Jastrząb 01.08.2010 06:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Sierpnia 2010 (edytowane) Wczoraj dostałem wyniki badań wody. Byłbym wdzięczny za fachową opinię, czy ta woda będzie wymagała uzdatniania i jakie filtry/urządzenia powinienem zastosować. . Z góry dziękuję za odpowiedź. To jest woda z wlasnej studni czy z wodociagu? Z tego co widac uzdatniac jej nie trzeba, choc mozna obnizyc twardosc. Ja mam twardosc 220mg i po prawie roku stwierdzam ze mozna z tym zyc. Czasem trzeba odkamienic czajnik kwaskiem cytrynowym (5 minut), a do zmywarki dodawac sol zmiekzcajaca. Baterie w czasie normalnego czyszczenia zachowuja czystosc. marcin P.s. Ja we wlasnej studni mam 175x wiecej zelaza niz Ty Edytowane 1 Sierpnia 2010 przez Jastrząb powod Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
harvesters 01.08.2010 10:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Sierpnia 2010 To oczywiście woda z własnej studni. Kupiłem działkę ze studnią i nic kompletnie o tej studni nie wiem. Ile może kosztować system zmiękczający wodę? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
qbek17 01.08.2010 16:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Sierpnia 2010 woda prawie idealna Co do zmiękczacza to za około 1500 już kupisz całkiem dobry, mały system. Jeśli potrzebujesz większej wydajności to spokojnie zamkniesz się w kwocie 2500. Porównaj warunki montażu, gwarancji, serwisu... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jastrząb 02.08.2010 04:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2010 To oczywiście woda z własnej studni. Kupiłem działkę ze studnią i nic kompletnie o tej studni nie wiem. Ile może kosztować system zmiękczający wodę? Pamietaj tylko, ze zmiekczacz sie regeneruja sola, czyli co kilka dni musisz odprowadzic do kanalizacji sporo soli. Jesli masz kanalizacje/szambo to OK, gorzej jesli juz masz oczyszczalnie przydomowa. Druga uwaga, to filtr zmiekcza do 0 - wybierajac filtr, zwroc uwage czy posiada on objescie, umozliwiajace ustawienie ile wody idzie przez filtr ile idze przez obejscie. Umozliwia to filtrowanie mniej niz 100% wody, a w konsekwencji uzyskanie dowolnej twardosci. Zerowa twardosc tez nie jest dobra. Norma dla wody do spozycia, mowi, ze powinno byc przynajmniej 50mg (konkretnie od 50-500mg). Czyli swoja droga, Twoja woda jest w srodku normy wody do spozycia,, jesli chodzi o twardosc. marcin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
qbek17 02.08.2010 06:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2010 Norma jest od 60 mg co jest też podane w jego wynikach Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mk64 02.08.2010 07:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2010 Wczoraj dostałem wyniki badań wody. Ile kosztuje takie badanie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
acca5 02.08.2010 08:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2010 u mnie 480 zł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
harvesters 02.08.2010 10:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2010 U mnie badania bakteriologiczne, które wykazały brak jakichkolwiek bakterii i fizykochemiczne kosztowały łącznie 397 zł (w sanepidzie). Czy jeśli twardość mojej wody jest mniej więcej po środku normy, to rozumiem, że na upartego mógłbym w ogóle tej wody nie uzdatniać? Czy poza systemem zmiękczającym powinienem zastosować jakieś filtry? Czy puszczenie do instalacji wody z taką twardością może spowodować jakieś niekorzystne objawy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jastrząb 02.08.2010 11:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2010 U mnie badania bakteriologiczne, które wykazały brak jakichkolwiek bakterii i fizykochemiczne kosztowały łącznie 397 zł (w sanepidzie). Czy jeśli twardość mojej wody jest mniej więcej po środku normy, to