Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

UZDATNIANIE WODY - doradzę w sprawie doboru urządzeń


ewoda

Recommended Posts

Gwint na głowicy nie ma nazwy bo to nie jest gwint "normowany". Gwint na przyłączach to BSPT - standardowy gwint europejski.

Przyłącza kątowe najlepiej zamówić u dostawcy głowicy :) I najlepiej będzie jak dobrze opiszesz sposób montażu, bo przyłączy jest kilka rodzajów i można je ze sobą łączyć, tak aby wyjście było w każdym możliwym kierunku.

Ja bym na Twoim mijescu jescze zainwestowal jakies 100PLN w by-pass.

By pass umozliwia odciecie filtra, puszczenie wody obok.

Na dodatek filtr od bypass'u okrecisz recznie, bo jest toto laczone plastikowymi lacznikami, z o-ringiem.

Gdy trzeba odpiac filtr, celem przegladu, czyszczenia glowicy etc, to jest to jak znalazl.

 

 

marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dolomit się rozpuszcza? A dolomit prażony też? Czyli system z Aqva-System będzie wymagał dosypywania złoża dolomitu? Hmmm

Nie rozpusci sie go tyle, ze Ci sie filtr pusty zrobi. Przez czas jakis bedzie Ci podnosil pH. Przez ile tego nie powiem, to zalezy ile tego dolomitu tam bedzie i jak duzo wody bedziesz przez to filtrowal.

Przy wyzszym pH, Mangan sie latwiej utleni tlenem ropzuszczonym w wodzie, czyli bedzie Ci fitlr mangan usuwal. Jak po jakim czasie pH spadnie do poziomu wyjsciowego, to moze sie okazac ze przestanie ten mangan usuwac, wzglednie bedzie go usuwal mniej.

 

Zerknij sobie na linka:

http://wbiis.tu.koszalin.pl/konferencja/konferencja2001/

a tam na artykul: "Badania procesu odmanganiania wód podziemnych na wybranych aktywnych złożach filtracyjnych".

Kupe madrych rzeczy tam jest, ale wykresy mowia jak przy zlozu dolomitowym po pewnym czasie wyglada usuwanie manganu. Generlanie spada na pysk (razem z powrotem pH do wyjsciowego).

 

Acz trzeba uczciwe przyznac, ze za tym filtrem zaproponowano Ci zmiekczacz, ktory pewnie mangan usunie.

 

Ale w pierwszej ofercie, miales otwartym tekstem napisane, ze pierwszy filtr (chalcedonit czyli krzemionka) to odzelaziacz, (nie ma usuwac magnezu), a drugi stopien ma usunac twardosc, amoniak i mangan. Wydaje sie uczciwie postawiona sprawa.

Pamietaj tez, ze z czasem, filtr na bazie chalcedonitu wypracuje sie i zacznie mangan usuwac., Ale pewnie potrzeba na to miesace (niech sie jakby co specjalisci wypowiedza).

Tylko strasznie wielkie te filtry Ci tam zaproponowali. Co samo w sobie nie jeste problemem bo wody Cie nie zabraknie, tylko moze powodowac problem z plukaniem.

 

marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsza oferta to system dla małej fabryki albo całego bloku mieszkalnego. Dużo za dużo na jeden dom, a tym bardziej na pompę o wydajności 1 m3/h. Masz tu napowietrzanie i zbiornik ze złożem chalcedonitowym (to tak jakby powiedzieć że masz samochód nie mówiąc czy to maluch czy ferrari), które musi się wpracować żeby zacząć działać. Jak już zacznie działać to powinno wystarczyć na twoją wodę bez kolejnego stopnia filtracji. Masz tu także filtr z CR, który też sam dałby sobie radę. Generalnie taki system powinien zadziałać ale moim zdaniem jest to przerost formy nad treścią, za wcale niemałe pieniądze (do tego dochodzi wymiana pompy i hydrofora).

.

