psi 29.08.2011 07:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2011 Witam Zastanawiam się na urządzeniem do uzdatniania wody, ponieważ na ceramice pojawiają się brązowe naloty, a to zapewne wynika z przekroczonych norm żelaza i magnezu. Wyniki badań wody zlecone przez studniarza - styczeń 2011: Odczyn 7,4Przewodność 247 uS/cmTwardość ogólna 170 mg CaCO3/lAzot amonowy 0,093 mg NNH4/lAzotyny <0,002 mg NNO2/lAzotany 0,10 mg NNO3/lWapń 51,6 mg Ca/lMagnez 10 mg Mg/lŻelazo ogólne 0,592 mg Fe/lMangan 0,151 mg Mn/l Po prawie 2 miesiącach zamieszkiwania oddałem wodę do badania do Sanepidu: Azot amonowy (w przeliczeniu na amonowy jon) <0,01Azot azotynowy (w przeliczeniu na azotyny) <0,003Azot azotanowy (w przeliczeniu na azotany) 0,2(+-)0,1Zawartość żelaza 0,330 mg/lZawartość mangany 0,190 mg/lTwardość ogólna (sumaryczna zawartość wapnia i magnezu) 115 mg/l Bakteriologia wypadła bez zatrzeżeń. Zużycie wody - ok 10m3/miesiąc. Pobór wody - jeden punkt pobory powininen wystarczyć, ewentualnie kran+zmywarka+pralka.Pompa Grundfos SQ3-55, wydajność powinna być więc 3m3/h. W papierach od studniarza mam: "Wydajnośc 4m3/h przy depresji 1,8m". Hydroforu brak, jest tylko przepływowy sterownik pompy i małe naczynie wzbiorcze. Czy na podstawie tych parametrów można polecić jakieś rozwiązanie? Zastanawiałem się na hydroforem 300l (jakoś może go upchnę) i zbiornik 10x54 lub 12x54 ze złożem BIRM. Prosiłbym o podanie ilości wody niezbędnej do płukania BIRMu, ile wody, jak długo i jak często? Mam szambo, więc chciałbym znać koszty eksploatacyjne. Dziękuję za wszelkie sugestie PozdrawiamPaweł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jastrząb 29.08.2011 07:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2011 Witam Zastanawiałem się na hydroforem 300l (jakoś może go upchnę) i zbiornik 10x54 lub 12x54 ze złożem BIRM. Prosiłbym o podanie ilości wody niezbędnej do płukania BIRMu, ile wody, jak długo i jak często? Mam szambo, więc chciałbym znać koszty eksploatacyjne. Dziękuję za wszelkie sugestie Pozdrawiam Paweł Katalogowa szybkosc przeplywu przy plukaniu Birmu to 25-29m/h. Latwo wiec policzyc ile wody na minute plukania przy danej srednicy zbiornika pojdzie. zboirnik 10" to powierchnia filtra 0,051m2, 12" 0,073m2. 0,051*25 = 21l/min, 0,073 * 25 = 30 l/min. Jesli bedziesz plukal 10min, to bedzie to odpowiednio 200 lub 300L wody na plukanie. Ja plucze Birm raz na tydzien przez 10minut (a mam 3,5mg Fe). Zazwyczaj firmy zalecaja czesciej, ale Ty masz tak nieduzo tego zelaza. Dla spokoju moglbys wyplukac co 5 dni. Mysle ze 10" zbirnik wystarczy. Ja ma 13" ale jak 7x wiecej tego zelaza niz Ty. Badam zawartosc Fe od czasu do czasu, i nie zdarzylo mi sie zeby Fe sie przebilo przez filtr. Oczywisie 300L zbiornik otwarty przed tym. Przy zanieczyszczeniach Fe 3.5mg, Mn 0,5mg, pH 7.4 birm nie rusza kompletnie manganu. marcin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marcin_Pe 29.08.2011 18:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2011 dzięki za wszystkie cenne rady i światełko w tunelu;) Qbek - napisałeś że potrzebuję 72l złoża żeby zbić amoniak. Zdecydowałem się na napowietrzanie - wg tego co pisał free_shop i słyszałem od firm, obniży to poziom amoniaku. Pewnie, że chciałbym mieć więcej wody niż na 1 kran, ale znalazłem, że z 1054 leci 25 l/min a z 1354 - 33. Czy 0,6 l/min przeliczasz jakoś z maksymalnego stężenia ppm? Jeśli dobrze kombinuję to u mnie Fe+Mn+amoniak to mniej niż 10. 