rozumiem, że na upartego mógłbym w ogóle tej wody nie uzdatniać? Czy poza systemem zmiękczającym powinienem zastosować jakieś filtry? Czy puszczenie do instalacji wody z taką twardością może spowodować jakieś niekorzystne objawy? Jestes z twardoscia w srodku normy dla wody pitnej. Ze wzgledu na zdrowie mozesz ta wode pic smialo Dla urzadzen (zmywarka, pralka) lepiej gdyby twardosci bylo mniej. Jak pisalem, ja mam 220mg. Po roku uzytkowania nie widze zadnych proeblemow. Troche kamienia w czajniku (kwasek cytrynow raz na miesiac zalatwia). DO zmywarki kupuje tabeltki ze zmiekczaczem i tez wszystko czyste. Baterie, w normlany i regularny spsosob czyszczone, nie zarastaja kamieniem. marcin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
qbek17 02.08.2010 12:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2010 Zmiękczacz jest opcjonalny, ale na wejściu do domu dałbym filtr mechaniczny (z wymiennymi wkładami), żeby zatrzymać ewentualne zanieczyszczenia. Koszt niewielki - w granicach 100 zł z montażem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
free_shop 02.08.2010 22:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2010 Czy mozna usunac na 75cm greensandu 3,5mg Fe i 1mg Mn.? Powinno usunąć. Producent zapewnia usuwanie do max 15 mg/l (Fe + Mn). Mi sie taki filtr bez napowietrzania (a sasiadowi z 0.6mg Fe i 0.3mg Mn z napowietrzaniem) zapchal po 9 miesiach i praktycznie przestal usuwac mangan, choc zelazo usuwa prawi do 0. Filtr plukany i regenerowany. Dopiero calonocne trawienie chlorem powrocilo filtr do zycia. Co konkurencja zrobila zle i jak sie zabezpieczyc przed powtorka z rozrywki? Firma, ktora to postawila sie rzecz jasna wypiela. Jak ktos chce na priv podam nazwe nierzetelnej firmy. Jeżeli chodzi o teorię to, tak jak napisałeś, najpierw usuwane jest żelazo, a później mangan. Fe najlepiej usuwa się przy pH<7, a mangan przy pH>8. To teoria, bo w praktyce można się pozbyć tych pierwiastków przy pH=7,5. Może w Twoim przypadku występują jakieś "przeszkadzajki" typu utlenialność, amoniak, siarczany...? A może wina w urządzeniu? - zbyt słabe płukanie (żle dobrany restryktor na wyjściu do kanalizacji) - za mało nadmanganianu (żle ustawiony pływak w zbiorniczku) - stary nadmanganian (po kilku miesiącach w wodzie traci swoje właściwości, dlatego nie powinno się go dużo wsypywać) Ogólnie dużo rzeczy do sprawdzenia:( Zacząłbym od wyrzucenia restryktora (pod warunkiem, że firma założyła Ci koszyk pod głowicą), pożądnego płukania (wstecznego) filtra i po wstawieniu restryktora, przeprowadzenia normalnej regeneracji. Następnie badałbym mangan kilka razy, np: po regeneracji, po 2m3, 4m3, 6m3. Twój filtr (zakładam, że w środku jest 1,5 worka Greensandu) powinien przepuścić ponad 8m3 między regeneracjami. Aby badanie miało sens odetnij filtr węglowy (tam mógł zebrać się mangan). Moj pomysl, to postawic przed greensandem filtr tylko odzelaziajacy (np Brim, ktory przy ph 7.3 wedlug karty katalowej raczej nie ruszy manganu). Na greensand pojdzie tylko lub prawie tylko Mn co zabezpieczy go przed ekranowiem zloza rozpuszczonym II wartosciowym zelazem.Dla pewności policz, czy alkaliczność jest dwa razy więkcza od sumy chlorków i siarczanów (wymagania producenta dla Birmu). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jastrząb 03.08.2010 05:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Sierpnia 2010 Powinno usunąć. Producent zapewnia usuwanie do max 15 mg/l (Fe + Mn). No wlasnie. W karcie katalogowej ze strony desotec.pl, jest napisane, ze proces okresowy z greensandem, mozna stosowac tylko do usuniecia manganu gdy zelaza jest bardzo malo. Gdy obecne jest i zelazo i mangan, powinno sie stosowac proces ciagly. Jeżeli chodzi o teorię to, tak jak napisałeś, najpierw usuwane jest żelazo, a później mangan. Fe najlepiej usuwa się przy pH<7, a