Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

UZDATNIANIE WODY - doradzę w sprawie doboru urządzeń


ewoda

Recommended Posts

A przesadzili w którą stronę? Więcej tej soli pójdzie czy mniej? No właśnie ten filtr węglowy, a nie wystarczy tylko coś w stylu BB 20' i wkład węglowy? Co o tym sądzicie?

Tyle soli zużyjesz jeśli miesięcznie będziesz zużywał ok 20-25 m3 wody. Niby jest to możliwe, ale jednak to sporo...

No właśnie tak się zastanawiam nad tą dezynfekcją chlorem. Możesz coś więcej podpowiedzieć jak to rozwiązać, gdzie się to powinno montować, tzn. w którym miejscu?

Rozumiem że to ma być taka pompa dozująca czy tak?

Dozowanie chloru to właśnie pompka dozująca podchloryn sodu bezpośrednio do wody zasilającej. Najwygodniej gdyby była zamontowana przed hydroforem i sprzężona z pracą pompy.

 

Nie wiem czy dobrze rozumiem, ale czy oprócz filtr z CR powinienem mieć jeszcze zmiękczacz z możliwością regulacji tego, czy poprostu ten filtr z CR, powinien mieć możliwość regulacji tego w głowicy?

Jak to rozwiązać?

Czy to prawda że twardość poniżej 60 może znacząco zaszkodzić rurą, armaturze i dla kotła?

Pozdrawiam

Jeśli masz sam zmiękczacz to powinien on mieć regulację (tzw. mixing, mieszacz, itp).

Jeśli masz filtr z CR to przy zastosowaniu mixingu przepuszczasz także zawarte w wodzie surowej inne związki (żelazo, mangan, amoniak, itp). Jeśli ich zawartość jest niska to nie ma problemu bo i tak ich ilość będzie w normie. Jeśli jednak masz niską twardość (tak jak u ciebie - ok 12 stopni) to żeby uzyskać na wyjściu twardość ok 3-4 stopni (60 mg), musisz przepuścić przez mixing ok 25-33 % wody surowej. To znaczy, że przejdzie też tyle samo % żelaza, manganu, itp.

W twoim przypadku raczej nie należy stosować mixingu do filtra z CR. W efekcie będziesz miał wodę zmiękczoną do zera.

Co do szkodliwości takiej wody to różne są opinie. Dla rur plastikowych nie zaszkodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 15,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Pytanie natury technicznej....

Przy moim zestawie do uzdatniania... W jakim zakresie ciśnienia, ustawić włączanie i wyłączanie pompy głębinowej??

Proszę o podanie wartości minimalnej oraz maksymalnej jaką mam wyregulować na zaworze ciśnieniowym??

Może ktoś bardziej obeznany w ciśnieniach się wypowie, ale z punktu widzenia filtra to każde ciśnienie w zakresie 1,5-8,2 bar będzie OK :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z moich wyliczeń wynika, że potrzebuję pompy o wysokości podnoszenia na około 80m (25m lustro wody / 2m hydrofor / 20m odległość / około 5 barów na hydroforze.

No właśnie - ile barów powinienem mieć na hydro jeżeli system filtracji ma opór około 1.5 bar i aby dobrze wsio płukało? Nie chciałbym dużo wydawać kasy, ale z drugiej strony chciałbym coś dobrego / sprawdzonego. Proszę o pomoc (jestem bardzo wdzięczny za tą dotychczasową).

System filtracji podczas normalnej pracy powinien mieć opór sporo mniejszy niż 1,5 bar. Ale jak przyjmiesz taką wartość jako maksymalną to będziesz miał bezpieczny zapas.

Co do płukania to normalne ciśnienie w sieci (3-4 bar) w zupełności wystarczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... z punktu widzenia filtra to każde ciśnienie w zakresie 1,5-8,2 bar będzie OK :)

No właśnie i to potwierdza, że minimum dla filtra to 1,5 BAR-a. i max w moim przypadku to około 5,5 BAR-a bo później inżektor przestaje działać.

