Jastrząb 18.02.2013 20:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Lutego 2013 Witam ponownie, po zaglebieniu sie w temat i ofertach firm z filtrami opartymi o glowice RX, postanowilem zlozyc filtr samemu. Dla przypomnienia, moja sytuacja wodna : pH 7.6 Mangan 198 ug/l Zelazo 1050 ug/l Twardosc 205 mg/l Sprzęt : Hydrofor bezp. 300L Wydajnosc pompy (mierzona za hydro) - 1.5 - 2.1m^3/h Zuzycie chwilowe - (Najwiecej bierze prysznic 12L/min (0.7m^3/h)) Miesieczne zuzycie 15m^3 Doradziliscie mi Greensand, i tego sie trzymam. Chce do tego zakupic taki zestaw (z alamowaterpoland.com, jak polecacie inne strony to z gory dzieki za info) : 1x glowica clack ws1 cl 1x Zbiornik 12x52 (wave cyber wiem, ze chinski, bede szukal jeszcze structurala) 2x Greensand plus 1x Zwir 0.4-0.8mm 1x Pojemnik na nadmanganian 1x By-pass + zlaczki Korzystam z instrukcji Clacka, w ktorej jest opis zasypania zbiornika i montazu glowicy (Zwiru 5.5kg na dno, nastepnie ok 28L greensandu). Czasy dla poszczegolnych faz plukania tez sa tam podane, padaly tez w tym watku wiec sobie odszukam. Glowice chce kupic czasowo - objetosciowa poniewaz spodziewam sie w ciagu najblizszych 2-3lat wodociagu miejskiego i wtedy to urzadzenie pracowaloby jako zmiekczacz (oczywiscie po zmianie zloza i zbiornika na nadmanganian). W zwiazku z tym mam pytania : - czy ktos z forum zasypywal sobie sam taki filtr i jak to sie skonczylo? - czy ten filtr po 3 latach pracy jako odzelaziacz, bedzie sie po wymianie zloza itp. nadawal do pracy jako zmiekczacz? (czy np: wielkosc jest odpowiednia) Z gory dzieki za pomoc. Kilka uwag. 1. Alamo Ci nic raczej nie sprzeda. Handluja tylko z firmami. Wiem, bo ze 2 lata temu chcialem Birm od nich kupic. "Pogonili" do sklepu. 2. Nie wiem, kto Ci doradzal greensand, ale Birm, a juz pewnoscia pyrolox te sobie da rade, a odejdzie Ci spory koszt nadmanganianu. Zwlaszcza ze zbiornik bez przeponowy, spore pH. Glwice mozesz kupic w wersji docelowej pod zmiekczacz a poki co ustawic program tylko zeby sie plukalo zloze, a nie pobieralo regeneratow. Jesli pyrolox to mniejszy zbiornik, albo solidnie mocniejsza pompa. 3. Zwir to chyba 4-8mm, a nie nie pyl 0.4-0.8mm 4. Zasypywanie to operacja bardziej nudna niz skomplikowana. Wazne zeby zabezpieczyc rurke dystrybucyjna i nic do niej nie nasypac, oczyscic gwint dokladnie przed przykreceniem glowicy. Ja to zrobilem nakladajac na rurke dystrybucyjna kawalek jakiegos plastiku, a gwint wyczyscilem szczoteczka do zebow. Dziala od 2 lat. Po paru kubkach zloza z jakiejs starej butelki zrobisz se jeszcze lejek marcin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
qbek17 18.02.2013 20:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Lutego 2013 Witam, Mam dylemat jesli chodzi o wybór zmiękczacza. Mam wodę ze studni, hydrofor 300l bezprzeponowy oraz odżelaziacz MP-2, rodzina pięcioosobowa. 