Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

UZDATNIANIE WODY - doradzę w sprawie doboru urządzeń


ewoda

Recommended Posts

 

Moim zdaniem wystarczy plastikowy korpus z wkładem piankowym o dokładności np. 20 um. Kosztowo w granicach 100 PLN.

Zwróć uwagę na rozmiar - żeby był to standardowy 10" (a nie np. 9,75") bo potem będziesz szukał wkładów.

 

Dzięki!

W marketach widziałem, że dostępne są np. korpusy USTM do których wkłady piankowe mają określony przepływ maksymalny do 25l/m lub droższe korpusy BigBlue, do których wkłady są również droższe, ale deklarowany przepływ maksymalny jest na poziomie 40l/min. Czy do domowego użytku wystarczy ten tańszy, z mniejszym przepływem, czy z jakiegoś powodu warto dopłacić do droższego? W domu jest łazienka z wanną/prysznicem, toaleta, kuchnia więc jednoczesny pobór wody z max 3 punktów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 15,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Dzięki!

W marketach widziałem, że dostępne są np. korpusy USTM do których wkłady piankowe mają określony przepływ maksymalny do 25l/m lub droższe korpusy BigBlue, do których wkłady są również droższe, ale deklarowany przepływ maksymalny jest na poziomie 40l/min. Czy do domowego użytku wystarczy ten tańszy, z mniejszym przepływem, czy z jakiegoś powodu warto dopłacić do droższego? W domu jest łazienka z wanną/prysznicem, toaleta, kuchnia więc jednoczesny pobór wody z max 3 punktów.

Myślę, że na domowe warunki spokojnie wystarczy mniejszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że na domowe warunki spokojnie wystarczy mniejszy.

 

Te mniejsze korpusy przy dużych skokach ciśnienia potrafią napompować się jak piłka plażowa i pękają co równa się zalaniu pomieszczenia.

Big Blue maja większa powierzchnię filtracji a także większą pojemność wkładów węglowych, mają większe przepływy, nie tłumią ciśnienia, i są bardzo odporne.

Oczywiście ciężko BIG BLUE montować pod zlewem ale juz w kotłowni czy garażu polecam bardziej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Licząc na szybko (ceny z googla):

koszt filtra FF06 1" to ok 240 PLN

koszt filtra Aquafilter to ok 40 PLN

koszt wkładu sznurkowego to ok 5 PLN

 

Po szybkim przeliczeniu koszty wymiany wkładów w korpusie zrównają się z kosztem zakupu filtra mosiężnego po 20 latach. Po tym czasie faktycznie filtr mosiężny będzie czystym zyskiem ;)

Oczywiście w tym okresie siatka metalowa z filtra mosiężnego też będzie wymagała wymiany, podobnie jak korpus plastikowy... ale to nie ma być dokładna symulacja - chodzi mi tylko o to, że argument o przewadze kosztowej filtra mosiężnego nad plastikowym jest raczej słabo trafny.

 

Wszystko zależy w którym miejscu stosujesz filtr. Jeśli jako pierwszy np. przed mulxtistacją to Cintropur Nw25 będzie lepszym rozwiązaniem niż zwykły korpus.

Wyższa wytrzymałosc na skoki ciśnienia, widzisz naocznie co dzieje nie w wodzie, robiąc zrzut na pełnym ciśnieniu jesteś w stanie naprawdę dobrze opłukać rękaw wewnętrzny bez jego wymiany. Wiadomo ze co jakiś czas należy ten rękaw wymienić ale napewno rzadziej niż zwykły wkład piankowy czy sznurkowy.

 

natomiast jeśli chcesz zastosować filtr mechaniczny np przed lampa UV a wcześniej masz kolumna lub kolumny filtracyjne to wystarczy w tym miejscu zwykły korpus bo ten wkład będzie praktycznie nie zabrudzony i nie trzeba go dopłukiwac.

 

Ja zawsze preferuje BIG BLUe od zwykłych mniejszych korpusów naturowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, wkład może "filtrować niżej" ale moja odpowiedź dotyczyła wątku z wodą sieciową, gdzie nie jest to konieczne - tzn. filtracja na poziomie 100 jest wystarczającą wartością dla ochrony zmiękczacza. Częstotliwość opłukiwania siatki w filtrze Honeywell jest mniejsza niż wymiany wkładów. Więc wiąż wypada to korzystniej.

