla mnie lepszy komfort daję wentylacja przez otwarte okna. I nie jest prawdą wielokrotnie tutaj cytowaną że wentylacja grawitacyjna nie działa w lecie.

 

Nie mam u siebie WM ale byłem w 3 domkach z WM.

 

W 2 domach było nieprzyjemnie duszno nie potrafię tego dokładnie opisać ale odbierałem to jako "gorąco i duszno" Wtedy jeszcze nie było upałów. Nawet nie próbuje sobie wyobrazić jak jest duszno teraz w trakcie upałów.

 

Tylko w 3 domku WM była do zaakceptowania ale była to instalacja gdzie

2 godziny przed naszym przyjazdem reku chodził na najwyższym biegu. Ale też nie mogę napisać żeby to była jaka rewelacja, nie było duszno ale żadnych zachwytów więcej.

Ta ocena może być jeszcze bardziej nie obiektywna ponieważ był to domek jednego z pracowników dużej warszawskiej firmy montującej instalację reku. :lol:

 

Możecie mi zabić ale moje doświadczenia z WM są takie jak napisałem, chyba że mnie ktoś przekona lub pokaże że jest inaczej. Jak ktoś w Warszawie lub w okolicach zechcę się pochwalić swoją instalacja WM to biorę browar i jadę :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaczynam zastanawiac sie nad technologia mojego domu-czy ona nie jest przyczyna,ale

O tym samym pomyślałem -wiemy jakie parametry maściana jednowarstwowa i to może miec znaczenie zarówno przy mrozie jak i przy upale.Ogrzać jest łatwiej niż ochłodzić i dzieje się to niezauważalnie o ile jest jakakolwiek automatyka - po prostu piec więcej spali. Ale znów biorąc pod uwagę duże przeszklenia -sam nie wiem czy te ściany rzutują.

Nasuwa mi się aby ograniczać wentylację gdy temp zewn>wewn a puszczać na maksa w nocy i "naładować" chałupę chłodem w nocy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I nie jest prawdą wielokrotnie tutaj cytowaną że wentylacja grawitacyjna nie działa w lecie.

Stricte grawitacyjnie działac nie ma prawa, jak otworzymy okna na przestrzał albo od tej strony co wieje to mamy właśnie mechaniczna z tym że za wentylator(przeciąg) robi matka natura (fakt że też grawitacyjnie ale juz daaaleko poza naszym domem). :wink:

Od WM oczekuje się komfortu tylko czy aby nie za bardzo?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O matko... Myślę, że za dobrnięcie do końca tego wątku powinno się dostawać jakiś order za ofiarność i odwagę... Takiej porcji głupot nie przeczytałem już dawno, a Wgregor tylko jednym postem nas tu uraczył.

 

Jak można na poważnie roztrząsać problem gorąca w domu u kogoś, kto pali latem w kominku?!? Lookita, na Boga!

 

Ile razy było pisanei, że GWC i reku TO NIE KLIMA i nie schłodzi domu! Za mała pojemność cieplna powietrza. Że troche pomoże? Pewnie tak, ale porównajcie potrzebne ilości ciepła (zimna), z zyskami solarnymi o których pisał Adam i jeszcze ten kominek?!?

 

Rekuperator to zasadniczo sprzęt na zimę - po to wymyślono tzw. "wkłady letnie"! Ma służyć odzyskiwaniu GJ z ogrzanego przez nas powietrza, a nie chłodzić dom! Co prowadzi mnie do gwoździa programu:

 

KTO WAM K&$^% POWIEDZIAŁ, ŻE NIE WOLNO OTWORZYĆ OKIEN JAK SIĘ MA WM???

 

Nie trzeba - może i tak, ale żeby od razu zaspawać??? Ludzie - troche rozsądku!

 

Wentylacja grawitacyjna działa jak chce, a nie "nie działa". Czasem za mocno (zima), czasem wcale (lato). Wystarczy zrozumieć zasadę jej działania i narysowac sobie domek i temp. zewn. i wewn w różnych porach roku.

 

To, że w domu jest gorąco to wina błędów projektowych, materiałowych, konstrukcyjnych i złych zachowań. Jeśli Lookita upiera się, żeby polegać na WM, to na noc powinien wrzucić mozliwie najwyższy bieg - wtedy napcha sobie zimnego powietrza do domu, ew. da szanse na wywalenie części ciepła na zewnątrz. Jak ty ma być zimno, skoro na noc ogranicza wentylację?