1. http://bluewater24.pl/zmiekczacze-wody/zmiekczacz-kompaktowy-z-glowica-rx-oceam-rx-25.html -cena zakupu oraz montażu 2000 zł, 2. http://www.bimsplus.com.pl/strony_p/93/91/30/Zmiękczacze%20wody -cena zakupu z montażem ok. 2800 zł. Serwisant tego drugiego twierdzi że Cosmowater jest lepszy, bo jest bezawaryjny oraz posiada regenerację czasowo-objętościową, a Blue Water tylko objetościową, poza tym z Blue water jest problem podobno przeciekających głowic i jest problem ze zdobyciem części zamiennych. Jestem gotów zapłacić wyższą cenę za te drugie urządzenie i mieć spokój. Czy lepiej nie przepłacać i kupić tańsze? Na pewno nie radziłbym kupować tego RX-a. Podobno teraz już trochę poprawili jakość (pierwsze partie były awaryjne), ale to chińszczyzna i moim zdaniem nie warto ryzykować. Za to Cosmowater też nie jest idealny, ale na pewno pewniejszy niż RX. Zmiękczacz to nie tylko głowica. Do tego przydałyby się parametry wody (czyli w tym przypadku twardość (zakładając, że odżelaziacz działa prawidłowo) i zużycie. Za 2800 można mieć już naprawdę dobry zmiękczacz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
qbek17 18.02.2013 20:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Lutego 2013 - czy ktos z forum zasypywal sobie sam taki filtr i jak to sie skonczylo? - czy ten filtr po 3 latach pracy jako odzelaziacz, bedzie sie po wymianie zloza itp. nadawal do pracy jako zmiekczacz? (czy np: wielkosc jest odpowiednia) Tak jak Jastrząb zauważył - chyba za mała ta pompa na taki zbiornik Greensandu? Poza tym 12x52 ma coś ok 80 litrów pojemności więc złoża może być więcej niż 28 litrów (złoże musi mieć odpowiednią wysokość, a nie tylko objętość). Jeśli masz już hydrofor bezprzeponowy to mógłbyś wstawić napowietrzacz i darować sobie chemię. Żwirek trochę grubszy by pasował... Na zmiękczacz też trochę za duży ten zbiornik, ale "kto bogatemu zabroni" więc jak chcesz taki to też będzie dobrze Głowica będzie pasowała po odpowiednich modyfikacjach (inżektor, restryktor DLFC, itp). Jeśli chodzi o montaż to przygotuj sobie szeroki lejek (np. z dużego baniaka po wodzie), zabezpiecz wlot dystrybutora (możesz do tego użyć taśmy klejącej, łatwo ją później usunąć a jest szczelna) i sprowadź kogoś do pomocy - dużo łatwiej robi się to w dwie osoby Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tadi9 18.02.2013 21:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Lutego 2013 Na pewno nie radziłbym kupować tego RX-a. Podobno teraz już trochę poprawili jakość (pierwsze partie były awaryjne), ale to chińszczyzna i moim zdaniem nie warto ryzykować. Za to Cosmowater też nie jest idealny, ale na pewno pewniejszy niż RX. Zmiękczacz to nie tylko głowica. Do tego przydałyby się parametry wody (czyli w tym przypadku twardość (zakładając, że odżelaziacz działa prawidłowo) i zużycie. Za 2800 można mieć już naprawdę dobry zmiękczacz. Podaję wyniki jeszcze przed zamontowaniem odżelaziacza: - mętność 25 dop<1 - barwa 20 dop<15 - smak akcept. - zapach akcept. - odczyn 7,2 pH - twardość 432,4 mg CaCO3 czyli 24 stopnie niemieckie, - żelazo 5,1 dop<0,2 - amoniak 2,48 dop<0,5 - mangan 0,31 dop<0,05 Qbek17, jaki zmiękczacz proponujesz? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MarianMarian 18.02.2013 21:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Lutego 2013 Jastrząb, qbek17 dzieki za odpowiedzi. Co do zloza, to Jastrząb doradziles mi to zloze, ze wzgledu, jak mi sie wydaje, ten fragment wyniku badania wody : Zapach : slaby gnilny (siarkowodor)/slaby specyficzny (metaliczny) - czyli birm odpada. Nie upieram sie przy greensandzie, ale patrzac na moja pompe, ktora jest troche slaba (1.5 - 2.1m^3/h), to czy mam jakiejs wyjscie? Pompa slaba bo studnia jest glebiej niz zakladalismy (>90m). Zmniejsze zbiornik do 10x54 to bedzie ok 60L. Myslicie, ze ta pompa da rade wplukac pyrolox w takim zbiorniku? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
