Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

UZDATNIANIE WODY - doradzę w sprawie doboru urządzeń


ewoda

Recommended Posts

Jeśli chcesz zmienić złoże to całość się komplikuje bo trzeba wymienić elementy głowicy (inżektor, DLFC) i sprawdzić pozostałe elementy (pompa, hydrofor). Jeśli wymienisz na ten sam typ złoża to odpada dużo tematów. .

 

Czyli jeśli dobrze rozumiem w gre wchodzi tylko MTM nic więcej?

 

 

Możesz jeszcze przepłukać całość jakimś utleniaczem (np. podchlorynem). .

 

Chodzi o przepłukanie utleniaczem butli gdy będzie opróżniona czy może chodzi o nowe złoże?

 

 

Jeszcze mam pytania odnośnie ustawień filtra, aktualnie mam takie ustawienia:

napełnianie zbiornika: 1min30

płukanie nadmanganianem: 80min

backwash: 20min

szybkie płukanie (układanie): 5min

Czy wszystko ok?

 

Jak często powinienem go regenerować?

 

Co do typu zmiękczacza - wydaje mi się, że najlepiej dla Ciebie będzie kupić coś z tej samej firmy/serii. Kwestia serwisu, przeglądów itp. Oczywiście możesz kupić coś zupełnie z innej beczki (osobiście polecałbym ci składaka na głowicy Clack)..

 

Jeśli chodzi o kwestie serwisu to nie ma dla mnie znaczenia.. prędzej zależało by mi na dostępności części zamiennych. Jakiej wielkości złoże byś mi polecił?

 

 

-------edit--------

 

Szukając zmiękczacza kompaktowego z głowicą Clack poza zmiękczaczami Flamenco znalazłem takie cuś w miare rozsądniejszej cenie:

http://sklep.osmoza.pl/zmiekczacz-do-wody-twardej-clack-ei-p-890.html

Znajdę coś taniej od tego? No i czy ten jest na 'prawdziwym' Clack'u?

 

Sebastian

Edytowane przez qczak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 15,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam,

proszę o poradę jaki SUW powinienem zastosować dla własnego ujęcia wody z głębokości 8m o parametrach:

Mętność 5,7

Barwa 30

Zapach Niekcept.

Odczyn 7,7

Twardość ogólna 269

Utlenialność 2,9

Amoniak 0,31

Azotyny 0,80

Azotany 74,99

Chlorki 25

Zelazo 928

Mangan 80

Ogólna liczba mikroorganizmów w 36C po 48h - 56

 

Dodam, że chciałbym aby woda po filtracji nadawała się do mycia i spożywania po przegotowaniu. Nie zamierzam pić surowej wody.

Zastanawiam się też nad ewentualnym dodatkowym filtrem pod zlewem w kuchni o ile będzie potrzebny.

Otrzymałem kilka ofert na SUW ale niestety mam problem z wyborem gdyż zarówno sprzęt, złoża jaki cena są bardzo rozbieżne.

Posiadam hydrofor omnigen 150l/min.

Jeśli chodzi o zapach to ja nie wyczuwam nic szczególnego - dla mnie jest obojętny.

 

Jedna z ofert którą otrzymałem to ta z allegro

http://allegro.pl/odzelaziacz-odmanganiacz-zmiekczacz-ec40-4-5-osob-i4396470777.html

Czy rzeczywiście to będzie wystarczający SUW w moim przypadku?

 

Rafał

Edytowane przez kobra75
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze mam pytania odnośnie ustawień filtra, aktualnie mam takie ustawienia:

napełnianie zbiornika: 1min30

płukanie nadmanganianem: 80min

backwash: 20min

szybkie płukanie (układanie): 5min

Czy wszystko ok?

Po napelnieniu zbiornika na nadmanganian woda, potrzeba troche czasu (zgaduje, 1-2h) zeby sie ten nadmanganian rozpuscil. Napelnienie zbiornika i bez odczekiwania zrobienie regeneracji to zly pomysl, bo zloze nie dostanie prawie na pewno potrzebnej dawki utleniacza!

Jesli zbiornik ma byc napelniany przed regeneracji to pare godzin przed nia. Albo co czesciej sie spotyka, po regeneracji jest napelniany, wtedy ma pare dni nadmanganian zeby sie dokladnie rozpuscic.