 

Filtracja na poziomie 100 mikronów to żadna filtracja, wszystko przelatuje przez takie wkłady.

Zrób sobie test i załóż do korpusu filtr 20, 5 i 1 mikron i zobaczysz jak bedą wyglądały takie wkłady po 6 miesiącach... wtedy zrozumiesz zasady mikronażu wkładów.

 

Zmiękzcacz czy jakiekolwiek inne urządzenie które jest zapchane i nie dopłukane zmniejsza swoje zdolności

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te mniejsze korpusy przy dużych skokach ciśnienia potrafią napompować się jak piłka plażowa i pękają co równa się zalaniu pomieszczenia.

Big Blue maja większa powierzchnię filtracji a także większą pojemność wkładów węglowych, mają większe przepływy, nie tłumią ciśnienia, i są bardzo odporne.

Oczywiście ciężko BIG BLUE montować pod zlewem ale juz w kotłowni czy garażu polecam bardziej.

Widziałem też korpusy BB od których odpadały dna przy ciśnieniu ok 6-7 bar... więc nie ma reguły :) raczej to zależy od jakości konkretnego producenta (tak samo jak w tych mniejszych filtrach).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko zależy w którym miejscu stosujesz filtr. Jeśli jako pierwszy np. przed mulxtistacją to Cintropur Nw25 będzie lepszym rozwiązaniem niż zwykły korpus.

Rozmawiamy teraz o konkretnej sytuacji, czyli domowym filtrze przed niewielkim zmiękczaczem na rurze 1". Nie będzie tu potrzebny żaden wielki przepływ :)

 

Oczywiście tak jak piszesz Cintropury są dobre i fajne, ale też kosztują odpowiednio więcej, więc nadają się lepiej do innych zastosowań.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktos mial do czynienia z takim wytraceniem osadu?postac zelowa przezroczysta bezwonna.Zapchalo mi rurki 32 i syfon nastepnie przelalo sie przez rekuperator. Nie wiem co to jest wystracilo w odplywie sie po 4m-c uzytkowania rekuperacji i nawilzacza kanalowego??? Gdzie to mozna zbadac totalnie jestem zdezoorientowany? Przed nawilzaczem woda jest puszczona przez odkamieniacz i carbotower pozniej lampa UV i dopiero trafia do nawilzacza. https://files.fm/u/vcwj8zw3t
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widziałem też korpusy BB od których odpadały dna przy ciśnieniu ok 6-7 bar... więc nie ma reguły :) raczej to zależy od jakości konkretnego producenta (tak samo jak w tych mniejszych filtrach).

 

Czy w takim razie niezbędne jest złożenie na instalacji przed filtrem i zmiękczaczem reduktora ciśnienia? W instalacji wodociągowej może być zbyt wysokie ciśnienie, czy to się raczej nie zdarza?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy w takim razie niezbędne jest złożenie na instalacji przed filtrem i zmiękczaczem reduktora ciśnienia? W instalacji wodociągowej może być zbyt wysokie ciśnienie, czy to się raczej nie zdarza?

Bywają wodociągi z wysokim ciśnieniem, ale to rzadkość. Utrzymywanie wyższego ciśnienia w sieci to koszt dla wodociągów więc raczej utrzymują je w niższych wartościach - zazwyczaj w okolicy 3-4 bar.

Z drugiej stronu wszystkie instalacje domowe powinny wytrzymywać ciśnienie minimum 6 bar, więc reduktor nie jest koniecznością, a raczej dodatkowym zabezpieczeniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktos mial do czynienia z takim wytraceniem osadu?postac zelowa przezroczysta bezwonna.Zapchalo mi rurki 32 i syfon nastepnie przelalo sie przez rekuperator. Nie wiem co to jest wystracilo w odplywie sie po 4m-c uzytkowania rekuperacji i nawilzacza kanalowego??? Gdzie to mozna zbadac totalnie jestem zdezoorientowany? Przed nawilzaczem woda jest puszczona przez odkamieniacz i carbotower pozniej lampa UV i dopiero trafia do nawilzacza. https://files.fm/u/vcwj8zw3t

W pierwszej kolejności pomyślałem o biofilmie, ale ze zdjęć to raczej wygląda na jakiś sztuczny żel...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam wodę z wodociągu. Mam też studnię głębinową która chciałbym wykorzystać w przyszłości i uzdatnić z niej wodę poprzez stację uzdatniania.