qbek17 18.02.2013 22:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Lutego 2013 Podaję wyniki jeszcze przed zamontowaniem odżelaziacza: - mętność 25 dop<1 - barwa 20 dop<15 - smak akcept. - zapach akcept. - odczyn 7,2 pH - twardość 432,4 mg CaCO3 czyli 24 stopnie niemieckie, - żelazo 5,1 dop<0,2 - amoniak 2,48 dop<0,5 - mangan 0,31 dop<0,05 Qbek17, jaki zmiękczacz proponujesz? Zmiękczacz (chiński, amerykański czy polski) składa się z tych samych elementów - chodzi tylko o jakość tych elementów. Moim zdaniem: głowica Clack CI, zbiornik Wave Cyber/Structural/Enpress, jonit Lewatit/Dowex/R&H. Dobierać możesz wielkość - myślę, że dla twoich potrzeb 25-30 litrów złoża powinno wystarczyć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
qbek17 18.02.2013 22:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Lutego 2013 Nie upieram sie przy greensandzie, ale patrzac na moja pompe, ktora jest troche slaba (1.5 - 2.1m^3/h), to czy mam jakiejs wyjscie? Pompa slaba bo studnia jest glebiej niz zakladalismy (>90m). Zmniejsze zbiornik do 10x54 to bedzie ok 60L. Myslicie, ze ta pompa da rade wplukac pyrolox w takim zbiorniku? Na Pyrolox jest za słaba... Greensand powinna dać radę wypłukać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jastrząb 19.02.2013 07:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Lutego 2013 Jastrząb, qbek17 dzieki za odpowiedzi. Co do zloza, to Jastrząb doradziles mi to zloze, ze wzgledu, jak mi sie wydaje, ten fragment wyniku badania wody : Zapach : slaby gnilny (siarkowodor)/slaby specyficzny (metaliczny) - czyli birm odpada. Nie upieram sie przy greensandzie, ale patrzac na moja pompe, ktora jest troche slaba (1.5 - 2.1m^3/h), to czy mam jakiejs wyjscie? Pompa slaba bo studnia jest glebiej niz zakladalismy (>90m). Zmniejsze zbiornik do 10x54 to bedzie ok 60L. Myslicie, ze ta pompa da rade wplukac pyrolox w takim zbiorniku? W specifikacji zloza Birm jest faktycznie napisane ze w wodzie nie powinno byc siarkowodoru. Wiec potrzymuje co, jak twierdzisz, napisalem Pyrolox potrzebuje 2x wiecej wody niz greensand do plukania. Duzo. Glebokosc studni nie ma znaczenia dla wydajnosci pompy, tylko to na jakiej glebokosci jest lustro wody. Czyli jak mam studnie 15m pompa zwieszona na 12m, a lustro wody na 3m, i studnie 90m, pompe zawieszona na 80m, lustro wody na 3m, to w obu przypadkach wydajnosc powinna byc zblizona. (ciut mniejsza, ale ze wzgledu na opory na dluzszej rurze). Jesli masz studni 90m a lustro wody na 20m, to wtedy owe 20m "zjada" 2atm z wykresu wydajnosci pompy. Czyli jesli lustra wody nie masz jakos bardzo gleboko, to slaba masz pompe po prostu. marcin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Hytryulik 19.02.2013 09:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Lutego 2013 Podaję wyniki