mangan przy pH>8. To teoria, bo w praktyce można się pozbyć tych pierwiastków przy pH=7,5. Może w Twoim przypadku występują jakieś "przeszkadzajki" typu utlenialność, amoniak, siarczany...? A może wina w urządzeniu? - zbyt słabe płukanie (żle dobrany restryktor na wyjściu do kanalizacji) - za mało nadmanganianu (żle ustawiony pływak w zbiorniczku) - stary nadmanganian (po kilku miesiącach w wodzie traci swoje właściwości, dlatego nie powinno się go dużo wsypywać) Ogólnie dużo rzeczy do sprawdzenia:( Zacząłbym od wyrzucenia restryktora (pod warunkiem, że firma założyła Ci koszyk pod głowicą), pożądnego płukania (wstecznego) filtra i po wstawieniu restryktora, przeprowadzenia normalnej regeneracji. Następnie badałbym mangan kilka razy, np: po regeneracji, po 2m3, 4m3, 6m3. Twój filtr (zakładam, że w środku jest 1,5 worka Greensandu) powinien przepuścić ponad 8m3 między regeneracjami. Aby badanie miało sens odetnij filtr węglowy (tam mógł zebrać się mangan). Dla pewności policz, czy alkaliczność jest dwa razy więkcza od sumy chlorków i siarczanów (wymagania producenta dla Birmu). Witam, dzieki za wyczerpujaca odpwiedz. -Restryktor jest 9 galonow/min czyli przeplyw przy plukaniu to okolo 25m/h, czyli dolna granica katalogowa greensandu. Moge podmienic go na 10gal/l nieduzym kosztem, wtedy przyplyw bedzie 27m/h. WIekszy restryktor wymaga podmiany calego zespolu sciekowego z 3/4 na 1". -nadmanganian jest pobierany prawidlowo (zmierzylem ilosc pobieranego plynu na regeneracje i sa katalogowe 3g na litr zloza, inzektor jest czysty, roztwor jest pobierany -nadmanganian sypie po 1 kg, wiec nie lezy dlugo -zloza jest 65litorw (filtr 13x54), wiec zgaduje ze nawet wiecej niz 8m^3 moglbym. Jakkolwiek, te 8m wody to zuzywam na miesiac, czyli w miedzyczasie sa 4 regeneracje. -II stopien z weglem aktywnym wywalilem dawno, bo po jego wypieciu, roznicy w jakosci wody nie bylo (smak i zapach) -w tej chwili, miesiac po potraktowaniu filtra chlorem przez noc, mam 0 zelaza i 0 manganu!! w wodzie filtrowanej (mierzone tuz przed regeneracja), czyli po okolo 6 dniach dzialania filtra. Woda czysta, bez zapachu, chyba solidnie natleniona, bo po nalaniu do naczynia, jest az biala. Aha, dziala juz napowietrzenie przed hydroforem. WIec na ta chwile jest OK, chcialbym sie jednak zabezpieczyc przed taka sam sytuacja w przyszlosci. Co do Birmu, podpowiedz prosze jak policzyc(?) ta alkalicznosc? Niestety mam zbadane w tej chwili tylko chlorki, a nie mam utlenialnosci ani siarczanow. Wydawalo mu sie za alkalicznosc mozna oznaczyc. Jesli tak, to zrobie badanie na utlenialnosc, siaraczany i rzeczona alkalicznosc. marcin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
qbek17 03.08.2010 06:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Sierpnia 2010 Może warto spróbować wstawić restryktor 10 gpm - bo aktualne 9 gpm to rzeczywiście minimum. Według karty powinieneś uzdatnić ok 13 m3 między regeneracjami. Dawka KMnO4 jest nawet większa niż zaleca producent (1.5-2 g/l) - nie wiem czemu desotec podaje 3 g/l, ale zapewne nie szkodzi to złożu Birm ma sporo ograniczeń stosowania, np. poziom chloru w wodzie nie może przekraczać 0.5 mg/l, nie może być siarkowodoru, olejów ani fosforanów. Zawartość tlenu musi stanowić minimum 15% zawartości żelaza i manganu. No i wspomniana alkaliczność - raczej nie musisz jej liczyć tylko zlecić w badaniach wody Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jastrząb 03.08.2010 08:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Sierpnia 2010 Może warto spróbować wstawić restryktor 10 gpm - bo aktualne 9 gpm to rzeczywiście minimum. Według karty powinieneś uzdatnić ok 13 m3 między regeneracjami. Dawka KMnO4 jest nawet większa niż zaleca producent (1.5-2 g/l) - nie wiem czemu desotec podaje 3 g/l, ale zapewne nie szkodzi to złożu Birm ma sporo