 

Gdzie rolety, gdzie okapy, gdzie technologia akumulująca ciepło (czy raczej zimno w tym przypadku)???

 

I przede wszystkim - gdzie rozsądek? Jak Ci gorąco, a na zewnątrz jest chłodniej, to jak możesz nie otworzyć okien na oścież? Komary aż tak straszne?

 

WM z odzyskiem ma zapewniać odpowiednią wentylację zimą, bez wielkich strat cieplnych. Ja przez całą zimę mam otwarte okno w sypialni, bo inaczej się duszę. Ile kzł w ten sposób ucieka w kosmos boję się mysleć. I do tego jest reku. A jak ktoś miał nadzieję, że będzie miał darmową klimę, i jest zawiedziony, to ktoś go po prostu nabił w butelkę. Szczególnie, że ten cały GeoVent czy jak mu tam, kosztuje tyle, co mały samochód.

 

Generalnie współczuję.

 

Alem sie zbulwersował... :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bardzo sie ciesze,ze watek sie wyraznie rozwija.

temat wykorzystania WM z reku i gwc do wykorzystania klimatyzacyjnego rozgryzam od kilku miesiecy.

podkreslam,ze jestem zwolennikiem WM z reku i na pewno bede mial taka instalacje.

podstawowym argumentem zastosowania dla mnie WM jest komfort. sprawa kasy...wiele napisano. ekonomicznie nie ukrywajmy nie specjalnie sie oplaca.

komfort to zarowno odpowiednia wymiana, temeperatura i wilgotnosc zima (tu glownie zyski z reku) .dla mnie niesamowicie waznym elementem jest rowniez odpowiednia temperatura latem , do tego stopnia,ze aktualnie zastanawiam sie nawet nad typowymi splitami (dospel ma 3 kW za 800 zł- nie wiem czy sie sprawdzaja , kosztowo ok).

Dla mnie zapewnieniem komfortu latem nie jest wychladzanie domu noca tak aby nad ranem bylo 21-22 st. a po 3-4 godz. ponownie 26 st w dodatku z wilgotnoscia 60%. chcialbym uzyskac mozliwosc utrzymania temp.22 st. przez caly dzien.z tego co piszecie niestety klasyczny uklad WM,reku i gwc nie jest w stanie tego zapewnic.oczywiscie pojawiaja sie glosy,ze jest prawie komfortowa tylko,ze wymaga to zasuniecia zaluzji, reku na 4 biegu, najlepiej pasywnego ocieplenia.mnie nie satysfakcjonuje ,poniewaz nie po to mam miec spore przeszklenia abym w gorace dni siedzial w depresyjnym,ciemnym klimacie.

Depi

nie zgadzam sie.ze wiekszosc informacji zawratych w tym watku to porcja glupot.wlasnie wszelkie opinie forumowiczow uzmyslawiaja mi jak bledne sa moje nadzieje i innych co do wykorzystania WM,gwc do celow klimatyzacyjnych,( wszyscy wykonawcy gwc reklamuja= pelne zapewnienie komfortu latem).

podobnie trudno sie zgodzic z opinia aby przy zlych warunkach otwierac okna i wietrzyc (troche sie to kluci z zalozeniami WM jako systemu w pelni sterowalnemu;przewietrzanie oknami to jak grawitacyjna wentylacja )

 

wracajac do problemu autora podobnie jak Adam uwazam,ze wysoka temperatura jest spowodowana bardzo duzymi zyskami z przestrzeni szybowych oraz tym,ze system WM z reku w takich warunkach szczytowych jest zupelnie niewydolny i nie potrafi wychlodzic domu ,w ktorym sciany utzrymuja od kilku dni wysoka temperature.

(dzisiaj z ciekawosci sprawdzalem temperature w klimie samochodowej- 11 st i splita w pracy- 13 st ;takie temperatury zapewnaija odpowiednia sprawnosc przy odpowiednich przeplywach)

przypominam link:

http://r2.ksiazenice.net/cgi-bin/all.temperature.rrd.cgi?starttime=-1week&endtime=now

tylko w 1 dniu temperatura nawiewu jest na poziomie 18st. potem ok. 20 st.; po 5 dniach upalow temperatura osiaga temp. 25-26 st (juz temp.wnetrza) a od 6 dnia osiaga temperature zewnetrzna.(oczywiscie nie wnikam czy gwc jest wykonany prawidlowo,zakladam,ze projekt z Tania...

jest ok)

Adam ,

mam pytanie, co znaczy dobrze wykonany gwc na Lato?

nie zgadzam sie, aby mozna bylo wykonac gwc standardowy ,z ktorego uzyskamy 7-10-12st., wydaje mi sie,ze trzeba byloby zejsc ponizej 4 m.