jeszcze przed zamontowaniem odżelaziacza: - mętność 25 dop<1 - barwa 20 dop<15 - smak akcept. - zapach akcept. - odczyn 7,2 pH - twardość 432,4 mg CaCO3 czyli 24 stopnie niemieckie, - żelazo 5,1 dop<0,2 - amoniak 2,48 dop<0,5 - mangan 0,31 dop<0,05 Qbek17, jaki zmiękczacz proponujesz? Mając 5,1 żelaza (podejrzewam mg/l) to zapomnij o zmiękczaczu . Zacznij myśleć o odżelaziaczu bo żelazo jest Twoim największym problemem. Przy takim zażelazieniu żaden zmiękczacz nie podziała długo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jastrząb 19.02.2013 09:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Lutego 2013 Mając 5,1 żelaza (podejrzewam mg/l) to zapomnij o zmiękczaczu . Zacznij myśleć o odżelaziaczu bo żelazo jest Twoim największym problemem. Przy takim zażelazieniu żaden zmiękczacz nie podziała długo. "Podaję wyniki jeszcze przed zamontowaniem odżelaziacza:" "Mam wodę ze studni, hydrofor 300l bezprzeponowy oraz odżelaziacz MP-2, rodzina pięcioosobowa." Czlowiek potrzebuje zmiekczacza. Odzelaziacz juz ma. Twoj ulubiony typ ze "zlozem naturalnym" bo to MP2 chyba piasek sypia marcin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Hytryulik 19.02.2013 09:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Lutego 2013 "Podaję wyniki jeszcze przed zamontowaniem odżelaziacza:" "Mam wodę ze studni, hydrofor 300l bezprzeponowy oraz odżelaziacz MP-2, rodzina pięcioosobowa." Czlowiek potrzebuje zmiekczacza. Odzelaziacz juz ma. Twoj ulubiony typ ze "zlozem naturalnym" bo to MP2 chyba piasek sypia marcin Dziękuję, tego nie doczytałem, ostatnio mam inne zajęcia. Tym bardziej odradzam montaż zmiękczacza za ręcznym odżelaziaczem, gdyż kończy się to uszkadzaniem zmiękczacza. W szczególności tego producenta gdzie jakość systemów dystrybucyjnych w odżelaziaczu jest dyskusyjna ( konieczny montaż dobrego filtra wstępnego przed zmiękczaczem). Właściciele ręcznych odżelaziaczy chodzą płukać odżelaziacze wtedy gdy mu zacznie lecieć żółta woda z kranu . Po zamontowaniu zmiękczacza i jak zauważą te zjawisko to zmiękczacz jest do naprawy. Ja jak działem, to w takie tematy nie wchodziłem bo jak to wytłumaczyć klientowi który przecież ma gwarancję. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jastrząb 19.02.2013 09:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Lutego 2013 Właściciele ręcznych odżelaziaczy chodzą płukać odżelaziacze wtedy gdy mu zacznie lecieć żółta woda z kranu . Po zamontowaniu zmiękczacza i jak zauważą te zjawisko to zmiękczacz jest do naprawy. Ja jak działem, to w takie tematy nie wchodziłem bo jak to wytłumaczyć klientowi który przecież ma gwarancję.Pewnie nie wszyscy sa tacy beztroscy. Choc sam mam takiego sasiada. Ktos mu zamontowal maciupki odzelaziacz na zbiorniku albo 9" albo i mniejszym, z dolomitem. Sasiad plukal jak woda byla zolta ;-( albo jak mu sie przypomnialo. Na szczescie nie ma za tym zmiekczacza do mordowania. marcin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MarianMarian 19.02.2013 11:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Lutego 2013 W specifikacji zloza Birm jest faktycznie napisane ze w wodzie nie powinno byc siarkowodoru. Wiec potrzymuje co, jak twierdzisz, napisalem