ograniczeń stosowania, np. poziom chloru w wodzie nie może przekraczać 0.5 mg/l, nie może być siarkowodoru, olejów ani fosforanów. Zawartość tlenu musi stanowić minimum 15% zawartości żelaza i manganu. No i wspomniana alkaliczność - raczej nie musisz jej liczyć tylko zlecić w badaniach wody Prawdopodobnie podmienie caly modul do odprowadzania wody na 1" (glowica Clack ) Nie bedzie raczej mega drogi, i wtedy wstawie restryktor 11gpm, czyli plukanie bedzie na poziomie 29m/h. Pompa wydoli bez problemu (grundfos SQ 3-65). Chlor mam w wodzie surowej niewykrywalny. Siarkowodoru tez nie czuje, ale na pewno sa siarczany bo mialem problemy z zapachem H2S ale w wodzie cieplej jak sie odstala w ogrzewaczu. Ale to zbadam te siarczany i alkalicznosc. A jesli nie Birm, to co do usuniecia samego tylko zelaza na I stopniu? Mam pusta kolumne po weglu aktywnym. marcin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
qbek17 03.08.2010 09:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Sierpnia 2010 Może Pyrolox? Nie wymaga chemii - tylko płukania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jastrząb 03.08.2010 10:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Sierpnia 2010 (edytowane) Może Pyrolox? Nie wymaga chemii - tylko płukania. Problem z Pyroloxem jest taki, ze jest ciezki. Przy 13" filtrze i przeplywie 60m/h, potrzebuje kolo 5m^3 wody na h do wyplukania. A z moja pompa moge liczyc na jakie 4m^3/h Najpierw sprawdze warunki dla pracy Birmu. Jak sie nie nada, to pozniej sie bede martwil. dzieki i pozdrawiam, marcin Edytowane 3 Sierpnia 2010 przez Jastrząb Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
free_shop 03.08.2010 23:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Sierpnia 2010 Problem z Pyroloxem jest taki, ze jest ciezki. Przy 13" filtrze i przeplywie 60m/h, potrzebuje kolo 5m^3 wody na h do wyplukania. A z moja pompa moge liczyc na jakie 4m^3/h Najpierw sprawdze warunki dla pracy Birmu. Jak sie nie nada, to pozniej sie bede martwil. dzieki i pozdrawiam, marcin Problem tkwi w tym, że przed butlą z Greensandem 13" (ok. 30 cm). będzisz musiał postawić filtr z Birmem ok. 21" {ponad 50 cm). Filtr, który stoi przed Greensandem musi mieć przepływ nominalny taki jak przepływ przy płukaniu Greensandu. Jeżeli masz napowietrzanie, to zostawiłbym układ taki, jaki masz. P.S. alkaliczność (alkalinity), to po polsku: "zasadowość" (nie jestem tłumaczem instrukcji z angielskiego, bo mi za to ni płacą) Zrób badania na: utlenialność i zasadowość (podstawa!), siarczany (opcja). Myślę, że jeżeli masz napowietrznie, to Birm nie będzie konieczny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jastrząb 04.08.2010 05:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Sierpnia 2010 Problem tkwi w tym, że przed butlą z Greensandem 13" (ok. 30 cm). będzisz musiał postawić filtr z Birmem ok. 21" {ponad 50 cm). Filtr, który stoi przed Greensandem musi mieć przepływ nominalny taki jak przepływ przy płukaniu Greensandu. Jeżeli masz napowietrzanie, to zostawiłbym układ taki, jaki masz. P.S. alkaliczność (alkalinity), to po polsku: "zasadowość" (nie jestem tłumaczem instrukcji z angielskiego, bo mi za to ni płacą) Zrób badania na: utlenialność i zasadowość (podstawa!), siarczany (opcja). Myślę, że jeżeli masz napowietrznie, to Birm nie będzie konieczny. Mnie martwi jedna rzecz, z zostawieniem tylko greensandu - sasiad 100m dalej, choc czerpie z tej samej (bo pierwszej) warstwy wodoosnej, ma "tylko" 0.6Fe i 0.3 Mn. Z napowietrzaniem. I niestety ma dokladnie ten sam problem - filtr nie usuwa manganu, choc Fe zbija do zera. Znaczy sie jest cos na rzeczy. Do plukania greensandu moge wode puscic przez By-pass omijajac I stopien. Bedzie to wymagalo paru minut recznej pracy. I tak przy plukaniu i duzym zuzyciu wody, powietrze z aspiratora nie zdazy zrobic swojego i utlenic zelaza. marcin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