1354 to już o połowę soli więcej do regeneracji - inwestować czy mniejszy da radę z napowietrzaniem? Koszty - wiadomo, ale wygoda też ważna:) czy te cele chlorujące to ma tylko 1 firma w Polsce, że w necie nic poza alamo nie ma? Jastrząb - obdzwoniłem lokalnych studniarzy i obszedłem sąsiadów. Generalnie wszyscy się zgadzają że głębiej jest jeszcze gorzej - woda płynie ruda, miejscami brązowa i pojawiają się bakterie. Ci co próbowali głębiej nie korzystają z tych studni - wrócili do płytszych. Studniarze i geolog powierdzili że nie ma tam żadnych warstw gliny - wszystko 1 kupa piasku. Tak więc przynajmniej mój dylemat czy wiercić głębiej się rozwiązał. Do wodociągów też nie podchodzę - 3 lata temu za 170m wodociągu miałem wyceny od 40 do 60 tys. - zniechęcili mnie skutecznie. Pozostaje uzdatnianie kałuży + osmoza. free_shop - z tego co pamiętam to, jak woda postoi to jest cała ruda - czyli żelazo organiczne - ale sprawdzę jeszcze raz. Radziliście, zeby montować chlorowanie do otwartego hydroforu, piasek, węgiel aktywny, i CR z celą chlorującą. I do tego się skłaniam - jak budżet pozwoli;). Okazuje się, że studniarz, który kopał moją studnię, zajmuje się też filtrami - podobno z sukcesami. Lokalne doświadczenie też cenne. Zaproponował jeszcze inny wariant - zastosowanie przed CR dodatkowej kolumy z dolomitem - chyba, żeby zwalczyć część Fe i Mn. A poza tym do CR dosypuje innego złoża, żeby zbić utlenialność - nie chciał powiedzieć czego:) Ale podobno drogie bo cena za komplet trochę wyższa niż u konkurencji;) Znalazłem tylko, że dolomit prażony obniża utlenialność. Ma to sens? Moglibyście ocenić czy jest sens stawiać dodatkową kolumnę?? Nie wpisałem wcześniej ,że w badaniu wyszły też bakterie z grupy coli... 2. Mam nadzieję że to dlatego, że woda brana była z węża. Rozumiem, że jakby nie ustąpiło to ciągłe chlorowanie to załatwi? sory za rozpisywanie się pozdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
free_shop 29.08.2011 20:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2011 Zastanawiałem się na hydroforem 300l (jakoś może go upchnę) i zbiornik 10x54 lub 12x54 ze złożem BIRM. Prosiłbym o podanie ilości wody niezbędnej do płukania BIRMu, ile wody, jak długo i jak często? Mam szambo, więc chciałbym znać koszty eksploatacyjne. Myślę, że zbiornik 10x54 wystarczy. Płukanie przy Twoich parametrach, wystarczy raz na 10 dni. Powinieneś się zmieścić w 0,5 m3 ścieków na miesiąc. Jeżeli chcesz zaoszczędzić wyrzucaj ścieki (popłuczyny) z filtra na zewnątrz. Możesz też zrobić osobną studzienkę chłonną. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
free_shop 29.08.2011 20:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2011 inwestować czy mniejszy da radę z napowietrzaniem? Koszty - wiadomo, ale wygoda też ważna:)Może będę upierdliwy (i jeszcze raz napiszę), zamontuj pompę, aspirator i zbiornik bezprzeponowy. Powtórz badania wody. Może się okazać, że wystarczą mniejsze filtry. Ale oczywiście to Twoja woda i Twoje pieniądze:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marcin_Pe 29.08.2011 21:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2011 Może będę upierdliwy (i jeszcze raz napiszę), zamontuj pompę, aspirator i zbiornik bezprzeponowy. Powtórz badania wody. Może się okazać, że wystarczą mniejsze filtry. Ale oczywiście to Twoja woda i Twoje pieniądze:) wiem, pamiętam:) już to jedzie do mnie, zaraz wołam hydraulika i pochwalę się co będzie. ale czasu trochę mało i dokształcic się muszę na szybko;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
JulkAn 30.08.2011 03:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2011 Ja kupiłem taki model http://aqua-soft.com.pl/zmiekczanie-wody/zmiekczacze-na-caly-dom/aqua-soft-basic-30-wersja-objetosciowa-przeplyw-1-5m-h.html ale u mnie jest duże zużycie tj ok 15m3/miesiąc No i w każdym wypadku należy sie targować Oferta od SUW SERWIS - filtr wstępny mechaniczny 90 micro np. Europafilter koszt 83 euro - automatyczny filtr wypełniony węglem aktywnym np. FW CL 13x35 koszt 350 euro - stacja zmiękczania wody np. cabinet ocean maxi koszt 540 euro - filtr mechaniczny dokładny 20 micro np. aqua big 10” koszt 85 euro - sterylizator UV np. V 20 koszt 350 euro Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