 

Powinno byc tak:

- backwash (10 minut powinno wystarczyc), zeby wyplukac zaniczesczenia - tego u Ciebie brakuje?!!?

- regeneracja (te 80min)

- znowu backwash zeby wyplukac resztki nadmanganianiu

- ukladanie

 

 

marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli jeśli dobrze rozumiem w gre wchodzi tylko MTM nic więcej?
Żeby było prościej - tak.

 

Chodzi o przepłukanie utleniaczem butli gdy będzie opróżniona czy może chodzi o nowe złoże?
chodziło mi o butlę i części (np. dystrybutor). Nowe złoże trzeba zregenerować nadmanganianem.

 

Jeszcze mam pytania odnośnie ustawień filtra, aktualnie mam takie ustawienia:

napełnianie zbiornika: 1min30

płukanie nadmanganianem: 80min

backwash: 20min

szybkie płukanie (układanie): 5min

Czy wszystko ok?

 

Jak często powinienem go regenerować?

nie znam tak dokładnie tej głowicy, więc nie wiem jakie ma restryktory, ale np. w czasie napełniania potrzebujesz nalać min.1,5 litra wody żeby rozpuścić nadmanganian. Możesz to sprawdzić "z natury" czy taka ilość jest nalewana. Nie wiem też jaki użyto inżektor więc ciężko powiedzieć czy czas płukania jest odpowiedni, ale jest dość długi więc powinno być OK. Dziwi mnie trochę kolejność tych cykli. Dobrze byłoby zacząć regenerację od backwashu. Napełnianie zbiornika KMnO4 przed regeneracją jest OK o ile jest jeszcze czas na rozpuszczenie tego nadmanganianu - a tu wygląda to tak jakby od razu po nalaniu był on zasysany.

 

Co do częstotliwości regeneracji to taka ilość złoża powinna starczyć na uzdatnienie ok 4-5 m3 wody. Nie wiem jakie masz miesięczne zużycie, ale jak się regeneruje co 3 dni to musiałbyś mieć miesięczny rachunek za 40-50 m3... Z tego wynika, że to złoże już nie pracuje.

 

Jeśli chodzi o kwestie serwisu to nie ma dla mnie znaczenia.. prędzej zależało by mi na dostępności części zamiennych. Jakiej wielkości złoże byś mi polecił?
Nie wiem jak teraz z dostępnością części do Tapworksa (czyli tej głowicy od Twojego odżelaziacza). Do Clacka części są cały czas.

Co do wielkości złoża - myślę, że standardowe 20-25 litrów będzie OK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

proszę o poradę jaki SUW powinienem zastosować dla własnego ujęcia wody z głębokości 8m o parametrach:

Mętność 5,7

Barwa 30

Zapach Niekcept.

Odczyn 7,7

Twardość ogólna 269

Utlenialność 2,9

Amoniak 0,31

Azotyny 0,80

Azotany 74,99

Chlorki 25

Zelazo 928

Mangan 80

Ogólna liczba mikroorganizmów w 36C po 48h - 56

 

Dodam, że chciałbym aby woda po filtracji nadawała się do mycia i spożywania po przegotowaniu. Nie zamierzam pić surowej wody.

Zastanawiam się też nad ewentualnym dodatkowym filtrem pod zlewem w kuchni o ile będzie potrzebny.

Otrzymałem kilka ofert na SUW ale niestety mam problem z wyborem gdyż zarówno sprzęt, złoża jaki cena są bardzo rozbieżne.

Posiadam hydrofor omnigen 150l/min.

Jeśli chodzi o zapach to ja nie wyczuwam nic szczególnego - dla mnie jest obojętny.

 

Jedna z ofert którą otrzymałem to ta z allegro

http://allegro.pl/odzelaziacz-odmanganiacz-zmiekczacz-ec40-4-5-osob-i4396470777.html

Czy rzeczywiście to będzie wystarczający SUW w moim przypadku?

 

Rafał

Odpuść sobie ten zestaw z allegro - słaba, chińska głowica, a do tego zestaw "zrób to sam" i to za duże pieniądze.

Przy takiej wodzie (bakterie) i płytkiej studni prawie na pewno przyda Ci się lampa UV. Filtr pod zlew (osmoza) też byłby wskazany jeśli chciałbyś to pić.