Ta oferta poza wielkością nie ma żadnego przerostu. Niestety fachowiec taki jak Paweł nie obiecuje bzdur bez pokrycia. Stosowanie odżelaziacza na złożu Crystal Right jako pierwsze urządzenie które z uporem lansujesz to jest dopiero pomyłka. Widzę że i Paweł to już spraktykował proponując taką konfigurację.

Druga oferta to jakaś pomyłka. Proponują napowietrzenie ale bez hydroforu. Dolomit (tak jak pisał Jastrząb) rozpuszcza się w wodzie podnosząc pH i twardość (którą i tak masz wysoką). Nie piszą nic o rozmiarze filtra ani rodzaju głowicy, nie wspominając już o wymaganiach co do płukania. Do tego proponują niewielki zmiękczacz z głowicą czasową - jest to rozwiązanie zupełnie nieekonomiczne. Do tego cena z kosmosu.

.

 

Wypowiadając się na temat tej oferty proponuję zgłębić się w zasadę działania tego urządzenia, bo napowietrzanie w niej występuje. Do końca z taka metodą napowietrzania się nie zgadzam bo wymaga mocnej pompy.

Jedyna wadą jest stosowanie zbiornika do odżelaziacza z czarnej blachy ( może coś się zmieniło to zwracam honor) no i cena. Plusem dwa stopnie uzdatniania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wypowiadając się na temat tej oferty proponuję zgłębić się w zasadę działania tego urządzenia, bo napowietrzanie w niej występuje.

Zasadę działania znam, ale z tej oferty nie wynika czy zawiera ona ten etap czy trzeba sobie to dokupić samemu, co zwiększa (i tak ogromny) koszt całej instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zasadę działania znam, ale z tej oferty nie wynika czy zawiera ona ten etap czy trzeba sobie to dokupić samemu, co zwiększa (i tak ogromny) koszt całej instalacji.

 

No właśnie. Napowietrzanie jest zblokowane z odżelaziaczem i niby wielkosc tego odżelaziacza, jest zastępstwem zbiornika hydroforowego przed odżelaziaczem. Według mnie to utopia, ale firma sprzedaje to jakos to działa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie. Napowietrzanie jest zblokowane z odżelaziaczem i niby wielkosc tego odżelaziacza, jest zastępstwem zbiornika hydroforowego przed odżelaziaczem. Według mnie to utopia, ale firma sprzedaje to jakos to działa.

W ofercie nie ma słowa o wielkości zbiornika... jest za to stwierdzenie, że zbiornik jest "za hydroforem". Hydrofor (jeśli ma być) wymaga wymiany - a to dodatkowy koszt.

Nie bardzo też wierzę w możliwość zastąpienia hydroforu większym zbiornikiem ciśnieniowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ofercie nie ma słowa o wielkości zbiornika... jest za to stwierdzenie, że zbiornik jest "za hydroforem". Hydrofor (jeśli ma być) wymaga wymiany - a to dodatkowy koszt.

Nie bardzo też wierzę w możliwość zastąpienia hydroforu większym zbiornikiem ciśnieniowym.

 

Niektórzy mylą pojęcia pompy hydroforowej i zbiornika hydroforowego. W tym przypadku nazwę hydrofor trzeba traktować jako pompę. A zbiornik stoi za odżelaziaczem. Z takim ustawieniem spotkałem się w wykonaniu tej firmy, co dla mnie jest chorym ustawieniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niektórzy mylą pojęcia pompy hydroforowej i zbiornika hydroforowego. W tym przypadku nazwę hydrofor trzeba traktować jako pompę. A zbiornik stoi za odżelaziaczem. Z takim ustawieniem spotkałem się w wykonaniu tej firmy, co dla mnie jest chorym ustawieniem.

Jeśli jest tak jak mówisz - to moim zdaniem jest to bez sensu. Tym bardziej robienie oferty bez wytłumaczenia tak dziwnego ustawienia jest zupełnie niezrozumiałe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym na Twoim mijescu jescze zainwestowal jakies 100PLN w by-pass.

