Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

UZDATNIANIE WODY - doradzę w sprawie doboru urządzeń


ewoda

Recommended Posts

Przy wyborze zmiękczacza jeżeli ważne są dla Ciebie korzyści użytkowe, a nie estetyczne unikaj systemów kompaktowych. Po pewnym czasie eksploatacji zawsze zachodzi potrzeba czyszczenia zbiornika soli. W przypadku urządzenia kompaktowego jest to uciążliwe.

Po pewnym czasie każde urządzenie wymaga przeglądu/serwisu/czyszczenia/itp... W małym kompakcie nie jest to aż tak uciążliwe - wiem bo sam to robiłem. Pierwsze czyszczenie po prawie 2,5 roku użytkowania - częstotliwość też niezbyt uciążliwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam wszystkich,

doradźcie proszę, gdzie montować inżektor-czy na bypasie, czy na głównej rurze zasilającej? Pytam, bo spotkałem się z dwoma rozwiązaniami?

Możesz go zamontować w obu położeniach, ale na głównej rurze będziesz miał mniejsze straty ciśnienia więc to raczej polecane rozwiązanie. Poza tym przed i za aspiratorem powinien być prosty odcinek rury, więc przy bypassie byłoby to dość kłopotliwe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam wszystkich,

doradźcie proszę, gdzie montować inżektor-czy na bypasie, czy na głównej rurze zasilającej? Pytam, bo spotkałem się z dwoma rozwiązaniami?

 

Jeżeli masz aspirator z regulacją to nie musisz montować go na obejściu. W przypadku montażu zwężki inżektorowej musisz zamontować ją na obejściu abyś mógł "zestroić" ją z wydajnością pompy.

Osobiście polecam te drugie rozwiązanie i aspirator na pionowej rurze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przypadku montażu zwężki inżektorowej musisz zamontować ją na obejściu abyś mógł "zestroić" ją z wydajnością pompy.

Jak zwykle bzdury piszesz kompletnie bez zrozumienia problemu. Naucz sie w koncu czytac ze zrozumieniem, i przestan ludzi wprowadzac w blad.

 

Nie jest prawda ze inzektor musi byc na obejsciu, Tak jak pisal qbek, za i przed inzektorem, zeby ten inzektor dzialal dobrze, powinien byc prosty odcinek rury. Jak zamontujesz inzektor na obejsciu, to te odcinki proste za i przed beda tak dlugie jak bedzie dlugie obejscie. W skrajnym przypadku inzektor nie bedzie spelnial swojej funkcji.

Lepiej i bezpieczniej jest zamontowac inzektor na prostym odcinku, a obejscie uzywac wylacznie do regulacji.

 

Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Człowiek dobrze mówi.

 

 

 

 

 

 

Jak zwykle bzdury piszesz kompletnie bez zrozumienia problemu. Naucz sie w koncu czytac ze zrozumieniem, i przestan ludzi wprowadzac w blad.

 

Nie jest prawda ze inzektor musi byc na obejsciu, Tak jak pisal qbek, za i przed inzektorem, zeby ten inzektor dzialal dobrze, powinien byc prosty odcinek rury. Jak zamontujesz inzektor na obejsciu, to te odcinki proste za i przed beda tak dlugie jak bedzie dlugie obejscie. W skrajnym przypadku inzektor nie bedzie spelnial swojej funkcji.

Lepiej i bezpieczniej jest zamontowac inzektor na prostym odcinku, a obejscie uzywac wylacznie do regulacji.

 

Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki wszystkim za odpowiedź;

mam jeszcze jedną zagwozdkę; posiadam stację uzdatniania na cr200 (w butli 32/156cm jest 35kg złoża), co pewien czas pojawia się zapaszek siarkowodoru (szczególnie w ciepłej wodzie); jeden z fachowców proponuje dołożyć napowietrzanie-ja obawiam się o żywotność złoża cr 200-na moje obawy fachowiec zaproponował dosypanie na wierzch złoża około 15cm żwiru o frakcji 0.4-0.8mm w celu wyłapywania związków żelaza, które powstaną przy napowietrzaniu zbiornika. Co Wy na to?