 

Co do odżelaziacza - masz spory wybór. Podaj co robisz ze ściekami (oczyszczalnia, szambo, kanalizacja?). czy chcesz zmiękczyć wodę? jaki masz hydrofor (przeponowy/bezprzeponowy)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpuść sobie ten zestaw z allegro - słaba, chińska głowica, a do tego zestaw "zrób to sam" i to za duże pieniądze.

Przy takiej wodzie (bakterie) i płytkiej studni prawie na pewno przyda Ci się lampa UV. Filtr pod zlew (osmoza) też byłby wskazany jeśli chciałbyś to pić.

 

Co do odżelaziacza - masz spory wybór. Podaj co robisz ze ściekami (oczyszczalnia, szambo, kanalizacja?). czy chcesz zmiękczyć wodę? jaki masz hydrofor (przeponowy/bezprzeponowy)?

 

Niestety mam szambo ale jestem też przed kopaniem studni chłonnej do deszczówki i być może udało by się popłuczyny odprowadzić właśnie do tej studni.

Hydrofor mam o pojemności 150l przeponowy. Oczywiście chciałbym aby woda była też zmiękczona i tak aby nic się nie osadzało w rurach, kotle gazowym czy też w pralce. A co z tymi Azotanami i Azotynami bo ponoć trudno się tego pozbyć?

 

Rafał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie znam tak dokładnie tej głowicy, więc nie wiem jakie ma restryktory, ale np. w czasie napełniania potrzebujesz nalać min.1,5 litra wody żeby rozpuścić nadmanganian. Możesz to sprawdzić "z natury" czy taka ilość jest nalewana. Nie wiem też jaki użyto inżektor więc ciężko powiedzieć czy czas płukania jest odpowiedni, ale jest dość długi więc powinno być OK. Dziwi mnie trochę kolejność tych cykli. Dobrze byłoby zacząć regenerację od backwashu. Napełnianie zbiornika KMnO4 przed regeneracją jest OK o ile jest jeszcze czas na rozpuszczenie tego nadmanganianu - a tu wygląda to tak jakby od razu po nalaniu był on zasysany.

 

W zbiorniku z nadmanganianem po regeneracji pozostaje zawsze ta sama ilość wody w której rozpuszcza się nadmanganian - właśnie koło 1,5l może 2l. Pływak który tam jest zapobiega zarówno przelaniu jak i wybraniu całego rotworu. Tak więc woda pierwszej fazie jest dolewana do zbiornika.

 

Co do częstotliwości regeneracji to taka ilość złoża powinna starczyć na uzdatnienie ok 4-5 m3 wody. Nie wiem jakie masz miesięczne zużycie, ale jak się regeneruje co 3 dni to musiałbyś mieć miesięczny rachunek za 40-50 m3... Z tego wynika, że to złoże już nie pracuje.

 

Wodę mam z ujęcia własnego i nie mam licznika więc nie wiem ile wody aktualnie zużywam miesięcznie ale na początku miałem szambo 8 czy 8,5m3. Regeneracja była wtedy ustawiona co 7dni i szambo napełniało się w ciągu ok. miesiąca (nie wiem ile wody zużywa sam odżelaziacz na regeneracje). Potem zmniejszałem częstotliwość regeneracji. Od 2 czy 3 lat mam ustawione co 3dni.

Tak na marginesie moja żona uważa że odżelaziacz nigdy jak dla niej nie działał jak należy bo zawsze walczyła z rudymi zaciekami. Ja nie zajmuje się sprzątaniem łazienek więc nie do końca jestem świadom wielkości problemu.. Może zasypuje tam za mało nadmanganianu :/ Ludzie którzy u mnie robili rozruch nie byli za rozmowni i zapytani ile i jak często mam sypać wzruszyli tylko ramionami i powiedzieli że trochę :(

 

 

wielkie dzięki za pomoc i za cierpliwość do moich pytań ;)

 

Sebastian

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety mam szambo ale jestem też przed kopaniem studni chłonnej do deszczówki i być może udało by się popłuczyny odprowadzić właśnie do tej studni.

Hydrofor mam o pojemności 150l przeponowy. Oczywiście chciałbym aby woda była też zmiękczona i tak aby nic się nie osadzało w rurach, kotle gazowym czy też w pralce. A co z tymi Azotanami i Azotynami bo ponoć trudno się tego pozbyć?

