Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

UZDATNIANIE WODY - doradzę w sprawie doboru urządzeń


ewoda

Recommended Posts

to może i mi pomożecie

 

studnia na ogrodzie, woda do wszystkiego,głebokośc studni 44 metry, pompa zanurzona na 25ciu, lustro wody na 3 metrach

wywiercona dwa lata temu, po wierceniu 3 dni pompowana, później zachlorowana i znowu 3 dni pompowana

po pół roku użytkowania zapach zgniłego jaja, zachlorowałem znowu i się uspokoiło

a teraz w czerwcu zapach powrócił , po nalaniu wody do basenu ogrodowego po 2 dniach woda zrobiła się buraczkowa, po dodaniu chloru i koagulantu drobinki czerwone opadły na dno i można je było "odkurzyć", przy nalewaniu świeżej kolor czerwony powraca

dodatkowo woda brudzi białe ciuchy w pralce na żółto

 

 

sanepid orzekł na podstawowym badaniu że zdatna, zrobiłem teraz dodatkowe na mangan i żelazo i okazuje się, że mangan 0,379 a żelazo 0,263

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to może i mi pomożecie

 

studnia na ogrodzie, woda do wszystkiego,głebokośc studni 44 metry, pompa zanurzona na 25ciu, lustro wody na 3 metrach

wywiercona dwa lata temu, po wierceniu 3 dni pompowana, później zachlorowana i znowu 3 dni pompowana

po pół roku użytkowania zapach zgniłego jaja, zachlorowałem znowu i się uspokoiło

a teraz w czerwcu zapach powrócił , po nalaniu wody do basenu ogrodowego po 2 dniach woda zrobiła się buraczkowa, po dodaniu chloru i koagulantu drobinki czerwone opadły na dno i można je było "odkurzyć", przy nalewaniu świeżej kolor czerwony powraca

dodatkowo woda brudzi białe ciuchy w pralce na żółto

 

 

sanepid orzekł na podstawowym badaniu że zdatna, zrobiłem teraz dodatkowe na mangan i żelazo i okazuje się, że mangan 0,379 a żelazo 0,263

Potrzebujesz odzelaziacza takiego co to sie siarkowodoru nie boi.

wiecej mozna podpowiedziec gdy napiszesz:

- gdzie odprowadzasz scieki

- pokazesz pozostale wyniki (zwlaszcza pH) super gdy utlenialnosc

- napiszesz jaki masz model pompy

- napiszesz jakiel wielkosci masz hydrofor oraz z workiem czy ocynkowany

- i czy jestes sklonny i masz mozliwosc ewentualnie wymienic hydrofor na duzy ocynkowany

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potrzebujesz odzelaziacza takiego co to sie siarkowodoru nie boi.

wiecej mozna podpowiedziec gdy napiszesz:

- gdzie odprowadzasz scieki

- pokazesz pozostale wyniki (zwlaszcza pH) super gdy utlenialnosc

- napiszesz jaki masz model pompy

- napiszesz jakiel wielkosci masz hydrofor oraz z workiem czy ocynkowany

- i czy jestes sklonny i masz mozliwosc ewentualnie wymienic hydrofor na duzy ocynkowany

 

 

szambo 12m3

ph badane zestawami basenowymi, czyli mało profesjonalnie, wskazywało 7,8

z danymi pompy będzie trochę trudniej bo nie mogę znaleźć papierów, zatapialna o średnicy 100mm z tego co pamiętam nie jakaś wysoka półka ( wiem ze chodzi o parametry - tych nie pamietam )

 

hydrofor 80L ocynk

 

co do mozliwości to wszystko kwestia kosztów

jesli okazałoby się, że poza żelazem woda jest super a uzdatnianie nie pochłonie kroci to jestem za