Pyrolox potrzebuje 2x wiecej wody niz greensand do plukania. Duzo. Glebokosc studni nie ma znaczenia dla wydajnosci pompy, tylko to na jakiej glebokosci jest lustro wody. Czyli jak mam studnie 15m pompa zwieszona na 12m, a lustro wody na 3m, i studnie 90m, pompe zawieszona na 80m, lustro wody na 3m, to w obu przypadkach wydajnosc powinna byc zblizona. (ciut mniejsza, ale ze wzgledu na opory na dluzszej rurze). Jesli masz studni 90m a lustro wody na 20m, to wtedy owe 20m "zjada" 2atm z wykresu wydajnosci pompy. Czyli jesli lustra wody nie masz jakos bardzo gleboko, to slaba masz pompe po prostu. marcin Dzieki za wyjasnienie, mialem troche uproszczony obraz tego jak to dziala. Ale dzieki temu, zmierzylem jeszcze raz wydajnosc tej pompy, na hydroforze tzn. z pominieciem jakichs kranikow 1/2'' itp. Wyszlo mi ok 3.5m^3/h. Czy to cos zmienia, jezeli chodzi o pyrolox, czy nadal za malo? Co do birmu, to siarkowodor obecnie nie jest wyczuwany przeze mnie w wodzie, a badanie bylo robione przed tym jak cala instalacje potraktowalem podchlorynem wapnia. Zrobilem tak, bo mialem bakterie. Byc moze one wytrzarzaly ten siarkowodor? Nie robilem ponownego badania, bo chce je zrobic po instalacji filtra. Dla przypomnienia moje badania : Barwa 10 mg/l Metnosc 8.4 pH 7.6 Przewodnosc elektryczna wlasciwa 436 Zapach slaby gnilny (siarkowodor)/slaby specyficzny (metaliczny) <----- przed chlorowaniem Parametry chemiczne : Mangan 198 ug/l Zelazo 1050 ug/l Twardosc 205 mg/l Amonowy Jon NH4 0.45 mg/l Azotyny (NO2) <0.05 mg/l Azotany (NO3) < 0.05 mg/l Rtec <0.2 ug/l Fluorki 0.28 mg/l Chlorki 2.8 mg/l Siarczany 8.0 mg/l Fosforany <0.1 mg/l Bor 0.043 mg/l Glin 26 ug/l Chrom 1.4 ug/l Nikiel 3.8 ug/l Miedz <0.001 mg/l Arsen 5.4 ug/l Selen <5.0 ug/l Kadm <0.2 ug/l Antymon <0.2 ug/l Olow <1.0 ug/l Czy na podstawie tych wynikow, da sie stwierdzic czy moge uzyc birmu? A moze jest jakis sposob na stwierdzenie czy woda zawiera siarkowodor inny niz wachanie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jastrząb 19.02.2013 12:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Lutego 2013 Dzieki za wyjasnienie, mialem troche uproszczony obraz tego jak to dziala. Ale dzieki temu, zmierzylem jeszcze raz wydajnosc tej pompy, na hydroforze tzn. z pominieciem jakichs kranikow 1/2'' itp. Wyszlo mi ok 3.5m^3/h. Czy to cos zmienia, jezeli chodzi o pyrolox, czy nadal za malo? Co do birmu, to siarkowodor obecnie nie jest wyczuwany przeze mnie w wodzie, a badanie bylo robione przed tym jak cala instalacje potraktowalem podchlorynem wapnia. Zrobilem tak, bo mialem bakterie. Byc moze one wytrzarzaly ten siarkowodor? Nie robilem ponownego badania, bo chce je zrobic po instalacji filtra. Dla przypomnienia moje badania : Barwa 10 mg/l Metnosc 8.4 pH 7.6 Przewodnosc elektryczna wlasciwa 436 Zapach slaby gnilny (siarkowodor)/slaby specyficzny (metaliczny) <----- przed chlorowaniem Parametry chemiczne : Mangan 198 ug/l Zelazo 1050 ug/l Twardosc 205 mg/l Amonowy Jon NH4 0.45 mg/l Azotyny (NO2) <0.05 mg/l Azotany (NO3) < 0.05 mg/l Rtec <0.2 ug/l Fluorki 0.28 mg/l Chlorki 2.8 mg/l Siarczany 8.0 mg/l Fosforany <0.1 mg/l Bor 0.043 mg/l Glin 26 ug/l Chrom 1.4 ug/l Nikiel 3.8 ug/l Miedz <0.001 mg/l Arsen 5.4 ug/l Selen <5.0 ug/l Kadm <0.2 ug/l Antymon <0.2 ug/l Olow <1.0 ug/l Czy na podstawie tych wynikow, da sie stwierdzic czy moge uzyc birmu? A moze jest jakis sposob na stwierdzenie czy woda zawiera siarkowodor inny niz wachanie? 