free_shop 04.08.2010 22:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Sierpnia 2010 (edytowane) w tej chwili, miesiac po potraktowaniu filtra chlorem przez noc, mam 0 zelaza i 0 manganu!! I na razie się nie przejmuj! Jeżeli wystąpią problemy, to widzę dwa rozwiązania (może ktoś ma inne?): - wywal gumkę odpowiadającą za płukanie (jeżeli chcesz możesz wymienić restryktor na 1" i gumkę na np. 12), - do butli 13" (po Greensandzie) wsyp Birm, do butli po węglu (prawdopodobnie 10") wsyp Greensand. Będziesz miał dwa stopnie odżelaziania, to musi zadziałać! Oczywiście będziesz musiał zamienić głowice. Sąsiadem się nie przejmuj, może coś nie tak z jego filtrami (może napowietrzanie nie działa?). Nie liczyłem (bo to będzie Cię kosztowało jeszcze jedno piwo), czy Twoja pompa wypłucze dokładnie filtr 21" z Birmem? Fitr średnicy 21" to lekka przesada w przypadku uzdatniania wody dla potrzeb domowych (chociaż przy "ciężkich" wodach i tzw. rezydencjach ponad 1000 m2 czemu nie?). Dla pewności zrób badania na utlenialność, zasadowość i siarczany. Edytowane 4 Sierpnia 2010 przez free_shop Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jastrząb 05.08.2010 05:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Sierpnia 2010 I na razie się nie przejmuj! Jeżeli wystąpią problemy, to widzę dwa rozwiązania (może ktoś ma inne?): - wywal gumkę odpowiadającą za płukanie (jeżeli chcesz możesz wymienić restryktor na 1" i gumkę na np. 12), - do butli 13" (po Greensandzie) wsyp Birm, do butli po węglu (prawdopodobnie 10") wsyp Greensand. Będziesz miał dwa stopnie odżelaziania, to musi zadziałać! Oczywiście będziesz musiał zamienić głowice. Sąsiadem się nie przejmuj, może coś nie tak z jego filtrami (może napowietrzanie nie działa?). Nie liczyłem (bo to będzie Cię kosztowało jeszcze jedno piwo), czy Twoja pompa wypłucze dokładnie filtr 21" z Birmem? Fitr średnicy 21" to lekka przesada w przypadku uzdatniania wody dla potrzeb domowych (chociaż przy "ciężkich" wodach i tzw. rezydencjach ponad 1000 m2 czemu nie?). Dla pewności zrób badania na utlenialność, zasadowość i siarczany. Witam, Zaczne od brakujacych badan. - Pytanie co do badania utlenialnosci. WIem ze zelazo w wodzie podnosi utlenialnosc. Czy badac wiec utlenialnosc wody surowej, ktora bedzie wyzsza z powodu zealaza, czy zbadac utlenialnosc wody obecnie przefiltrowanej, zeby sie dowiedziec, co po zelazem tam siedzi i podnosi utlenialnosc i potencjalnie moze bruzdzic? Mam jeszcze watpliwosci co do mojego napowietrzania: - Jak zweryfikowac czy napowietrzanie dziala dobrze. Hydraulik (dupa nie hydrualik), ktory mi montowal zbiornik ocynkowany, wstawil mi mimo wyraznych instrukcji odpowietrznik na dolnym koncu wodowskazu i sam wodowskaz (bede to zmienial) SIedzi to od 4 tygodni. Ale dzieki temy widze na wodowskazie poziom wody. Ile powietrza powinno z napowietrzania trafiac do zbiornika, bo jeszcze mi sie we wodowskazie nie pojawio powietrze, nawet przy zalaczaniu pompy. Zbiornik wimest 300l, praca 3-5 atm. - jak pompa pompuje i przyloze palec do wlotu aspiratora, to palec sie az zasysa. Ale sam aspirator strasznie halasuje i wpada w jakies wibracje. Halas i wibracje sa znacznie mniejsze gdy na maksa zdlawie przeplyw przez by-pass. I mam wrazenie ze jak wpada w te wibracje, to nie zasysa powietrza. Halas taki ze z garazu ocieplonego 10cm welny i przez sciane 25cm przelazi. Za aspiratorm zostawione 30cm prostej rury. Aspirator mosiezny 1". I tu pewna obserwacja. Gdy apirator powinien zasysac, a halasuje, to gdy lekko, popchne palcem sprezynke i przytrzymam, slysze piekny czysty swist powietrza bez zadnego halasowania. Za mocna sprezyna zamykajaca zaworek wlotu powietrza?? marcin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.