psi 30.08.2011 06:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2011 Myślę, że zbiornik 10x54 wystarczy. Płukanie przy Twoich parametrach, wystarczy raz na 10 dni. Powinieneś się zmieścić w 0,5 m3 ścieków na miesiąc. Jeżeli chcesz zaoszczędzić wyrzucaj ścieki (popłuczyny) z filtra na zewnątrz. Możesz też zrobić osobną studzienkę chłonną. Nie wiem tylko czy średnica 10 cali zapewni odpowiedni przepływ wody, jeden kran to chyba około 20 l/min czyli 1,2m3/h? Czy przy takiej zawartości żelaza, przyjmijmy ta gorszą wartość 0,6 mg/l jest szansa na usunięcie manganu? Zużycie 1 czy nawet 1,5 m3 ścieków nie jest wielkim wydatkiem. U nas wywóz szamba to 16zł/m3 (przy 10m3) więc 24 zł na miesiąc to tyle co koszt odżelaziającego filtra 10", którego teraz używam, a w porównaniu nawet do najmniejszego zbiornika, jest on mikroskopijny Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
qbek17 30.08.2011 06:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2011 Qbek - napisałeś że potrzebuję 72l złoża żeby zbić amoniak. Zdecydowałem się na napowietrzanie - wg tego co pisał free_shop i słyszałem od firm, obniży to poziom amoniaku. Pewnie, że chciałbym mieć więcej wody niż na 1 kran, ale znalazłem, że z 1054 leci 25 l/min a z 1354 - 33. Czy 0,6 l/min przeliczasz jakoś z maksymalnego stężenia ppm? Jeśli dobrze kombinuję to u mnie Fe+Mn+amoniak to mniej niż 10. 1354 to już o połowę soli więcej do regeneracji - inwestować czy mniejszy da radę z napowietrzaniem? Koszty - wiadomo, ale wygoda też ważna:) Nominalny przepływ jest taki jak znalazłeś w necie. Ale jest jeden haczyk - usuwanie amoniaku wymaga dłuższego czasu kontaktu wody ze złożem i dlatego aby skutecznie usunąć na tyle dużą ilość amoniaku sugeruję ci (według tabeli od producenta - to nie moje wymysły) zwiększenie rozmiaru filtra. Oczywiście możesz puścić 25 l/min przez zbiornik 1054 ale nie liczyłbym wtedy na pozbycie się całego amoniaku. Jeśli zrobisz napowietrzanie to masz faktycznie szansę na zmniejszenie ilości amoniaku i wtedy można zmniejszyć rozmiar filtra tylko wydaje mi się (nie mogę sobie teraz przypomnieć gdzie to było) że CR nie lubi napowietrzania. To chyba było związane z ewentualnym rozwojem bakterii, więc o ile będzie też chlorowanie to nie powinno być problemu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
qbek17 30.08.2011 06:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2011 czy te cele chlorujące to ma tylko 1 firma w Polsce, że w necie nic poza alamo nie ma? Łatwo jest kupić kompletny zmiękczacz i sprzedać go dalej bez zagłębiania się w jego działanie - a tak robi większość firm. Takich które mają na magazynie wszystko co może być potrzebne jest mało bo to są koszty i potrzebna jest wiedza co można z tym zrobić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
qbek17 30.08.2011 06:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2011 Radziliście, zeby montować chlorowanie do otwartego hydroforu, piasek, węgiel aktywny, i CR z celą chlorującą. I do tego się skłaniam - jak budżet pozwoli;). Okazuje się, że studniarz, który kopał moją studnię, zajmuje się też filtrami - podobno z sukcesami. Lokalne doświadczenie też cenne. Zaproponował jeszcze inny wariant - zastosowanie przed CR dodatkowej kolumy z dolomitem - chyba, żeby zwalczyć część Fe i Mn. A poza tym do CR dosypuje innego złoża, żeby zbić utlenialność - nie chciał powiedzieć czego:) Ale podobno drogie bo cena za komplet trochę wyższa niż u konkurencji;) Znalazłem tylko, że dolomit prażony obniża utlenialność. Ma to sens? Moglibyście ocenić czy jest sens stawiać dodatkową kolumnę?? Moim zdaniem zaczyna się to za bardzo rozrastać. Każda kolumna to spadek ciśnienia, każdą trzeba płukać.... Dodawanie dolomitu przed CR jest moim zdaniem bez sensu (są wyjątki ale nie w tym przypadku). Dolomit zwiększy twardość, CR usunie tą twardość. Efekt będzie taki, że mocno skrócisz czas pracy CR (bo będzie musiał usuwać dużo