Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

UZDATNIANIE WODY - doradzę w sprawie doboru urządzeń


ewoda

Recommended Posts

Ale można spróbować bez tej zwężki? Jeszcze mam takie pytanie. Zastanawiam się czy może lepiej będzie jak wybiję studnię na większej głębokości? I stąd moje pytanie czy jakaś głębokość jest gwarantem otrzymania wody zdatnej do picia? Np 50 metrów?

 

Pozdrawiam

Glebsza studnia z reguly jest bezpiecziejsza (bo lepiej izolowana) pod wzgledem zanieczyszczen bilogicznych - bakterii, i tych zaniczyszczen fizycznych ktore moga byc pochodzenia biologicznego: amoniak, azotany. Pod wzgledem zelaza i manganu im glebiej tym czesto gorzej.

 

marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 15,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

mam do was ogromną prośbę, na dniach hydraulicy będą u mnie montować kotłownię i musimy dobrać zmiękczacz wody

 

Wodę mamy z wodociągu więc chodzi tylko o jej zmiękczenie, aktualnie twardość to 399mg/l 22 stopnie

rodzinka 3 osobowa

 

Znalazłem Maxima 20 za ok 2200zł i taki też chciałbym budżet zachować, czy to jest dobry wybór czy polecacie coś innego w tej cenie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wodę mamy z wodociągu więc chodzi tylko o jej zmiękczenie, aktualnie twardość to 399mg/l 22 stopnie

rodzinka 3 osobowa

Znalazłem Maxima 20 za ok 2200zł i taki też chciałbym budżet zachować, czy to jest dobry wybór czy polecacie coś innego w tej cenie ?

Po pierwsze przy takiej (dość wysokiej) twardości 20 litrów złoża to chyba trochę za mało - regeneracja będzie bardzo często co podnosi koszty eksploatacyjne i skraca żywotność złoża. Myślę, że w tej cenie spokojnie możesz kupić zestaw na 30 litrów jonitu.

Po drugie głowica Erie, którą w Polsce mało kto potrafi serwisować, więc jest to drogi serwis. Nie jest to wcale takie cudo, żeby dopłacać. Lepszy byłby Clack albo Autotrol.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Wszystkich

 

Posiadam studnię głębinową 36 m, w domu jest hydrofor przeponowy 80 litrów, zbiornik CWU 300 litrów pionowy.

 

We wrześniu 2010 badałem wodę w SANEPID`zie i otrzymałem takie oto wyniki:

wyniki badania mikrobiologicznego - nie wykryto

wyniki badania parametrów fizykochemicznych:

barwa 4

mętność 0,31

odczyn pH 7,4

przewodność elektr właść 21,7 st C, 453 uS/cm w 25 st C

amonowy jon 0,13 mg/l

azotyny 0,049 mg/l

azotany 1,97 mg/l

chlorki 12,7 mg/l

żelazo 123 ug/l - PN - ISO 6332:2001 - dopuszczalny zakres to 200 ug/l

sumaryczna wartość wapnia i magnezu 209 mg/l

 

Wszystkie wyniki w normie co mnie ucieszyło, jednak podczas używania wody coś nie grało czytaj śmierdziało. Otóż ciepła woda posiada "dziwny" zapach i kolor lekko brązowy, kolor ten pojawia się również na sanitariatach.

 

Wykorzystują chwile wolnego czasu pobrałem nową próbkę wody i kolejna wycieczka do SANEPID`u dała taki wynik:

 

Żelazo 376 ug/l norma do 200

Mangan 143 ug/l norma do 50

 

Nie ukrywam, że nie spodziewałem się takich wyników, wiedziałem że poprzedni wynik badania żelaza chyba nie był prawidłowy, ale nowe badanie podcięło mi nogi. Kobieta z SANEPID`u powiedziała, że można spróbować zalać studnię 1 litrem podchlorynem sodu, ale na chwilę obecną tego robił nie będę.