W którym miejscu należałoby się wpiąć wodą uzdatnioną ze studni do linii CWU z wodociągu? Przed istniejącymi filtrami? Czy za filtrami bo stacja uzdatniania będzie miała swoje filtry siatkowe/wstępne?

IMG-20230310-133708.jpg

Edytowane przez ololek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam wodę z wodociągu. Mam też studnię głębinową która chciałbym wykorzystać w przyszłości i uzdatnić z niej wodę poprzez stację uzdatniania.

W którym miejscu należałoby się wpiąć wodą uzdatnioną do linii CWU? Przed istniejącymi filtrami? Czy za filtrami bo stacja uzdatniania będzie miała swoje filtry siatkowe/wstępne?

Rozumiem, że jednak chciałbyś się wpiąć do linii wody zimnej, surowej. Miejsce wpięcia trochę zależy od tego jak chcesz takiego układu używać. Np. czy chcesz mieć dwa źródła wody używane "jednocześnie" (np. przełączać się między nimi w zależności od potrzeby, np. codziennie lub co miesiąc) czy używać jednego, a drugie mieć jako "rezerwowe" (korzystać głównie z jednego źródła, ale mieć podłączone drugie w razie awarii)?

 

Druga kwestia to czy badałeś wodę studzienną i wiesz już czy ta woda nadaje się do uzdatnienia i puszczenia w instalację wody pitnej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam szukam porady jaki dobrać zmiekczacz dla rodziny 4 osobowej. Woda z wodociągów. Na moją prośbę podali mi takie parametry :

elazo ogólne / Fe

PN-EN ISO 17294-2:2016-11 -

(10-500000) µg/l

11 ±3 µg/l

Mętność

PN-EN ISO 7027-1:2016-09 - (0.2-800)

NTU

<0.2 ±0.1 NTU

Mangan / Mn

PN-EN ISO 17294-2:2016-11 -

(5.0-100000) µg/l

11.2 ±2.2 µg/l

Sumaryczna zawartość wapnia i

magnezu / Twardość ogólna

PN-EN ISO 11885:2009 -

(0.010-45570) mg/l CaCO3

280 ±36 mg/l CaCO3.

 

Woda głownie uzytkowa .

 

Pytanie jeżeli dodatkowo chciałbym pitną to co zastosować przy kranie.

 

Budżet najlepiej do 3000 ale można przekroczyć nieznacznie. Dziękuje za każdą sensowna pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam szukam porady jaki dobrać zmiekczacz dla rodziny 4 osobowej. Woda z wodociągów. Na moją prośbę podali mi takie parametry :

elazo ogólne / Fe

PN-EN ISO 17294-2:2016-11 -

(10-500000) µg/l

11 ±3 µg/l

Mętność

PN-EN ISO 7027-1:2016-09 - (0.2-800)

NTU

<0.2 ±0.1 NTU

Mangan / Mn

PN-EN ISO 17294-2:2016-11 -

(5.0-100000) µg/l

11.2 ±2.2 µg/l

Sumaryczna zawartość wapnia i

magnezu / Twardość ogólna

PN-EN ISO 11885:2009 -

(0.010-45570) mg/l CaCO3

280 ±36 mg/l CaCO3.

 

Woda głownie uzytkowa .

 

Pytanie jeżeli dodatkowo chciałbym pitną to co zastosować przy kranie.

 

Budżet najlepiej do 3000 ale można przekroczyć nieznacznie. Dziękuje za każdą sensowna pomoc.

Zakładając zużycie 12 m3 miesięcznie i zmiękczenie do zera to odpowiednim rozmiarem będzie 30 litrów złoża. Jeśli chciałbyś zostawić kilka stopni twardości to i 25 litrów będzie w porządku. Koszt solidnego sprzętu to ok 3500 PLN, ale w Twoim budżecie też się coś w miarę solidnego znajdzie.

 

Do wody pitnej możesz zastosować np.odwróconą osmozę z mineralizatorem. Koszt osmozy to ok 700-800 PLN.