 

Jak zwykle bzdury piszesz kompletnie bez zrozumienia problemu. Naucz sie w koncu czytac ze zrozumieniem, i przestan ludzi wprowadzac w blad.

 

Nie jest prawda ze inzektor musi byc na obejsciu, Tak jak pisal qbek, za i przed inzektorem, zeby ten inzektor dzialal dobrze, powinien byc prosty odcinek rury. Jak zamontujesz inzektor na obejsciu, to te odcinki proste za i przed beda tak dlugie jak bedzie dlugie obejscie. W skrajnym przypadku inzektor nie bedzie spelnial swojej funkcji.

Lepiej i bezpieczniej jest zamontowac inzektor na prostym odcinku, a obejscie uzywac wylacznie do regulacji.

 

Marcin

woda_santok.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki wszystkim za odpowiedź;

mam jeszcze jedną zagwozdkę; posiadam stację uzdatniania na cr200 (w butli 32/156cm jest 35kg złoża), co pewien czas pojawia się zapaszek siarkowodoru (szczególnie w ciepłej wodzie); jeden z fachowców proponuje dołożyć napowietrzanie-ja obawiam się o żywotność złoża cr 200-na moje obawy fachowiec zaproponował dosypanie na wierzch złoża około 15cm żwiru o frakcji 0.4-0.8mm w celu wyłapywania związków żelaza, które powstaną przy napowietrzaniu zbiornika. Co Wy na to?

Nie ma sensu dosypywanie żwiru - po pierwsze to żwir nie będzie "na wierzchu" tylko opadnie na dno, a po drugie żwir powinien już tam być jako podłoże pod CR. Ten fachowiec chyba nie rozumie zasady działania złoża CR - jeśli dasz przed nim napowietrzanie to żelazo ulegnie utlenieniu i CR będzie spełniał funkcję żwiru (czyli wyłapywał wytrącone żelazo). Jest to jakieś rozwiązanie, ale chyba nie po to się dopłaca do tego złoża żeby sprowadzać go do takiej funkcji.

Zanim fachowiec zacznie swoje działania możesz sprawdzić kilka tańszych opcji, np. jeśli masz w hydroforze anodę - wyjmij ją (wiele osób opisywało ten sposób jako skuteczny ;) ) lub wymień na anodę tytanową (droższa opcja).

Możesz też zrobić regenerację złoża węglanem wapnia - jest na to cała procedura czyszczenia złoża.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam , bardzo proszę o radę

Wyniki badań wody:

Mętność - 2

Barwa - 10

Zapach w temp. 23 -nieakceptowalny

Odczyn ph - 7

Twardość ogólna (CaCO3) -828

Utlenialność z KMnO4 -poniżej 0,5

Amoniak -0,10

Azotyny -0,128

Azotany -339

Chlorki - 108

Żelazo ogólne - 261

Mangan -90

 

Woda pochodzi ze studni przydomowej (kilkanaście metrów w głąb) regularnie używana od 3 lat , naszczęście nie do celów spożywczych.

Da się z tym coś zrobić???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz masakryczną twardość (chyba że gdzieś się wkradła literówka) ;)

Dodatkowo przekroczone są azotany i azotyny.

Jeśli chcesz tej wody używać do celów spożywczych to konieczny jest filtr na azotany i sporej pojemności zmiękczacz (rozmiar zależy od zużycia wody).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piękne dzięki za odpowiedź :) , niestety wartości są rzeczywiste , najgorsze te azotany wg. norm przekroczone prawie 7-krotnie , no i twardość rzeczywiście tragiczna. Żelazo i mangan też ponad normy , no ale nie aż tak jak te poprzednie... Czyli tak jak radzisz zmiękczacz o duzej pojemności (dla 3 os. rodzinki) i do tego filtr na azotany ,żelazo i mangan. Teraz głupie pytanie , ale jestem zupełnie zielona w tym temacie , czy jest jakieś urządzonko , które miało by w sobie i ten zmiękczacz i filtry? Czy to wszystko osobno trzeba kompletować?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żelazo i mangan są przekroczone minimalnie - prawdopodobnie po zmiękczaczu także te wartości się zmniejszą. Jeśli jednak chcesz je koniecznie usunąć to byłoby to kolejne urządzenie.

