Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

dom superoszcz?dny


izat

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 139
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

dokładnie jak pisze szaruś, dom pasywny -duuże przeszklenia od południa i zachodu, minimum otwrów okiennych od pólnocy, bardzo dobre ocieplenie murów i dachu, ogrzewanie najlepiej pompa ciepła, w domu wentylacja za pomoca rekuperatora, wspomaganie nagrzewania wody i ogrzewania w domu-solarami na dachu!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szaruś,

wolę więcej po angielsku.

 

Dzięki za dotychczasowe wypowiedzi, zwłaszcza dla Honoraty.

Rekuperator i solary będą na 100%, co do pompy ciepła nie mam przekonania czy gra jest warta świeczki.

 

Tak jak napisałam na wstępie teraz przede wszystkim zastanawiam się nad technologią ścian.

Może coś o tym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie!!!

Własnie zaczynam wykańczać swój dom. Ma on 320 m.kw i zaptorzebowanie na ciepło 10 KW srednio 20-30 W na m.kw.

 

Do problemu trzeba podejśc kompleksowo, tzn: nie tylko ocieplać sciany i liczyc czy to sie opłaci tylko spojrzeć na to całościowo: [rzegrody, wentylacja, zyski bytowe itd)

 

Jak to osiągnąłem:

 

Sciany: Silikaty 24 + wełna mineralna 20 cm + tynk silikonowy (K=0,16)

 

Podłoga na gruncie: styropian 20 cm + wylewka 10 cm ( k=0,16)

 

Okna normalne szyba 1,1 (dla całego okna 1,3) ale szersze ramiaki tak że przy oknie zmiesićlo się 7 cm ocieplenia

 

Dach i strop: wełna 30 cm + płyty g-k

 

Wentylacja nawiewno- wywiewna: centrala Mistral 650 z rekuperatorem + gruntowy żwirowy wymiennik ciepła

 

Instalacja c.o.: ogrzewanie niskotemperaturowe , piec kondensacyjny ( tem zasilania grzejników 50 st i podłogówki 37 st.). rozmiary grzejników mimo wszystko mniejsze niz w tradycyjnych domach. W instalacji c.o. modyłamu HR40 firmy Honnyeyel (nie wiem jak to sie pisze) wydzielone niezalezne strefy w domu:

salon z kuchnia i jadalnią,

część gospodarcza

sypialnie, garderoby i łazienka dzieci

nasza sypailnia garderoba i lazienka

 

W kazdej z tych stref (regulowanych siłownikiem przed rozdzielaczem) mozliwośc tygodniowego programowania temperatury.

 

 

Koszty: nie wiem dokladnie nie liczę ale bez przesady:

wełna jest droższa niz styropian ale wytargowałem rabat 25 % a pozatym zamówiłem rolety zwykłe nad okno (tanśze od RKS o 5 tys zł na całym domu) i zchowałem je w welnie.

 

Nie budowałem komina (zysk 2-3 tyś) bo piec kondensacyjny...

 

Ilośc rury na podłogowkę i wielkosci grzejników - zysk o.k 2-3 tyś.

 

Nie ma mocnych gdzis za to wszystko trzeba zapłacić ale jesli sie mysli o tym na etapie projektu to mozna tez zaoszczedzić. Czy to sie zwróci nie wiem i nie interesuje mnie to..wiem że koszty ogrzewania liczone przy tem. wew. 22 st. to:

 

c.o. 1700 zł na sezon

c.w.u. 700 zł przy zalozeniu 70 l. na osobe na dobe

 

teraz mam to wydaje a na emeryturze nie mbedę musiał zaciskac pasa zeby utrzymac dom, albo jak padne na zawał to zona z dziecmi nie bedzie musiała go sprzedawać.

 

Pozatym: ciepło, swieże powietrze, w lecie klimatyzacja (schładzanie z GWC), automatyka c.o. dzieci maja w nocy najcieplej, my chłodniej a wcalej czesci gospodarczo mieszkalnej zimno- to tez oszczednosci!!..

 

Tylko nie piszcie ze to się nie opłaca. przeznaczyłem na dom 800 tys i w tej cenie się zmieszczę z basenem w ogrodzie!!!!!

 

P.S. Nie jestem fachowcem budowlancem tylko lekarzem a te wszystkie rozwiazania techniczne to wynik moich własnych przemysleń i poszukiwań. .

Powiem wam ze najtrudniej znależć projektanta i wykonawce którzy by podziellali ta "energooszczędna pasję) i stosowali prawidłowe rozwiazania.

Dla większości skoro norma na sciany jest 0,3 to po co cipeljszą.....tylko ze w Niemczech juz jest norma 0,25 wa w Szwecji 0,2. W latach osimedziesiątych mój kolega budował dom...i wszyscy sie pukali palcem w czoło ,że ocieplał siciany styropianem: ......3 cm grubosci.