 

Zwracam się do Was z prośbą o pomoc w doborze urządzeń, które poprawią moją wodę i dobre samopoczucie całej rodziny.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zalewanie studni chlorem jest dobre na bakterie, ale na żelazo raczej nie pomoże (ok - utleni to co będzie w pobliżu, ale zaraz po wypompowaniu temat wróci).

Przy pH ok 7,4 raczej nie powinno być problemu ze zbiciem żelaza i manganu na odżelaziaczu. I teraz masz standardowe opcje:

- odżelaziacz w wersji płukanej wodą lub regenerowany KMnO4

- z napowietrzaniem lub bez

- z wymianą zbiornika hydroforowego lub bez

Zależnie od tego na czym ci bardziej zależy (cena, ilość miejsca, wymiana hydroforu,itp...?) można wybrać różne kombinacje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za tak szybką reakcję,

Miejsca mam dużo, 3/4 piwnicy stoi pusta, jeśli chodzi o napowietrzanie to należy zmienić hydrofor na bezprzeponowy i do tego aspirator (dobrze myślę?).

Co do pozostałej reszty, to nie będę chyba oryginalny, cenowo przystępnie, nie najtaniej ale i nie najdrożej. Myślałem o czymś z głowicą automatyczną, co do regeneracji to na chwilę obecną zdecyduje się na wasze opinie a ja się douczę.

Jeśli możecie podać konkretne urządzenia to będę wdzięczny.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak masz miejsce i możliwość zmiany hydrofora to moim zdaniem najtańsze w eksploatacji będzie zrobienie napowietrzania i niewielkiego (chyba że masz wielkie zużycie wody) odżelaziacza ze złożem katalitycznym (np.Pyrolox lub G1). Trzeba by jeszcze sprawdzić wydajność pompy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykorzystują chwile wolnego czasu pobrałem nową próbkę wody i kolejna wycieczka do SANEPID`u dała taki wynik:

 

Żelazo 376 ug/l norma do 200

Mangan 143 ug/l norma do 50

 

Nie ukrywam, że nie spodziewałem się takich wyników, wiedziałem że poprzedni wynik badania żelaza chyba nie był prawidłowy, ale nowe badanie podcięło mi nogi. Kobieta z SANEPID`u powiedziała, że można spróbować zalać studnię 1 litrem podchlorynem sodu, ale na chwilę obecną tego robił nie będę.

 

Zwracam się do Was z prośbą o pomoc w doborze urządzeń, które poprawią moją wodę i dobre samopoczucie całej rodziny.

 

Pozdrawiam

Po pierwsze woda w studni moze sie minimalnie z czasem zmieniac. Jak masz jakas zawartosc zelaza to nie znaczy ze za rok bedzie identyczna. Po drugie, sposob pobrania probki moze miec wplyw na badanie. Zeby bylo zgodnie ze sztuka nalezaloby wypompowac cala wode z hydrofora, rury oslonowej studni, i jeszcze troche i dopiero pobrac probke (tak zeby probka pochodzila bezposrednio z warstwy wodonosnej). No i badanie nalezalo by zrobic jak najszybciej - w czasie pobierania wody do butelki chcesz czy nie wprowadzisz tam tlen, ktory utleni zelazo, i moze miec wplyw na wynik badania.

Piszesz ze 376ug zelaza "podcielo Ci nogi". Ja mam w swojej studni 3500ug zelaza i jakies 500manganu. Nie masz tak zle ;)

 

Postawisz filtr jak radzi Qbek i spokojnie pozbedziesz sie tej niewielkiej zawartosci zelaza.