więcej twardości). Nie masz aż tak dużo żelaza żeby trzeba było je usuwać na kilku stopniach. Do CR jedyne co mi przychodzi do głowy to dosypywanie KDF. To bardzo drogie złoże, ale jego głównym zadaniem jest nie dopuścić do rozwoju bakterii. Jeśli będziesz chlorował to nie ma potrzeby dosypywania KDFu. Poza tym (to akurat moje subiektywne odczucie) nie mam zaufania do takich autorskich mieszanek (zakładając oczywiście, że naprawdę coś dorzuci). Dolomit może spowodować obniżenie utlenialności przez sorpcję związków organicznych - ale samo płukanie dolomitu nie wystarczy żeby go oczyścić z tych związków. Czyli masz duże szanse na zmniejszenie utlenialność na początku użytkowania, a później zupełny brak efektu lub wymianę złoża. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
qbek17 30.08.2011 06:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2011 Nie wiem tylko czy średnica 10 cali zapewni odpowiedni przepływ wody, jeden kran to chyba około 20 l/min czyli 1,2m3/h? Czy przy takiej zawartości żelaza, przyjmijmy ta gorszą wartość 0,6 mg/l jest szansa na usunięcie manganu? Szansa jest - ale Birm ma sporo parametrów od których zależy jego skuteczność. Jeśli masz dobre warunki to spokojnie ci taki system wystarczy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
autorus 30.08.2011 06:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2011 O matko a ta reszta to po co? Oferta od SUW SERWIS - filtr wstępny mechaniczny 90 micro np. Europafilter koszt 83 euro - automatyczny filtr wypełniony węglem aktywnym np. FW CL 13x35 koszt 350 euro - stacja zmiękczania wody np. cabinet ocean maxi koszt 540 euro - filtr mechaniczny dokładny 20 micro np. aqua big 10” koszt 85 euro - sterylizator UV np. V 20 koszt 350 euro Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
qbek17 30.08.2011 07:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2011 Oferta od SUW SERWIS - filtr wstępny mechaniczny 90 micro np. Europafilter koszt 83 euro - automatyczny filtr wypełniony węglem aktywnym np. FW CL 13x35 koszt 350 euro - stacja zmiękczania wody np. cabinet ocean maxi koszt 540 euro - filtr mechaniczny dokładny 20 micro np. aqua big 10” koszt 85 euro - sterylizator UV np. V 20 koszt 350 euro Filtr wstępny zawsze się przyda - jeśli cię stać to bierz taki wypasiony z płukaniem itp, jeśli chcesz oszczędzić - powinien wystarczyć zwykły korpus i wkład polipropylenowy lub węglowy. Węgiel - nie bardzo widzę potrzebę stosowania węgla na takiej wodzie, chyba że czujesz w wodzie chlor. Poza tym - patrz punkt pierwszy - jak cię stać to nie zaszkodzi, jak chcesz taniej to wystarczy wkład węglowy do korpusu 10". Zmiękczacz jak zmiękczacz - dowiedz się o typ głowicy, producenta złoża... bo to że jest on w kabinecie nie ma aż takiego znaczenia. Już jeden filtr mechaniczny miałeś na początku, po co ci drugi? (chyba że cię stać ) Lampa UV też nie zaszkodzi, ale nie jest wymagana. Wniosek: "oferta maksymalna". Nie zaszkodzi i będziesz miał pewność bezpiecznej wody, ale niewiele gorszy efekt można osiągnąć na połowie tych urządzeń. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
autorus 30.08.2011 07:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2011 Ja mam filtr wstępny z wkładami po 10zł, zmiękczacz i jestem bardzo zadowolony. No ale ja mam stosunkowo dobrą wodę u siebie, tylko problemy z kamieniem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
psi 30.08.2011 07:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2011 Szansa jest - ale Birm ma sporo parametrów od których zależy jego skuteczność. Jeśli masz dobre warunki to spokojnie ci taki system wystarczy. Czy chodzi o poniższe warunki?: - pH w zakresie 6,8-9,0 - alkaliczność musi być dwa razy większa od zawartości chlorków i siarczanów - zawartość rozpuszczonego tlenu musi wynosić co najmniej 15% zawartości żelaza i manganu Czyli bez badań na te parametry to wróżenie z kuli. Czy po napowietrzeniu w hydroforze 300 litrów zawartość tlenu "automatycznie" nie zwiększa się do co najmniej warunków niezbędnych do działania BIRMu? Czy zawartość tlenu to badanie BZT czy ChZT, a jeśli ChZT to chodzi o utlenianie KMNO4? Dla formalności, alkaliczność to to samo co zasadowość? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