3,5m3 to ciut lepiej. Plukanie zloza pyrolox to 60-70m/h, co przy filtrze 10" daje 3-3,5m3/h wlasnie. Pamietaj jednak, ze wstawiajac napowietrzenie poprzez zwezke, stracisz troche z wydajnosci pompy! Birm to jakies 25-29m/h co przy nawet 13" zbiorniku daje 2,1-2,5m3/h. Jesli siarkowodor byl wyczuwany w czasie nieuzywania studni, przed chlorowaniem a obecnie nie to ja bym sie nie szczypal i bral tanszy i lzejszy Birm. Dodatkowo siarkowodor jesli jest gazowy ulotni sie w zbiorniku ocynkowanym. marcin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MarianMarian 19.02.2013 12:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Lutego 2013 3,5m3 to ciut lepiej. Plukanie zloza pyrolox to 60-70m/h, co przy filtrze 10" daje 3-3,5m3/h wlasnie. Pamietaj jednak, ze wstawiajac napowietrzenie poprzez zwezke, stracisz troche z wydajnosci pompy! Birm to jakies 25-29m/h co przy nawet 13" zbiorniku daje 2,1-2,5m3/h. Jesli siarkowodor byl wyczuwany w czasie nieuzywania studni, przed chlorowaniem a obecnie nie to ja bym sie nie szczypal i bral tanszy i lzejszy Birm. Dodatkowo siarkowodor jesli jest gazowy ulotni sie w zbiorniku ocynkowanym. marcin A Birm tez wymaga dodatkowego napowietrzania? No i czy wybrac zbrionik 10x54 czy 12x52? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jastrząb 19.02.2013 12:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Lutego 2013 A Birm tez wymaga dodatkowego napowietrzania? No i czy wybrac zbrionik 10x54 czy 12x52? Klasyczne usuniecie zalaza, to jego utlenienie. CR dziala jako wymiennik jonowy - zamienia zelazo na sod. Zeby utlenic zelazo mozesz je napowietrzyc i przetrzymac chwilke (po to zbiornik bez przeponowy), albo dodac chloru, ozonu, nadmanganianu potasu. Dodawanie chemii w warunkach domowych jest drogie, trudne i niepotrzebne. Wiec tlenu dostarcza sie poprzez znapowietrzenie. Zazwyczaj to wystarcza. Zloze greensand samoma wlasnosci utleniajace, ale po jakims czasie trzeba go zregenerowac nadmanganianem potasu (utleniaczem). Wiec kazde usuniecie zelaza, ktore nie jest wymiana jonowa, nie jest zlozem typu greensand, wymaga tlenu. Oczywiscie moze byc tez tak, ze ilosc tlenu w wodzie prosto ze studni jest wystarczajac, ale problem w tym, ze tlenometr to koszt pewnie z 5000PLN. Troche taniej zrobic napowietrzenie. Po za tym, w wodzie moze sie tlen zuzywac na rozne procvesy, nie tylko utlenianie Fe, Mn. Wiec zawsze lepiej go miec wiecej niz mniej. marcin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MarianMarian 19.02.2013 13:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Lutego 2013 Dzieki za pomoc. Jeszcze tylko 2 sprawy, wielkosc zbiornika, czy isc w 12 czy bezpieczniej mniejsze 10? No i ten zwir na dno, jaki ma miec rozmiar, bo faktycznie to 0.4 - 0.8 to jak piasek na plazy, a nawet mniej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jastrząb 19.02.2013 13:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Lutego 2013 