Jakie natomiast ma ciśnienie słup wody o wysokości 3 metrów ?? - Jest to 0,3 BAR-a !!!

Bo również tą wielkość mógłbym wziąć pod uwagę :p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Witam.

A czy ktoś wie ile wody zużywa się do regeneracji Greensanda, ile do zmiekczacza na żywicy a ile do Crystal Right'a?

pozdrawiam Q

To zalezy od wielkosci zbiornika.

 

Moge napisac tylko na temam grensanda. Zalecana predkosc plukania to 25-30m/h. Dalej zakladam 25.

Moj filtr pracuje mniej wiecej tak (pisze z pamieci)

plukanie wsteczne 10min

regeneracja (KMn04) - bodajze 50min

plukanie wsteczne 10min

formowanie filtra w kierunku filtrowania 5min.

 

Na regeneracje idzie stosunkowo malo wody. Ale jest 25minut z przeplywem 25m/h. Dla 10" zbiornika 25m/h znaczy 21l/min, dla zbironika 13" 35l/min.

Czyli dla 25minu to daje 525 lub 875litrow. Plus pewnie ze 100l na sama regeneracje KMn04.

W zaokragleniu 600-100litrow dla filtra 10-13 cali.

 

marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

A czy ktoś wie ile wody zużywa się do regeneracji Greensanda, ile do zmiekczacza na żywicy a ile do Crystal Right'a?

pozdrawiam Q

 

Tak jak pisał Jastrząb - wszystko zależy od wielkości zbiornika. Ale liczy się to tak samo dla każdego złoża.

Dla Crystal Right'a możesz sprawdzić takie dane z tabelki (na dole tabelki jest czas trwania poszczególnych etapów i zużycie wody): http://alamowaterpoland.com/ftp/ulotki/cr100_PL.pdf http://alamowaterpoland.com/ftp/ulotki/cr200_PL.pdf

Dla zmiękczacza na zbiorniku 10" płukanie odbywa się z przepływem ok 5 litrów na minutę przez (tu wiele zależy od konkretnego przypadku i "wiedzy" instalatora) powiedzmy 10 minut = 50 litrów. Do tego kilka (powiedzmy 4) minut układania złoża - taki sam przepływ = 20 litrów. Solankowanie to czas ok 50-60 minut z przepływem 2-2,5 litra na minutę (zależnie od ciśnienia i injectora) = czyli ok 100-150 litrów. Woda do rozpuszczenia soli to ok. 10 litrów. Czyli razem: 50+20+125(średnia)+10=205 litrów.

To tak w przybliżeniu.

 

Oczywiście sprzedawcy prześcigają się w zmniejszaniu zużycia wody na regenerację, ale zazwyczaj wiąże się to z tym, że po pewnym czasie spada wydajność urządzenia bo regeneracje są za krótkie albo płukanie za słabe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podaję wyniki:

Mętność: 35,8+-10,7 a norma 1

odczyn 6,35+-0,25 norma 6,6-9,5

barwa aceptowalna

zapach akceptowalny

przewodnść 450 norma 2500

amoniak( jon amonowy) 0,15 norma 0,50

azotyny ,0,050 norma 0,50

azotany ,1,0 norma 50

mangan 340+-20 norma 50

żelazo ogólne 9360+-470 - norma 200

chlorki 30 norma 250

twardość 155 - norma 60 - 500

ogólny węgiel organiczny 1,81 norma 5

 

bakterie grupy coli na 100ml >150

Escherichia coli 0

enterokoki ( paciorkowce kałowe) 0

 

wiem ze muszę mocno zlac wode studni i ponowic badania, ale czy jest szansa ze te wyniki będą sporo lepsze, a jesli nie to jakibyłby koszt uzdatnienia tej wody

( tak naprawde do celów mieszkaniowych używalibyśmy jej maksymalnie 1,5 roku - czyli dopóki nam wodociągu nie zainstalują, więc nie che urządzeń które beda mi się długo zwracać, chyba ze przydadzą sie potem do wody z wodociągu. póxniej ta wodę ze studni wykorzystywałabym tylko do podelwania ogrodu - o ile się ja da wykorzystac do tego celu.