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Witam wszystkich proszę o pomoc w doborze systemu uzdatniania wody:+ Parametry wody- Badanie wody z dnia 2015-06-11 – badanie zrobione 6 m-cy po wprowadzeniu się do domuTwardość ogólna - 266 mg/lMangan – 47 ug/lŻelazo – 681 ug/l+ Parametry wody- Badanie wody aktualne z dnia 2016-10-03 Twardość ogólna - 276 mg/lMangan – 190 ug/lŻelazo – 1914 ug/lPH- 7,8+ woda ma specyficzny zapach - siarkowodór+ miesięczne zużycie wody 20 m3+ ścieki odprowadzane do kanalizacji+ studnia głębinowa a w niej pompa SKT 150 zasilanie 400V producent OMNIGENA + hydrofor 100 l przeponowyCo myślicie o odżelaziaczu wody regenerowany ozonem ? Proszę o propozycje jaka głowica, butla i rodzaj złoża ewentualnie jakiegoś zestawu. Grzegorz

 

 

Wracając do wątku, pójdę w kierunku napowietrzania zintegrowanego z odżelazianiem (układ z dwoma butlami) z tym, że nie chcę za bardzo zmieniać pompy to muszę wybrać mniejszy zbiornik 10x54" (choć kolejny studniarz, który montuje również odżelaziacze uważa, że pompa jest wystarczająca nawet na butle 13x54")

qbek17 jaki rodzaj złoża do tego nasypać ? G1 ?

Drugie pytanie czy ilość badań, które podałem nie jest za mała aby dobrać poprawnie urządzenie ?

I jeśli będzie mniejsza butla to poradzi sobie z wydajnością przy zużyciu wody miesięcznym 20m3 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracając do wątku, pójdę w kierunku napowietrzania zintegrowanego z odżelazianiem (układ z dwoma butlami) z tym, że nie chcę za bardzo zmieniać pompy to muszę wybrać mniejszy zbiornik 10x54" (choć kolejny studniarz, który montuje również odżelaziacze uważa, że pompa jest wystarczająca nawet na butle 13x54")

qbek17 jaki rodzaj złoża do tego nasypać ? G1 ?

Drugie pytanie czy ilość badań, które podałem nie jest za mała aby dobrać poprawnie urządzenie ?

I jeśli będzie mniejsza butla to poradzi sobie z wydajnością przy zużyciu wody miesięcznym 20m3 ?

Nie wiem co ten studniarz wie o filtrach, ale do ciężkiego złoża Twoja pompa się nie nadaje. Ewentualnie może dać radę przy lekkich złożach (np. Birm) ale to złoże jest bardzo specyficzne i jeśli możesz dać inne to radziłbym nawet mniejszą butlę ale z lepszym złożem.

Złoże G1 to to samo co Pyrolox, Defeman, Catalox, czy jeszcze inne... To dobre złoże, ciężkie.

Ilość badań dla tego typu jest wystarczająca - odżelaziacz i tak nie rusza pozostałych parametrów. Jeśli chcesz zrobić badania to nie zaszkodzi :)

W tym przypadku istotna jest wydajność chwilowa (a nie tylko miesięczna). Ta butla jest mała, ale większej nie wypłuczesz... W normalnych warunkach powinna wystarczyć, a w najgorszym wypadku przy długotrwałym i dużym przepływie będzie przebijało trochę żelaza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem w trakcie otwierania pola campingowego oraz domków letniskowych. Domki przewidywane do użytkowania całorocznego. Hotel posiada 5 pokoi oraz dużą salę bankietową. Kuchnia około 10 punktów poboru Dodatkowo inwestor planuje dobudować niewielki basen (myślę, że ok 100m3 niecka). Na dzień dzisiejszy jest postawionych 12 domków a ich liczba wzrośnie do 24. Ponadto planujemy kabiny prysznicowe 10szt. oraz toalety 10szt. Ujęcie wody ze studni nieopodal miejsca usytuowania stacji. Studnia 225mm przekrój do głębokości 70-75m. Niestety nie mam jeszcze badań i jak wspomniałem jestem przed wierceniem studni. Mam pytanie. Czy na postawienie kontenerowej stacji uzdatniania wody potrzebne jest pozwolenie na budowę? Jest to tylko i wyłącznie element nie stanowiący trwałego usadowienia w gruncie a ponadto można ją w każdej chwili zdemontować. W załączniku przesyłam schemat. Pozdrawiam serdecznie WiesławPlan OR Czocha-1.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem w trakcie otwierania pola campingowego oraz domków letniskowych. Domki przewidywane do użytkowania całorocznego. Hotel posiada 5 pokoi oraz dużą salę bankietową. Kuchnia około 10 punktów poboru Dodatkowo inwestor planuje dobudować niewielki basen (myślę, że ok 100m3 niecka). Na dzień dzisiejszy jest postawionych 12 domków a ich liczba wzrośnie do 24. Ponadto planujemy kabiny prysznicowe 10szt. oraz toalety 10szt. Ujęcie wody ze studni nieopodal miejsca usytuowania stacji. Studnia 225mm przekrój do głębokości 70-75m. Niestety nie mam jeszcze badań i jak wspomniałem jestem przed wierceniem studni. Mam pytanie. Czy na postawienie kontenerowej stacji uzdatniania wody potrzebne jest pozwolenie na budowę? Jest to tylko i wyłącznie element nie stanowiący trwałego usadowienia w gruncie a ponadto można ją w każdej chwili zdemontować. W załączniku przesyłam schemat. Pozdrawiam serdecznie Wiesław[ATTACH=CONFIG]369908[/ATTACH]