By pass umozliwia odciecie filtra, puszczenie wody obok....

 

Coś takiego właśnie planuję zrobić.

Chcę też głowicę z rurami połączyć jakimś wężykiem co by nie było typowo sztywnego łącza.

Sprzedawca mojego zestawu w przyszłym tygodniu ma mi dostarczyć kolana do głowicy.

 

Jeszcze odnośnie podłączenia do głowicy... to czy to to tam nie będzie ciekło, ta jedna gumowa uszczelka wszystko załatwi...???

Jak to całe ustrojstwo przykręcę to jakoś luźne mi się wydaje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze odnośnie podłączenia do głowicy... to czy to to tam nie będzie ciekło, ta jedna gumowa uszczelka wszystko załatwi...???

Jak to całe ustrojstwo przykręcę to jakoś luźne mi się wydaje.

O-ring da rade :-) Przyklad - sprzet do nurkowania sie na oringi laczy (weze z butla), a tam sa cisnienia rzedu 200atm.

 

Tylko pamietaj zeby O-ring byl czysty i wysmaruj go smarem silikonowym.

Trafi sie tam ziarenko piasku i bedzie cieklo tudziez o-ring sie zniszczy szybko.

Chodzi oczywiscie o smar silikonowy nie silikon uzywany do uszczelniania taki ktory twardnieje.

 

To samo sie tyczy zasypywania zloza do butli. Na gwincie nie moga zostac zadne resztki zloza, bo nie wkrecisz glowicy.

Zloze tez nie moze sie dostac do rury ktora biegnie do dna butli

Wykombinuj jakis prosty lejek, a pozniej upewnij sie ze na gwincie nic nie zostalo (ja wyczyscilem gwint szczteczka do zebow).

 

Jak sie juz zasypany Birm uruchamia to przeczytasz na worku ze zlozem. Trzeba go delikatnie zalac, poczekac i plukac az woda bedzie z niego leciala klarowna. U mnie to zajelo ze 20 minut. Plukalem w sumie ze 40 minut.

 

 

marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie wszystkich forumowiczów,

 

twardość: 210

chlorki: 28,2 mg Cl/l

siarczany: 351 mgSO4/l

amoniak: 1,19 mg NH4/l

azotyny: 0,13 mg NO2/l

azotany: 30,8 mg NO3/dm3

ChZT: 5 mg O2/l

żelazo ogólne: 2,22 mg FE/l

mangan: 0,25mg Mn/l

 

Podpowiedzcie proszę co trzeba z tą wodą zrobić, czy trzeba kupować kilka urządzeń, czy wystarczy jakieś jedno które załatwia tą sprawe?

Czy faktycznie jest to tak bardzo trudna woda do uzdatnienia?

Pozdrawiam

gagu

 

Cóż trudno mi sie zgodzić z proponowanymi tobie rozwiązaniami .

Jesli ktos ci napisał , ze jest to trudna woda to raczej miał rację. Jest w twojej wodzie wiele pozycji , które metodami proponowanymi przez moich przedmówców nie dadza sie usunąć a mało tego spotegują negatywne działanie wody podnosząc jej agresywnośc i po takich działaniach za 3 lata bedziesz wymieniał całą armaturę.

Obecne w twojej wodzie chlorki nie są na wysokim poziomie ale wespół z siarczanami ( a tych jest dużo za duzo) tworza agresywna mieszankę mającą bardzo silny wpływ na korozję wżerową. Dodatkowym czynnikiem ułatwiającym korozje będzie naruszenie równowagi węglanowej przez proponowane tu urzadzenia( oparte o Crystal Right) . Musisz mieć także świadomość , że woda o takim składzie jaki pozostanie po uzdatnieniu tu proponowanymi metodami szczególnie w obiegu po podgrzaniu zwieksza swoja korozyjność prawie dziesięciokrotnie. Z mojej strony odradzam ci stosowanie takich metod - poszukaj firmy w swoim rejonie i zleć im zajęcie sie tym problemem.