Przechloruj studnię, później zlej sporo wody i dopiero powtórz badania. Myślę, że wystarczy że powtórzysz te które masz przekroczone: żelazo, mangan, pH, mętnosć i bakterie.

Temat wodociągów już kilka razy się pojawiał - prowizorka w Polsce jest najtrwalszym etapem budowy :) Co do wody z wodociągów to raczej są w niej problemy innego typu (twardość, zapach, chlor) więc to co potrzebujesz do twojej wody raczej się nie przyda później do wody wodociągowej.

 

Jeszcze jedno w przyszłym tygodniu mam umówionych fachowców od instalacji wod - kan - czy jeśli zgodnie z zaleceniem sanepidu zdezynfekuję studnię chloraminąT to czy będę mogła wpuścić na razie bez odżelaziacza i bez odmanganiacza tą wodę do sprawdzenia instalacji grzewczej, albo czy przed wpuszczeniem jak założe taki filtr odżelaziający typu BB to wystarczy. Na razie z tej wody nie będę korzystać. Chcę ja moco zlać i ponowić badania żeby prawidłowo dobrać urządzenia, ale zastanawiam się, czy ją w ogóle mogę wpuścić do instalacji, żeby wygrzać wylewki, czy mi rury pozapycha. Jak zagotuję to wodę to ma bruntany kolor. Przed gotowaniem wyglada na czystą - jak postai kilka dni do dopiero sie wytrąca żelazo i osiada na dnie.

Tak od razu to ci rur nie zapcha, ale jeśli masz możliwość użycia filtra odżelaziającego (w korpusie BB lub innym) to chyba będzie to najrozsądniejsze rozwiązanie. Po zamontowaniu korpusu filtra będzie możliwość wymiany wkładu na inny (jeśli będzie woda z wodociągów).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki za odpowiedź, a jak mam przechlorować abisynkę wykonaną tak jak opisałam, ktoś wie?

Ja bym troche wlal do rury oslonowej. Ale potem jest jeszcze 2m rury od abisynki. Niekoniczenie ten chlor sobie przez warstwe wodonosna przez te 2 metry przelezie.

Wiec dodatkowo wlalbym i to zdecydowanie wiecej do rury tej abisynki, zeby przez filtr abisynki rozeszlo sie po warstwie wodonossnej na glebokosci, z ktorej czerpiesz wode.

 

marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Mam problem ze zbyt agresywną wodą. Woda jest ze studni kopanej, zawartość żelaza, chlorków, azotu, manganu jest w normie. Napowietrzam też wode przez aspirator ze zbiornikiem 300l i odpowietrznikiem. jedyne co jest ponizej normy to odczyn PH = 6.1, twardość wynosi 129 mg/l CaCO3. Znalazłem w internecie złoże Corosex - do korekty odczynu wody ale nie wiem jak to zastosować. Ile złoża, w czym, czy i jak płukać? Proszę o pomoc i sugestie jak to zrobić.

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Mam problem ze zbyt agresywną wodą. Woda jest ze studni kopanej, zawartość żelaza, chlorków, azotu, manganu jest w normie. Napowietrzam też wode przez aspirator ze zbiornikiem 300l i odpowietrznikiem. jedyne co jest ponizej normy to odczyn PH = 6.1, twardość wynosi 129 mg/l CaCO3. Znalazłem w internecie złoże Corosex - do korekty odczynu wody ale nie wiem jak to zastosować. Ile złoża, w czym, czy i jak płukać? Proszę o pomoc i sugestie jak to zrobić.