Kontenerowa stacja uzdatniania wody to nie jest budynek - nie ma konieczności uzyskania pozwolenia na budowę. W sumie sam odpowiedziałeś na postawione przez siebie pytanie, którę pozwolę sobie zacytować "Jest to tylko i wyłącznie element nie stanowiący trwałego usadowienia w gruncie a ponadto można ją w każdej chwili zdemontować."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z racji brzydkiej pogody

zapragnąłem prześledzić proces regeneracji złoża solanką.

ilość złoża 40 l

zbiornik na solankę ok 75 l ( w czym wody to jest ok 60l)

1 etap pięknie Płukanie wsteczne

2 etap płukanie solanką - trwa u mnie 90 min - ładnie przez 30 min a później...

no właśnie.

Dlaczego tyle to trwa skoro w 30 min wyssało całą solankę ze zbiornika,

a przez 60 min zasa powietrze? w przewodzie i zbiorniku nie widzę wody.

Dlaczego nie dopełnia wody do soli i nie płucze dalej?

Albo coś nie tak ustawione albo jakiś babol z tą regeneracją złoża.

No chba że tak właśnie ma być.

Ale idę dalej w/g tabeli reg. cr100 powinno przepuścić ok 130 l solanki

a daje tylko 60.

Nic już nie rozumiem

 

Może ktoś ma tą kwestię rozkminioną.

Proszę o pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Szanownych Forumowiczów zgłębiających temat wody. Dzisiaj otrzymałem wyniki badań dwóch źródeł, które posiadam, tj. własnej studni i wodociągów. Za kilka miesięcy wprowadzam się do nowego domu i chciałbym mieć dobrą wodę i czyste łazienki. Miałem zamiar od razu kupić zmiękczacz, ale po lekturze tegoż wątku zdecydowałem się najpierw na badanie wody. Rodzina czteroosobowa, dwie łazienki, średnie zużycie wody dotychczas, to ok. 13-15m3/mc. Wiem, że woda nie jest zła, ale gdybym miał coś zastosować, szczególnie, jeśli chodzi o miękkość, to co waszym zdaniem miałoby to być?

 

Wyniki analizy:

 

STUDNIA 11m (lustro mierzone przed suszą na głębokości ok. 2,2m), jakiś zwykły hydrofor ze zbiornikiem 50l. teren ubogi w humus (czyli nic), piasek do głębokości co najmniej 2,5m (głębiej nie kopałem).