Niestety usuwania azotanów i zmiękczania nie połączysz w jednym urządzeniu - będą to dwie oddzielne kolumny z innym wypełnieniem.

Co do wielkości zmiękczacza to przy 3 osobach i średnim zużyciu wody 150 l/dobę/osobę to radziłbym zmiękczacz na 50 litrów żywicy. Taka ilość pozwoli na regenerację raz w tygodniu i da ok.3,5 m3 miękkiej wody. Co do azotanów to dobrze byłoby znać jeszcze zawartość siarczanów żeby dokładnie dobrać wielkość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

mam wrażenie, że w końcu trafiłem tam, gdzie powinienem.

Stoję przed koniecznością uzdatniania wody ze swojej studni, która ma właściwości:

barwa: <5,0 mg/l

azotany: 21,6 mg/l

azotyny: 0,10 mg/l

mangan: 1,300 mg/l

zelazo ogólne: 0,072 mg/l

amoniak: 0,13 mg/l

pH: 7,5

mętność: 0,133 NTU

utlenialność: 0,94 mg/l

twardość sumaryczna: 286mg CaCO3 (ok. 14° niemieckich)

chlorki 56,2 mg,l

zapach: akceptowalny

 

 

Mam bardzo dużą zawartość manganu, przy jednoczesnej niewielkiej ilości żelaza.

Proponowano mi filtrację 2-stopniową : 1° złoże Greensand Plus, 2° zmiękczacz na złożu CR-100

(mam hydrofor przeponowy 150L)

 

przeraża mnie trochę ilość wody potrzebna do regeneracji tych złóż (Greensand ok. 700 l + CR-100 ok. 150-200 l)

nie uśmiecha mi się co kilka dni dolewać do szamba dodatkowo 1m3 ścieków.

 

Jednocześnie największe problemy, jakie mam w związku z tą wodą, to kamień na armaturze (więc również w piecu gazowym i instalacji) oraz brunatne plamy na białym praniu (praktycznie za każdymrazem).

 

Czy miałaby zatem uzasadnienie poniższa konfirguracja?:

 

filtr BB 20 mikro

złoże Crystal-Right 100 (200?) na kolumnie 10x54 (lub 13x54)

 

dodatkowo w kuchni RO

dodatkowo przed pralką mały filtr na złożu Aquacleanit+Birm

?

 

Czy złoże C-R ma szansę całkowicie usunąć mangan? Twardość nie jest jakaś kosmicznie wysoka i jednocześnie jest b. mało żelaza, wię - przynajmniej teoretycznie - duża część zdolności jonowymiennej byłaby skierowana na usuwanie manganu (tak sobie myślę...)

 

Ewentualnie - nawet jeśli na CR nie zostanie w pełni usunięty Mangan, to zostanie on doczyszczony na kolumnie przed samą pralką...

wtedy można by też było ustawić nie całkowitą eliminację twartości na zmiękczaczu (bo dodatkowa ilość manganu wprowadzona wraz z surową wodą do uzyskania zadanego poziomu twardości, byłaby usuwana na filtrze przed pralką).

 

Czy taki tok rozumowania jest słuszny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

 

 

mangan: 1,300 mg/l

zelazo ogólne: 0,072 mg/l

Malo zelaza i brunatne osady na praniu? Mangan daje chyba czarne osady. Moze zrob jeszcze raz w kontrolowanych warunkach badanie na zelazo. To chyba nieczeste zero zelaza i duzo manganu. Moze probka byla zle pobrana, albo w probe sie po drodze zelazo utlenilo?

 

Strasznie kombinujesz. Jak chcesz przed prallka postawic maly filtr z Birmem, to postaw go jako duzy zamiast greensandu. Pojdzie na niego zdecydowanie mniej wody niz na plukanie greensandu. 10-minutowe plukanie Birmu na zbiorniku 10" przy predkosci plukania 29m/h to jest jakies 250L.

Przy zbiorniku 13" to juz jakies 400L. To bedzie wymagalo niestety wymiany zbiornika na taki bez worka. Ale osobisie mialem problemy z greensandem bez napowiertrzania. Po wymieniae hydroforu problemy zniknely. Pewnie dlatego polecono Ci greensand, bo juz masz zbiornik z workiem. NOwy zbiornika to koszt 500-600PLN.