qbek17 30.08.2011 07:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2011 Czy chodzi o poniższe warunki?: - pH w zakresie 6,8-9,0 - alkaliczność musi być dwa razy większa od zawartości chlorków i siarczanów - zawartość rozpuszczonego tlenu musi wynosić co najmniej 15% zawartości żelaza i manganu Czyli bez badań na te parametry to wróżenie z kuli. Czy po napowietrzeniu w hydroforze 300 litrów zawartość tlenu "automatycznie" nie zwiększa się do co najmniej warunków niezbędnych do działania BIRMu? Czy zawartość tlenu to badanie BZT czy ChZT, a jeśli ChZT to chodzi o utlenianie KMNO4? Dla formalności, alkaliczność to to samo co zasadowość? Tak, chodzi mi o te parametry. Zawartość tlenu po napowietrzeniu wzrasta - myślę, że można przyjąć że do poziomu wystarczającego. BZTi CHZT określają ilość tlenu potrzebną do utlenienia zanieczyszczeń biologicznych lub chemicznych, ale nie mówią o faktycznej ilości tlenu w wodzie (czyli mówią ile powinno być, a nie ile jest). Można na ich podstawie wyciągać wnioski (np. ile tlenu należy dostarczyć czy efektywności napowietrzania) ale wymaga to raczej serii badań. W twoim przypadku hydrofor z napowietrzaniem powinien załatwić sprawę tlenu, pH powinno się zmieścić w tych widełkach, pozostaje kwestia zasadowości. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
psi 30.08.2011 09:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2011 Tak, chodzi mi o te parametry. Zawartość tlenu po napowietrzeniu wzrasta - myślę, że można przyjąć że do poziomu wystarczającego. BZTi CHZT określają ilość tlenu potrzebną do utlenienia zanieczyszczeń biologicznych lub chemicznych, ale nie mówią o faktycznej ilości tlenu w wodzie (czyli mówią ile powinno być, a nie ile jest). Można na ich podstawie wyciągać wnioski (np. ile tlenu należy dostarczyć czy efektywności napowietrzania) ale wymaga to raczej serii badań. W twoim przypadku hydrofor z napowietrzaniem powinien załatwić sprawę tlenu, pH powinno się zmieścić w tych widełkach, pozostaje kwestia zasadowości. Coś słabo szukałem na liście badań na stronie wodociągów, rzeczywiście jest pozycja "Tlen rozpuszczony". Czy przy następnym badaniu wody mogę pominąć azotyny, azotany i amoniak, bo te wartości nie powinny się chyba znacząco zmienić? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
qbek17 30.08.2011 09:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2011 Coś słabo szukałem na liście badań na stronie wodociągów, rzeczywiście jest pozycja "Tlen rozpuszczony". Czy przy następnym badaniu wody mogę pominąć azotyny, azotany i amoniak, bo te wartości nie powinny się chyba znacząco zmienić? Możesz sobie odpuścić te badania, które były w normie. Ale co jakiś czas (np. raz na rok) warto zrobić kontrolnie badania czy się nie zmieniły jakieś parametry wody. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
psi 30.08.2011 09:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Sierpnia 2011 Możesz sobie odpuścić te badania, które były w normie. Ale co jakiś czas (np. raz na rok) warto zrobić kontrolnie badania czy się nie zmieniły jakieś parametry wody. Dziękuję za wszystkie informacje. Teraz mniej więcej wiem co robić, najpierw badania a później zapytania do firm. Jak da się BIRM to nie dać się namówić na coś innego (droższego) A zbiornik 10" powinien wystarczyć. Czy masz może, bądź ktoś z innych użytkowników forum, jakieś namiary na w miarę solidną firmę z okolic Zielonej Góry? Informacja może być jako prywatna wiadomość. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.