Jon amonowy mg/l < 0,13

Barwa mg/l Pt < 5

Mętność NTU 0,37

Azotany mg/l 35

Azotyny mg/l < 0,066

Żelazo μg/l < 4,0

Mangan μg/l < 1,0

Twardość ogólna (sumaryczna zawartość wapnia i magnezu) mg/l CaCO3 145

pH 7,8

Przewodność elektryczna właściwa μS/cm 540

Liczba progowa zapachu TON 1

 

Woda z sieci kanalizacyjnej (ujęcie ok. 1km od mojej studni, głębokość 50m)

 

Jon amonowy mg/l < 0,13

Barwa mg/l Pt < 5

Mętność NTU 0,34

Azotany mg/l < 0,89

Azotyny mg/l < 0,066

Żelazo μg/l < 4,0

Mangan μg/l 1,1

Twardość ogólna (sumaryczna zawartość wapnia i magnezu) mg/l CaCO3 128

pH 8,1

Przewodność elektryczna właściwa μS/cm 311

Liczba progowa zapachu TON 1

 

Z góry dziękuję za pomoc

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczywiście - mój problem nie wydane się poważny w porównaniu z kłopotani większości osób, ale załóżmy, że chcę mieć bardzo miękką wodę (wydałem kupę kasy na baterie, itp.) ponadto niepokoi mnie duża różnica w zawartości azotanów. Ta ze studni ma dużo (chociaż niby w normie). A przecież azotany w układzie pokarmowym zmienią się w bardzo szkodliwe azotyny, czyli ten wynik 0,066 dla azotynów po spożyciu wody ulegnie drastycznej zmianie. Czy zmiękczacz jest w stanie usunąć te pierwsze? lub przynajmniej zmniejsza ich ilość?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z racji brzydkiej pogody zapragnąłem prześledzić proces regeneracji złoża solanką.

Ciekawy sposób spędzania wolnego czasu :)

 

zbiornik na solankę ok 75 l ( w czym wody to jest ok 60l)

W zbiorniku solanki powinno być ok. 15-18 litrów wody. Reszta to sól.

 

2 etap płukanie solanką - trwa u mnie 90 min - ładnie przez 30 min a później...

no właśnie.

Dlaczego tyle to trwa skoro w 30 min wyssało całą solankę ze zbiornika,

a przez 60 min zasa powietrze? w przewodzie i zbiorniku nie widzę wody.

Dlaczego nie dopełnia wody do soli i nie płucze dalej?

Albo coś nie tak ustawione albo jakiś babol z tą regeneracją złoża.

No chba że tak właśnie ma być.

Ale idę dalej w/g tabeli reg. cr100 powinno przepuścić ok 130 l solanki

a daje tylko 60.

Nic już nie rozumiem

Wszystko jest w porządku. Etap solankowania składa się w zasadzie z dwóch etapów: zasysania solanki i przepychania jej przez złoże (czasami nazywa się to wolnym płukaniem, wypieraniem lub jeszcze inaczej - chodzi o to samo). Oba etapy są prowadzone w ten sam sposób: woda napędowa (surowa) przepływa przez inżektor i wytwarza podciśnienie, dzięki któremu zasysana jest solanka. W ten sposób powstaje roztwór o odpowiednim stężeniu soli (samą stężoną solanką nie zregenerujesz złoża - jest zbyt gęsta). Po wyssaniu całej solanki woda napędowa płynie nadal tą samą drogą przepychając roztwór solanki przez złoże. Nie powinno być zasysania powietrza - w zbiorniku soli powinien być zawór solankowy blokujący tą linię po wyssaniu roztworu.

Ten etap (wypieranie) jest bardzo istotny. Jakbyś chciał się w to zagłębić to zaopatrz się w konduktometr i mierz przewodność tego co wypływa do ścieków podczas tego etapu. Kiedyś to zrobiłem sumiennie przez 90 minut i okazało się, że dopiero ok 89 minuty zaczęła spadać przewodność (czyli wypłukała się solanka). Często "specjaliści" z różnych firm skracają ten etap "bo przecież nie trzeba tak długo" - a potem się dziwią czemu są problemy.

Kolejnym etapem powinno być krótkie i szybkie płukanie, którego zadaniem jest ułożenie złoża i wypłukanie ewentualnych pozostałości soli, a dopiero po tym napełnienie zbiornika soli nową wodą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczywiście - mój problem nie wydane się poważny w porównaniu z kłopotani większości osób, ale załóżmy, że chcę mieć bardzo miękką wodę (wydałem kupę kasy na baterie, itp.) ...