 

Rafał

Możesz pójść dwiema drogami. Jedna to stawianie filtrów po kolei na każdy problem (odżelaziacz, zmiękczacz, filtr na azotany, itd). Druga opcja to postawienie jednego filtra na kilka problemów. I to brzmi pięknie, ale zawsze jest jakieś "ale". Filtry ze złożem wielofunkcyjnym są droższe (niż pojedynczy filtr) i mniej żywotne. Nie radzą sobie też z dużymi przekroczeniami. U ciebie przekroczenia nie są wysokie i myślę, że taki filtr by się sprawdził. Dodatkowo taki filtr regeneruje się solą (więc da się to odprowadzić do studni chłonnej), nie wymaga silnej pompy do płukania ani napowietrzania (więc nie ma potrzeby zmiany układu hydroforowego). W składzie takiego złoża są anionity, które stosuje się także do usuwania organiki (utlenialność) i azotanów (nie są to te same rodzaje, więc selektywność na azotany będzie słabsza, ale zawsze to coś).

 

Oczywiście do tego lampa UV i osmoza na wodę do picia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zbiorniku z nadmanganianem po regeneracji pozostaje zawsze ta sama ilość wody w której rozpuszcza się nadmanganian - właśnie koło 1,5l może 2l. Pływak który tam jest zapobiega zarówno przelaniu jak i wybraniu całego rotworu. Tak więc woda pierwszej fazie jest dolewana do zbiornika.

Trochę nie rozumiem tej logiki. Czyli przed regeneracją masz w zbiorniku gotowy roztwór nadmanganianu i rozcieńczasz go nową wodą. Zaraz potem zasysasz taki rozcieńczony roztwór do regeneracji, ale nie wysysasz całego (bo zostaje stała jego ilość)?

 

Wodę mam z ujęcia własnego i nie mam licznika więc nie wiem ile wody aktualnie zużywam miesięcznie ale na początku miałem szambo 8 czy 8,5m3. Regeneracja była wtedy ustawiona co 7dni i szambo napełniało się w ciągu ok. miesiąca (nie wiem ile wody zużywa sam odżelaziacz na regeneracje). Potem zmniejszałem częstotliwość regeneracji. Od 2 czy 3 lat mam ustawione co 3dni.

Czyli regeneracja nowego filtra powinna się odbywać co ok dwa tygodnie.

 

Tak na marginesie moja żona uważa że odżelaziacz nigdy jak dla niej nie działał jak należy bo zawsze walczyła z rudymi zaciekami. Ja nie zajmuje się sprzątaniem łazienek więc nie do końca jestem świadom wielkości problemu.. Może zasypuje tam za mało nadmanganianu :/ Ludzie którzy u mnie robili rozruch nie byli za rozmowni i zapytani ile i jak często mam sypać wzruszyli tylko ramionami i powiedzieli że trochę :(

I to jest wiadomość bardzo istotna (ta od żony) :) Może to sugerować, żeby jednak nie zasypywać tego samego złoża. Musisz podjąć decyzję którą drogą iść (wymiana złoża czy wymiana całego układu).

A ilość wsypywanego nadmanganianu nie ma większego znaczenia - to ilość nalewanej do zbiornika wody decyduje o dawce chemii do regeneracji. Nie należy tylko zasypywać za dużo bo się z czasem utleni i straci swoje właściwości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz pójść dwiema drogami. Jedna to stawianie filtrów po kolei na każdy problem (odżelaziacz, zmiękczacz, filtr na azotany, itd). Druga opcja to postawienie jednego filtra na kilka problemów. I to brzmi pięknie, ale zawsze jest jakieś "ale". Filtry ze złożem wielofunkcyjnym są droższe (niż pojedynczy filtr) i mniej żywotne. Nie radzą sobie też z dużymi przekroczeniami. U ciebie przekroczenia nie są wysokie i myślę, że taki filtr by się sprawdził. Dodatkowo taki filtr regeneruje się solą (więc da się to odprowadzić do studni chłonnej), nie wymaga silnej pompy do płukania ani napowietrzania (więc nie ma potrzeby zmiany układu hydroforowego). W składzie takiego złoża są anionity, które stosuje się także do usuwania organiki (utlenialność) i azotanów (nie są to te same rodzaje, więc selektywność na azotany będzie słabsza, ale zawsze to coś).

 

Oczywiście do tego lampa UV i osmoza na wodę do picia.

 

Dziękuję za poświęcony czas i cenne wskazówki.