 

wracajac do glownego tematu.

dzieki Waszym wypowiedziom utwierdzilem sie,ze system klimatyzacji w sytemie otwartym (WM) wymaga szczegolnych warunkow aby byl skuteczny tj. przewymiarowanie kanalow,wentylatorow ewentualnie gwc lub inne zrodlo chlodu ( sondy ziemne np.z PC)

pytanie jest jak obliczyc jakie jest rzeczywiste zapotrzebowanie na chlod dla zapewneinia komfortowych warunkow latem.rowniez przy warunkach brzegowych-upaly.z postow Adama wiem,ze 1m2 naslonecznienia to1 kW;

w jaki sposob obliczyc reszte?

pzdr

marek

[/b]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... ,bez wplywu temp. z powierzchni na sam gwc,jak u mnie,

Prawidłowo wykonany gwc płytowy powinien być zaizolowany styropianem od góry, żeby wykluczyć, a właściwie zminimalizować wpływ warunków zewnętrznych na temperaturę w GWC.

 

 

Temperatura w pomieszczeniu (o określonych warunkach izolacji ścian, podłogi, stropu i okien - to tak aby się @Wgregor nie przyczepił) zależy od ilości powietrza nawiewanego i jego temperatury. Zmniejszając znacznie strumień powietrza uzyskasz tylko nieznaczny spadek temperatury powietrza nawiewanego więc efekt w pomieszczeniu będzie mizerny. Sprawdź jaką masz temperaturę nawiewu na każdym biegu. Różnica nie będzie zbyt wielka.

 

By temperatura się obniżała energia zabierana przez powietrze wychodzące z GWC musi być wieksza niż dostarczana przez słońce i inne elementy.400m3/h to, w super skrajnych teoretycznych warunkach i idealnie dobranym GWC maksymalnie 1600W (więcej powietrze nie odbierze)

Czy ktoś z was ma piec 1600W? A klima wymaga większej mocy niż grzanie !

Słońce to 1000-1200W/m2!!!

Mało tego - po wyjściu powietrza z gwc jest dystrubucja ! diesiątki metrów rur z 5 cm izolacją, ile tam się podgrzeje?

 

Dlatego jak ktoś zwraca dużo uwagi na rozbudowane GWC (jak na tym forum) a w d... ma izolację termiczną i dał w dachu śmieszne 30 cm wełny a na ścianie przkleił 20cm płytkę styropianu i chce by mu 1.5kW chłodziło chłupę?

 

Bilans energetyczny musi być ujemny!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

400m3/h to, w super skrajnych teoretycznych warunkach i idealnie dobranym GWC maksymalnie 1600W (więcej powietrze nie odbierze)

 

Nie do końca prawda. I to udowadniam doświadczalnie-

Wczoraj: 400 m3/h, na dworze 29 st.- nawiew do domu 15,8-16,3 st., przez 5 h.

Pomierzę kiedy będzie ponad 30 st. a myślę że moj GWC ma większe możliwości i uważam że przy ponad 30 st. też wyciągnę ok 16-16,5. st.

Moje wyniki będę cały czas podawal.

 

PS

TB, nie pisz o tych 50 cm izolacjach w dachu, 40 w ścianie itp.

Ci ktorzy budują pasywnie lub energooszczędnie i chcą mieć WM wiedzą że trzeba dawać dość dużo izolacji i miec WM.

I aby mieć 2 kW zysków nie trzeba mieć 30 cm izolacji w ścianie i 50 na dachu, bo największymi grzejnikami są okna a nie ściany. Swoje zyski wyliczalem i najbardziej istotna jest wielkość przeszklenia, ja wyliczyłem u siebie 2 kW zysków.

Bez tych utartych Twoich sloganów czasem można normalnie czytać co piszesz, nawet jeśli się z Tobą nie do końca zgadzam.