Żeby nie było, że później będziesz czuł się oszukany - zmiękczacz nie robi "wody destylowanej" i możliwe jest, że nawet woda zupełnie zmiękczona pozostawia jakieś osady.

Po drugie - czy przypadkiem inwestując kupę kasy w baterie nie dałeś się namówić na instalację z miedzi?

 

ponadto niepokoi mnie duża różnica w zawartości azotanów. Ta ze studni ma dużo (chociaż niby w normie).

W sumie słusznie zauważyłeś tą różnicę. Wynika ona z charakteru wody - ta z płytkiej studni jest wodą powierzchniową i jej skład będzie się zmieniał chociażby w zależności od pogody. Poza tym może zawierać bakterie (skoro już zawiera dużo środków odżywczych...)

Nie radziłbym używać tej wody do celów innych niż podlewanie ogrodu...

 

A przecież azotany w układzie pokarmowym zmienią się w bardzo szkodliwe azotyny, czyli ten wynik 0,066 dla azotynów po spożyciu wody ulegnie drastycznej zmianie.

Może za bardzo się nie znam na układzie pokarmowym, ale wydaje mi się że to nie jest takie proste :) Do zajścia takiej reakcji potrzebne są specyficzne bakterie i warunki, a tych raczej nie spotyka się w ludzkim układzie pokarmowym.

Dodatkowo zauważ, że wartość 0,066 jest prawdopodobnie granicą oznaczalności zastosowanej metody i taki wynik może równie dobrze oznaczać, że azotynów tam nie ma w ogóle.

 

Czy zmiękczacz jest w stanie usunąć te pierwsze? lub przynajmniej zmniejsza ich ilość?

Zmiękczacz zawiera kationit (czyli jonit wymieniający jony dodatnie), a azotyny/azotany są ujemne - do ich usuwania są anionity.

Ale dla Ciebie lepszym rozwiązaniem od stawiania filtra na azotany byłoby korzystanie z wody z wodociągu lub ostatecznie zastosowanie osmozy do wody pitnej (jej skuteczność w usuwaniu azotanów/azotynów jest wyższa niż jonitów i nie trzeba chemii do regeneracji).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Qbek, dziękuję,

Mam świadomość, że nie ma rzeczy idealnych. Nie zamierzam mieć wartości 0, jeżeli chodzi o miękkość.

Te moje sprzęty, to nie są urządzenia bardzo drogie, ale na tyle, aby zastanowić się nad zmiękczaczem, no i czyszczenia mniej.

Z miedzi mam tylko rurki w kotłowni, a poniżej poziomu podłogi i powyżej sufitu wszystko w plastiku warstwowym (mogę cyknąć fotę, jakby co).

Znam się dosyć dobrze na sprawach budowlanych, a na żołądku tyle, że wiem, kiedy jestem głodny (przeważnie zawsze), o zamianie azotanów w azotyny przeczytałem jakiś artykuł. Stąd moje pytanie na forum.

Laboratorium proponowało mi również badanie bakteriologiczne, ale te dwa już wydały mi się drogie i troszkę przychytrzyłem. Z drugiej strony w bezpośredniej okolicy nie ma ziem uprawnych, jakichś zakładów, itp. A teren, to stare koryto Narwi. Od kilku lat jest za to kanalizacja ściekowa i no i oczywiście wodociąg. Skąd te związki azotu? Ale może tak jest wszędzie? Acha: dla azotynów laboratorium podało poziom ufności 95%.

Filtr na azotany nie przyszedł mi do głowy, myślałem tylko o zmiękczaczu. A co myślisz o filtrze mechanicznym Atlas Filtri 20" z jonami srebra, bo raczej jest drogi i nie jestem pewien, czy tam jest więcej prawdy, czy marketingu?

Trochę zaniepokoiłeś mnie Twoim zaleceniem dotyczącym wody ze studni. Jest aż tak źle?

Wracając do miedzi: rozumiem, że jeżeli zmiękczę wodę, to ph wzrośnie i będzie niekorzystne dla miedzi? Myślałem, że to kwasy, a nie zasady są szkodliwe dla metali. przecież miedź wytrawia się kwasem. Myślałem, że mógłbym zmiękczyć wodę do czegoś około 80-90mg? Czy byłoby to źle?