Chyba wybiorę drugą opcje tzn. filtr na złożu wielofunkcyjnym. Poniżej zamieszczam ofertę jaką otrzymałem i prosiłbym o opinię i wskazówki na co zwrócić uwagę przed wyborem tego rozwiązania:

 

1. Filtr wstępny BB10 - 150,00 PLN

2. Filtr odżelaziająco -zmiękczający TWE 30 Logix - 1990,00 PLN

3. Filtr węglowy TWW 100 Logix - 1490,00 PLN

4. Lampa UV - 990,00 PLN

5. Montaż, uruchomienie 870,00 PLN

RAZEM 5 490,00 PLN

 

Opis powyższego SUW:

1. Filtr wstępny ma za zadanie zatrzymać wszelkie większe

zanieczyszczenia, które mogą uszkodzić głowice automatyczne następnych

filtrów. Posiada wymienne wkłady, które wymieniamy w momencie spadku

ciśnienia za filtrem lub raz na kwartał (moja propozycja, która wynika z

mojego doświadczenia).

2. Filtr odżelaziająco - zmiękczający działa na zasadzie

jonowymiennej. Składa się z butli ciśnieniowej, w której znajduje się

złoże multimedialne Ecomix A (karta w załączeniu). Na butli zamontowana

jest głowica automatyczna, której zadaniem jest zregenerowanie złoża po

tym jak jego wydajność spadnie. W Państwa przypadku będzie to po około

4 m3 uzdatnionej wody. Złoże jest regenerowane roztworem NaCl. Dlatego

też kolejnym elementem tego filtra jest zbiornik na tak zwaną solankę.

Do tego zbiornika wsypujemy sól tabletkowaną, a głowica automatyczna

uzupełnia go odpowiednią ilością wody. Złoże w filtrze powinno w

przypadku takiej wody jak u Państwa (zakładając, że woda w studni się

nie pogorszy) wytrzymać min. 5 lat.

3. Filtr węglowy - ze względu na wysoką mętność, barwę i

nieakceptowalny zapach proponuję zamontowanie filtra ze złożem

węglowym. Węgiel stosujemy w przypadkach kiedy chcemy poprawić wygląd i

zapach (smak) wody. Filtr ten tak jak poprzedni składa się z butli

ciśnieniowej i głowicy automatycznej. Jednak w środku butla jest

zasypana złożem węglowym. Płukanie takiego filtra następuje

automatycznie co jakiś czas (sami ustalamy co ile to będzie). Na

początku sugerujemy raz na dwa tygodnie. Jeżeli woda będzie się

wcześniej pogarszać to skracamy ten czas. Jeżeli natomiast wszystko

będzie dobrze to możemy spróbować ten czas wydłużyć. Węgiel w

filtrze należy wymieniać max. co 3 lata.

4. Lampa UV - jest to ochrona przed życiem biologicznym. W Państwa

przypadku niezbędna z dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że w

otrzymanych wynikach widać, że istnieją mikroorganizmy w wodzi, co

potwierdza też występowanie azotanów i azotynów w badaniu

fizykochemicznym. Po drugie po fitrze węglowym zawsze sugerujemy montaż

lampy UV ze względu na to, iż węgiel jest złożem organicznym i stanowi

dobrą pożywkę dla ew. mikroorganizmów. Żarnika w lampie UV należy

wymieniać raz na rok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę nie rozumiem tej logiki. Czyli przed regeneracją masz w zbiorniku gotowy roztwór nadmanganianu i rozcieńczasz go nową wodą. Zaraz potem zasysasz taki rozcieńczony roztwór do regeneracji, ale nie wysysasz całego (bo zostaje stała jego ilość)?

 

Hm.. nie jest to moja logika. Opisuję tylko jak działa filtr.

 

 

Czyli regeneracja nowego filtra powinna się odbywać co ok dwa tygodnie.

 

Tak rzadko? Te spece o których pisałem wcześniej były lekko zdegustowane, że tak chcę ustawić. Parę lat minęło ale wydaje mi się że sugerowali przynajmniej 4-5dni. No ale w sumie się nie dziwie bo oni chyba w ogóle nie wiedzieli co robią.

 

I to jest wiadomość bardzo istotna (ta od żony) :) Może to sugerować, żeby jednak nie zasypywać tego samego złoża. Musisz podjąć decyzję którą drogą iść (wymiana złoża czy wymiana całego układu).