 

Jak chcesz się zmieścić w tym budżecie ze zmiękczaczem i osmozą to może być już trudne... ewentualnie wtedy możesz szukać najtańszych marketowych zmiękczaczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, że jednak chciałbyś się wpiąć do linii wody zimnej, surowej. Miejsce wpięcia trochę zależy od tego jak chcesz takiego układu używać. Np. czy chcesz mieć dwa źródła wody używane "jednocześnie" (np. przełączać się między nimi w zależności od potrzeby, np. codziennie lub co miesiąc) czy używać jednego, a drugie mieć jako "rezerwowe" (korzystać głównie z jednego źródła, ale mieć podłączone drugie w razie awarii)?

 

Druga kwestia to czy badałeś wodę studzienną i wiesz już czy ta woda nadaje się do uzdatnienia i puszczenia w instalację wody pitnej?

 

Woda ze studni byłaby jako rezerwa na chwilę obecną- co nie oznacza, że używał bym zamiennie lub przełączyłbym ją na stałe. Nie rozumiem jak to wpływa na sposób podłączenia. Czy tak czy tak chyba wpuszczam w tym samym miejscu do linii wody surowej?

 

Wodę studzienną będę badał bo od tego zapewne zależy w jaki sposób ją uzdatniać - jakie złoża dobrać, czy jakieś organizmy likwidować bądź neutralizować związki organiczne..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Przejrzałem kilkanaście stron do tyłu odnośnie doboru zmiękczacza do domu jednorodzinnego dla 3 osób. Jestem skłonny na zainwestowanie w EcoWater /Ecoperla (który?) , ale pozwolę sobie opisać moją sytuację, może ktoś doradzi coś innego:

 

Dom jednorodzinny 3 osoby, 2 łazienki

Twardość 25 metodą kropelkową, próbowałem zbadać w sanepidzie ale brakuje Biuret i nie zbadają przez najbliższe 2-3 tygodnie, a jestem na etapie remontu łazienki i nie chcielibyśmy już puszczać tej zakamienionej wody na nową armaturę.

Idąc dalej, dom z pompą ciepła używaną już 10 lat (sam nie wiem czemu wcześniej nie montowałem zmiękczacza), po latach widzę, że coś zaczyna się powoli dziać ze zbiornikiem pompy (który w teorii nie powinien się zakamieniać, ale nalanie ciepłej wody do wanny na 1 kąpiel = brak wody na kolejną). To oczywiście osobny temat, ale informacyjnie wspominam o pompie.

Zużycie w przedziale - 7-10m3.

W razie konieczności mogą spróbować uzyskać dokładne informacje z wodociągów.

Z tego co wyczytałem nie warto płacić za naklejki Viessmana itp, stąd też skłaniam się ku tym dwóm markom, które często polecacie. Pytanie czy Comfort 200 nie będzie za mały? Zakładając, że jedynym kosztem jest sól chyba wole dopłacić za minimalnie większe złoże niż później żałować, 20-26? Z kolei Ecoperla Vita 25 ma głowicę Clack, którą większość z Was doradza, czy warto więc wybrać ten model zamiast Ecoperla Toro 20 ?

Budżet, jeśli warto wydać te 4k+ zamiast 3k i ma to służyc na lata, to oczywiście jestem skłonny doplacić bo szykuje to dla siebie.

 

Z góry dziękuje.

Edytowane przez mastah32
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Woda ze studni byłaby jako rezerwa na chwilę obecną- co nie oznacza, że używał bym zamiennie lub przełączyłbym ją na stałe. Nie rozumiem jak to wpływa na sposób podłączenia. Czy tak czy tak chyba wpuszczam w tym samym miejscu do linii wody surowej?

Pytałeś czy się wpinać przed czy za istniejącymi filtrami - i jeśli woda z obu źródeł ma być używana jednocześnie to oba zestawy filtrów mogą być inne, niezależne (czyli możesz się wpiąć za tymi już istniejącymi filtrami). Jeśli jednak jedno źródło wody miałoby by rezerwowe to nie ma sensu trzymać osobnych filtrów do każdej linii (bo to potencjalne miejsce skażenia w stojącej wodzie), a w razie potrzeby "awaryjnie" mogą być to filtry nie do końca "dopasowane" do tej konkretnej wody.

W związku z tym, że napisałeś, że woda studzienna miałaby być rezerwowa to ja bym się wpinał przed istniejącymi filtrami.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...