Dzieki za pomoc. Jeszcze tylko 2 sprawy, wielkosc zbiornika, czy isc w 12 czy bezpieczniej mniejsze 10? No i ten zwir na dno, jaki ma miec rozmiar, bo faktycznie to 0.4 - 0.8 to jak piasek na plazy, a nawet mniej. Ja bym poszedl w wiekszy. Z powodu wydajnosci. Predkosci filtracji zloza birm, to 8-12m/h wedlug katalogu. To Ci daje formalnie 400-600L przefiltrowanej wody na godzine dla zbiornika 10" Przy zbirniku 12" to juz jest 600-900l/h. Oczywiscie mowa o filtracji ciaglej co warunkach domowych nie tak czesto sie zdarza. Czyli jak w domu puscisz 20L szybciej, to tragedii nie bedzie, bo przez ten czas to 20L nie zdazy przez caly filtr przeleciec, a potem dalej bedzie byc moze lecialo wolniej niz zalecane. Wiec sie zdazy doczyscic. Problem bylby jakbys spodziewal sie dlugich i duzych poborow wody. Jak masz takich domownikow, to bierz najwikszy filtr jaki dasz rade wyplukac Zwir 0.4-0.8 to sie raczej wykorzystuje jako glowne zloze filtrujace. Zadaniem zwiru o ktory pytasz jest podtrzymanie zloza zeby nie ucieklo na dol i rozprowadzenie wody. Z drugiej strony, na dnie rurka dystrybucyjna jest zamknieta takim malym ztozkowym filterkiem, ktory zloze zatrzyma i nie nie pozoli mu uciec. Idealnie by bylo pomieszac rozne zwiry. Najpierw na dno gruby, na to ciut drobniejszy, ale grubszy od samego zloza. Wiec jak nasypiesz 2-3mm to pewnie bedzie dobrze, ale niech sie specjalisci wypoweidza. Jakbys kiedys zbladzil w okolice Wawy to moge oddac pol worka jakiegos zwiru. Bo sprzedaja toto najczesciej workami, wiec mi sporo zostalo i lezy w garazu. marcin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
qbek17 19.02.2013 14:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Lutego 2013 Dzieki za pomoc. Jeszcze tylko 2 sprawy, wielkosc zbiornika, czy isc w 12 czy bezpieczniej mniejsze 10? No i ten zwir na dno, jaki ma miec rozmiar, bo faktycznie to 0.4 - 0.8 to jak piasek na plazy, a nawet mniej. Kwestię wydajności już ci Jastrząb wyłożył i musisz sobie odpowiedzieć na pytanie ile tej wody potrzebujesz Nie masz dużo tego żelaza więc moim zdaniem nie musisz iść w filtry "największe jak się da" - moim zdaniem powinieneś dobrać wielkość tylko pod zużycie wody. Birm potrzebuje bardzo solidnego napowietrzenia, Pyrolox także nie pogardzi dodatkiem tlenu, więc nie ma się co zastanawiać nad aspiratorem. Standardowy żwir na podsypkę to 1-2 lub 2-3 mm. Usypywanie kilku warstw o różnej granulacji oczywiście jest słuszne, ale przy takim małym domowym filtrze to trochę "przerost formy nad treścią" - szkoda zachodu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tadi9 19.02.2013 16:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Lutego 2013 Zmiękczacz (chiński, amerykański czy polski) składa się z tych samych elementów - chodzi tylko o jakość tych elementów. Moim zdaniem: głowica Clack CI, zbiornik Wave Cyber/Structural/Enpress, jonit Lewatit/Dowex/R&H. Dobierać możesz wielkość - myślę, że dla twoich potrzeb 25-30 litrów złoża powinno wystarczyć. Czy taki mógłby być? http://www.clack.pl/index.php?p=1_14_Clack-EI-D40 Czym różni się CI od EI? Co lepsze: kompakt czy oddzielny zbiornik na solankę? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.