A ilość wsypywanego nadmanganianu nie ma większego znaczenia - to ilość nalewanej do zbiornika wody decyduje o dawce chemii do regeneracji. Nie należy tylko zasypywać za dużo bo się z czasem utleni i straci swoje właściwości.

 

Dziś jak czytałem instrukcję wyczytałem że zbiornik mieści 4,5kg nadmanganianu i trochę się przeraziłem. nie nasypałem tam nigdy więcej naraz jak 0,5kg a zazwyczaj tak po 200g sypałem jak przestawało chrzęscić gdy mieszałem roztwór.

 

Jeśli mógłbyś napisać ale tak dla zupełnego laika i używając w miarę prostych słów ;) co byś proponował żebym zrobił w celu poprawy wody. Liczę na pozbycie się rdzawych zacieków, zapachu i kamienia. Na tym mi najbardziej zależy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za poświęcony czas i cenne wskazówki.

Chyba wybiorę drugą opcje tzn. filtr na złożu wielofunkcyjnym. Poniżej zamieszczam ofertę jaką otrzymałem i prosiłbym o opinię i wskazówki na co zwrócić uwagę przed wyborem tego rozwiązania:

Oferta całkiem niezła (technicznie). Przyczepiłbym się tylko do pojemności głównego filtra - cena sugeruje, że jest malutki (nie podany rozmiar albo ilość złoża) ale jego pojemność jest duża. I proponowałbym jednak Ecomix C lub AquaMulti BIO - zawierają więcej anionitów niż podstawowe wersje. Ewentualnie jeszcze węgiel trzeba wymieniać regularnie i często. Brakuje też informacji o typie głowic sterujących (a to główny element).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli mógłbyś napisać ale tak dla zupełnego laika i używając w miarę prostych słów ;) co byś proponował żebym zrobił w celu poprawy wody. Liczę na pozbycie się rdzawych zacieków, zapachu i kamienia. Na tym mi najbardziej zależy.

Najbardziej prosto: potrzebujesz solidny odżelaziacz i zmiękczacz.

 

Zmiękczacz jest prosty. Odżelaziacz już nie - optymalnie byłoby zmienić cały układ: mocniejsza pompa, napowietrzanie, hydrofor bez przepony i na końcu filtr z ciężkim złożem (np. Pyrolox lub G1 lub Defeman).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oferta całkiem niezła (technicznie). Przyczepiłbym się tylko do pojemności głównego filtra - cena sugeruje, że jest malutki (nie podany rozmiar albo ilość złoża) ale jego pojemność jest duża. I proponowałbym jednak Ecomix C lub AquaMulti BIO - zawierają więcej anionitów niż podstawowe wersje. Ewentualnie jeszcze węgiel trzeba wymieniać regularnie i często. Brakuje też informacji o typie głowic sterujących (a to główny element).

 

Czy w moim wypadku Żywica DOWEX HCR będzie się nadawała zamiast Ecomix C lub AquaMulti BIO?

 

Rafał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Korzystałem już z wielu cennych podpowiedzi w innych wątkach na forum ale wreszcie zarejestrowałem się, żeby uzyskać fachowe doradztwo w tym wątku. Liczę na waszą pomoc… a jest tu kilku fachowców:-)

 

Mam mały mętlik, bo na razie z 2 firm dostałem wstępną propozycję urządzeń typu all in one (które są stosunkowo drogie, na słabych głowicach i może nie są idealne dla takiej wody?).

 

Poniżej podstawowe informacje i wyniki badania wody.

 

- własne ujęcie - studnia 23m

- 4 osoby

- szambo

- pompa hydroforowa Omnigena MH1300 inox

- zbiornik hydroforowy poziomy przepływowy Aquapress AFC100SB

- woda użytkowa i do picia.

 

Wyniki badań:

- mętność (NTU) - 2,6

- twardość (mg/l) - 231

- odczyn (ph) - 8,1

- utlenialność (mg O2/l - 2,4

- barwa (mg/l) - 9,4

- Żelazo (mg/l) - 1,29

- Mangan (mg/l) - 0,3

- Azotany (mg/l) <0,5

- Azotyny (mg/l) - 0,04

- Amoniak (mg/l) - 0,42

 

Jeżeli ktoś może polecić jakiegoś sprawdzonego wykonawcę / sprzedawcę z okolic Warszawy (Legionowa) - poproszę info na pw

 

Dzięki za wszelkie sugestie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za porady i proszę o więcej :)

 

Dojrzewam chyba jednak do radykalniejszego podejścia niż wsypanie przepłukanie i ponowne napełnienie filtra mokrym złożem.