 

pozdrawiam

Poczytaj to:

http://alamowaterpoland.com/ftp/ulotki/corosex_imerys_pl.pdf

 

Do domu chyba lepszy byłby Calcite (Imerys) - nie podniesie pH zbyt wysoko. Ze względu na wymagany dłuższy czas kontaktu potrzebowałbyś pewnie większego zbiornika (podaj na jakie przepływy i zużycie wody to będzie można bardziej konkretnie pomóc). Takich złóż nie trzeba regenerować tylko okresowo płukać i niestety co jakiś czas wymienić - zużywają się. Po złożu neutralizującym podniesie ci się twardość wody więc można się też zastanowić nad zmiękczaczem, ale jeśli ci kamień nie przeszkadza to nie jest to konieczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za szybką odpowiedź :)

W domu mieszkają 4 osoby i pies ;). Trudno mi dokładnie określić przepływ i zużycie bo nie ma licznika..... wydaje mi się, że około 5-7m3/m-c. a przepływ to będzie największy chyba przy wlewaniu wody do wanny rurka 3/4' a wyłącznik ciśnieniowy mam nastawiony 2,8-3,8. Rzeczywiście złoże Calcite do domu będzie lepsze ze względu na długie przerwy w poborze wody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podaj jeszcze wydajność pompy. Jeśli ma ponad 2m3/h to wydaje mi się, że zbiornik o średnicy 13" powinien być odpowiedni.

 

Maksymalma wydajność to 170 l/min i 100 przy 3barach, i daje max 5barów. czy do płukania też jest potrzebna głowica sterująca? A mógłbyś zaproponować konkretne rozwiązanie

z góry dziękuję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym troche wlal do rury oslonowej. Ale potem jest jeszcze 2m rury od abisynki. Niekoniczenie ten chlor sobie przez warstwe wodonosna przez te 2 metry przelezie.

Wiec dodatkowo wlalbym i to zdecydowanie wiecej do rury tej abisynki, zeby przez filtr abisynki rozeszlo sie po warstwie wodonossnej na glebokosci, z ktorej czerpiesz wode.

 

marcin

 

 

dzieki, chyba tak zrobie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

z racji twardej wody oraz osadzającego się kamienia zdecydowałem się na montaż zmiękczacza wody. Czy bylibyście tak mili i mogli doradzić co wybrać? Po lekturze wątku wiem już, że głowica ma być fimy Clack model WS1 ale czy brać WS1 El czy też WS1 Cl? Do tego jaka pojemność baniaka z żywicą i jaka żywica? Zależy mi na urządzeniu jak najbardziej kompaktowym (czyli wszystko w jednej obudowie), ponieważ mam mało miejsca w kotłowni gdzie są przyłączenia wody oraz odprowadzenie do kanalizy.

Założenia: zmiękczacz dla 3-4 osób, miesięczny pobór wody 9 m3. Woda z wodociągu o następujących parametrach:

Odczyn 7,46

Mangan <4

Żelazo <60

Twardość 190

Zawiesina <2,00

Mętność <0,10

Barwa 5

Zapach 1

Smak 1

Chlor wolny <0,02

Amonowy jon <0,05

Azotany <4,50

Azotyny <0,03

Bakterie coli 0

Escherichia coli 0

Enterkoki coli 0

 

Nie szukam rozwiązania najtańszego ale nie chciałbym być nabitym w butelkę czy też kupować jakieś zbędne dodatkowe wynalazki. Czy przed zmiękczaczem dawać jeszcze jakiś filtr? Jeżeli tak, to jaki?

Z góry dziękuję za pomoc.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o głowicę to weź CI - różnica w cenie jest niewielka, a będzie wygodniejsza w użyciu i bardziej ekonomiczna.

Wodę masz dobrą, twardość niewielką - Wystarczy ci mały zmiękczacz (ok 10-12 litrów złoża). W małej obudowie kompaktowej zmieści się zbiornik 10x17". Jeśli chciałbyś jednak większy to następne są już wielkości 10x35" i wchodzi w nie ok 25 litrów złoża, ale przy takiej ilości złoża nie zdążysz wykorzystać zdolności jonowymiennej między regeneracjami.

Raczej nie musisz dawać filtrów wstępnych przy takiej wodzie, ale na wszelki wypadek nie zaszkodzi wstawić przed zmiękczaczem korpusu z wkładem sedymentacyjnym (pomoże np. w przypadku awarii wodociągów - zawsze leci po niej pełno śmieci w rurach). Koszt niewielki, a może oszczędzić nerwów na przyszłość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...