Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

UZDATNIANIE WODY - doradzę w sprawie doboru urządzeń


ewoda

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 15,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

pytam o ustawienie na kiedyś,teraz mam stacje wyłączoną ale ustawioną.Pozdrawiam.

To zobaczysz jak zacznie działać. Powinna się regenerować od pojemności jonowymiennej i wpisanej twardości wody (skompensowanej o żelazo/mangan), a limit czasowy tylko jako dodatek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dostalem wyniki, zelazo 180 (norma 200), mangan 105 (norma 50), twardosc 273 (norma 67-500).

Jest "lekka" różnica od poprzednich wyników...

Teraz odpowiedz sobie (i ewentualnie nam na forum) czy chcesz dobierać uzdatnianie pod 2,5 mg Fe czy pod 0,18 mg Fe... bo to może oznaczać, że albo woda ma zmienny skład (wtedy należałoby dobierać pod najgorszą opcję), albo któreś badanie ma fałszywy wynik (i pytanie które).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam pojęcia co to za marki i czy są dobre. Hydra jest plastikowy, filtruje od 90 mikronów, jest większy(33 cm długość) i ma większy przepływ 5,3 tys. litrów/h.

Honeywell jest mosiężny, filtruje od 100 mikronów, jest mniejszy(18 cm długość) i mniejsza wydajność 2,8 tys. litrów/h.

Przepływami się nie sugeruj za mocno - w domu i tak nie wykorzystasz więcej niż ułamek tych przepływów.

 

albo jeszcze taka opcja:

 

System Aqua Duo

Ta opcja to nic innego jak zwykły korpus narurowy - taki jak chcesz dać z wkładem 20 um.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wiem, że to zwykły korpus narurowy, ale podwójny. Nie wiem co z tym filtrem siatkowym z nylonu. On niby po 3 czyszczeniach do wywalenia albo zmiana co pół roku. Czy jednak lepiej wziąć jeden korpus H10B pod 20 mikronów i drugi filtr siatkowy metalowy Honeywell'a, albo tę Hydrę od AtalsFiltri. Jak mówisz?

Honeywell i Hydra mają kraniki spustowe i bym mógł odprowadzać piasek wężykiem po akcji z hydrantem.

 

Honeywell jest mały, on może sobie wisieć w powietrzu dołączony do korpusu H10B. Hydra jest już wielkości korpusu H10B i wymaga indywidualnego przymocowania do ściany.

Edytowane przez emigrus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wiem, że to zwykły korpus narurowy, ale podwójny. Nie wiem co z tym filtrem siatkowym z nylonu. On niby po 3 czyszczeniach do wywalenia albo zmiana co pół roku. Czy jednak lepiej wziąć jeden korpus H10B pod 20 mikronów i drugi filtr siatkowy metalowy Honeywell'a, albo tę Hydrę od AtalsFiltri. Jak mówisz?

Honeywell i Hydra mają kraniki spustowe i bym mógł odprowadzać piasek wężykiem po akcji z hydrantem.

 

Honeywell jest mały, on może sobie wisieć w powietrzu dołączony do korpusu H10B. Hydra jest już wielkości korpusu H10B i wymaga indywidualnego przymocowania do ściany.

Wkłady są różne i wszelakie - możesz wybrać wkład z metalową siatką także do zwykłego korpusu... na stronie producenta jest też nawet korpus z kranikiem spustowym (chociaż nie widziałem go nigdy w użyciu) :)

Ten Honeywell faktycznie jest chyba najmniejszy z tego wszystkiego więc jeśli masz ograniczone miejsce to będzie OK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, są z kranikiem np. FHPR 34-3V. Tylko pytanie czy on jest kompatybilny z mocowaniem co ma Aqua Duo, żeby podmienić. Nie znalazłem nigdzie wkładu z metalową siatką do zwykłego korpusu 10". Masz jakiś może link?

 

To już wiem trochę więcej. Filtry siatkowe nylonowe FCPNN współpracują tylko z korpusami kranikowymi FHPR 12-3V i FHPR 34-3V. Prawdopodobnie wkład FCPNN nie pasuje do korpusu H10B.

Jednak to chyba błędne info znalazłem. Wkłady FCPNN pasują do wszystkich korpusów 10".