 

Za tym postaw zmiekczacz. Na caly dom bedziesz mial miekkna wode bez manganu. Czarne smoliste osady z manganu ponoc strasznie ciezko sie usuwa. Jak CI cos takiego wyjdzie w WC czy wannie.

 

marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się że chyba za mocno kombinujesz...

W tym przypadku możesz np. postawić odżelaziacz na Birmie i zwykły zmiękczacz lub sam filtr na CR (ale wersja CR200). Rozmiar zależnie od zużycia wody i przepływów. Do picia w każdym przypadku radziłbym RO z mineralizatorem.

 

W każdym przypadku nie unikniesz sporego zużycia wody na płukanie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no właśnie też mnie zaskoczyły relacje żelaza i manganu, dlatego badanie było powtórzone po kilku miesiącach, dodatkowo w ramach drugiego badania próbka na obecność manganu przebadana dwukrotnie (badanie było 3-4 godziny po pobraniu próbki) - niestety wszystko potwierdziło te wyniki.

 

Na potwierdzenie tego również jest fakt, iż nie ma nigdzie na armaturze rdzawych nalotów czy osadów, co mogłoby świadczyć o żelazie. mam za to 3mm warstwę smolistego osadu w rezerwuarach - co wskazuje faktycznie na duże ilości manganu. Myślę, że jak taki fragment osadu dostanie się do pralki, to może dawać brunatny osad na praniu.

 

Czy jeśli teraz postawię tylko Crystal-Right, aby sprawdzić efektywność działania przy dotychczasowym hydroforze, to później mogę zamienić po prostu hydrofor i dostawić na 1° zloże usuwające mangan (Birm? Defeman? G-1?) te złoża chyba nie zużywają znacznie mniej wody do regeneracji niż Greensand...?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy jeśli teraz postawię tylko Crystal-Right, aby sprawdzić efektywność działania przy dotychczasowym hydroforze, to później mogę zamienić po prostu hydrofor i dostawić na 1° zloże usuwające mangan (Birm? Defeman? G-1?) te złoża chyba nie zużywają znacznie mniej wody do regeneracji niż Greensand...?

Dostawić kolejny stopień możesz bez problemu.

Birm jest dużo lżejszy niż Defeman czy G1 i dlatego zużyjesz mniej wody na jego płukanie. Ma on też swoje ograniczenia: musisz mieć dobre napowietrzanie, brak fosforanów, chloru, olejów czy siarkowodoru oraz odpowiednia zasadowość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no właśnie też mnie zaskoczyły relacje żelaza i manganu, dlatego badanie było powtórzone po kilku miesiącach, dodatkowo w ramach drugiego badania próbka na obecność manganu przebadana dwukrotnie (badanie było 3-4 godziny po pobraniu próbki) - niestety wszystko potwierdziło te wyniki.

 

Na potwierdzenie tego również jest fakt, iż nie ma nigdzie na armaturze rdzawych nalotów czy osadów, co mogłoby świadczyć o żelazie. mam za to 3mm warstwę smolistego osadu w rezerwuarach - co wskazuje faktycznie na duże ilości manganu. Myślę, że jak taki fragment osadu dostanie się do pralki, to może dawać brunatny osad na praniu.

 

Czy jeśli teraz postawię tylko Crystal-Right, aby sprawdzić efektywność działania przy dotychczasowym hydroforze, to później mogę zamienić po prostu hydrofor i dostawić na 1° zloże usuwające mangan (Birm? Defeman? G-1?) te złoża chyba nie zużywają znacznie mniej wody do regeneracji niż Greensand...?

 

Niestety jeżeli masz taki skład wody musisz zacząć raczej od odżelaziacza na Greensandzie – przy małej zawartości żelaza powinien sobie poradzić z manganem. Zrób badanie po trzech miesiącach. Do twardości wystarczy ci zmiękczacz. Nie licz na CR a tym bardziej na złoża do których wymagane jest natlenianie. Problemu z popłuczynami przy twojej wodzie na pewno nie przeskoczysz legalnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...