Nie chcę wchodzić w polemikę z kimkolwiek kto wypowiadał się w temacie twoich problemów z woda - wypowiadam sie raczej pod katem zbednie wygenerowanych kosztów , które bedziesz musiał ponieść.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powrócę raz jeszcze do tematu zbiornika hydroforowego 300 litrów.

Zbudowany jest on z:

- wejście 2" na dnie oraz na górze zbiornika,

- 2 małe wyjścia gdzie zamontowana jest rurka z wodowskazem

- dwa wejścia 5/4 cala = jedno około 20 cm od dna oraz drugie około 30 cm od dna - usytuowane na przeciw siebie.

No i pytanie.

Gdzie i co zamontować???

Wg mojego planu to:

- Wlot wody od góry

- Wylot wody od dołu

- Wyłącznik ciśnieniowy do jednego z bocznych wejść.

- Drugie wejście zaślepię

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powrócę raz jeszcze do tematu zbiornika hydroforowego 300 litrów.

Zbudowany jest on z:

- wejście 2" na dnie oraz na górze zbiornika,

- 2 małe wyjścia gdzie zamontowana jest rurka z wodowskazem

- dwa wejścia 5/4 cala = jedno około 20 cm od dna oraz drugie około 30 cm od dna - usytuowane na przeciw siebie.

No i pytanie.

Gdzie i co zamontować???

Wg mojego planu to:

- Wlot wody od góry

- Wylot wody od dołu

- Wyłącznik ciśnieniowy do jednego z bocznych wejść.

- Drugie wejście zaślepię

 

Dowolnosc jest w zasadzie pelna. No po za tym, ze nie mozesz zrobic odejscia 2" gora ;-) Czyli tak, zeby Ci bylo wygodnie.

Dwie uwagi:

- Na gornym zlaczu 1/2" od wodowskazu musi byc jeszcze odpowietrzacz.

- na dolnym odejsciu 2" zrob "spust", z wyjsciem na jakiegos weza. Przyda sie gdy trzeba bedzie zbiornik w 100% oproznic, do przegladu, czyszczenia etc.

 

 

marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie potrafię odnaleźć się w tym języku :p

Jak idzie to poproszę o bezpośredniego linka.

http://www.clackcorp.com/valve/SpecSheets/2721_CVFA_DOMESTIC.pdf

na stronie 6. masz kilka przyłączy. Nie są to wszystkie możliwe, a numery dotyczą wersji amerykańskiej (gwinty).

 

http://www.clackcorp.com/downloads/control_valve_manuals/V3115-99_WS1_1.25_Drawings_and_Service_Manual.pdf

na stronie 18-19 masz przyłącza. Nadal nie są to wszystkie opcje :) Prawdopodobnie dostałeś do głowicy przyłącza o numerze 3007-06, a chcesz mieć 3007-16 (kątowe, nie ma ich na tych rysunkach, ale wyglądają identycznie jak 3007, tylko gwint jest europejski).

 

Możesz też zastosować połączenie przyłączy 3191-01 z przyłączami prostymi 3007-06. Niektóre firmy nie zdają sobie z tego sprawy ale takie połączenie może znacznie ułatwić instalację :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak sobie dziś gdybałem i... jak ma wyglądać taki odpowietrzacz.

Czy może to być zwykły kranik, którym spuścimy nadmiar powietrza???

:-) A skad bedzisz wiedzial, ze Ci z kranika nie chlusnie akurat woda??

Co wiecej, chcesz tam biegac co dzien/tydzien/miesaic (niewlasciwe skreslic) i spuszczac nadmiar powietrza?

 

Czyli, musi to byc odpowietrznik automatyczny ktory bedzie upuszczal powietrza, za kazdym razem kiedy powietrze zejdzie ponizej poziomu odpowietrznika.

 

marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...