 

A więc, z tego co udało mi się wyczytać wkłady siatkowe powinny być montowane tylko i wyłącznie w korpusach z kranikiem. Wynika to z konstrukcji też samej budowy korpusu. Na dnie jest mini zbiorniczek na zanieczyszczenia. To co się zbierze na dnie filtra trzeba wypłukać.

 

Drobiny sedymentacyjne nie są zatrzymywane na warstwie filtrującej, tylko opadają na dno klosza. Dzieje się tak dlatego, że zanieczyszczenia nie są w stanie przedostać się przez drobne oczka siatki i jednocześnie nie są w stanie się do niej przyczepić.
Edytowane przez emigrus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest "lekka" różnica od poprzednich wyników...

Teraz odpowiedz sobie (i ewentualnie nam na forum) czy chcesz dobierać uzdatnianie pod 2,5 mg Fe czy pod 0,18 mg Fe... bo to może oznaczać, że albo woda ma zmienny skład (wtedy należałoby dobierać pod najgorszą opcję), albo któreś badanie ma fałszywy wynik (i pytanie które).

 

Wynik drugiego sasiada oddalonego o 200 m to mangan 49, zelazo 494. Wyniki byly z probki hydrologa, dzisiaj zawiozlem jeszcze sam wode do badania. Te wyniki z 2500 zelaza byly z 2004r ze studni oddalonej w przeciwna strone o jakies 150m

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie,

Nawizując do tematu twardej wody - może warto na chwilę się zatrzymać i przypomnieć sobie, po co mierzyć twardość wody?

Twardość wody to jej właściwość wynikająca z zawartości jonów wapnia i magnezu. Im jest ich więcej w wodzie, tym jest ona bardziej twarda. Jony te łączą się ze sobą, szczególnie po podgrzaniu wody, powodując powstawanie uciążliwego osadu kamiennego. Twarda woda to problem wielu gospodarstw domowych. Korzystanie z niej jest negatywne w skutkach nie tylko dla naszego domowego budżetu, ale i dla nas samych.

 

Zapraszam po więcej informacji od Viessmann - TUTAJ

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W końcu dowiedziałem się jaką mam twardość wody w kranie. Przyjechał dziś tester kropelkowy TITRANT, mierzący w skali francuskiej. Niby dokładny. Wykonałem dwa pomiary i dwa się powtórzyły z tym samym wynikiem 28 stopni francuskich co daje 280 CaCO₃. Woda jest twarda. Hmm, 28 °fH to jest już bliżej wody bardzo twardej. Woda wodociągowa ze studni głębinowej, ponad 100 metrów. Przed kupnem zmiękczacza zbadam jeszcze wodę w laboratorium bo ciekawi mnie jeszcze żelazo i mangan bo wyniki sanepidu to są z samej hydroforni, żelaza i manganu są śladowe ilości bo woda jest uzdatniana. Tak jest w papierach sanepidu. Sanepid niestety u nas nie robi twardości wody. Ich to nie interesuje. Trzeba we własnym zakresie zrobić badanie twardości.

 

Co jeszcze do tego testu kropelkowego TITRANT to działa on zero-jedynkowo. Przy 27 woda była jeszcze różowa a przy 28 kroplach zrobiła się od razu magicznie niebieska.

 

Skala twardości wody (1 kropla = 1 °fH):

 

0-7 °fH - woda bardzo miękka

8-14 °fH - woda miękka

15-21 °fH - woda średnio twarda

22-32 °fH - woda twarda

ponad 32 °fH - woda bardzo twarda

 

Woda kwalifikuje się do zmiękczania. Niestety nie znam zużycia wody w domu. Licznik jest w studzience w ogrodzie i latem są zużywane ogromne ilości wody dla potrzeb ogrodu. Dom nie ma podlicznika, więc nie znam zużycia wody dla potrzeb domu. Zużycie wody jest dla 3 domowników. Nic szczególnego, typowe domowe.

Wydaje mi się, że minimum to 20 litrów firmowego, monosferycznego złoża?

 

W sumie źle napisałem bo tu tak naprawdę zależy jakie jest zużycie wody miesięcznie. Skoro go nie znam to trzeba założyć jakieś statystyczne zużycie dla 3 osób, jedna łazienka. Podobno jest to 7-8 m3 miesięcznie. Żeby regeneracje nie były zbyt rzadkie to max 20 litrów złoża imho.