 

marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze woda w studni moze sie minimalnie z czasem zmieniac. Jak masz jakas zawartosc zelaza to nie znaczy ze za rok bedzie identyczna. Po drugie, sposob pobrania probki moze miec wplyw na badanie. Zeby bylo zgodnie ze sztuka nalezaloby wypompowac cala wode z hydrofora, rury oslonowej studni, i jeszcze troche i dopiero pobrac probke (tak zeby probka pochodzila bezposrednio z warstwy wodonosnej). No i badanie nalezalo by zrobic jak najszybciej - w czasie pobierania wody do butelki chcesz czy nie wprowadzisz tam tlen, ktory utleni zelazo, i moze miec wplyw na wynik badania.

Piszesz ze 376ug zelaza "podcielo Ci nogi". Ja mam w swojej studni 3500ug zelaza i jakies 500manganu. Nie masz tak zle ;)

 

Postawisz filtr jak radzi Qbek i spokojnie pozbedziesz sie tej niewielkiej zawartosci zelaza.

 

marcin

 

Witam

Oczywiście,że zdaję sobie sprawę z tego że poziom żelaza jak i innych parametrów może ulec zmianie w czasie. Próbki wody zostały pobrane zgodnie z instrukcją za pierwszym jak i za drugim razem, jedynie z tą różnicą, że za pierwszym razem studnia chodziła ok tygodnia non stop, przed wprowadzeniem się do domu. Obecnie próbka została wykonana rano i wciągu 30 min była w SANEPIDZIE.

 

No więc przechodząc do meritum sprawy co szanowni forumowicze sądzicie o takim seciku:

- zbiornik Wave Cyber 10x54

-złoże:

a) pyrolox - z tego co wyczytałem to brak dodatkowej chemii do regeneracji złoża jest dodatkowym atutem, ale odbywa się poprzez płukanie przeciwprądowe (czy dobrze zrozumiałem?)

b) złoże G1- tutaj mam wątpliwość odnośnie regeneracji, jak to w końcu z nią jest, czy napowietrzanie czy płukanie z napowietrzaniem, jeśli jedno z nich to jak odbywa się napowietrzanie? czy muszę zmieniać hydrofor?

- głowica Clack WS1 TC

 

Co myślicie o takiej konfiguracji? Jeśli czytają to użytkownicy podobnych urządzeń również proszę o wypowiedź.

 

Jestem z woj śląskiego, czy możecie polecić sprawdzonego sprzedawcę i instalatora który to wszystko ogarnie, czy może szukać w necie najkorzystniejszej oferty, a montaż we własnym zakresie.

 

Pozdrawiam i dziękuje za dotychczasowe odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Złoża: G1, Pyrolox, czy Birm, wymagają napowietrzania (powinien być zamontowany aspirator + zbiornik hydroforowy bezprzeponowy). Jeżeli nie chcesz wymieniać zbiornika, to kup filtr ze złożem Greensand.

Zapach w ciepłej wodzie, był omawiany na forum dwie strony wcześniej (jeżeli jest to zapach zgniłych jajek).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do G1 zalecane jest płukanie wodą z powietrzem jednocześnie. To się sprawdza w przemysłowych instalacjach (płukanie jest bardziej intensywne), ale wymaga więcej wolnej przestrzeni nad złożem. W domowych warunkach można sobie darować napowietrzanie (chociaż jest ono zalecane).

Przy Pyroloxie napowietrzanie dajesz w trakcie pracy a nie regeneracji, tak aby utlenić część żelaza w hydroforze. Poprawia to skuteczność filtracji, ale przy twoim poziomie żelaza można się bez tego obejść.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Mam następujące wyniki badań wody ze studni.

 

Twardość ogólna 228 mg/l - dopuszczalna wartość 60-500.

odczyn pH 6,0 - dopuszczalna wartość 6.5-9.5

 

barwa 5

zapach – z0 - akceptowalny

mętność 1,3 - dopuszczalna wartość 1NTU

przewodność elektr właściwa 22,5 st C, 655 uS/cm - dopuszczalna wartość 2500

amonowy jon poniżej 0,04 mg/l - dopuszczalna wartość 0.5

azotyny poniżej 0,01 mg/l - dopuszczalna wartość 0.5

chlorki 99,2 mg/l - dopuszczalna wartość 250

żelazo poniżej 15 ug/l - dopuszczalny zakres to 200 ug/l

mangan 43ug/l - dopuszczalna wartość 50

 

Brak zanieczyszczeń mikrobiologicznych.