Daj spokój, teraz jesteś na tym forum, popatrz co wszyscy o Tobie sądzą,

masz wiedzę to pokaż to szanując wiedzę innych i dyskutując normalnie a nie powtarzając coś co już bawi i uwierz mi- nie pokazuje że masz wiedzę ale raczej że przeczytałeś jakąś ulotkę i powtarzasz to co na niej napisali.

Poczytaj Tylko swoje posty, może zrozumiesz czego masz nie (sic!) pisać.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

400m3/h to, w super skrajnych teoretycznych warunkach i idealnie dobranym GWC maksymalnie 1600W (więcej powietrze nie odbierze)

 

Nie do końca prawda. I to udowadniam doświadczalnie-

Wczoraj: 400 m3/h, na dworze 29 st.- nawiew do domu 15,8-16,3 st., przez 5 h.

Pomierzę kiedy będzie ponad 30 st. a myślę że moj GWC ma większe możliwości i uważam że przy ponad 30 st. też wyciągnę ok 16-16,5. st.

Moje wyniki będę cały czas podawal.

Wgregor ma rację. 400m3 suchego powietrza ma masę 448 kg.

Ciepło właściwe suchego powietrza wynosi 1045 J/(kg*K).

Różnica temperatur podawana przez ciebie (15,8+16,3)/2 = 16 st. C.

29 - 16 = 13 st. C

448*1045*13= 6 086 080 J w ciągu godziny.

Daje to moc chłodniczą :

6 086 080 / 3600 = 1691 W

Czy to dużo? Używając klimatyzatora dla uzyskania tej mocy chłodniczej musiałbyś dostarczyć ok. 600 W mocy elektrycznej.

Do wentylatora zapewne dostarczasz dużo mniej :).

Problem to IZOLACJA ! Ja mam 50 cm wełny ( plus wentylowana kalenica) w dachu 40 cm w ścianie . W oknach żaluzje, więc GWC dobrze działa. Przecież 300-400m3/h powietrza może zabrać ,przy dobrym GWC ,z domu energię równą 1,5 m2 nasłonecznienia!!!!! To jak przy kiepskiej izolacji takie coś ma chłodzić?

To też muszę potwierdzić. Trudno spodziewać się, przy wielkich przeszkleniach bez żadnego zabezpieczenia przed słońcem, komfortowej temperatury latem uzyskanej niskim kosztem.

Mam rolety zewnętrzne i w tej roli sprawdzaja się znakomicie :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"mam pytanie, co znaczy dobrze wykonany gwc na Lato?

nie zgadzam sie, aby mozna bylo wykonac gwc standardowy ,z ktorego uzyskamy 7-10-12st., wydaje mi sie,ze trzeba byloby zejsc ponizej 4 m. "

 

Nawet zejście na 14m pod poziom terenu z 1m3 kamienia czy 6mb rury nic nie da!

To nie problem głębokości złoża tylko jego pojemności cieplnej i prędkości wymiany strumienia z otaczającą go glebą.

Swoista "oporność wewnętrzna" źródła (ciepła/chłodu). "Sztywność" tego źródła.

O ile pamiętam, to j-j takie ma i właśnie publikuje pomiary dokonywane na bieżąco...

 

W kółko pisałem, że trudniej się chłodzi niż grzeje!

GWC szacowany do takich zadań powinien "brać ile dają".

"Stała aparaturowa" złoża j-j pokazuje około 15stC. To dobry wynik.

Tak powinno się utrzymywać bardzo długo...

Sam jestem ciekaw ile będzie.

O ile wiem, to Pędzelito też już uruchomił swoje złoże. (Chwilowo chory, jak mi pisał). Stanie na nogi, to z pewnością napisze jakie stopnie u niego ze złoża wychodzą...

Adam M.

 

Adam m.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego jak ktoś zwraca dużo uwagi na rozbudowane GWC (jak na tym forum) a w d... ma izolację termiczną i dał w dachu śmieszne 30 cm wełny a na ścianie przkleił 20cm płytkę styropianu i chce by mu 1.5kW chłodziło chłupę?

Niestety Wgregor nie zawsze ma rację. Podane grubości izolacji nie muszą być śmieszne, jeżeli zadba się o pozostałe elementy domu (rozmieszczenie i wielkość okien, żaluzje, odpowiednia akumulacyjność domu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...