Edytowane przez emigrus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, dzięki @qbek17. Jedynie co zostało to wybór marki zmiękczacza. Będę szukał modeli 18-20 litrów złoża. Myślę, że nawet 17 litrów byłoby ok. To dopiero jak zrobię łazienkę. Bo nie wiem o ile spadnie mi ciśnienie wody jak dołożę filtry siatkowy 90 mikronów i korpusów z wkładem 25 mikronów. Nawet nie wiem jakie mam ciśnienie aktualnie a dom jest prawie na końcu wodociągu, jakieś 1300 metrów od hydroforni. Z tego co widzę to do poprawnej pracy zmiękczacza potrzeba minimum 1,4 bara w instalacji. Jak będę miał poniżej to zrobi się problem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co widzę to do poprawnej pracy zmiękczacza potrzeba minimum 1,4 bara w instalacji. Jak będę miał poniżej to zrobi się problem.

O ile będzie to stałe ciśnienie to da się to "skompensować" - gorzej jeśli będzie się wahać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę się dowiedziałem. Z hydroforni niby wychodzi 6 barów a u mnie powinno być ponad 3 bary, może blisko 4. Jednak nie mam 1300 metrów tylko jakieś 800 metrów do hydroforni. Będę na dniach zamawiał 3 manometry. Jeden przed filtrami, drugi za filtrami i trzeci za zmiękczaczem. Spróbuję pod kran w domu, albo ogrodowego podpiąć manometr dla sprawdzenia ciśnienia.

 

ps. WIKA, czy Afriso?

Edytowane przez emigrus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

I ja się podepnę o rade:) Otóż zrobiłem fizyko chemie dla mojej studni głębinowej - 29m, pompa na ok. 14m a lustro na 4-5m. Badanie było robione w miejskich wodociągach i babka sama mi powiedziała, że rzadko zdarza im się tak dobra woda (bakteriologia jeszcze przed mną jak już uruchomię instalacje wewnętrzna). Wyniki:

.......................................wartość,.............................norma

pH..................................6,8+-0,1..............................6,5-9,5

twardość ogólna [mg/l]....160+-16..............................60-500

żelazo ogólne [ug/l].........80,2+-7,2...........................200

jon amonowy [mg/l].........poniżej 0,05.......................0,5

Azotyny [mg/l].................0,038+-0,004.....................0,5/0,1

Azotany [mg/l].................1,12+-0,17.........................50

Mangan [ug/l]..................poniżej 20..........................50

 

 

Niemniej facet on instalacji mówi mi, że spełnia ona polskie normy ale już zachodnie/UE są bardziej restrykcyjne i gdyby w Polsce obowiązywały to musieliby zamknąć sporą cześć wodociągów (brzmi jak lanie wody;). Mówił, że żelazo powinno być ok 30 a twardość też niższa....

Możecie doradzić czy rzeczywiście coś powinienem z tym robić (np. zostawić miejsce w kotłowni na jakieś uzdatnianie/odmiękczacz) czy zostawić cieszyć się i korzystać (pomijam filtr oczyszczający z jakiś "zanieczyszczeń"=piachu).

 

Pozdrawiam

Edytowane przez .:Paco:.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niemniej facet on instalacji mówi mi, że spełnia ona polskie normy ale już zachodnie/UE są bardziej restrykcyjne i gdyby w Polsce obowiązywały to musieliby zamknąć sporą cześć wodociągów (brzmi jak lanie wody;). Mówił, że żelazo powinno być ok 30 a twardość też niższa....

Nie wiem jaki zachód mial by to byc ale nigdzie nie spotkalem sie z takimi poziomami w normach. Na szybko sprawdzilem UK i DE i parametry sa takie jak u nas.

 

Możecie doradzić czy rzeczywiście coś powinienem z tym robić (np. zostawić miejsce w kotłowni na jakieś uzdatnianie/odmiękczacz) czy zostawić cieszyć się i korzystać (pomijam filtr oczyszczający z jakiś "zanieczyszczeń"=piachu).

 

Nic nie musisz robic. Jesli bys chcial to mozesz wode zmiekczyc ale ta twoja i tak nie jest bardzo twarda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...