 

 

Chciałbym uniezależnić się od wodociągu i zastanawiałem się nad wykorzystaniem wody ze studni do zasilania domu. Mam pytania:

1. Czy odczyn pH oraz twardość wody są takie, że można ją jeszcze spożywać (Sanepid mi napisał, że woda nie spełnia wymagań bo ma odczyn poniżej dopuszczalnej wartości) czy trzeba podnieść pH ? Woda z wodociągu ma pH na poziomie 6.4

2. Jeżeli woda ze studni nie nadaje do picia to nie chciałbym wchodzić w koszty uzdatniania, tylko puściłbym na cały dom wodę ze studni, a do spożycia używałbym osobnego kranu z wodą z wodociągu. Jak na użytkowanie pralki/przepływowego podgrzewacza wody/zmywarki może wpływać woda o tych parametrach jakie podałem ? Gdzieś ktoś pisał, że na odkładanie się kamienia ma wpływ głównie przewodność, czy lepiej by było mieć wodę o niższej przewodności czy też o wyższej przewodności ?

3. Co sądzicie o zwykłych filtrach mechanicznych z płukaniem z siatką 90um, czy taki filtr przy przy takiej wodzie jest wystarczający, czy też można go traktować tylko jako wstęp do właściwego filtrowania ?

 

Pozdrawiam wszystkich.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Twardość masz w środku normy - do spożycia się nadaje.

pH jest poniżej normy, ale nikt ci nie zabroni tego pić. Czy będzie to zdrowe to inna kwestia. pH możesz podnieść np. przez obsypanie studni dolomitem.

2. Poza pH nie musisz tej wody uzdatniać. Możesz sobie nawet postawić zmiękczacz, żeby obniżyć twardość - wtedy twoja zmywarka czy podgrzewacz wody nie miałyby problemu z kamieniem.

Na odkładanie się kamienia ma wpływ głównie zawartość wapnia i magnezu czyli twardość. Przewodność to bardziej ogólny parametr. Im wyższa tym więcej soli (w tym soli wapnia i magnezu, ale też innych) rozpuszczonych w wodzie. Ale nie każda sól przewodzi prąd tak samo - dlatego przewodność nie określa wprost ilości soli.

3. Filtr mechaniczny (a tym bardziej o siatce 90 um) zatrzyma tylko zanieczyszczenia mechaniczne o rozmiarze powyżej 90 um. Jeśli woda ze studni niesie jakiś muł, piasek czy inne osady to taki filtr może się przydać, ale cudów nie zdziała :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli dużo palisz i pijesz, to wody o tak niskim odczynie (pH), nie powinieneś pić:). Wygugluj np.: "nadkwasota"', "zgaga"...

Jeżeli masz zbiornik hydroforowy bazprzeponowy, to możesz zamontować aspirator (w 90% pomaga). Koszt ok. 150-200 zł. Powinno się podnieść pH. Niskie pH, to najczęściej przyczyna wysokiego stężenia CO2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Kontynuując mój wątek z poprzedniej strony planuje założenie odżelaziacza ze złożem G1, lecz dopiero dzisiaj mogłem dostać się do mojej pompy głębinowej.

Z plakietki jaka tam jest odczytałem SUMOTO typ OPT 150 kW 1,1 HP 1,5, zasilanie 380/400, max thrust load 1500 N, z informacji z sieci wyczytałem, że wydajność tej pompy jest na poziomie 45 l/min, chociaż nie jestem pewien tego.

 

Czy taka pompa wystarczy do sprawnej regeneracji ?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...