Edytowane przez Radek.s69
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oba etapy są prowadzone w ten sam sposób: woda napędowa (surowa) przepływa przez inżektor i wytwarza podciśnienie, dzięki któremu zasysana jest solanka. W ten sposób powstaje roztwór o odpowiednim stężeniu soli (samą stężoną solanką nie zregenerujesz złoża - jest zbyt gęsta). Po wyssaniu całej solanki woda napędowa płynie nadal tą samą drogą przepychając roztwór solanki przez złoże. Nie powinno być zasysania powietrza - w zbiorniku soli powinien być zawór solankowy blokujący tą linię po wyssaniu roztworu.

Ten etap (wypieranie) jest bardzo istotny. Jakbyś chciał się w to zagłębić to zaopatrz się w konduktometr i mierz przewodność tego co wypływa do ścieków podczas tego etapu. Kiedyś to zrobiłem sumiennie przez 90 minut i okazało się, że dopiero ok 89 minuty zaczęła spadać przewodność (czyli wypłukała się solanka). Często "specjaliści" z różnych firm skracają ten etap "bo przecież nie trzeba tak długo" - a potem się dziwią czemu są problemy.

Kolejnym etapem powinno być krótkie i szybkie płukanie, którego zadaniem jest ułożenie złoża i wypłukanie ewentualnych pozostałości soli, a dopiero po tym napełnienie zbiornika soli nową wodą.

 

No ponownie dzięki. Się od razu uspokoiłem

oczywiście z tymi 60 l to przesadziłem

tak szacunkowo podałem po zaglądnięciu do pojemniczka z pływakiem.

Thanks.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zamierzam mieć wartości 0, jeżeli chodzi o miękkość.

W tej chwili w najgorszym wypadku masz twardość ok 8 dH. Jeśli chcesz zmiękczyć tylko trochę (np. tak jak piszesz do 4-5 dH) to w zasadzie chcesz usuwać tylko 3-4 dH/litr... Dla takiej ilości wystarczy 10 litrów złoża... nie wiem czy warto się w to bawić bo obawiam się czy w ogóle zauważysz różnicę. A koszt zmiękczacza będzie niewiele niższy niż takiego z 30 litrami złoża (większość komponentów jest ta sama).

 

Laboratorium proponowało mi również badanie bakteriologiczne, ale te dwa już wydały mi się drogie i troszkę przychytrzyłem.

Z płytką studnią nigdy nie masz pewności co w niej płynie. Parametry fizykochemiczne mogą się zmieniać błyskawicznie, a o zakażenie takiej warstwy wodonośnej nie trudno.

 

Z drugiej strony w bezpośredniej okolicy nie ma ziem uprawnych, jakichś zakładów, itp. A teren, to stare koryto Narwi. Od kilku lat jest za to kanalizacja ściekowa i no i oczywiście wodociąg. Skąd te związki azotu? Ale może tak jest wszędzie?

Może nie wszędzie jest tak samo ale woda może płynąć z daleka i zbierać zanieczyszczenia nie tylko lokalnie. To jednak nadal mieści się w normie.

 

Acha: dla azotynów laboratorium podało poziom ufności 95%.

Poziom ufności to nie to samo co dokładność pomiaru czy zakres pomiarowy danej metody.

 

A co myślisz o filtrze mechanicznym Atlas Filtri 20" z jonami srebra, bo raczej jest drogi i nie jestem pewien, czy tam jest więcej prawdy, czy marketingu?

Filtr mechaniczny jak inny. Może wykonany z trochę lepszych plastików. Może ma jakiś patent na otwieranie/zamykanie/uszczelnianie... ale to nadal filtr mechaniczny. Jaki do niego włożysz wkład to już inna kwestia. Zwróć tylko uwagę na wydajność (przepływ) przez taki filtr (razem z wkładem) bo zazwyczaj jest to dużo za mało na cały dom.

 

Trochę zaniepokoiłeś mnie Twoim zaleceniem dotyczącym wody ze studni. Jest aż tak źle?