A teraz 12 cm to norma ..a co bedzie za nstepne 10 lat

 

grzesiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

od początkubudowy domu :

 

- dobre usytuowanie względem stron świata i dobry wybór miejsca ( nasłonecznienie i z mniejszymi wiatrami ),

- fundamenty ocieplone styropianem np. 10 cm aż do ław,

- podłoga z warstwą 20 cm styropianu FS 20, można ewentualnie poszukać cieplejszego materiału,

- ogrzewanie niskotemperaturowe np. podłogówka wodna lub powietrzny legalet,

- ściany BK 500, 24 cm + 15 cm styropianu,

- okna wielokomorowe wypełnione (?) gazem z foliami ekranującymi,

- rolety do uzyskiwania "poduszki cieplnej" w zimne dni i podczas nieobecności domowników, lub nieużywanych pomieszczeń, ale zewnętrzne, nie RKS lub SKS,

- piec kondensacyjny zespolony z solarami,

- bardzo dobre regulatory temperatur ; dzienne, tygodniowe i do każdego pomieszczenia, oczywiście + pogodówka,

- kominek z DGP,

- rekuperator przeciwprądowy do wentylacji + GWC,

- poddasze ocieplone styropianem - 25-30 cm,

 

ponadto,

- można się zastanowić nad wykorzystaniem energii z wypuszczanej zurzytej ciepłej wody,

- akumulacyjnym zbiornikiem parafinowym do kominka,

- oczywiście pompa ciepła, ale tej nie chcesz,

- oszczędności to także żarówki energoszczędne,

 

CZ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niestety nie buduję domu super - energooszczędnego, brak tych kilku-kilkudziesięciu kzł,

bardziej zwracam uwagę na stosunek ceny do efektów, lub inaczej czasu zwrotu nakładów w stosunku do żywotności materiału/urządzenia.

 

I jak czytam wychodzi mi taka dobra średnia Forumowiczowa :wink:

 

Cz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze trzeba dodać:

 

1. Brak mostków termicznych

 

2. Zwarty kształt budynku (100 m2 w kwadracie ma mniej ścian, podłóg i dachów niż 100 m2 w kształcie litery "L", a więc straty ciepła przy takim samym ociepleniu będą mniejsze).

 

3. Szczelny dom (Blower Door Test - przy różnicy 50 Pa między ciśnieniem na zewnątrz domu i wewnątrz domu wymiana powietrza przez wszystkie nieszczelności nie może przekraczać 0,5 /h). Taki test są np. w stanie zrobić goście z Politechniki Warszawskiej.

 

4. Dobre okna i drzwi (U średnie dla całego okna - szyby+ramy <= 0,8 W/m2K) - w Polsce takie sprzedaje np. Internorm

 

5. Duża akumulacyjność cieplna budynku.

 

6. Zmiana zachowań domowników (np. otwieranie okien w zimie)

 

Niemcy definiują dom pasywny, jako dom, który można ogrzać bez konwencjonalnego systemu ogrzewania (kaloryfery, podłogówka, itp. itd.), ale jedynie poprzez dogrzanie jakąś grzałką (elektryczną, pompą ciepła, itp. itd.) powietrza wentylacyjnego w wentylacji mechanicznej wywieno-nawiewnej z GWC i wymiennikiem przeciwprądowym (przy wymianie max. 0,5 /h)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja także wpadłem w manię osczędności energii do ogrzania. Dlatego buduję 300m dom z maxa 29+20cm wełny, ocieplam 10cm fundamenty, 30cm wełny na poddaszu, rekuperator, piec kondensacyjny itd itp o czy juą inni pisali. Ale uwaga !!!!. Taki superosczędny (w exploatacji) dom jak obliczyłem będzie mnie kosztował mniej więcej 60%-80% drożej. Czyli o jakieś 300 tysięcy więcej. Nie ma się co łódzić, wiem że nigdy mi się to nie zwróci. Ale mam kasę a energooszcędność potraktopwałem jako wyzwanie czy pasję. Tym którzy ważą wyższe koszty budowy z niższymi exploatacji powiem iż 30cm ściana + 10cm wełny czy styropianu jest jakimś optimum wg. dzisiejszych cen.Ładownaie kasy w 12 czy cm już sensu nie ma - może za 10 lat ale w nieskończoność grubości zwiększać nigdy sensu nie będzie miało bo funkcja oszcędności się spłaszcza i żeby oszcędzić 10% trzeba o 100 zwiększyć jej grubość. Obrazowo zwiększenie z 5 do 10zm daje ogromne efekty, ale już z 10 na 12 niewielkie i na to mało kto zwraca uwagę mówiąc że kiedyś było 3 teraz 10 zaraz będzie 12. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuję ocieplać dwustronnie od wewnątrz i zewnątrz. Mniej ciepła pójdzie na ogrzewanie murów.

 

mury same z siebie nie pochłaniają energii, co najwyżej ją przewodzą.

Ocieplając od wewnątrz, tracimy ważny parametr jakim jest akumulacyjność energii w domu, a więc i klimat.

zresztą nie tylko energii, również pary wodnej.

 

Mając na myśli klimat, piszę o łagodzeniu skoku amplitudy temperatury i wilgotności podczas różnych zmian w domu - rozpalanie kominka, brak prądu ( a więc często ogrzewania ) itp.

 

Ocieplając od środka, przesuwasz punkt rosy w stronę muru,

 

A jak powiesisz na tym styropianie, czy wełnie obraz, szafkę albo co tam chcesz ?

 

Cz.

 

P.S.

Już tyle się tego sprzedaje i po takiej cenie, że więcej chyba nie można !

No chyba, że kit dodasz gratis :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na marginesie jako przewrywnik ...

 

Wyżej się wypowiedział Gość co napisał że jest lekarzem i przeznaczy na budowę domu 800 tys. zł. Ciekawe w którym szpitalu w Polsce można tak dobrze zarobić żeby z pensji lekarza zarobić sobie na dom za 800 tys. zł skoro jest az tak źle w polskiej służbie zdrowia ?

 

A może pracuje za granicą ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...