 

Myślę o wymianie złoża, bo efekty filtracji (mimo wszystkich zabiegów) dalej nie są zadowalające.

Mój filtr był wypełniony tylko podsypką i pyrolox'em (ok 27l). A znalazłem w sieci opisy komercyjnych i małych stacji

uzdatniania, gdzie nad pyroloxem jest jeszcze drobny żwir, np ten filtr od BWT:

http://www.bwt.pl/NR/rdonlyres/19523E43-E9E8-4E0F-8408-7C90DEA30CD5/0/ERFPyrolox2527_00.pdf

 

Odpowiednik BWT mojego filtra (25/10) ma: 0,5 worka podsypki, 1 worek pyroloxu i 1,5 worka żwiru 1-2mm.

Ciekawi mnie jak ma się skuteczność takiego filtra w porównaniu z moim - bez żwiru na górze.

 

Jest taniej o jeden worek pyroloxu ~330zł, ale czy lepiej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiednik BWT mojego filtra (25/10) ma: 0,5 worka podsypki, 1 worek pyroloxu i 1,5 worka żwiru 1-2mm.

Ciekawi mnie jak ma się skuteczność takiego filtra w porównaniu z moim - bez żwiru na górze.

 

Jest taniej o jeden worek pyroloxu ~330zł, ale czy lepiej?

Kiedyś odżelaziacze robiło się tylko ze żwiru. Po jakimś czasie na jego powierzchni osadza się warstwa manganu, która katalizuje dalsze usuwanie żelaza i manganu. Ten proces nazywano "wpracowaniem złoża" i mógł trwać kilka miesięcy (zależnie od jakości wody). Pyrolox jest cały rudą manganu czyli nie musi się wpracowywać. Można go mieszać ze żwirem - po jakimś czasie nie będzie różnicy w działaniu, a wyjdzie taniej. Ale czy przez ten czas filtr będzie wystarczająco skuteczny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś odżelaziacze robiło się tylko ze żwiru. Po jakimś czasie na jego powierzchni osadza się warstwa manganu, która katalizuje dalsze usuwanie żelaza i manganu. Ten proces nazywano "wpracowaniem złoża" i mógł trwać kilka miesięcy (zależnie od jakości wody). Pyrolox jest cały rudą manganu czyli nie musi się wpracowywać. Można go mieszać ze żwirem - po jakimś czasie nie będzie różnicy w działaniu, a wyjdzie taniej. Ale czy przez ten czas filtr będzie wystarczająco skuteczny?

 

Jasne. Jednak taka firma BWT oferuje takie pyrolox'owo/żwirowe rozwiązanie komercyjnie. O ile wiem to najpierw (od góry złoża) wytrąca się tylko żelazo, a następnie mangan.

Czyli może ten filtr jest tak pomyślany, że żelazo wyłapuje tylko wierzchni żwir, a pozostałym manganem "zajmuje" się pyrolox.

 

Mam jeszcze wątpliwości dotyczące płukania złoża pyrolx-żwir. Czy żwir będąc lżejszym od pyrolox'u po prostu nie wypłynie z filtra przy 55l/min ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasne. Jednak taka firma BWT oferuje takie pyrolox'owo/żwirowe rozwiązanie komercyjnie. O ile wiem to najpierw (od góry złoża) wytrąca się tylko żelazo, a następnie mangan.

Czyli może ten filtr jest tak pomyślany, że żelazo wyłapuje tylko wierzchni żwir, a pozostałym manganem "zajmuje" się pyrolox.

Zapewne taki był zamysł tego filtra.

 

Mam jeszcze wątpliwości dotyczące płukania złoża pyrolx-żwir. Czy żwir będąc lżejszym od pyrolox'u po prostu nie wypłynie z filtra przy 55l/min ?

I to jest zawsze największy problem przy mieszaniu różnych złóż. Generalnie rozmiarowo żwir 1-2 mm będzie się mieszał z Pyroloxem, ale różnica w gęstości może powodować rozwarstwienie. Płukanie powinno być tak dobrane aby nic z filtra nie wypływało, ale to znów może być za mały przepływ do wypłukania ciężkiego złoża.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...