Nie jest źle - po prostu masz wybór :)

 

Wracając do miedzi: rozumiem, że jeżeli zmiękczę wodę, to ph wzrośnie i będzie niekorzystne dla miedzi?

To nie tak, że od zmiękczania rośnie pH. Na korozyjność (agresywność) wody wpływa cały zestaw parametrów. Są na to tabele i wykresy... ale zazwyczaj mało kto się bawi w sprawdzanie. Jeśli masz instalację z plastików to nie masz problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Ci za porady.

Przed badaniem wody założyłem, że kupię zestaw PUR 1044 Cl z pięcioma przyciskami. Może duży, ale chodziło mi o wydajność. Natomiast dobrze, że piszesz o wydajności filtrów mechanicznych, bo ja nienawidzę cieknących kranów. Pytałem o te filtry przeróżnych sprzedawców i kilku hydraulików, bo martwiłem się właśnie o opory na takim filtrze i spadki ciśnienia. Myślałem, że może trzeba ze dwa (3) równolegle, ale wszyscy zapewniają mnie, że 1szt. i to jeszcze 10" w zupełności wystarczy. Podobnie dziwią się, że chcę montować manometry, bo po co? Mówię, że po to żeby wiedzieć, co się dzieje. "Co ty, nikt tak nie robi, tylko kosztów sobie nastukasz".

Jeszcze chciałbym zapytać: chcę mieć miękką wodę, ale bez przesady. To jaki zestaw dobrać do parametrów mojej wody (tej z sieci). I co z filtrem (filtrami) mechanicznymi. I co to znaczy miękka woda, która jest dobra dla armatury i szklanych kabin i pralki i zmywarki i nie za miękka dla domowników - ile stopni niemieckich? Oczywiście tabele i zestawienia umiem czytać, ale chciałbym znać zdanie specjalistów i praktyków.

Czyli jak to zorganizować, żeby nie przepłacić, nie zaoszczędzić w głupi sposób, mieć sprawnie działający i wydajny układ i odpowiednio miękką wodę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przed badaniem wody założyłem, że kupię zestaw PUR 1044 Cl z pięcioma przyciskami. Może duży, ale chodziło mi o wydajność.

Raczej 10x17" by niż 10x44" :)

 

Natomiast dobrze, że piszesz o wydajności filtrów mechanicznych, bo ja nienawidzę cieknących kranów. Pytałem o te filtry przeróżnych sprzedawców i kilku hydraulików, bo martwiłem się właśnie o opory na takim filtrze i spadki ciśnienia. Myślałem, że może trzeba ze dwa (3) równolegle, ale wszyscy zapewniają mnie, że 1szt. i to jeszcze 10" w zupełności wystarczy. Podobnie dziwią się, że chcę montować manometry, bo po co? Mówię, że po to żeby wiedzieć, co się dzieje. "Co ty, nikt tak nie robi, tylko kosztów sobie nastukasz".

Jaki to koszt? Manometr kosztuje 20-30 pln? Żeby się nie zastanawiać czy filtr da radę (i to nie jak jest czysty tylko po jakimś czasie pracy kiedy już trochę się przytyka) trzeba wybrać odpowiedni model - np. Cintropur ma duże przepływy, więc nawet przy dużych ilościach zanieczyszczeń nie będzie dławił przepływu.

 

Jeszcze chciałbym zapytać: chcę mieć miękką wodę, ale bez przesady.

Określ ile stopni to "miękka ale bez przesady" :)

 

I co to znaczy miękka woda, która jest dobra dla armatury i szklanych kabin i pralki i zmywarki i nie za miękka dla domowników - ile stopni niemieckich?

To pytanie do Ciebie - nie ma jednej idealnej twardości. Dla armatury, pralki, kabin najlepsza będzie woda zupełnie miękka. Do picia lepsza będzie woda zupełnie twarda (poza szczególnymi przypadkami zdrowotnymi). Jak zrobisz coś po środku to nie będzie idealne ani dla sprzętu ani dla ludzi... Poza tym Twoja woda już jest miękka - jeśli nie chcesz jej zmiękczyć do zera to szkoda zachodu w ogóle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...